AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Jeg har hatt dehydrator en stund. Leste masse "reviews" og kjøpte en ganske dyr en fordi den skulle være så bra. Likevel føler jeg det jeg tørker aldri blir ordentlig tørt, og må ofte doble tørketiden i forhold til det som står anbefalt. Føler det aldri blir tørt nok, slik at det ikke begynner å mugne etter en stund. Hvordan vet jeg om det er tørt nok helt sikkert? Noen som har vært bort i problematikken. Har jo økt tørketiden og til slutt sagt til meg selv at nå er det sikkert tørt nok, så etter en måned eller to har det mugnet. Ikke tørrt nok... Anonymkode: c8733...4c5
Haldrup Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Fint om du lenker til modellen, kanskje den er problemet? I tillegg MÅ du bruke/oppbevare "Tørkeputer" med (Silica Gel) sammen med det du har tørket, eller vakuumpakke eller fryse det etterpå... Om fukt er tilgjengelig, da mugner produktet uansett hvor mye vanninnhold det er i produktet...! Mat som er tørket / dehydrert, er IKKE stabilt alene, og MÅ oppbevares riktig... Bare så vi er enig.... produktet herunder er IKKE en dehydrator.... Om det er en slik type du har, da har du blitt lurt... https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/kjokkenmaskin/kjokkenutstyr/andersson-fmd-w2000/1031077.11300/?srsltid=AfmBOoopMNS1CCHe3_mUeq3gDqDDJd7VpSFuYqIyOcOp26MgrKw_XHJz_Ss
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Jeg har samme «problem». Men tenker at sånn er det bare, og tørker den tiden det tar. Ofte gir jeg det en dag eller to ekstra når jeg tenker at det egentlig er ferdig. Da føler jeg meg helt sikker Anonymkode: 809c6...bf7
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Haldrup skrev (16 minutter siden): Bare så vi er enig.... produktet herunder er IKKE en dehydrator.... Om det er en slik type du har, da har du blitt lurt... https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/kjokkenmaskin/kjokkenutstyr/andersson-fmd-w2000/1031077.11300/?srsltid=AfmBOoopMNS1CCHe3_mUeq3gDqDDJd7VpSFuYqIyOcOp26MgrKw_XHJz_Ss Hva er din definisjon av dehydrator? Man kan tørke ting i stekeoven og liksom, hvilken maskin er bra nok for deg? Anonymkode: cb1ef...503
AnonymBruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Jeg kjøpte en Steba ED5 i fjor, tørket mest frukt og urter, og det har fungert veldig fint. Prøvde meg litt frem med temperatur og lengde på tørkingen, men ingenting av det jeg har tørket råtnet/mugnet i etterkant. Viktig st det er helt tørt, ikke «tørt nok». Oppbevarte tørket frukt og urter i glassbeholdere med skrulokk i måneder etterpå, har fremdeles igjen urter uten antydning til mugg. Tørketiden vil jo avhenge av tykkelsen på det du legger til tørk og hvor tett du legger det. Jeg bruker ikke tørkeputer, hverken vakumpakker eller fryser etterpå slik Haldrup beskriver, ,og det har gått fint som sagt. Anonymkode: 2dd7c...eda
AnonymBruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Haldrup skrev (11 timer siden): Fint om du lenker til modellen, kanskje den er problemet? I tillegg MÅ du bruke/oppbevare "Tørkeputer" med (Silica Gel) sammen med det du har tørket, eller vakuumpakke eller fryse det etterpå... Om fukt er tilgjengelig, da mugner produktet uansett hvor mye vanninnhold det er i produktet...! Mat som er tørket / dehydrert, er IKKE stabilt alene, og MÅ oppbevares riktig... Bare så vi er enig.... produktet herunder er IKKE en dehydrator.... Om det er en slik type du har, da har du blitt lurt... https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/kjokkenmaskin/kjokkenutstyr/andersson-fmd-w2000/1031077.11300/?srsltid=AfmBOoopMNS1CCHe3_mUeq3gDqDDJd7VpSFuYqIyOcOp26MgrKw_XHJz_Ss Jeg har denne https://www.bakerenogkokken.no/p/graef-grda508-dehydrator-8-brikker_47464/ Er dette en dehydrator? Men takk for tips. Har puttet mine tørkede produkter i norgeslass med ring. Men da må jeg også kjøpe en vakuumpakker. Litt usikker på om det med tørking er særlig vits. Tar jo mye energi bare å få det tørt nok. Blir veldig dyr prosess. Når jeg i tillegg må ha vakuumpakker. Anonymkode: c8733...4c5
