Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjære damer,

Her kommer et ærlig mannsperspektiv på husarbeid – forklart som en kjedereaksjon:

Vi menn har ofte lavere standard for hva som er "rent og ryddig". Og vi er fornøyde med det.

Dere har høyere standard. Dere ser rot og støv lenge før vi gjør det – og fikser det.

Derfor rekker vi aldri å se hva som, i ditt hode, burde vært gjort. Det er jo allerede gjort.

Så vi slapper av på sofaen. Fordi – i vårt hode – ser det helt greit ut.

Dette irriterer dere. Først med blikk. Så et sukk. Så små kommentarer.

Vi tolker det som mas – og vi blir irriterte. For i vårt hode (med vår standard) trengs det fremdeles ikke gjøres noe.

Men til slutt begynner vi å gjøre ting. Ikke fordi vi ser behovet, men for å unngå mas og drama.

Men (viktig) vi ser fortsatt ikke det dere ser. Så vi gjør det vi tror dere vil ha gjort.

Resultat: Dere pirker, fordi vi f.eks. ikke støvsugde listene eller glemte å ta ut søpla, som fremdeles ikke er full.
Og vi blir frustrerte. Vi gjorde faktisk noe av eget initiativ, og noe vi egentlig ikke mente trengtes å gjøres – og får likevel kritikk.

Og så går spiralen nedover, igjen og igjen.

Dere blir frustrerte over vår "latskap", og vi blir frustrerte over å bli mentalt presset til å gjøre noe vi ikke skjønner behovet for.

Løsning?
Senk standarden deres litt. Lev med at vi ikke ser det dere ser.
Ikke krev, men spør. Og (viktig) – fortell oss konkret hva du vil ha gjort.
Eller gjør det selv – uten å gjøre det til et stort drama.

Vi er ikke late. Vi er bare skrudd sammen annerledes.

Kona mi gjør kanskje 75% av husarbeidet. Det må jeg innrømme. Men hun maser eller klager aldri. Med tiden (en uke eller to) så får jeg dårlig samvittighet. Denne samvittigheten kommer fra meg selv, og ikke fra hennes masing, og ikke fordi jeg ser hva som må gjøres, men fordi jeg ser hun er i bevegelse mer enn meg 😛  Derfor reiser jeg meg opp, gjør det JEG ser må gjøres, og deretter spør jeg henne hva mer hun trenger hjelp til, før jeg setter meg tilbake i sofaen...for jeg ser det ikke selv. 

Ingen mas, ingen kritikk, ingen drama...bare dårlig samvittighet skapt i mitt eget hode 😅

Med vennlig hilsen,
En mann som fortsatt ikke vet hvor støvsugeren står – men gjerne steker deg en biff og åpner en god vin for innsatsen din 😇

Anonymkode: 206b4...63f

• Liker 5
  • Hjerte 11
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det nok fra et manneperspekriv og har derfor vært kritisk til alle forventninger til menn. 

Mvh kvinne

Anonymkode: 45a6a...b1b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Vi menn»… vel, jeg har en aktiv mann som ikke «slapper av på sofaen» når det er ting som må gjøres. Han har en egendrive og gjør ting på eget initiativ, ikke fordi han får dårlig samvittighet.

Jo, jeg er ganske sikker på at du er lat.

Anonymkode: 7b470...078

Har du vært inne i hodet til din ma? Hva han sier til deg og hva han tenker er nok til forskjellige ting. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min kommer jevnlig til meg og spør "har du ikke vasket T-skjortene mine? Har du ikke vasket boxerne mine?"

Jada, jeg er ansvarlig for klesvask. Jeg sorterer, vasker, tørker, sorterer på nytt - og så putter jeg ALT ANNET ENN MANNENS KLÆR på riktig hylle. Mine, våre 3 barns, håndklær og sengetøy og tepper og alt mulig annet. Mannens klesvask får han renvasket og brettet i en IKEA-pose som det er HANS ansvar å putte i riktig skap. Det er DER alle T-skjortene og boxerne ligger når han er "tom for rene klær". Da har de gjerne ligget i den IKEA-posen i et par uker.

