Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

....over 7 mnds periode.

Hvilken rente skal jeg betale henne tilbake med?

Jeg har en låst høyrentekonto på 4,9% rente hvor jeg kan betale hene tilbake i februar 2026? 

Anonymkode: f1571...81b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det må dere avtale. 

Det kan være gratis, om hun sitter mye bedre i det enn deg, og ønsker å hjelpe deg.

Det kan være på samme nivå som et banklån - dere kan sjekke på nett. 

Det kan tilsvare et privat lån uten sikkerhet - (som det jo her) - men her er renten skyhøy, minst 20%. 

Anonymkode: 67749...e99

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

....over 7 mnds periode.

Jeg har en låst høyrentekonto på 4,9% rente hvor jeg kan betale hene tilbake i februar 2026? 

Det må jo dere bli enige om dere i mellom.

Anonymkode: b8e69...b3f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker hun ikke skal ha mer enn det jeg selv tjener på å ha hatt pengene stående i den perioden med en rente på 4,9% rente. Men det er greit for eg at hun får det. Men synes egentlig hun ikke be høver å få så mye heller.

Hun går nok med  på hva som helst.  Men jeg bør vel kanskje gi henne såpass som det jeg selv har tjent på å ha pengene inne på min konto? 

Hun sitter veldig godt i det. Så kjenner nok litt på det, dessverre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden hun sitter godt i det opererer hun nok ikke med låst høyrentekonto, og har mye mer avkastning enn 4,9% på de pengene om hun investerer de heller enn å gi de til deg. Så litt takknemmelighet fra deg hadde ikke gjort noe.  

Anonymkode: 88a7f...70d

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er det så lurt? 1 mill er mye penger og det er fullt mulig å ødelegge forholdet deres på det?

Hvis det er liten risiko, hvorfor heller ikke låne i banken? (Jeg trenger ikke svaret, men du bør ha et godt svar selv)

Hvis det faktisk er høy risiko, da bør søsteren gå betalt for den risikoen.

Har selv som regel at jeg ikke låner ut mer enn jeg kan tape og skriver kontrakt. Men det betyr også at jeg ikke hadde lånt ut et så stort beløp.

Og jeg ville aldri lånt det ut for at det skulle stå på noen andres høyrentekonto.

Hva skal du med de pengene? Kjenner det går noen alarmer her. Vise til at du har penger for å få finansieringsbevis? Flytte penger for noen andre? Investere i noe som "garantert" gir høy avkastning? Låne ut yil en kjærste som skal betale tilbake? Pass på så du ikke blir dømt for hvitvasking, svindlet eller dratt inn økonomisk kriminalitet.

Endret av Knutekålmor85
  • Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tenker hun ikke skal ha mer enn det jeg selv tjener på å ha hatt pengene stående i den perioden med en rente på 4,9% rente. Men det er greit for eg at hun får det. Men synes egentlig hun ikke be høver å få så mye heller.

Hun går nok med  på hva som helst.  Men jeg bør vel kanskje gi henne såpass som det jeg selv har tjent på å ha pengene inne på min konto? 

Hun sitter veldig godt i det. Så kjenner nok litt på det, dessverre

Så smålig av deg, når du har en så snill søster som gidder å låne deg penger.

Anonymkode: 198ab...c82

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker hun ikke skal ha mer enn det jeg selv tjener på å ha hatt pengene stående i den perioden med en rente på 4,9% rente.

Risikoen er høy ved lån til andre. Renter bør være deretter.

Anonymkode: 12ccb...c17

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Renten på et usikret lån pleier vel heller å ligge på 10-20%

Anonymkode: f6d5e...526

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva trenger du pengene til, TS? Og hva er straffen ved å ta ut pengene av låst høyrentekonto? Søsteren din bør i alle få 4,9 % rente av deg, og dere må skrive ordentlig kontrakt. Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan vente til februar 2026 med å kjøpe større bolig, ny bil eller hva du nå enn skal ha pengene til.

Anonymkode: 32b4f...4f5

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger pengene ganske snart, fordi leiligheten jeg skal kjøpe må betales.

Jeg vil ikke være smålig, så jeg betaler da gledelig den renten på 4,9% rente som jeg selv får. Hvorfor jeg må låne, er fordi jeg kan ikke ta ut fra min låste konto før februar.

Forstår  jo at renten av å låne i en bank hadde vært veldig mye høyere.

Jo, jeg synes det er verdt å låne dem av min  søster

Skrevet (endret)

Hør med banken.

Fastrente / Høyrente og lignende produkter er ikke så låste penger som du tror. Ofte mister du ikke en gang opptjent rente ved et uttak før tiden. Mange banker tar en gebyr for uttak før tiden. Så sjekk gjerne betingelsene her før du vurderer søskenlån.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du ta ut av din låste konto, du snakker med banken og får et gebyr, evt tapte renter....

Anonymkode: 38063...ec1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal la det være.

Det er en grunn, ts, til at du ikke får lån i en konvensjonell bank. Den grunnen er den samme som vil gjøre deg ute av stand til å betale tilbake din søster på de fiktive 7 månedene du har satt deg.

Utfallet av lånet vil bli at forholdet deres pulveriseres. 

Anonymkode: 2470d...5e3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Selvfølgelig kan du ta ut av din låste konto, du snakker med banken og får et gebyr, evt tapte renter....

Anonymkode: 38063...ec1

Dette er det eneste svaret. Fatter ikke hvorfor du utsetter deg og familien for risiko på 1mill når du faktisk HAR penger selv. Kun i nødstilfeller og i ekstreme akutte situasjoner hvor du låner penger av familie. Kjøpe bolig er ikke akuttsitiasjon. Håper du tenker deg litt om. Familiemedlem skal heller ikke tape økonomisk på å hjelpe deg.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

....over 7 mnds periode.

Du vil vel ikke tape på det heller, så jeg ville sagt 5% som er ca. beste rente på høyrentekonti. Ingen av partene bør bli fornærmet av det!

Anonymkode: 04089...e71

AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (39 minutter siden):

Dette er det eneste svaret. Fatter ikke hvorfor du utsetter deg og familien for risiko på 1mill når du faktisk HAR penger selv. Kun i nødstilfeller og i ekstreme akutte situasjoner hvor du låner penger av familie. Kjøpe bolig er ikke akuttsitiasjon. Håper du tenker deg litt om. Familiemedlem skal heller ikke tape økonomisk på å hjelpe deg.

Så er det kanskje noen familier der man er 100% ærlige og redelige med hverandre! Vi har det heldigvis slik, og jeg stoler mer på de en på banken som gjerne vil tjene på deg.

Anonymkode: 04089...e71

Skrevet

Jeg vil ikke være smålig, så jeg betaler da gledelig den renten på 4,9% rente som jeg selv får. Hvorfor jeg må låne, er fordi jeg kan ikke ta ut fra min låste konto før februar.

Renten i bank er ikke veldig mye høyere. Du får omtrent samme i bank. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt 5%. Det er mindre enn om du hadde lånt penger et annet sted, og kanskje mer enn hun får på bankinnskudd. En avtale begge tjener på.

Anonymkode: b52d3...e67

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du skal tilby 4,9 og så ser du hva hun sier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...