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg kjøpte en Steba ED5 i fjor, tørket mest frukt og urter, og det har fungert veldig fint. Prøvde meg litt frem med temperatur og lengde på tørkingen, men ingenting av det jeg har tørket råtnet/mugnet i etterkant. Viktig st det er helt tørt, ikke «tørt nok». Oppbevarte tørket frukt og urter i glassbeholdere med skrulokk i måneder etterpå, har fremdeles igjen urter uten antydning til mugg. Tørketiden vil jo avhenge av tykkelsen på det du legger til tørk og hvor tett du legger det. Jeg bruker ikke tørkeputer, hverken vakumpakker eller fryser etterpå slik Haldrup beskriver, ,og det har gått fint som sagt. Anonymkode: 2dd7c...eda Jeg tror det bare tar lang tid å få det tørt nok. Når det står 5 timer på 70 grader må jeg ofte legge til minst 3 timer. Anonymkode: c8733...4c5
Haldrup Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva er din definisjon av dehydrator? Man kan tørke ting i stekeoven og liksom, hvilken maskin er bra nok for deg? Anonymkode: cb1ef...503 En dehydrator, fjerner aktivt vann/fuktighet.... Modellen jeg linket til er en tørkemaskin, som bleser varm luft rundt produktet, og tørker ut maten gradvist... Du kan sammenligne det med en tørketrommel og en kondenstørketrommel.... hvor en alminnelig tørketrommel bare flytter varm luft, mens en kondens-tørketrommel faktisk fanger opp fuktigheten.... Om du vil tørke ordentlig, da trenger du en "frysetørker" den fjerner ALT fuktigheten/vanninnholdet, og gjør produktet stabilt. Slik denne herunder, finnes bedre og billigere, om du kjøper utenlands, evt. fra "Vevor" https://www.thekitchenlab.no/p/lyo-chef-l-frysetorker-med-6-brett-harvest-right/?utm_source=organic_shopping&utm_medium=organic&srsltid=AfmBOoqdUlOLphjBgQ9pKXr4pmlOPvWFvdrZhTZHEdanHIUQ58PMDAzsaQ4 1
Haldrup Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har denne https://www.bakerenogkokken.no/p/graef-grda508-dehydrator-8-brikker_47464/ Er dette en dehydrator? Men takk for tips. Har puttet mine tørkede produkter i norgeslass med ring. Men da må jeg også kjøpe en vakuumpakker. Litt usikker på om det med tørking er særlig vits. Tar jo mye energi bare å få det tørt nok. Blir veldig dyr prosess. Når jeg i tillegg må ha vakuumpakker. Anonymkode: c8733...4c5 Nei, dette er en Tørker og ikke en Dehydrator.... Om tørketiden blir overskredet i forhold til dokumentasjon, da fyller du antakelig maskinen mer enn anvist... 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Haldrup skrev (26 minutter siden): En dehydrator, fjerner aktivt vann/fuktighet.... Modellen jeg linket til er en tørkemaskin, som bleser varm luft rundt produktet, og tørker ut maten gradvist... Du kan sammenligne det med en tørketrommel og en kondenstørketrommel.... hvor en alminnelig tørketrommel bare flytter varm luft, mens en kondens-tørketrommel faktisk fanger opp fuktigheten.... Om du vil tørke ordentlig, da trenger du en "frysetørker" den fjerner ALT fuktigheten/vanninnholdet, og gjør produktet stabilt. Slik denne herunder, finnes bedre og billigere, om du kjøper utenlands, evt. fra "Vevor" https://www.thekitchenlab.no/p/lyo-chef-l-frysetorker-med-6-brett-harvest-right/?utm_source=organic_shopping&utm_medium=organic&srsltid=AfmBOoqdUlOLphjBgQ9pKXr4pmlOPvWFvdrZhTZHEdanHIUQ58PMDAzsaQ4 Jeg regnet med at en slik maskin vil koste tilnærmet 100 000. 😅 Jeg er bare hjemmekokk, driver ikke med industri. 😅 Anonymkode: c8733...4c5
