Gå til innhold

To sommerferier, to verdener

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på to hytteferier i sommer – én uke med én del av slekta, og én uke med en annen. Det føltes som å skifte dimensjon.

Første uke var med en familie der barna (3 stk, 6–11 år) satt klistret til hver sin iPad fra morgen til kveld. Vi så dem nesten ikke. Hvis de ikke hadde WiFi, ble de bare sittende og stirre ut i lufta som om hele systemet deres hadde krasjet. Foreldrene skrøt av “rolig ferie” og “balanse”. Jepp – så lenge man definerer barndom som å bli passivt underholdt til man svetter bak ørene.

Uke to, med den andre familien: ingen skjermer. Barna deres lekte fra morgen til kveld. Bygde hytte, laget restaurant i skogen, fisket krabber med hyssing og klærne fulle av gjørme. De lo, ble uvenner, fant opp regler, tøyset – du vet, barn.

Skjermbarna kom på besøk én dag. Satte seg i hver sin stol med skjerm. Rørte seg ikke. Sa nei til is fordi det ikke var “pause i spillet”. De så på de andre barna leke – uten å bli med. Foreldrene smilte og sa “De er så rolige.”

Neste år vurderer jeg å spørre: Kommer dere med barn – eller med skjermer med sko?

Anonymkode: 6eaee...5e4

• Liker 4
Skrevet

Enda en skjermbarn-tråd? Blir du ikke lei av dette?

Anonymkode: d07b9...856

• Liker 9
Skrevet

Ja blir du ikke lei….

Anonymkode: 8a476...ec4

• Liker 2
Skrevet

Minner meg om Mean Girls: «Stop trying to make “skjermbarn» happen” 😂

Anonymkode: 4a283...795

• Liker 4
Skrevet

Langt innlegg for å klage på at noen bruker skjerm - og så sitter man pp skjermen/KG selv😆

Anonymkode: 88c44...35b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Bør ikke TS skrive brev for hånd og sende et leserinnlegg til avisen i posten?

Anonymkode: 4a283...795

• Liker 3
Skrevet

Når samfunnet tok opp til vurdering å lære alle barn å lese så var det (for ramme alvor) en god del mennesker som mente det var skadelig. Barn ville «bare bli sittende og lese».

Folk er folk, ts. I alle tider. For noen hundre år siden ville du ha klaget over at man nå lærte barn å lese, slik t de ble sittende og stirre i en perm heller enn å gjøre et ærlig dags arbeid på jordene eller i gruvene. Og andre mennesker ville vært mer balanserte. Mer reflekterte. Mindre dømmende. Det er de «andre menneskene» som har drevet samfunnet fremover, og livskvaliteten opp.

Vær de andre menneskene, hva?

Anonymkode: a5d98...df7

• Liker 1
Skrevet

Dere som svarer TS surt, synes dere det er ok at barn mellom 6 og 11 år sitter med skjerm hele dagen i sommerferien? Eller hva syne dere er en fornuftig makstid?

Jeg tror faktisk skjerm blir det nye klasseskillet. Jeg ser det allerede i vår omgangskrets.

Anonymkode: 17004...44a

Skrevet

«Skjermebarn», vs ikke skjermbarn. Det nye trofeet for voksne med narsissistiske trekk der de kan trekke frem egne barn uten skjerm som de beste ;)

Anonymkode: deeb9...d03

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dere som svarer TS surt, synes dere det er ok at barn mellom 6 og 11 år sitter med skjerm hele dagen i sommerferien? Eller hva syne dere er en fornuftig makstid?

Jeg tror faktisk skjerm blir det nye klasseskillet. Jeg ser det allerede i vår omgangskrets.

Anonymkode: 17004...44a

Dem har vel som meg aldri sett det som TS beskriver. Har selv barn i alderen barneskole til unge voksne, og har aldri sett noe slikt. 

Er fascinerende at TS fikk oppleve to svært spesielle uker nå i sommer. Men er vanskelig å basere seg på noe sært og ekstremt. 

PS. Det å diskutere "skjerm" er ueksakt og meningsløst. En skjerm er et grensesnitt mot noe, og det er hva det som er bak det grensesnittet og totaliteten i barnets oppvekstvilkår som teller. 

Lise 9 år sitter inne på rommet sitt uten skjerm og hører hvordan pappa og ukens nye kjæreste fester, krangler og har sex. 

Stian 9 år sitter sammen med pappa og viser den spennende serien om de Puniske krigene som han fant på Youtube. Som dem så snakker om sammen, og Stian reflektere over ulike imperier opp gjennom historien. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...