Så når menn (hvis vi kan ta min mann som en standard mann) ikke klarer å se at de må rydde klærne sine inn i skapet NÅR DE ER TOMME FOR RENE KLÆR, da er det ikke mye håp.

Anonymkode: d887f...c5f

• Liker 33
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg kjenner meg godt igjen her. 

• Liker 1
Skrevet

Vi er mange kvinner som har erfaring med menn som ser på husarbeid som kvinne-arbeid helt uten at vi har støv på hjernen eller urealistiske forventninger. Det er nok ofte vi som blir provosert over innlegg som dette.

Spesielt når man føler seg utslitt som en gammel vaskefille og slettes ikke strekker til og mannen som du sier, legger seg på sofaen!!!

Det er ikke godt nok for et voksent menneske å «ikke se» at klær må vaskes, oppvasken tømmes, tannkrem og toalettpapir handles inn, våte regnklær henges til tørk osv. Ikke når begge voksne er i full jobb. Unnskyldning ikke akseptert.

Å ikke prioritere å tørke dørvridere og gulvlister annenhver dag er innafor.

• Liker 16
  • Nyttig 21
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ingenting om hvor skitten det er før du faktisk ser det eller hvor lang tid det tar før du eller kona vasker. 

Noen kvinner har sikkert støv på hjernen og vasker og rydder langt oftere enn det som er nødvendig. Så har du mange (de fleste?) andre igjen som holder seg til et minimum eller til og med er litt sløve, hvor mennene fortsatt tror hennes standard er tullete høy. Jeg var i et slikt forhold. 

Selv hater jeg husarbeid, men tanken på å vasse i bakterier er eklere, så jeg vasket bad og skiftet på senger stort sett hver 14.dag. Støv ble liggende lenger. Kjøkken må gjerne tas mye oftere, men her ble flekker på steketopp og benker, panner og annet redskap som regel liggende noen dager før jeg gadd. Jeg tømte ikke nødvendigvis oppvaskmaskinen samme dag den var ferdig. Jeg vil påstå jeg har/hadde en ganske laidback holdning til husarbeid, men eksen syns jeg hadde støv på hjernen ("vasker du bader nå igjen?!" 2-3 uker etter forrige vask) og syns min standard var tullete.

Anonymkode: b61c0...82b

• Liker 6
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du vært inne i hodet til din ma? Hva han sier til deg og hva han tenker er nok til forskjellige ting. 

Sier? Snakker vi ikke om hva han GJØR her?

Han er en energisk person som liker å holde på med ting, ikke å ligge på sofaen slik du tydeligvis gjør.

Vi har vært gift i mange år og har aldri diskutert husarbeid. Ingen av oss har støv på hjernen, og ingen av oss er latsabber.

Du har konstruert en teori for å rettferdiggjøre din egen latskap, så enkelt er det.

Anonymkode: 7b470...078

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

En del av serien: «Menn som skylder på kvinner når de kommer til kort»

Dette er bullshit, du er lat og mindre renslig enn mange andre. 
«Vi menn» ekskluderer ekstremt mange av dere. 

• Liker 23
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, alle damer sutrer og klager ikke over at mannen gjør feil når han gjør husarbeide. De aller fleste blir kjempeglade når mannen tar i et tak.
At menn ikke ser like lett hvor skittent/rotete det er og ikke er rask nok med å gjøre noe med det, er en dårlig unnskyldning. Husarbeide er noe man gjør jevnlig etter fast rutine, ikke bare når det blir "skittent og rotete nok". Hvis det er så vanskelig, så få dama til å lage en detaljert liste over hva som skal gjøres, og følg den. Hvis du faktisk gjør så godt du kan og dama klager, så si ifra at det ikke er greit. 
Hvis mannen min hadde gjort mer husarbeide, hadde jeg aldri i verden klaget på at han gjør det "feil".

Anonymkode: f03e6...68c

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kjære damer,

Her kommer et ærlig mannsperspektiv på husarbeid – forklart som en kjedereaksjon:

Vi menn har ofte lavere standard for hva som er "rent og ryddig". Og vi er fornøyde med det.

Dere har høyere standard. Dere ser rot og støv lenge før vi gjør det – og fikser det.

Derfor rekker vi aldri å se hva som, i ditt hode, burde vært gjort. Det er jo allerede gjort.

Vi tolker det som mas – og vi blir irriterte. For i vårt hode (med vår standard) trengs det fremdeles ikke gjøres noe.

Men til slutt begynner vi å gjøre ting. Ikke fordi vi ser behovet, men for å unngå mas og drama.

Men (viktig) vi ser fortsatt ikke det dere ser. Så vi gjør det vi tror dere vil ha gjort.

Resultat: Dere pirker, fordi vi f.eks. ikke støvsugde listene eller glemte å ta ut søpla, som fremdeles ikke er full.
Og vi blir frustrerte. Vi gjorde faktisk noe av eget initiativ, og noe vi egentlig ikke mente trengtes å gjøres – og får likevel kritikk.

Dere blir frustrerte over vår "latskap", og vi blir frustrerte over å bli mentalt presset til å gjøre noe vi ikke skjønner behovet for.

Løsning?

Kona mi gjør kanskje 75% av husarbeidet. Det må jeg innrømme. Men hun maser eller klager aldri. Med tiden (en uke eller to) så får jeg dårlig samvittighet. Denne samvittigheten kommer fra meg selv, og ikke fra hennes masing, og ikke fordi jeg ser hva som må gjøres, men fordi jeg ser hun er i bevegelse mer enn meg 😛  Derfor reiser jeg meg opp, gjør det JEG ser må gjøres, og deretter spør jeg henne hva mer hun trenger hjelp til, før jeg setter meg tilbake i sofaen...for jeg ser det ikke selv. 

Ingen mas, ingen kritikk, ingen drama...bare dårlig samvittighet skapt i mitt eget hode 😅

Med vennlig hilsen,
En mann som fortsatt ikke vet hvor støvsugeren står – men gjerne steker deg en biff og åpner en god vin for innsatsen din 😇

Hva med klær, håndklær og sengetøy? Klarer du heller ikke å "se" (eller snarere lukte) når disse må vaskes/skiftes? Eller er det også for "høy standard"? Eller kanskje du forventer at kona di skal ordne det?

Anonymkode: ba6b0...85e

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Høyrest meir ut som menn og husarbeid frå eit kvinneperspektiv. Om det er slik at menn ikkje evnar å sjå kva som trengst å verte gjort av det daglege husarbeidet må han i alle fall klare å sjå dei større opphopingane av skrot, med rydding av garasjen til dømes.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Bimbo skrev (12 minutter siden):

Det er ikke godt nok for et voksent menneske å «ikke se»

Forundres stadig på KG og andre steder at folk er så innmari opptatt at alle andre MÅ være som dem... 

Ikke godt nok for et voksent menneske?? Hva er det for slags uttalelse?  Ts er ikke lat, han er bare  skrudd sammen annerledes enn deg og mange andre. og det finnes faktisk folk IKKE SER hva som skal gjøres. Noe har jo å gjøre med oppdragelse og hvordan det ble gjort hjemme, hva er man vant til osv, andre er bare ikke den "må rydde hele tida"-typen. Kvinner er så teite på det med rydding, er det ikke 10% strøkent hele tida så får de fnatt.

Jeg er selv kvinne, og ser ikke alltid ting som skal være gjort. Men jeg lever godt for det. Støv på hjernen fører aldri noe godt med seg 

Anonymkode: d564f...28b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kjære damer,

Løsning?

Med vennlig hilsen,

Dæven for noe piss 😅

Anonymkode: 38df0...e32

• Liker 25
  • Nyttig 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...