Haldrup Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg regnet med at en slik maskin vil koste tilnærmet 100 000. 😅 Jeg er bare hjemmekokk, driver ikke med industri. 😅 Anonymkode: c8733...4c5 Nei helt enig, til hjemmebruk er den andre ok iblant, men det blir litt som å sammenligne en oljetanker med en oppblåsbar gummibåt.... Forskjellen er kolossal dessverre er prisen det også... Vi hadde en på en jobb engang, det er en sykt kul maskin, men den er ikke for alle.... 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Haldrup skrev (1 time siden): Nei helt enig, til hjemmebruk er den andre ok iblant, men det blir litt som å sammenligne en oljetanker med en oppblåsbar gummibåt.... Forskjellen er kolossal dessverre er prisen det også... Vi hadde en på en jobb engang, det er en sykt kul maskin, men den er ikke for alle.... Ja litt dumt tørkeovner kalles misvisende "dehydrator". Vann fjernes jo ved hjelp av varme og luft, men ikke helt det samme da. Jeg vil jo heller ikke investere i vannaktivitetsmåler. Men har en del " rester det kunne vært greit å lagre tørt, når jeg ikke har fryser. Er jo bare vanskelig å avgjøre når det er tørt nok og så bruker man mye støm og må ha vakuumpakker og silica poser. Blir dyrt. Jeg laget noe selleripulver i går da, tror det var tørrt nok. Går fint med urter, men vanskeligere med grønnsaker. Anonymkode: c8733...4c5
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august Haldrup skrev (3 timer siden): Du kan sammenligne det med en tørketrommel og en kondenstørketrommel.... hvor en alminnelig tørketrommel bare flytter varm luft, mens en kondens-tørketrommel faktisk fanger opp fuktigheten Eh, usikker på hva dette har med noe å gjøre egentlig. Fuktigheten blir flyttet bort fra klærne/maten, så det tøker. Om fuktigheten går ut i lufta eller i en oppsamler er da uvensentlig så lenge tinga blir tørt. En dehydrator er en maskin som fjerner fuktighet fra mat ved å tørke den, vanligvis ved lav temperatur over tid. Dehydratoren bruker varme og sirkulerende luft for å tørke mat. En frysetørker er en maskin som fjerner vann fra et materiale ved å fryse det ned og deretter tørke det ved sublimering, der isen går direkte over til vanndamp under lavt trykk. Anonymkode: cb1ef...503
AnonymBruker Skrevet 2. august #14 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eh, usikker på hva dette har med noe å gjøre egentlig. Fuktigheten blir flyttet bort fra klærne/maten, så det tøker. Om fuktigheten går ut i lufta eller i en oppsamler er da uvensentlig så lenge tinga blir tørt. En dehydrator er en maskin som fjerner fuktighet fra mat ved å tørke den, vanligvis ved lav temperatur over tid. Dehydratoren bruker varme og sirkulerende luft for å tørke mat. En frysetørker er en maskin som fjerner vann fra et materiale ved å fryse det ned og deretter tørke det ved sublimering, der isen går direkte over til vanndamp under lavt trykk. Anonymkode: cb1ef...503 Jeg har ikke stort peiling på hva juridisk sett kan kalles en dehydrator, men altså de- hydtering er jo bare fjerning av vann. Hva det vil si at man gjør dette aktivt om ikke tilførsel av energi i form av luft og varme er aktivt fjerning av vann? Så det bør jo ikke ha noe å si hvilken type apparat brukes, så lenge man går aktivt inn for å fjerne vannet? Anonymkode: c8733...4c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå