Gå til innhold

Andre som har fått avslag på søknad om sykepenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det andre som har fått avslag på søknad om sykepenger, for så å få det innvilget etter uttalelse fra spesialist? Nylig fått avslag på søknad om sykepenger. Har tenkt å klage med uttales fra behandleren jeg går til, men kjenner jeg er bekymret for at de opprettholder avslaget. Hva gjør man da?

Anonymkode: d3b10...ead

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk du avslag?

Anonymkode: ae956...0d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva var begrunnelsen? Har aldri hørt om at noen som er sykemeldt av lege ikke har fått sykepenger, så her er jeg spent på historien bak.

Anonymkode: c59fa...8f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva var begrunnelsen? Det er jo veldig relevant her. Men det er ikke alle årsaker til at man blir sykemeldt som gir rett til sykepenger, i tillegg har man jo regler om opptjeningstid og den slags. 

Anonymkode: 85aa3...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 0.12):

Hva var begrunnelsen? Har aldri hørt om at noen som er sykemeldt av lege ikke har fått sykepenger, så her er jeg spent på historien bak.

Anonymkode: c59fa...8f8

Jeg ble sykemeldt med behandlingsdager. Fikk avslag basert på at nav ikke mener det er noe grunnlag for at jeg skal være sykemeldt før behandlingen. Behandler mener dog at dette ikke stemmer og har fått dokumentasjon som jeg har sendt inn sammen med klage, men spent på om NAV vil omgjøre avslaget.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Aldri fått avslag,hatt både hjerneblødning,blindtarmbetennelse med påfølgende stor operasjon i buken. Men takket faktisk nei til sykemelding 2-3 ganger da jeg Bla.fikk to brudd i venstre overarm,senere brudd i høyre kragebein og til slutt hjertesvikt.

Var vel egentlig det å ikke bli utnyttet av arbeidsgiver som "gratis" ansatt som gjorde at jeg ikke ville sykemelde meg. "Man er alltids frisk nok til å trykke på et tastatur,ta en telefon eller tørke støv i det minste"  Er kjett når man er ødelagt psykisk eller fysisk en periode å ikke få den eneste lille helbredelsen  man faktisk trenger.

Anonymkode: 17232...87b

AnonymBruker
Skrevet

Det er behandlingstid på minst et halvt år...så det må du snakke med NAV om.

Anonymkode: 00716...727

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ble sykemeldt med behandlingsdager. Fikk avslag basert på at nav ikke mener det er noe grunnlag for at jeg skal være sykemeldt før behandlingen. Behandler mener dog at dette ikke stemmer og har fått dokumentasjon som jeg har sendt inn sammen med klage, men spent på om NAV vil omgjøre avslaget.

TS

Det høres jo veldig riktig ut. Behandlingsdager gjelder selve dagen. Man får ikke «fri» for å hvile i forkant. Det er ikke behandling.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (1 time siden):

Det høres jo veldig riktig ut. Behandlingsdager gjelder selve dagen. Man får ikke «fri» for å hvile i forkant. Det er ikke behandling.

Det er min erfaring og. 

TS: kan du avtale avspasering med arbeidsgiver isteden eller forskjønnet arbeidstid? Jeg har behandling i begynnelsen av arbeidsdagen, kl 07.30, og rekker da på jobb til kl 9. den timen jobber jeg inn, som oftest i løpet av uken.

Anonymkode: f6f05...2ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er min erfaring og. 

TS: kan du avtale avspasering med arbeidsgiver isteden eller forskjønnet arbeidstid? Jeg har behandling i begynnelsen av arbeidsdagen, kl 07.30, og rekker da på jobb til kl 9. den timen jobber jeg inn, som oftest i løpet av uken.

Man kan fint bli sykemeldt for behandlingsdager slik at man får fri den dagen man mottar behandling.

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (43 minutter siden):

Man kan fint bli sykemeldt for behandlingsdager slik at man får fri den dagen man mottar behandling.

Ja, hvis man fyller kriteriene for det. Her har nav vurdert at TS ikke gjør det, da er det et alternativ å finne andre løsninger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, hvis man fyller kriteriene for det. Her har nav vurdert at TS ikke gjør det, da er det et alternativ å finne andre løsninger.

Men hun skriver at hun må ha fri dagen før behandling. Mulig formuleringen er klumsete.

Det er uansett fint at de strenge på dette ettersom dette er en av ordningene man kan miste/som vil utgå dersom det misbrukes.

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (4 timer siden):

Men hun skriver at hun må ha fri dagen før behandling. Mulig formuleringen er klumsete.

Det er uansett fint at de strenge på dette ettersom dette er en av ordningene man kan miste/som vil utgå dersom det misbrukes.

Jeg tolker det TS skriver som at hun skal ha fri fra jobb også før behandling, dersom feks behandlingen er klokka 13. Altså at hun ikke skal jobbe fram til da (og sikkert ikke etter heller da, siden det er snakk om hele dager).

Jeg har aldri hatt den type sykemelding, men det er vel innafor av NAV å vurdere dette, avhengig av type behandling, lidelse osv vil jeg tro.

Anonymkode: 380cd...270

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tolker det TS skriver som at hun skal ha fri fra jobb også før behandling, dersom feks behandlingen er klokka 13. Altså at hun ikke skal jobbe fram til da (og sikkert ikke etter heller da, siden det er snakk om hele dager).

Jeg har aldri hatt den type sykemelding, men det er vel innafor av NAV å vurdere dette, avhengig av type behandling, lidelse osv vil jeg tro.

Anonymkode: 380cd...270

Sånn leser jeg det og. I mange tilfeller er ikke det nødvendig med fri før behandling, det er veldig bra NAV er strenge på det. 

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (4 timer siden):

Jeg leser det som ts mener hun må ha fri før behandling, altså fri fra arbeidsdagen starter til behandlingstimen og at nav er uenig. Hvis TS ikke fyller kriteriene for å få behandlingsdag er det bra nav sier nei.

AnonymBruker
Skrevet

ja, fikk avslag på behandlingsdager med nav. Må ha fysio trulig resten av livet så nav meinte eg heller måtte gå ned i stilling. Litt kjip smell og gå på når ein i tillegg til kronisk diagnose som ødelegg kroppen har mykje fatigue. Så brukte opp alle 35 t eg hadde opparbeida meg som eg tenkte eg skulle ha til høsten der eg kunne komme litt seinare på jobb istedenfor å bruke sjukemelding. Så no må eg være sjukemeldt 20% i 1 år for å gå ned 10% i stilling 🥲

Anonymkode: 3fabe...8ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...