Gå til innhold

Når barnet aldri sovner... hvordan beholde roen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en treåring som i kveld har sovnet nå rett før midnatt. Andre dager sovner hun alt fra 19.30-21.00. I dag sovna hun i bilen på dagen, og da bruker hun alltid sykt lang tid på kvelden. Hun er også veldig var på å våkne sent, sover hun til lengre enn 07, så sovner hun ikke før kl 21. Så jeg vet at løsninga er å ha vekkerklokke åå 6.30, i ferier og helger som hverdag. 

Jeg trenger bare hjelp til å beholde roen når ungen ikke sovner på flere timer og nekter å ligge rolig. Jeg vet at hun ikke er overtrøtt, det er fordi hun ikke er trøtt nok. I dag la jeg henne også seint fordi hun hadde sovet i bilen. (La henne kl 22 og hun sovna kl 00.00). I går la jeg henne kl 19.30 og hun sovna 21.00. Jeg må legge henne utifra når hun våkner på morgenen, men har prøvd å legge tidligere for å sjekke at hun ikke er overtrøtt. Hun er nok ikke trøtt nok. Men kan ikke akkurat vente til midnatt med å legge.

Vi har en svært fast leggerutine. Hun sovner IKKE fortere om jeg sitter/ligger inne med henne. Derfor går jeg ut etter kos/sang og spiller litt rolig klassisk musikk, samme spilleliste hver kveld. 70% av dagene sovner hun innen en halvtime. 

Men jeg trenger hjelp til å takle min egen utålmodighet de dagene hun bruker flere timer på å sovne. Etter en time i senga begynner hun gjerne å tulle, rope på meg, måtte på do osv. Hun kan ligge og sparke i senga, snakke og leke med bamsene sine, rope masse på meg. Og etter 1,5 t er tålmodigheten min så liten at jeg begynner å komme med trusler som "hvis ikke du ligger rolig i senga nå, skrur jeg av musikken" eller "lukker jeg døra" osv. Da begynner hun kanskje å sutre veldig og blir hverfall ikke stille. Så skrur jeg av musikken og hun begynner å hyle. Og konflikten er komplett. Hater at jeg kommer med disse truslene. Men hvordan ellers få henne til å ligge rolig og prøve å sove? Som sagt, å ligge ved siden av henne fungerer ikke. Prøvd det maaaange ganger og hun blir bare veldig distrahert når jeg er der, og snakker til meg hele tiden. Og hun er trygg på at jeg er i naborommet og holder på med husarbeid, som sagt sovner hun 70% av gangene da. Så hvordan skal jeg klare å ha tålmodighet når hun begynner å bråke eller leke når klokka er langt over ni - eller som i dag, halv tolv? 

Anonymkode: fdc9a...5da

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungen har ingen fast leggerutine om du endrer leggetiden hver dag. Min erfaring er at det er svært viktig å ha et fast tidspunkt uavhengig av hvordan dagen har vært. 22 mener jeg er mye for seint for en treåring.

Anonymkode: b5e02...76f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en treåring som i kveld har sovnet nå rett før midnatt. Andre dager sovner hun alt fra 19.30-21.00. I dag sovna hun i bilen på dagen, og da bruker hun alltid sykt lang tid på kvelden. Hun er også veldig var på å våkne sent, sover hun til lengre enn 07, så sovner hun ikke før kl 21. Så jeg vet at løsninga er å ha vekkerklokke åå 6.30, i ferier og helger som hverdag. 

Jeg trenger bare hjelp til å beholde roen når ungen ikke sovner på flere timer og nekter å ligge rolig. Jeg vet at hun ikke er overtrøtt, det er fordi hun ikke er trøtt nok. I dag la jeg henne også seint fordi hun hadde sovet i bilen. (La henne kl 22 og hun sovna kl 00.00). I går la jeg henne kl 19.30 og hun sovna 21.00. Jeg må legge henne utifra når hun våkner på morgenen, men har prøvd å legge tidligere for å sjekke at hun ikke er overtrøtt. Hun er nok ikke trøtt nok. Men kan ikke akkurat vente til midnatt med å legge.

Vi har en svært fast leggerutine. Hun sovner IKKE fortere om jeg sitter/ligger inne med henne. Derfor går jeg ut etter kos/sang og spiller litt rolig klassisk musikk, samme spilleliste hver kveld. 70% av dagene sovner hun innen en halvtime. 

Men jeg trenger hjelp til å takle min egen utålmodighet de dagene hun bruker flere timer på å sovne. Etter en time i senga begynner hun gjerne å tulle, rope på meg, måtte på do osv. Hun kan ligge og sparke i senga, snakke og leke med bamsene sine, rope masse på meg. Og etter 1,5 t er tålmodigheten min så liten at jeg begynner å komme med trusler som "hvis ikke du ligger rolig i senga nå, skrur jeg av musikken" eller "lukker jeg døra" osv. Da begynner hun kanskje å sutre veldig og blir hverfall ikke stille. Så skrur jeg av musikken og hun begynner å hyle. Og konflikten er komplett. Hater at jeg kommer med disse truslene. Men hvordan ellers få henne til å ligge rolig og prøve å sove? Som sagt, å ligge ved siden av henne fungerer ikke. Prøvd det maaaange ganger og hun blir bare veldig distrahert når jeg er der, og snakker til meg hele tiden. Og hun er trygg på at jeg er i naborommet og holder på med husarbeid, som sagt sovner hun 70% av gangene da. Så hvordan skal jeg klare å ha tålmodighet når hun begynner å bråke eller leke når klokka er langt over ni - eller som i dag, halv tolv? 

Dette føles som «alle mødres dilemma» og du skal vite at du i alle fall ikke er alene. Min 3-åring sovna kl. 21.15 i dag eller legging fra kl. 19.30 og det føltes som en eeeevighet. Hun tok seg en powernap på båttur og dermed er det helt umulig å legge henne i rimelig tid på kvelden. Jeg klarte ikke å beholde roen, måtte gå ut og ta en pause siden hun hylgråt fordi hun ikke fikk vann for tredje gang osv. Jeg har dessverre ingen råd, annet enn at du kan prøve å gjøre ting du liker imens og tenke at ungen får bare sovne når det til slutt skjer. Og at alt går over etter hvert….

Anonymkode: 7adc3...190

AnonymBruker
Skrevet

Lydbok på øret ditt. Har reddet meg mange ganger. Så bare ligger jeg ved siden av. 

Anonymkode: c9f10...44a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ungen har ingen fast leggerutine om du endrer leggetiden hver dag. Min erfaring er at det er svært viktig å ha et fast tidspunkt uavhengig av hvordan dagen har vært. 22 mener jeg er mye for seint for en treåring.

Anonymkode: b5e02...76f

Er ikke aktuelt å la henne ligge våken i 4,5 timer i senga... legger vanligvis rundt 19.30, men ikke om hun har sovna i bilen o.l.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lydbok på øret ditt. Har reddet meg mange ganger. Så bare ligger jeg ved siden av. 

Anonymkode: c9f10...44a

For min del mister jeg tålmodighet mer om jeg ligger ved siden av, som var grunne  til at jeg begynte å gå ut av rommet (som funker bra 70% av kveldene som sagt😅)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor legger du ungen før den er trøtt nok til å sove? 

Anonymkode: c20a3...87e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor legger du ungen før den er trøtt nok til å sove? 

Skal jeg vente til midnatt med å legge? Og dessuten varierer det veldig hvor trøtt hun er fra dag til dag. Mange timer forskjell. Det er ikke lett å skjønne når hun er trøtt. Hun kan gjespe og virke kjempetrøtt,men likevel ikke sovne på timer. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville forsøkt lydbok og tidligere leggetid. Erfaringsmessig endrer søvnbehovet seg underveis, og mine hadde tidligere leggetid som treåringer enn som toåringer, og vår seksåring legger seg bare en halvtime etter vår fireåring. Vi begynner kveldsstellet klokka halv sju for fireåringen og det tar fem til ti minutter. Så får de høre en halvtime på lydbok, typisk «den lille kaninen som så gjerne ville sove», men de sovner stort sett etter ti minutter. Legger ungene til samme tid uansett om de våkner seks eller åtte. 

Anonymkode: c4c62...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men tips for å beholde roen, si at det er natta og ha lydbok på øret selv. Det funker for meg. Jeg går ikke masse til og fra. De kan gå og tisse om de må det, og de har litt vann i en kopp ved senga. 

Anonymkode: c4c62...4c1

AnonymBruker
Skrevet

Har en sånn en selv…. Du må bare holde ut. Bytt på å legge ungen, den ene kvelden du og den andre kvelden far. 

Vi har et eldre barn som sover to min etter at hun legger seg i senga. Yngste derimot må legges en time senere selvom hun er to år yngre. 

Jeg slo meg til ro med det når helsestasjonen sa at noen barn trenger bare mindre søvn og sånn ble det. Yngste er nå mye eldre og legger seg fortsatt en time senere enn eldste.

Da hun var tre så pleide vi å lese for henne og fortelle historier vi fant på i farta som hadde mye gjentagelse i seg. For eksempel: den første bilen var svart, så kjørte den svarte bilen videre og møtte på den røde bilen. Den svarte bilen og den røde bilen kjørte videre og møtte på den gule bilen…. Osv… Det tror jeg ble så kjedelig for henne at hun ble trøtt, men samtidig spennende nok til at hun hørte på historien. 

