Maleficenta Skrevet 13. august #301 Skrevet 13. august -jk- skrev (På 11.8.2025 den 15.09): En time pr. dag? Da er det kanskje på tide å senke ambisjonene? Jeg lagde panang red curry med kylling i går og det tok maks 20 minutter for en diger porsjon (tar ikke noe tid av betydning ekstra å lage enda mer). Sjelden jeg bruker over 30 minutter, i så fall er det fordi noe skal stå lenge i stekeovnen og da kan jeg jo bruke den tiden til noe annet. Klart, enkelte ting som f.eks risengrynsgrøt tar en del mer tid og krever jevnlig tilsyn. Men da lager jeg gjerne til flere dager. Oppvasken egentlig som tar mest tid
-jk- Skrevet 13. august #302 Skrevet 13. august Maleficenta skrev (2 timer siden): Oppvasken egentlig som tar mest tid Oppvask? Den går i maskinen. Alt med antislipp-belegg vasker jeg manuelt, men det går jo så fort.
AnonymBruker Skrevet 13. august #303 Skrevet 13. august -jk- skrev (4 timer siden): Oppvask? Den går i maskinen. Alt med antislipp-belegg vasker jeg manuelt, men det går jo så fort. Ikke hvis grøten setter seg i panna,da er det vinkelsliper som gjelder. Takk og lov for verktøyet til mannen Anonymkode: ed578...d79
Maleficenta Skrevet 13. august #304 Skrevet 13. august -jk- skrev (8 timer siden): Oppvask? Den går i maskinen. Alt med antislipp-belegg vasker jeg manuelt, men det går jo så fort. Ok du må skrape av matrester, skylle så sette i. Du setter ikke inn ting med masse graps på. Da blir jo maskinen nødt til å renses dritofte
AnonymBruker Skrevet 13. august #305 Skrevet 13. august Maleficenta skrev (4 minutter siden): Ok du må skrape av matrester, skylle så sette i. Du setter ikke inn ting med masse graps på. Da blir jo maskinen nødt til å renses dritofte Jeg fikk beskjed hos en maskinreparatør en gang, at skylling av oppvasken ikke var hensiktsmessig. Oppvaskmaskinen vasker renere om det er litt rester igjen. Dessuten er det lite miljøbevisst å skylle oppvasken med varmt vann før man setter på maskina Anonymkode: 6760d...b42
Maleficenta Skrevet 13. august #306 Skrevet 13. august -jk- skrev (8 timer siden): Oppvask? Den går i maskinen. Alt med antislipp-belegg vasker jeg manuelt, men det går jo så fort. Ok du må skrape av matrester, skylle så sette i. Du setter ikke inn ting med masse graps på. Da blir jo maskinen nødt til å renses dritofte. Og så må man vaske opp i vasken ting som ikke tåler oppvaskmaskinen og så blir gjerne matsøpla full. Den må man ut med, evt ta vare på rester å ha det over i en beholder å ha i kjøleskapet. Og kanskje man må tømme oppvaskmaskinen for rent før man fyller på med skittent. Så må man tørke av spisebord og kjøkkenbenken
Maleficenta Skrevet 13. august #307 Skrevet 13. august (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg fikk beskjed hos en maskinreparatør en gang, at skylling av oppvasken ikke var hensiktsmessig. Oppvaskmaskinen vasker renere om det er litt rester igjen. Dessuten er det lite miljøbevisst å skylle oppvasken med varmt vann før man setter på maskina Anonymkode: 6760d...b42 Uansett må du skrape av overflødige matrester. Den vasker da ikke renere. Er mye mer bakterier på det etter vask om det ikke ble skylt først. Og man skyller med kaldt Endret 13. august av Maleficenta
-jk- Skrevet 13. august #308 Skrevet 13. august Maleficenta skrev (1 time siden): Ok du må skrape av matrester, skylle så sette i. Du setter ikke inn ting med masse graps på. Da blir jo maskinen nødt til å renses dritofte. Og så må man vaske opp i vasken ting som ikke tåler oppvaskmaskinen og så blir gjerne matsøpla full. Den må man ut med, evt ta vare på rester å ha det over i en beholder å ha i kjøleskapet. Og kanskje man må tømme oppvaskmaskinen for rent før man fyller på med skittent. Så må man tørke av spisebord og kjøkkenbenken Så lenge det ikke er faste ting så tar maskinen seg av det. Skyller aldri, det er ikke anbefalt da energibruken blir høyere ved å skylle manuelt i varmt vann på forhånd. Matsøpla holder en uke her før den er full, og maskinen tømmer jeg når den er ferdig. Ikke når jeg må ha plass til nye ting. Tørke av benken gjør jeg mens maten koker, før middagen serveres. 1
-jk- Skrevet 13. august #309 Skrevet 13. august Maleficenta skrev (1 time siden): Uansett må du skrape av overflødige matrester. Den vasker da ikke renere. Er mye mer bakterier på det etter vask om det ikke ble skylt først. Og man skyller med kaldt Skylle av med kaldt vann er lite hensiktmessig da fettet ikke løser seg opp men heller fester seg overalt. Maskinen fikser skylling, den analyserer avløpsvannet kontinuerlig og justerer skylling etter hvor møkkete ting er. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #310 Skrevet 14. august Å bar skylde på at "mannfolk ser ikke" ting angående vaske huset, eller ta hånd om barna, er uansett bare humbug fra giddaluse tullinger. Faren min var sånn at han plutselig bare gikk sin vei, kort tid før det skulle arrangeres barnebursdag, så dukket han opp igjen nesten førti minutter etter at alle gjestene hadde forsvunnet igjen. Da satte han seg i lenestolen sin, og glodde på TV eller leste aviser resten av kvelden. Samtidig som han klagde over at det var rotete overalt. Men han gadd aldri i verden å faktisk hjelpe til med en forbanna dritt. For eksempel kjøpe gave til bursdag eller julaften, bake en kake, eller faktisk være til stede ved en eneste bursdag. Han gadd ikke en gang være med på å rydde opp i etterkant. Andre ganger reiste han direkte til en liten hytte som foreldrene mine eide, og som ligger nesten en times kjøring hjemmefra. Der kunne han sitte hele kvelden, og reise direkte til jobb dagen etter. Dersom en bursdag skulle arrangeres på en lørdag eller søndag, så kom han aldri hjem før veldig seint søndag kveld. Dermed slapp han selvfølgelig å gjøre en forbanna dritt med noe som helst. Han kunne jo ha reist på hyttetur hvilken som helst helg, og samtidig holdt seg hjemme den ene helgen det skulle være bursdag, men det gjorde han aldri. Hvis han reiste til hytta en helg, så var det liksom "tilfeldigvis" akkurat den helgen som det også skulle arrangeres bursdag hjemme - men ingen andre helger den måneden. 🙄 Samme når det skulle lages middag. Han lagde jo utelukkende middag til seg selv, men ALDRI til noen andre. Da fikk vi i så fall ta til takke med eventuelle rester som blir til overs etter at han var ferdig med å forsyne seg. Så det var muligens litt rester igjen etter at EN person var forsynt. Men det kunne jo selvfølgelig være igjen en del rester etter at mamma lagde mat også (etter at en voksen, pluss fire barn!) hadde forsynt seg. For det første hentet han poteter i kjelleren (men bare akkurat nok til ham selv!) og for det andre så kokte han disse potetene på komfyr, og spiste opp alt sammen selv. Det "aller beste" man kunne håpe på da var at han faktisk hadde ryddet ordentlig opp etter seg selv. Men som oftest lå det potetskrell både på gulvet og på bordet, og han vasket ALDRI opp etter seg. Verken med oppvaskmaskin, eller for hånd. Det var bare å lempe alt sammen på benken, og vente til mamma tok ansvar. Mamma var jo sånn at for det første hentet hun poteter i kjelleren (og nok til HELE familien!) og kokte på komfyr. I tillegg skreller hun som regel poteter, kastet potetskrell i matavfall, og tok som regel hele oppvasken etterpå. Da handlet det ikke om at "en mann ikke FORSTÅR at resten av familien også er sulten, og ønsker seg middag" da handlet der utelukkende om at mannen er alt for tiltaktsløs, og bortskjemt liten latsekk. Anonymkode: 3b293...103 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå