Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kona har 3 barn,  en i skolealder og to i barnehagealder - slutten av barnehagen. To av de er ganske tette og det var en heftig babytid, og det satt forholdet vårt på en real prøve. 

Hun kan ikke gå på prevensjon uten sterke bivirkninger , og planen har vært at jeg skal sterilisere meg - men jeg har aldri kommet så langt. Nå har hun blitt uplanlagt gravid. Hun har alltid vært ganske bastant på at hun ikke ønsker et til barn, så jeg tenkte ho dette var en no-brainer.

Likevel merker jeg at hun nå har blitt usikker- jeg regner jo med at det er hormonene som styrer. Jeg mener at vi har nok med de vi har, og har overhodet ikke lyst på en til. Dette har jeg sagt ganske tydelig ifra til henne om,  mens hun sier at det er vanskelig når jeg er så bastant og at hun føler seg veldig alene. Men jeg kan jo ikke juge heller ?

I går hadde vi en samtale om det , hvor jeg skjønner at dette er svært vanskelig for henne og at hun er usikker- og ønsker å snakke om mulige løsninger HVIS. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst å nøste oppunder den tanken, fordi jeg får helt vondt i magen. Jeg vil bare at hun skal bestille timen,  og jeg sa også til henne at hun måtte ringe å bestille time hvis ikke blir det aldri gjort. Det endte med at jeg gikk og la meg, mens hun sovnet på sofaen. Hun fortalte i dag at hun føler seg tvunget til noe hun egentlig ikke er komfortabel med , men at jeg ikke gir henne noe valg og at hun føler seg svært alene. Men jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre annerledes ? Jeg kan jo ikke juge heller. 

Hva kan jeg gjøre ?

Anonymkode: cc55d...e99

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Book time til sterilisering og abort samtidig.

Anonymkode: 095db...b74

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Tufsla&Vifsla skrev (1 minutt siden):

I hvor mange år har du skullet „bestille time“ til å sterilisere deg, uten at du har gjort det? Tenk litt på hvorfor dere har havnet i den situasjonen at din kone nå er gravid igjen……

Jeg syns du opptrer nedlatende og arrogant, du vise ingen forståelse for henne i situasjonen, som jo DU SELV har en stor del av ansvaret for, fordi du nettopp ikke har „kommet så langt“ at du har fått sterilisert deg. Selv om det var avtalen dere imellom. At hun føler seg alene i dette og faktisk sviktet av deg - uansett hva hun ender opp med å gjøre - har jeg full forståelse for. 

Tror du må ta deg en god runde med selvrefleksjon før du oppfører deg som en bølle som skal tvinge gjennom din vilje, koste hva det koste skal. Og ja - på hennes bekostning. For selv om hun kanskje egentlig heller ikke ser at det er mulig med ett barn til - sånn som du oppfører (og har oppført deg) er det ikke rart hun opplever at du svikter kapitalt i en - tross alt - vanskelig situasjon. 

Og i hvor mange år har kona "ikke tålt prevansjon" men ikke krevd kondom?

De er like ubrukelige begge to, og det er de 3 eksisterende barna som nå får svi for det.

• Liker 11
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Du burde tatt ditt ansvar bevist å bestilt den sterilisering,  så hvis kona bestemmer seg for å beholde støtter du opp om det, og tar ansvaret eller så hadde du brukt kondom og sterilisert deg. Du viste risikoen at det kunne bli barn  nr 4

Anonymkode: 4c547...077

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg og kona har 3 barn,  en i skolealder og to i barnehagealder - slutten av barnehagen. To av de er ganske tette og det var en heftig babytid, og det satt forholdet vårt på en real prøve. 

Hun kan ikke gå på prevensjon uten sterke bivirkninger , og planen har vært at jeg skal sterilisere meg - men jeg har aldri kommet så langt. Nå har hun blitt uplanlagt gravid. Hun har alltid vært ganske bastant på at hun ikke ønsker et til barn, så jeg tenkte ho dette var en no-brainer.

Likevel merker jeg at hun nå har blitt usikker- jeg regner jo med at det er hormonene som styrer. Jeg mener at vi har nok med de vi har, og har overhodet ikke lyst på en til. Dette har jeg sagt ganske tydelig ifra til henne om,  mens hun sier at det er vanskelig når jeg er så bastant og at hun føler seg veldig alene. Men jeg kan jo ikke juge heller ?

I går hadde vi en samtale om det , hvor jeg skjønner at dette er svært vanskelig for henne og at hun er usikker- og ønsker å snakke om mulige løsninger HVIS. Jeg kjenner at jeg ikke har lyst å nøste oppunder den tanken, fordi jeg får helt vondt i magen. Jeg vil bare at hun skal bestille timen,  og jeg sa også til henne at hun måtte ringe å bestille time hvis ikke blir det aldri gjort. Det endte med at jeg gikk og la meg, mens hun sovnet på sofaen. Hun fortalte i dag at hun føler seg tvunget til noe hun egentlig ikke er komfortabel med , men at jeg ikke gir henne noe valg og at hun føler seg svært alene. Men jeg skjønner ikke hva jeg kan gjøre annerledes ? Jeg kan jo ikke juge heller. 

Hva kan jeg gjøre ?

Anonymkode: cc55d...e99

Du oppfører deg lite støttende og uempatisk. så uansett hva utfallet blir så er nok forholdet nå egentlig ganske kjørt. Tilliten er blitt ødelagt og du var ikke der for henne når du trengtes. 
Du trenger ikke å lyve for å være empatisk og å snakke rundt noe er ikke å bestemme noe. Det du gjorde var jo å kjøre på med å kommandere på en avgjørelse dere begge vet hva som er mest praktisk og ønskelig, det gjør ikke valget enklere. Men å fjerne tryggheten ut av ligningen, det er en stor brøler. 
å kommandere partner🙈🙈 også på noe du selv ikke engang har klart å gjennomføre 🙈

Anonymkode: de9f2...1ce

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Hun har jo rett. Hun ER alene i dette, for du er bare fokusert på ditt behov. 

Problemer for din kone er nok at hun nå ser en side av deg hun ikke er komfortabel med. Hun kan ta abort, men hun vil alltid måtte leve med at mannen hennes ikke var støttende og lot henne stå i dette alene. SP livet hennes er jo forandret for alltid, på en negativ måte, hvis du skjønner? 

Jeg kan forstå deg også, men det er dessverre ikke hva kona di trenger. Hun trenger en støttende partner som evner å vise at han støtter henne og greier å stille opp for familien uansett hva hun bestemmer seg for. Det har hun jo nå innsett at hun ikke får. Dette er jo en krise for henne (og sikkert for deg). 

• Liker 26
  • Nyttig 17
Skrevet

Du viste risikoen ved å spille rulett, og nå har du vunnet. 
Mann deg opp og støtt din kone.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du med på leken, må du tåle steken.

Du burde sterilisert deg for lenge siden om du ikke ønsket barn. 

Ta ditt ansvar som en mann og pappa! 

Anonymkode: 42f91...05e

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

For deg er graviditeten en mulighet til at det kommer et barn du ikke vil ha og som du vil stoppe.

For henne er graviditeten et levende vesen, starten på et liv, hun kanskje må velge å avslutte. Det er hardt for mange å skulle drepe noe som kunne blitt deres barn (jeg er likevel ikke abortmotstander - bare forstå at dette er ekstremt vanskelig for mange).

Hun trenger emosjonell støtte fra deg nå mer enn noensinne. Hun trenger støtte hvis hun utfører aborter, og hun trenger støtte hvis hun ikke klarer det!

Vær en MANN og trøst kona di! Hun trenger deg!

Anonymkode: 6e204...4af

• Liker 20
  • Nyttig 11
Skrevet

Du må ha omsorg for kona di, det har du ikke nå. Ikke tving henne til abort, du må være raus og sterk. Dette er et valg hun må leve med for resten av livet, uansett om hun beholder eller ikke. Det er mye mer knyttet til følelser hos kvinner enn hos menn. Vis at du er der uansett hva sluttresultatet blir, og lytt til henne. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du presser igjennom en abort, og samtidig da ikke lar henne få mulighet til å ta valget om abort selv under trygge rammer, vil du for alltid ødelegge noe mellom dere.

Anonymkode: 6e204...4af

• Liker 14
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og vi skal snart ha vårt tredje og siste barn. Jeg vet, at hadde jeg blitt gravid igjen så hadde valget vært veldig vanskelig og jeg kjenner flere som har vært i denne situasjonen. Det er noe med tanken på livet inne i deg, det tar veldig kort tid før du kjenner at «noe er på gang» og som gravid vet du hva dette er. Det er ett potensielt barn, på lik linje med dine andre barn. Hva skiller dette barnet fra dine andre barn, utenom rekkefølgen det blr unnfanget i? Absolutt ingenting. Hvordan kan dette barnet bli, i forhold til dine andre? Det er mye vanskelige tanker, og kvinnen kjenner utviklingen til barnet på kroppen sin. Dette er noe jeg tror helt og holdent er og vil for alltid være ekstremt vanskelig å forstå som mann. Selvsagt er det ikke alle kvinner som har slike tanker, men jeg har ekstremt mye medfølelse for din kone. Med deg har jeg har jeg ikke så mye dessverre. Du legger ekstremt mye press på din kone, selv om du mener du bare må være ærlig.

Anonymkode: 6407b...d52

• Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 17
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skriver du «ikke tålt prevensjon» i hermetegn? Det er fullstendig reelt at mange kvinner ikke tåler hormonprevensjon. Om du ikke er klar over det, så er det på tide at du leser deg opp!

Kreve kondom? Det er de jo i høyeste grad to om. Det er TS som vet når han vil stikke inn snurrebassen, så da var det han som skulle sørget for å tre et kondom på også!

Jeg vet de er to om ansvaret, derfor skrev jeg at de var like ubrukelige begge to.

Kona vet når hun vil ha grotta fylt med snurrebass, så hun kan finne kondom hun også.

Går jo an å håpe naturen løser saken selv så de slipper en abortdiskusjon. Men de kommer vel til å fortsette ubeskytta likevel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du prøver å presse henne til abort. 
Du skulle sterilisere deg, men du «kom aldri så langt». 
Null sympati herfra. Slutt å presse henne. Du hadde mulighet til å hindre dette, men det gjorde du ikke. Du har sagt din mening, hun vet den. Valget er HENNES. Du tok ditt valg da du ikke steriliserte deg, og ikke brukte kondom. 

Anonymkode: 411dc...a55

• Liker 8
  • Nyttig 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...