Anonymkode: 7fa78...a41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal jeg vente til midnatt med å legge? Og dessuten varierer det veldig hvor trøtt hun er fra dag til dag. Mange timer forskjell. Det er ikke lett å skjønne når hun er trøtt. Hun kan gjespe og virke kjempetrøtt,men likevel ikke sovne på timer. 

Jeg hadde ikke lagt flere timer i sengen selv å glodd i taket om jeg ikke fikk sove. De kan jo ikke noe for at de ikke får sove, er ikke for å plage deg, 

har 5 åringen min sovnet i bilen ser vi heller en film på kvelden og tar leggingen kl21 istedet for kl20.  Hender hun sier ifra at hun vil legge seg  da også faktisk😅 både nå og da hun var mindre😌

har 3 barn selv. De få gangene de ikke får sove har vi stått opp igjen, gått på do og tilbydt noe å spise/drikke siden det gjerne er noen timer siden kveldsmat. 

• Nyttig 1
Skrevet

Høres jo ut som at hovedproblemet her er at du legger henne for tidlig? Du skriver jo selv at hun ikke er trøtt. Ikke rart det tar lang tid da :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mine tips

gjør ferdig alt før dere kommer på soverommet, les på stuen. 
Si god natt, evt nattasang. Så st du må gå på do/vaske klær:/rydde eller noe , mrn at du titter innom før du også skal legge deg

Endret av Visla
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er ikke aktuelt å la henne ligge våken i 4,5 timer i senga... legger vanligvis rundt 19.30, men ikke om hun har sovna i bilen o.l.

Det er jeg helt enig med deg i

Anonymkode: 94a87...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Du har da ikke fast leggerutine? Døgnrytme går ikke utfra antall timer du er våken/sover, det kommer an på tidspunktene du våkner og sovner. 

De fleste av oss har vært der du er nå. Det er tøft når det står på. Rutiner blir fort litt humplete særlig i ferier. 

Mitt yngste barn pleide å stå opp en million ganger (hele året, ikke bare ferier), og følte jeg prøvde alt. En periode fulgte jeg bare tilbake i seng, sa det var sovetid og ikke noe mer. Vet ikke om det hjalp, men på et tidspunkt utover kvelden ga hun seg og la seg. Kan det være noe å prøve? For meg er det enklere å holde irritasjon og fortvilelse unna om jeg gjør rutinepregede handlinger, f.eks det at jeg alltid fulgte tilbake i senga og gjentok de samme ordene gang på gang. Jeg sa på forhånd til henne at vi kom til å gjøre det slik en stund fremover, så hun var innforstått (i den grad et lite barn kan forstå) med saken. Hun hørte en periode på lydbok "Kaninen som ikke ville sove" (eller noe lignende). Avtalen var at vi skulle høre på den sammen og da den var ferdig så skulle jeg gå ut og hun skulle sove. Det var vel det som snudde trenden hos oss, og fem år senere er hun fremdeles glad i å høre lydbok før hun legger seg. Eller hun leser. 
Eldste barnet mitt var sutrete og klengete under legging. En ting vi gjorde (med begge barna) var å si at det var ok å leke før de la seg. Rolig lek, ikke herjelek. Det skulle skje på rommet, uten interaksjon fra voksne (eller søsken). Etter x antall minutter (vi hadde 30 minutter), så var det i seng. Det funket perfekt på eldste barnet fra hun var rundt 3 år. Hun fikk ti minutter varsel, så fem, deretter var det gått 30 min og det var sovetid.

Anonymkode: 3a74c...990

AnonymBruker
Skrevet

«Hater at jeg kommer med disse truslene».

Hvorfor det? Er det ikke lov å være streng med barna lenger?

Vi har fast rutine med 3-åringen, pysj, tannpuss, bok og sang. Noen ganger står han opp flere ganger, og da er det bare å være streng. Først mild men fast, deretter streng.

Anonymkode: 065c0...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

stakkars unge 🥺

Anonymkode: cae21...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

stakkars unge 🥺

Anonymkode: cae21...cc0

Hva slags respons er dette? Hvordan er det hjelpsomt for Ts? Det er helt vanlig at barn ikke vil legge seg.

Anonymkode: 065c0...309

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at ungen ikke er overtrøtt? Her står 4 åringen opp kl 8, og må legges 18.00. legger jeg for seint tar det flere timer.. 

Jeg syns det høres ut som ungen får litt lite søvn 🫣

Anonymkode: de8da...197

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...