AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Noe usikker her jeg på hva som er smart 🤔 Anonymkode: 9055e...f02
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli Du sier jo ingenting om sparehorisont? Skal du bruke pengene om 2 år eller 20? Har du allerede en god bufferkonto? Hvorfor skal du ha sparekonto i tillegg til buffer? Jeg hadde ikke kjøpt fond gjennom banken, de er ofte dyrere. Sjekk forvaltningskostnader før du kjøper. Anonymkode: 098d1...934 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Spørs jo helt på forutsetningene dine. Har du sterkt variabel inntekt, syv barn, seks hunder, fem katter, fire hester, tre slitne biler, to gamle hytter, en sliten enebolig som gir deg store, uforutsette utgifter hele tiden og null urørte kreditt-/lånerammer å ta av? Eller har du fast inntekt, stabile og forutsigbare utgifter og god tilgang på kreditt til du får henter penger fra andre sparemetoder? Hvor stor buffer du bør ha avhenger helt av det. Og hvor lang sparehorisont har du? Du bør sette langt mer i aksjer/fond med høy risiko hvis du ikke trenger disse pengene på tiår enn hvis du maks skal sitte på disse pengene til nyttår i år. Anonymkode: 6830e...594 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august 3 x en måneds forbruk i buffer. Litt mer om du eier mye eller har en litt usikker jobb. Hvis du sparer til noe konkret ville jeg puttet de pengene på en egen sparekonto. En mill i fond. Ville satt over pengene gradvis over seks måneder. Resten av pengene hadde jeg brukt på trygge utbytteaksje Anonymkode: 1e1a2...d79
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Spør rådgiver i banken. Anonymkode: 10b00...ded Det er muligens noe av det dummeste du kan gjør, de er ikke rådgiver som handle for dine beste interesser, de er selgere. Men ellers ja, planen fremover og når du trenger penger spiller inn en del. Anonymkode: 2d342...1b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Hadde det vært meg hadde jeg fyllt opp bufferen så jeg hadde hatt 3x månedslønn der. En annen konto for «gøy» og resten i fond. Mulig jeg hadde bestilt neste års ferie for å kanskje spare litt penger før de skrur opp prisene. Anonymkode: 3d1de...bf8
Isambard Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Bufferspar har god rente kun på de første 100 000,-. Jeg ville tatt 100 000,- der. Det er mer enn nok til uforutsette utgifter.
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august Hvis du er disiplinert, få deg rammelån og ha buffer og "sparekonto" der. kanskje en million? Og så kanskje en million i fond, f.eks. 100 000 per mnd i 10 mnd fra nå, ikke sett inn alt på en gang. KLP Global Indeks f.eks. Hvis du er risikovillig kan du plassere litt i krypto også, men da anbefaler jeg å bestemme deg på forhånd hvor stor andel av sparinga som skal være i krypto, og selge deg ned når det stiger, og kjøpe deg opp når det synker, slik at du vekter det og andelen holder seg stabil. Anonymkode: a1337...2b9
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Umulig å si uten å vite mer om din økonomiske, arbeids- og boligsituasjon. Anonymkode: d1639...a2c
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august Jeg har en liten million på en høyrentekonto med fem prosent rente. Hver uke putter jeg ca 20k inn i norske utbyttefond, samt DNB Teknologi, global indeks, kjernekraftfond, forsvarsfond og noen ETFer, hovedsakelig i de samme sektorene. I uker med stor nedgang i aksjemarkedet, kan jeg finne på å putte betydelig mer enn 20k inn i markedet. Jo større nedgang, jo større kjøp. Foreløpig har jeg knust indeksen med denne strategien. Anonymkode: fd57e...529
Coachshinny Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en liten million på en høyrentekonto med fem prosent rente. Hver uke putter jeg ca 20k inn i norske utbyttefond, samt DNB Teknologi, global indeks, kjernekraftfond, forsvarsfond og noen ETFer, hovedsakelig i de samme sektorene. I uker med stor nedgang i aksjemarkedet, kan jeg finne på å putte betydelig mer enn 20k inn i markedet. Jo større nedgang, jo større kjøp. Foreløpig har jeg knust indeksen med denne strategien. Anonymkode: fd57e...529 Du har jo en del kapital å spille med, når du kan bruke 20k ukentlig og betydelig mer i gunstige perioder. Hvermannsen er kanskje ikke helt der.
AnonymBruker Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august Coachshinny skrev (4 minutter siden): Du har jo en del kapital å spille med, når du kan bruke 20k ukentlig og betydelig mer i gunstige perioder. Hvermannsen er kanskje ikke helt der. Men mitt svar var jo ikke myntet på hvermannsen, men på trådstarter, som har enda mer kapital enn meg, og som derfor kan bruke samme strategi og oppnå enda bedre resultater. Forøvrig funker strategien også om man har betydelig mindre kapital. Da blir det nødvendigvis mindre gevinst (i absolutte tall), men prosentvis blir avkastningen den samme. Anonymkode: fd57e...529
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå