AnonymBruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Hei! Vi ønsker oss et tredje barn. Det vi dog lurer litt på er om det er dumt hvis dette tredje barnet kommer samtidig som skolestart for eldste, eller om overgangen kanskje ikke nødvendigvis blir så stor for henne siden hun har vært gjennom det en gang før. Vil ikke at alle forandringer skal komme samtidig, samtidig som det ellers hadde passet bra med en til baby da. Hun reagerte ikke nevneverdig da nr to kom når hun var 2,5 år. Det kan være verdt å nevne at vi flytter på nyåret, og at hun derfor vil begynne på en annen skole enn den nåværende barnehage "sogner" til. Tanker eller erfaringer? Er det noe som bør unngås? Anonymkode: 2575b...822
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Når dere også har flyttet til nytt sted,, så ville jeg ventet. Hilsen lærer. Anonymkode: 4f326...c36 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når dere også har flyttet til nytt sted,, så ville jeg ventet. Hilsen lærer. Anonymkode: 4f326...c36 Takk for tilbakemelding, jeg tror nok kanskje jeg kan være enig med deg. Hvor lenge tenker du vi bør vente? Vi har naturligvis ikke skolebarn enda, så vet ikke hvor lenge det typisk oppleves som en forandring for de. Knotete formulert, men håper du forstår hvor jeg kommer fra... Anonymkode: 2575b...822
Enamorada Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Anbefaler heller vente med barn nr 3 til mellomste begynner på skolen. Her er jeg i ett års permisjon mens de eldste skal i 1. og 3. trinn. Virker utmerket. Jeg sparer SFO kostnadene for begge. Kan levere og hente. Samtidig kan de gå til og fra skolen alene hvis det trengs. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Vi fikk nr 3 når mellomste var 4 år og eldste var 6 og begynte på skolen. Helt nydelig å være hjemme førsteåret til eldstemann. Eneste var at eldstemann elsket SFO og ble sur hvis jeg hentet ham rett etter skolen, så det gav jeg opp 😅 Eldstemann begynte på en skole hvor han bare kjente 2 barn fra før av, men det var null problem og hans beste venner endte opp med å være barn han ikke kjente fra før av. Slik har det vært med alle mine 3 barn; de har knyttet seg sterkest til barn de møtte i skolealder og ikke i bhg-alder. De er nå 14, 12 og 8 år gamle. Min eneste anger er at aldersforskjellen mellom nr 1 og 3 ble hele 5 1/2 år, det føles veldig lenge og eldstemann er nærmest utelukkende som en ekstra voksenperson/barnevakt da de er milevis fra hverandre i modenhet og utvikling. Håper virkelig på at de får en helt annen og langt mer likeverdig nærhet når de begge blir voksne. Anonymkode: d20ae...c93
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Du kan heller gå gravid i 1.klasse og få babyen i sommerferien før 2.klasse Da har hun et viktig år med tilvenning før neste endring skjer. Anonymkode: 112e1...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august Ja, det er ganske dumt å planlegge at alle forandringer kommer samtidig. Og jo eldre de er, jo bedre "merker de" endringen det er å få et søsken til. En 2-åring vil lett glemme at det har vært en annen situasjon, og akseptere at verden er som den er. En 5-åring vil huske tiden før det fikk enda et småsøsken, og vil kjenne mer på endringen. En 10-åring vil merke endringen, og vil antagelig også savne den oppmerksomheten som naturlig flyttes over på et nytt barn. Jeg ville forsøkt å få det nye barnet enten tidligere eller senere, slik at det ikke ble så mye endring på en gang. Anonymkode: 9379a...ed7
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Enamorada skrev (14 minutter siden): Anbefaler heller vente med barn nr 3 til mellomste begynner på skolen. Her er jeg i ett års permisjon mens de eldste skal i 1. og 3. trinn. Virker utmerket. Jeg sparer SFO kostnadene for begge. Kan levere og hente. Samtidig kan de gå til og fra skolen alene hvis det trengs. I utgangspunktet blir dette for lenge å vente for oss, og da er det jo i utgangspunktet nummer to som må takle "alle forandringene på en gang" i stedet for nummer en (sett bort i fra flyttingen som skjer et halv år før skolestart for førstemann selvfølgelig). Anonymkode: 2575b...822
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er ganske dumt å planlegge at alle forandringer kommer samtidig. Og jo eldre de er, jo bedre "merker de" endringen det er å få et søsken til. En 2-åring vil lett glemme at det har vært en annen situasjon, og akseptere at verden er som den er. En 5-åring vil huske tiden før det fikk enda et småsøsken, og vil kjenne mer på endringen. En 10-åring vil merke endringen, og vil antagelig også savne den oppmerksomheten som naturlig flyttes over på et nytt barn. Jeg ville forsøkt å få det nye barnet enten tidligere eller senere, slik at det ikke ble så mye endring på en gang. Anonymkode: 9379a...ed7 Dette er sikkert et spørsmål uten fasit, men hvor stort gap skal det være mellom forandringer for at alt ikke skal skje på en gang? Om vi så setter i gang nå, vil en baby tidligst komme i mai, det vil si to måneder før skolestart. Blir det litt tight, hvis formålet vårt er å la de bli vant til en forandring av gangen? Anonymkode: 2575b...822
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er sikkert et spørsmål uten fasit, men hvor stort gap skal det være mellom forandringer for at alt ikke skal skje på en gang? Om vi så setter i gang nå, vil en baby tidligst komme i mai, det vil si to måneder før skolestart. Blir det litt tight, hvis formålet vårt er å la de bli vant til en forandring av gangen? Anonymkode: 2575b...822 Det kommer nok til å gå helt fint, forutsatt at dere er flinke til å følge opp barna deres. Faren tar like mye av arbeidet? Dere har nok energi og penger til å gjennomføre? Det blir ikke slik at dere dropper foreldremøter eller utsetter å la henne starte på fotball eller whatever fordi logistikken blir slitsom? Hvis dere er gode på alt dette så går det helt fint å få baby til oppstart i første trinn. Forøvrig hilsen en annen lærer Anonymkode: 88bd8...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Hvor gammel er du? Om du er over 35 bør du ikke vente. Det er såklart mange som blir gravid over 35 og over 40, men hos mange så kan fertiliteten få seg en knekk etter 35 til tross for at det har vært uproblematisk å bli gravid tidligere. Ellers, hvordan har formen din vært? Om du har vært i god form ville jeg tatt sjansen. Moren min fikk lillebroren min da jeg begynte på skolen, 4 mnd etter at vi flyttet til et nytt sted. Jeg synes det var veldig stas med lillebror, og slet ikke noe ifm skolestart. Var veldig sjenert av natur bare, men fikk fort ei venninne Anonymkode: 0e423...89f
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august Jeg tenker det er fint å være i permisjon når eldste begynner på skolen, slippe lange dager på SFO og noen hjemme på morgenen som kan følge til skolen eller sende av gårde, mindre stress i hverdagen med en voksen hjemme tenker jeg da. Her fikk vi nr 3 når mellomste begynte på skolen, bare noen uker før skolestart, gikk veldig fint og begge de eldste har hatt nytte av å ha en forelder hjemme både før og etter skoletid. Ingen stress med lekser, middag og aktiviteter. Husker hvor stress det var når eldste begynte på skolen og måtte være på SFO til kl 16, rett fra jobb å hente, lage middag i en fei samtidig som lekser skulle gjøres og så videre på aktivitet. Var heldigvis bare en dag i uken med aktivitet, men likevel fløy ettermiddagene av sted. Anonymkode: 7d134...adb 3
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er sikkert et spørsmål uten fasit, men hvor stort gap skal det være mellom forandringer for at alt ikke skal skje på en gang? Om vi så setter i gang nå, vil en baby tidligst komme i mai, det vil si to måneder før skolestart. Blir det litt tight, hvis formålet vårt er å la de bli vant til en forandring av gangen? Anonymkode: 2575b...822 Det er helt sikkert noe det ikke er en klar fasit på, ja. Jeg ville tenkt at for såpass små barn (skolestarter og under) så er tidsbegrepet annerledes enn for oss voksne. De opplever derfor ikke ting så "tett på hverandre" som vi gjør. Hvis dere flytter rett etter nyttår, så vil det jo være nesten en halvt år mellom flyttingen og skolestart. Og for barna, så vil nok ikke dette oppleves som "samtidig". Det kan derfor være at 2 mnd er mer enn nok tid. Når dere har barn fra før, vil dere antagelig har greie rutiner for familien 2 mnd etter fødsel. Det er mer ugreit om fødsel skjer ukene før eller etter skolestarten. Det tar jo en del av fokuset fra den store forandringen som skolestart faktisk er, og over på babyen. Både fra dere og fra alle rundt. Men selve skolestarten vil nok også gå seg til på et par måneder, og etter det vil dette sannsynligvis ikke være noen konflikt lenger. Anonymkode: 9379a...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august Jeg har tre barn med tre år mellom hver. Eldste begynte på skolen en mandag, og yngste ble født torsdagen 😄 Jeg syntes var veldig fint å ha permisjon det første skoleåret, og har aldri tenkt over at det kunne være en ulempe. Folk er forskjellige, og det er barn også😄 Om man skal ta hensyn til alt, så passer det jo egentlig aldri å få barn.... Anonymkode: cd045...7eb
