AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Vi fikk barn for 11-måneder siden og alt har gått helt strålende. Elsker livet som far og vår nye tilværelse som foreldre. Jeg er for tiden i pappa-permisjon og nytter dagene jeg får med barnet mitt. Men min utfordring er at jeg siden fødsel ikke ønsker å ha sex med min kone. (eller noen andre for å legge den død). Jeg har rett og slett ikke noe sexlyst og jeg ønsker derfor ikke å ha sex. Vi hadde ikke noe særlig sex i svangerskapet, kanskje 2-3 ganger. Etter fødsel var naturlig nok ikke sex en prioritet fra noen av oss, barnet sov lenge veldig dårlig. Men rundt 4-5 mnd begynte kona og subtilt hinte om at det kanskje var mulig å begynne å ha sex igjen. Og det var første gang jeg faktisk kjente etter om jeg hadde lyst på sex, og kjente at jeg hadde null interesse av det. Sa naturlig nok ikke det, men sa jeg var litt for sliten for tiden og at jeg ønsket å vente. Med tiden har hun fortsatt å hinte om sex og jeg har gjentatt at jeg ikke føler det helt er sliten osv. (Som var sannheten på den tiden). Nå sover barnet mye bedre og jeg føler jeg har fått hodet litt mer over vann. Men jeg kjenner fortsatt at sexlysten ikke har kommet tilbake og jeg ønsker rett og slett ikke å ha sex. Å tvinge meg til å ha sex med henne slik situasjonen er byr meg imot. Har noen tips og triks til hvordan jeg kan forklare dette for min kone uten å såre henne unødvendig? Hvordan hadde du likt å en slik samtale hvis det var deg selv Anonymkode: b39dc...cd8 9
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi fikk barn for 11-måneder siden og alt har gått helt strålende. Elsker livet som far og vår nye tilværelse som foreldre. Jeg er for tiden i pappa-permisjon og nytter dagene jeg får med barnet mitt. Men min utfordring er at jeg siden fødsel ikke ønsker å ha sex med min kone. (eller noen andre for å legge den død). Jeg har rett og slett ikke noe sexlyst og jeg ønsker derfor ikke å ha sex. Vi hadde ikke noe særlig sex i svangerskapet, kanskje 2-3 ganger. Etter fødsel var naturlig nok ikke sex en prioritet fra noen av oss, barnet sov lenge veldig dårlig. Men rundt 4-5 mnd begynte kona og subtilt hinte om at det kanskje var mulig å begynne å ha sex igjen. Og det var første gang jeg faktisk kjente etter om jeg hadde lyst på sex, og kjente at jeg hadde null interesse av det. Sa naturlig nok ikke det, men sa jeg var litt for sliten for tiden og at jeg ønsket å vente. Med tiden har hun fortsatt å hinte om sex og jeg har gjentatt at jeg ikke føler det helt er sliten osv. (Som var sannheten på den tiden). Nå sover barnet mye bedre og jeg føler jeg har fått hodet litt mer over vann. Men jeg kjenner fortsatt at sexlysten ikke har kommet tilbake og jeg ønsker rett og slett ikke å ha sex. Å tvinge meg til å ha sex med henne slik situasjonen er byr meg imot. Har noen tips og triks til hvordan jeg kan forklare dette for min kone uten å såre henne unødvendig? Hvordan hadde du likt å en slik samtale hvis det var deg selv Anonymkode: b39dc...cd8 Hva er den eksakte grunnen til at du ikke ønsker sex ? Det er det vesentlige her Anonymkode: 96add...801 21 9
AprilLudgate Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Jeg tenker du bør sjekkes hos lege før du erklærer deg for ferdig med sex? Si det som det er. At du ikke aner hvorfor, men du kjenner ingen sexlyst generelt heller ikke ovenfor andre. Så du skal ta en sjekk hos legen. Dette kan jo være hormonelt hos deg. 24 7
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Vesentlig her er om du ikke har lyst på sex med henne eller ikke lyst på sex med noen andre heller. Du har ikke onanert på 11 mnd? Anonymkode: 4f251...247 5 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er den eksakte grunnen til at du ikke ønsker sex ? Det er det vesentlige her Anonymkode: 96add...801 TS: Jeg vet ikke. Har bare ikke sexlyst generelt Anonymkode: b39dc...cd8
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august AprilLudgate skrev (4 minutter siden): Jeg tenker du bør sjekkes hos lege før du erklærer deg for ferdig med sex? Si det som det er. At du ikke aner hvorfor, men du kjenner ingen sexlyst generelt heller ikke ovenfor andre. Så du skal ta en sjekk hos legen. Dette kan jo være hormonelt hos deg. Jeg skal ikke erklære meg ferdig med sex. Jeg vil bare avslå hennes initiativ til sex på en skånsom måte. Kan hende jeg vil en gang i fremtiden. Alt er bra helsemessig. Tar sånne årlige helsesjekker (litt over middels interessert i helsemessige verdier og sånn) så vet testosteron er godt innenfor normalnivå hvis det er det du tenker over Anonymkode: b39dc...cd8
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vesentlig her er om du ikke har lyst på sex med henne eller ikke lyst på sex med noen andre heller. Du har ikke onanert på 11 mnd? Anonymkode: 4f251...247 Nei har ikke lyst på noen form av sex/seksualitet. Har onanert kanskje 4 ganger etter vi fikk barn Anonymkode: b39dc...cd8
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS: Jeg vet ikke. Har bare ikke sexlyst generelt Anonymkode: b39dc...cd8 Har det noe med at du har fått et annet syn på din kone etter hun gikk gjennom en fødsel? Hore og Madonna-syndromet? Noen menn ser annerledes på partneren sin fordi de er blitt mødre, og da sliter de med tenningen. Dette er en slags psykisk forstyrrelse. Mener du seriøst at din kona skal godta å bli avvist og nedgradert som sexpartner ? Anonymkode: 96add...801 1 12
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Hvorfor har dere ikke snakket om dette på de 19(!) månedene det har pågått? Og hvordan kan du i nesten to år ha unnlatt å reflektert over eget liv og levned? Uansett. Det første du må finne ut av (alene) er hvorfor du ikke ønsker å ha sex. Når du har identifisert hvorfor så må du lage deg en vei ut. En «plan for livet videre med eller uten sex». Alt dette er nemlig det en samtale med din valgte partner må inneholde. 1. 1. Hva situasjonen er. 2. hvorfor den har oppstått og hvorfor du har valgt å la det skure å gå så lenge 3. hva du nå tenker er veien fremover, og hvilken tidshorisont du har for å re-starte sexlivet (alternativt avvikle det for evig), med målbare, tidfestede punkt på veien dit slik at dere begge kan holde øye med fremdrift. 4. åpen diskusjon. Hva tenker din partner om dette, hva tenker dere begge vil være planen for et eventuelt fremtidig samliv. Du kan ikke - noensinne - som voksen presentere et problem uten å ha funnet et sett løsninger. Da blir den du presenterer det for sinna. Og det er ikke fordi problemet er uakseptabelt. Det er fordi en voksen som presenterer et problem uten å ha reflektert over det velger å infantilisere seg selv. Og da hører han (eller hun) ikke hjemme i et voksent forhold. Og da blir motparten redd, og dermed sint. Anonymkode: 8a1fb...260 3 8
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har det noe med at du har fått et annet syn på din kone etter hun gikk gjennom en fødsel? Hore og Madonna-syndromet? Noen menn ser annerledes på partneren sin fordi de er blitt mødre, og da sliter de med tenningen. Dette er en slags psykisk forstyrrelse. Mener du seriøst at din kona skal godta å bli avvist og nedgradert som sexpartner ? Anonymkode: 96add...801 Nei jeg føler ikke jeg har et annet syn på min kone. Heller et mer positivt syn. Utrolig imponert over hvor tøff hun var under fødsel. Utrolig imponert over hvor god mor hun er. Jeg synes hun objektivt er ekstremt flott, men det vekker ingen erotiske følelser hos meg. (Ei heller andre kvinner). Men mener du virkelig jeg skal tvinge meg til å ha sex med min kone selv om jeg ikke vil? Det eneste jeg etterspør her er innspill og perspektiver på måter å kommunisere om dette med henne Anonymkode: b39dc...cd8
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Kysser dere? Eller annen form for nærkontakt og kos? Klarer dere å ligge inntil hverandre og se film f.eks? Det kan hjelpe å ha barnevakt og dra på noe kjæresteturer og sånt for å finne tilbake til gnisten, og mer interessante samtaler som kan hjelpe på spenningen dere imellom. Anonymkode: 58e92...cb4 8 1
Pippi Lotta Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei har ikke lyst på noen form av sex/seksualitet. Har onanert kanskje 4 ganger etter vi fikk barn Anonymkode: b39dc...cd8 Så situasjonen er at du ønsker å avslute sexlivet for altid uten noen grun eller i det helle tatt tanker rundt hvorfor? Jeg er helt for å ikke ha "pliktsex", men jeg tenker da samtidig at man må kunne jobbe med utfordringen eller i det minste snake om den. Hadde dere elller du hat en utfordring som tid kunne hjelpe med, hadde det selfølgelig vørt lurt å vente med sex. Nå når du ikke er i stand til å reflektere over hvorfor ting er som de er en gang, så tror jeg ikke det å avstå fra sex allene vil hjelpe. Kan du begynne i terapi gjerne hos en sexolog? Det vill trolig være lettere for din kone og akseptere om hun ser at du gjør en insats for å forstå deg selv. Om du bare informerer konen din om at du er ferdig med sex, uten noen forståelse for at det villpåvirke henne.... Da er det vel kansje på tide med skilsmise? Poenget mitt er altså ikke at du skal ha sex du ikke har lyst på, det vil ikke føre til noe posetivt. Men at du nesten må gjøre noe for å forstå hvorfor du ikke vil ha sex. Det finnes ingen bra måte og si jeg vill ikke ha sex med deg og sammlive vårt er så uviktig for meg at jeg gidder ikke tenke noe mer på den saken. 9 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august Jeg ville prøvd å ligge tett inntil, og holdt rundt henne. Kost litt, og gitt et lite kyss. Det er rart med det; litt nærhet kan starte en sexlyst. Det er vanskeligere å kjenne den når du står på 3 meter avstand.. Så se heller om dere kan sitte litt sammen, ligge litt nærmere, flørte litt...og det kan faktisk hende at dette skjer av seg selv. Og ikke påtvunget. Anonymkode: e9eb6...708 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei jeg føler ikke jeg har et annet syn på min kone. Heller et mer positivt syn. Utrolig imponert over hvor tøff hun var under fødsel. Utrolig imponert over hvor god mor hun er. Jeg synes hun objektivt er ekstremt flott, men det vekker ingen erotiske følelser hos meg. (Ei heller andre kvinner). Men mener du virkelig jeg skal tvinge meg til å ha sex med min kone selv om jeg ikke vil? Det eneste jeg etterspør her er innspill og perspektiver på måter å kommunisere om dette med henne Anonymkode: b39dc...cd8 Nei, jeg mener du skal være ærlig med henne og si hva som foregår inne i ditt hode. Du må regne med at ekteskapet rakner om hun blir totalt avvist av deg, og du ikke forandrer synet eller behovet. Dette gjelder også om rollene var motsatt. Ingen skal være nødt til å leve i et sexløst forhold Anonymkode: 96add...801 7 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august Si til henne de fine ord som du beskriver henne med her. At du etter at du ble far, er inne i en periode med redusert sexlyst. Men at du ønsker å jobbe med sexlivet deres , og at du håper hun kan ha litt tålmodighet. Anonymkode: 1eb32...926 8 6
AnonymBruker Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor har dere ikke snakket om dette på de 19(!) månedene det har pågått? Og hvordan kan du i nesten to år ha unnlatt å reflektert over eget liv og levned? Uansett. Det første du må finne ut av (alene) er hvorfor du ikke ønsker å ha sex. Når du har identifisert hvorfor så må du lage deg en vei ut. En «plan for livet videre med eller uten sex». Alt dette er nemlig det en samtale med din valgte partner må inneholde. 1. 1. Hva situasjonen er. 2. hvorfor den har oppstått og hvorfor du har valgt å la det skure å gå så lenge 3. hva du nå tenker er veien fremover, og hvilken tidshorisont du har for å re-starte sexlivet (alternativt avvikle det for evig), med målbare, tidfestede punkt på veien dit slik at dere begge kan holde øye med fremdrift. 4. åpen diskusjon. Hva tenker din partner om dette, hva tenker dere begge vil være planen for et eventuelt fremtidig samliv. Du kan ikke - noensinne - som voksen presentere et problem uten å ha funnet et sett løsninger. Da blir den du presenterer det for sinna. Og det er ikke fordi problemet er uakseptabelt. Det er fordi en voksen som presenterer et problem uten å ha reflektert over det velger å infantilisere seg selv. Og da hører han (eller hun) ikke hjemme i et voksent forhold. Og da blir motparten redd, og dermed sint. Anonymkode: 8a1fb...260 TS: Jeg ser du skriver mye klokt her. Men sannheten er at jeg ikke vet hvorfor jeg ikke føler sexlyst. Det er bare helt fullstendig fravær av den følelsen. Jeg klarer da ikke å identifisere årsaken til hvorfor det er slik. Jeg har så klart reflektert over det uten å finne en konkret årsak . Jeg er lykkelig, jeg er fysisk i god form og trener regelmessig. Som følge av dette blir det utfordrende å svare ut dine foreslåtte punkter enn: Jeg vet ikke årsaken eller hvor lenge det vil vare. Men jeg synes du tar opp mye klokt her så skal bruke det aktivt fremover Anonymkode: b39dc...cd8 1
Sparkling_Pink Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august Dette er et tema du bør invitere til å prate om, og så beskrive hvordan det er fatt hos deg. Det er i alle fall på tide å snakke om det. 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kysser dere? Eller annen form for nærkontakt og kos? Klarer dere å ligge inntil hverandre og se film f.eks? Det kan hjelpe å ha barnevakt og dra på noe kjæresteturer og sånt for å finne tilbake til gnisten, og mer interessante samtaler som kan hjelpe på spenningen dere imellom. Anonymkode: 58e92...cb4 Vi kysser sånn "nuss" før vi drar ut av huset eller andre. Min kone liker ikke kyssing utover slike "nuss". Umiddelbart tenker jeg at jeg ikke liker tanken på å dra fra barnet mitt. Jeg synes det er alt for lite. Kanskje dette kan være aktuelt når barnet er en del større Anonymkode: b39dc...cd8 1
SPOCA Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august (endret) Men, har du et ønske om å ha et sexliv da, hvis hun også ønsker det, eller føler du da bare forrakt? Én ting er hvis du ønsker å ha sex igjen hvis hun også ønsker det (jeg snakker ikke om pliktsex). F.eks ved å dra til terapi eller sexolog. En helt annen ting er det hvis du på en måte har bestemt deg, og den døra er helt lukket. Hva gjør du hvis hun blir såret og/eller ser dette som et problem? Er du villig til å miste henne? For min del hadde det betydd at ekteskapet var over hvis mannen ikke ville jobbe med problemet. Og nei, jeg hadde ikke svart annerledes om rollene var snudd. Endret 1. august av SPOCA 3 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): TS: Jeg ser du skriver mye klokt her. Men sannheten er at jeg ikke vet hvorfor jeg ikke føler sexlyst. Det er bare helt fullstendig fravær av den følelsen. Jeg klarer da ikke å identifisere årsaken til hvorfor det er slik. Jeg har så klart reflektert over det uten å finne en konkret årsak . Jeg er lykkelig, jeg er fysisk i god form og trener regelmessig. Som følge av dette blir det utfordrende å svare ut dine foreslåtte punkter enn: Jeg vet ikke årsaken eller hvor lenge det vil vare. Men jeg synes du tar opp mye klokt her så skal bruke det aktivt fremover Anonymkode: b39dc...cd8 Jeg vet ikke om det stemmer for deg, men jeg vil anbefale deg å google litt om aseksualitet (asexual på engelsk). Kanskje det kan føles opplysende. Anonymkode: b7a7b...c0d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå