Gå til innhold

Angående å sende bekymringsmelding til krisesenteret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg er bekymret for min thailandske nabo. Hun bor sammen med en psyk mann. Han lider av bla PSTD pga opphold i krigsland tilbake i tid. 

Før han fikk seg kone: 

Biter seg ut med naboer, har overvåkningskamera, er ute hele tiden for å kanskje følge med, han har høy og streng stemme, virker ikke til å være frisk i hodet. 

Nå trodde jeg at konen ikke har vært hjemme pga jeg har ikke sett henne ute i sommer og jeg har ikke hørt de har snakket heller. Altså det har vært århundrets sommervær og utetid. Og jeg har sittet på min altan og jeg har ikke sett henne ute. Han drar avgårde på biltur og sykkelturer men jeg ser aldri henne være med. Jeg er bekymret for at han har isolert henne. Jeg får vondt i magen av tanken på å måtte bo sammen med en sånn ekkel mann. 

Jeg har hatt dårlig erfaring med å kommunisere med denne mannen. Han er bare ekkel på en ubeskrivelig måte.  Jeg får skikkelig dårlige vibber av han. Jeg unngår å være ute pga han. - og jeg vet at han og hans ennå nærmere nabo er uenige. Høylytt krangling er ikke til å unngå å høre. 

Og såklart klarer jeg ikke å gjengi helheten i dette innlegget.

-burde jeg foreta meg noe? Skal jeg sende en anonym bekymringsmelding til krisesenteret?

Jeg bare VET at hun kan ikke ha det bra med å bo hos han. 

Anonymkode: a638a...223

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. 

Jeg er bekymret for min thailandske nabo. Hun bor sammen med en psyk mann. Han lider av bla PSTD pga opphold i krigsland tilbake i tid. 

Før han fikk seg kone: 

Biter seg ut med naboer, har overvåkningskamera, er ute hele tiden for å kanskje følge med, han har høy og streng stemme, virker ikke til å være frisk i hodet. 

Nå trodde jeg at konen ikke har vært hjemme pga jeg har ikke sett henne ute i sommer og jeg har ikke hørt de har snakket heller. Altså det har vært århundrets sommervær og utetid. Og jeg har sittet på min altan og jeg har ikke sett henne ute. Han drar avgårde på biltur og sykkelturer men jeg ser aldri henne være med. Jeg er bekymret for at han har isolert henne. Jeg får vondt i magen av tanken på å måtte bo sammen med en sånn ekkel mann. 

Jeg har hatt dårlig erfaring med å kommunisere med denne mannen. Han er bare ekkel på en ubeskrivelig måte.  Jeg får skikkelig dårlige vibber av han. Jeg unngår å være ute pga han. - og jeg vet at han og hans ennå nærmere nabo er uenige. Høylytt krangling er ikke til å unngå å høre. 

Og såklart klarer jeg ikke å gjengi helheten i dette innlegget.

-burde jeg foreta meg noe? Skal jeg sende en anonym bekymringsmelding til krisesenteret?

Jeg bare VET at hun kan ikke ha det bra med å bo hos han. 

Når min mor ikke var ute på 2måneder så var det oga min far banket hun opp så mye at hun ikke kom ut av sengen. Er du beskymret så er det bedre med en beskynringsmelding enn ikke. Men hva med å ringe på døren når han er gått ut? Se om hun åpner? 

Anonymkode: ac2c4...e8e

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Men kjenner og en nabo som fikk seg ny "kone" fra Asia og hun var mest inne og, men det var pga hun ikke var kjent og ikke turde gå ut,ikke kunne språket osv. Hun flyttet tilbake!

Kan være så mangt men prøv å ringe på døren når du ser ha  er gått? Ring politiet å hør hva de sier?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å melde bekymring til krisesenteret. De får ikke gjort noe med slik informasjon. 

Skal du ha noe undersøkt så er det politiet 

Anonymkode: 437cc...ac2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at hun er der i det hele tatt da? Kanskje hun enten har dratt fra han eller har "fått lov" til å besøke familien i hjemlandet i sommer? 

Anonymkode: aac2c...6af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når min mor ikke var ute på 2måneder så var det oga min far banket hun opp så mye at hun ikke kom ut av sengen. Er du beskymret så er det bedre med en beskynringsmelding enn ikke. Men hva med å ringe på døren når han er gått ut? Se om hun åpner? 

Huff, jeg er veldig lei meg for at du måtte oppleve dette. Skjønner ikke hvordan det går an å være så grusom. Tusen takk for svaret. Jeg tør ikke å ringe på hos han. Plutselig er han tilbake. Jeg er redd han pga væremåten hans overfor naboer. (Og sikkert flere). 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Men kjenner og en nabo som fikk seg ny "kone" fra Asia og hun var mest inne og, men det var pga hun ikke var kjent og ikke turde gå ut,ikke kunne språket osv. Hun flyttet tilbake!

Kan være så mangt men prøv å ringe på døren når du ser ha  er gått? Ring politiet å hør hva de sier?

Tusen takk for svaret. Det går an at hun er mest inne av naturlige årsaker også. Men han er ikke en snill mann. Grøsser ved tanken på å skulle være i hans "varetekt". Mulig jeg overtenker men jeg har som nevnt dårlige vibber ang han. 

AnonymBruker
Skrevet

Tips/varsle - ja!

Anonymkode: c06b2...697

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å melde bekymring til krisesenteret. De får ikke gjort noe med slik informasjon. 

Skal du ha noe undersøkt så er det politiet 

Anonymkode: 437cc...ac2

Takk for svaret.

Fikk tips fra chat gpt at det var krisesenteret man kunne melde slike bekymringsmeldinger til. Synes det høres dramatisk ut å melde politiet når jeg sånn sett ikke har vært vitne til fysisk vold eller lignende. 

Skrevet

Om du er bekymret så kontakter du politiet.

Men hvordan kjenner du hans diagnose (antar du mener PTSD) om du ikke omgås han? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å kontakte politiet så de kan ta en velferdssjekk?

Anonymkode: b7d7f...b43

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at hun er der i det hele tatt da? Kanskje hun enten har dratt fra han eller har "fått lov" til å besøke familien i hjemlandet i sommer? 

Anonymkode: aac2c...6af

Takk for svaret. Jeg oppholdt meg i min garasje her forleden (ryddeprosjekt) og da hørte jeg stemmen hennes, og like etterpå kjeftet han på norsk til henne, høy og streng stemme. Hun sa ingenting mer. Har ikke sett henne siden. Dette var i går. Men generelt har jeg sett lite til henne på hele sommeren. Forstår det sånn at de reiser hjem til hennes land i januar/vinteren. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gjerne ringe og drøfte saken med ditt lokale senter, og evt få litt mere råd og veiledning, men de har ingen myndighet til å foreta seg noe. Vil anbefale deg å heller kontakte Politiet, slik at de evt kan ta en velferdssjekk.
Kan jo være at de kjenner til fyren fra før...
Fint at du bryr deg. ❤️

Anonymkode: 3de01...ca3

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Ring på (en dag du vet han er ute) men med påskudd om f.eks. låne en pakke sukker eller mel i full fart mot å kjøpe igjen nytt, siden du står midt i baksten og helst skulle hatt det med en gang. Så kan du prøve å slå av en naboprat i farten og planlegge å levere tilbake en dag han er ute igjen og slå av en ny prat da med takk for lånet og kanskje en invitasjon til kaffe eller te på verandaen din en dag, bare strekke ut ei hånd liksom. Så føler hun kanskje at du er en trygg person hvis det er noe galt på ferde.

Endret av Koneko
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (5 minutter siden):

Om du er bekymret så kontakter du politiet.

Men hvordan kjenner du hans diagnose (antar du mener PTSD) om du ikke omgås han? 

Ja PTSD blir korrekt/ble skrivefeil. 

Jeg spurte naboen hans som bor i 2 etg rett over han. Det var de som fortalte meg det. Og grunnen til jeg spurte de naboene i 2.etg hvordan han var, var fordi han hadde montert overvåkningskamera snudd rett mot min innkjørsel. Og når jeg konfronterte han med det, fikk jeg overhøvling pr sms. Jeg skrev at han fikk sjansen til å ta det bort før jeg ringte politiet. Er ikke lov å filme andre folk. Og dette er bare 1 av mange andre episoder. Han er syk og er ute etter å skape reaksjoner. Det er så ille at jeg må flytte fra nabolaget. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med å kontakte politiet så de kan ta en velferdssjekk?

Anonymkode: b7d7f...b43

Takk for svaret. Jeg har ikke hørt om velferdssjekk før. Skal undersøke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ringt politiet, eller dratt dit å spurt om å få prate med noen.

Anonymkode: bf59d...021

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde ringt politiet, eller dratt dit å spurt om å få prate med noen.

Anonymkode: bf59d...021

Takk for godt tips. Jeg syns jo det er skummelt også. Men siden jeg vet at han er psykisk syk (og har opplevd flere ubehagelige situasjoner med han) så er min bekymring ikke ubegrunnet. 

AnonymBruker
Skrevet
Koneko skrev (19 minutter siden):

Ring på (en dag du vet han er ute) men med påskudd om f.eks. låne en pakke sukker eller mel i full fart mot å kjøpe igjen nytt, siden du står midt i baksten og helst skulle hatt det med en gang. Så kan du prøve å slå av en naboprat i farten og planlegge å levere tilbake en dag han er ute igjen og slå av en ny prat da med takk for lånet og kanskje en invitasjon til kaffe eller te på verandaen din en dag, bare strekke ut ei hånd liksom. Så føler hun kanskje at du er en trygg person hvis det er noe galt på ferde.

Takk for godt svar. Jeg tør overhodet ikke å vise meg "på døra" hans. Jeg bruker å riste på hodet til henne hvis jeg ser henne. Jeg syns skikkelig synd i henne uansett om jeg kan ta feil vedr at han isolerer henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du kan gjerne ringe og drøfte saken med ditt lokale senter, og evt få litt mere råd og veiledning, men de har ingen myndighet til å foreta seg noe. Vil anbefale deg å heller kontakte Politiet, slik at de evt kan ta en velferdssjekk.
Kan jo være at de kjenner til fyren fra før...
Fint at du bryr deg. ❤️

Anonymkode: 3de01...ca3

Tusen takk for gode råd. Jeg må vurdere hva jeg skal gjøre. Jeg har lenge hatt vondt i meg for denne damen som er "fanget". Det er unormalt å ikke være utenfor huset. Jeg syns skikkelig synd i henne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...