AnonymBruker Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august Planlegger folk graviditet? Dette var fullstendig nytt for meg. Det viktigste å planlegge tenker jeg er om man skal ha barn, og eventuelle oppfølging av det. Er jo ingen selvfølgeligheter for at man hele tatt kan få barn nr3.. Anonymkode: 05495...04b
AnonymBruker Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august Jeg syntes det var fint å få ha første på skolen da jeg var i permisjon. Jeg kunne trille på tur og følge på skolen, og være der mer for barnet, på en måte som jeg ikke kunne da jeg var på jobb. Jeg ser ikke problemet med dette... Anonymkode: f4a26...91a
AnonymBruker Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei! Vi ønsker oss et tredje barn. Det vi dog lurer litt på er om det er dumt hvis dette tredje barnet kommer samtidig som skolestart for eldste, eller om overgangen kanskje ikke nødvendigvis blir så stor for henne siden hun har vært gjennom det en gang før. Vil ikke at alle forandringer skal komme samtidig, samtidig som det ellers hadde passet bra med en til baby da. Hun reagerte ikke nevneverdig da nr to kom når hun var 2,5 år. Det kan være verdt å nevne at vi flytter på nyåret, og at hun derfor vil begynne på en annen skole enn den nåværende barnehage "sogner" til. Tanker eller erfaringer? Er det noe som bør unngås? Anonymkode: 2575b...822 Skolestart er ekstremt utmattende for små barn. I tillegg til 6-årstrassen. Dere bør ha nok overskudd til å stå i den stormen. Overgangen til skole er alltid stor. Når dere i tillegg skal flytte blir det utrolig emosjonelt overveldende for henne, uten at hun nødvendigvis har noen ord for dette. Anonymkode: 7925a...ce7
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Planlegger folk graviditet? Dette var fullstendig nytt for meg. Det viktigste å planlegge tenker jeg er om man skal ha barn, og eventuelle oppfølging av det. Er jo ingen selvfølgeligheter for at man hele tatt kan få barn nr3.. Anonymkode: 05495...04b Noen kan planlegge graviditeter ja. TS har gjort dette to ganger før, så hun vet nok godt om hun bør planlegge eller ikke. Anonymkode: 7925a...ce7
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Planlegger folk graviditet? Dette var fullstendig nytt for meg. Det viktigste å planlegge tenker jeg er om man skal ha barn, og eventuelle oppfølging av det. Er jo ingen selvfølgeligheter for at man hele tatt kan få barn nr3.. Anonymkode: 05495...04b Er det sant? Har du ikke fått med deg et eneste mediaoppslag om ujevne fødselstall gjennom året på grunn av blant annet et barnehageopptak som ikke er løpende? Mine to første satt på første forsøk. Jeg vet at det ikke nødvendigvis betyr at tredje også vil sitte med det samme, men vi ønsker å gjøre det vi kan for å få en ok timing - spesielt med tanke på de to eldste barna. Det er selvfølgelig sant som noen nevner her at det kanskje aldri passer helt, men noen perioder kunne vi kanskje tenke oss å unngå dersom det lar seg gjøre (og det å feks vente med å unnfange til et par mnd før skoleoppstart, slik at et tredje barn tidligst kommer 6 mnd etter skoleoppstart, er uansett innenfor vår kontroll). Anonymkode: 2575b...822
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Skolestart er ekstremt utmattende for små barn. I tillegg til 6-årstrassen. Dere bør ha nok overskudd til å stå i den stormen. Overgangen til skole er alltid stor. Når dere i tillegg skal flytte blir det utrolig emosjonelt overveldende for henne, uten at hun nødvendigvis har noen ord for dette. Anonymkode: 7925a...ce7 Det trenger det da ikke være. De kjenner sitt barn best. For begge mine har overgangen til skole gått veldig fint. Anonymkode: 7da7b...982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå