Gå til innhold

Hva tror dere katten har opplevd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid lurt på om min katt har gått igjennom noe. Jeg adopterte min katt fra ei dame når katten var ca. 1 år gammel. Hun var rett og slett på dødsbenken fordi mannen i hus skulle avlive katten og søsknene. Hun bodde i en låve og denne damen var i grunnen helt isolert sosialt. Grunnen til at jeg valgte den katten var fordi at hun var prate syk, jeg liker verbale katter.

Den dag i dag er hun 9 år gammel. Hun er en vakker katt som virkelig tar vare på seg selv, hun har god helse og veldig godt lynne med meg. Men jeg merker visse ting som jeg ikke opplever med den andre katten jeg har eller tidligere katter. 

Hun er helt avhengig av meg virker det som. Når jeg reiser bort så går hun å gjemmer seg og hun er nesten aldri tilstede. Av og til sultestreiker hun fordi jeg ikke er tilstede selvom det er alltid folk i hus. Jeg får vite at det virker som hun leter etter meg de få gangene hun dukker opp, før hun gjemmer seg og ofte plasserer seg i stolen min på soverommet. Når jeg dukker opp, så dukker hun alltid opp. Det er andre i husholdningen som har bodd her hele livet hennes i husstanden her, men prøver de å klappe henne fryser hun helt til og blir helt stiv av skrekk selvom disse ikke har gjort henne noe. Og det gjelder alle, utenom meg. Ser hun at det er jeg som klapper henne så blir hun helt rolig igjen. Hun tolerer å bli snakket til, bare ikke kost med av andre enn meg. Ligger jeg å sover, spesielt på sofaen så er hun tilstede hele tiden å begynner å frese å bli skikkelig sint kommer andre i husstanden bort til meg mens jeg sover. Hun tåler ikke hurtige bevegelser, og lek for henne er når jeg beveger litt på pekefingeren mot magen hennes å sier "beep beep beep" for det er nok for henne.

Hun elsker å "rengjøre" meg på hånden og av og til i ansiktet spesielt etter jeg har dusjet. Hun er også ivrig på å gi poten sin til meg som et tegn på kos og ligger helst inntil meg om hun kan.

Hun er nysgjerrig og pratsom med meg, men blir lett skremt.. bare ikke av fyrverkeri av en eller annen grunn. 

Jeg føler litt ekstra ansvar og blir ekstra glad i henne når jeg ser hun sliter og er stresset.

Så jeg lurer på om det kan være noe traumer? 

Anonymkode: d3366...e30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra det du beskriver er dette bare en eiesjuk katt med separasjons angst. Ingenting med traumer å gjøre.

Anonymkode: 41353...d87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Velcrokatt med separasjonangts.

Anonymkode: 9fae0...ca7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Katter er flokkdyr. Min setter livet på vent og "gråter" når jeg drar på jobb uten henne. Ingen traumer bare samme dramatikk og selvmedlidenheten som du finner hos mange hunder. Katter utvikler seg raskere enn hunder og tar de nok igjen etterhvert.

Jeg jobber som spl på demensavdeling og tar henne med på jobb som regel. Når det ikke går får hun bare å gråte og be samboeren min om trøst om det er for ille.

Anonymkode: 94d2d...3e2

Skrevet

En "enmanns-katt". Den har festet seg ved èn person, deg, og det er det. Den vil ikke, eller klarer ikke, å feste seg ved noen andre. Enkelte dyr er sånn, de har en favorittperson i livet sitt og aksepterer ikke andre. Det er bare sånn de er. 

Jeg tviler på at det er traumer som er årsaken. Den er nok bare litt sær og har separasjonsangst. Katter har ikke så ofte det, det er oftere at hunder har det (min hund hadde det), men det forekommer jo.

Tror det bare er å akseptere katten slik den er. I en alder av ni år er det lite sannsynlig at den vil forandre seg. Den vil nok for alltid være bare "din" katt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Katter er flokkdyr. Min setter livet på vent og "gråter" når jeg drar på jobb uten henne. Ingen traumer bare samme dramatikk og selvmedlidenheten som du finner hos mange hunder. Katter utvikler seg raskere enn hunder og tar de nok igjen etterhvert.

Jeg jobber som spl på demensavdeling og tar henne med på jobb som regel. Når det ikke går får hun bare å gråte og be samboeren min om trøst om det er for ille.

Katter er ikke flokkdyr. 

Anonymkode: 34e70...940

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Katter er ikke flokkdyr. 

Anonymkode: 34e70...940

Jo om de tillæres det. Og det skjer når vi tar de inn i huset.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo om de tillæres det. Og det skjer når vi tar de inn i huset.

Det er ikke riktig at katter er flokkdyr fra naturens side. Det eneste kattedyret i verden som er et flokkdyr, er løver.

Alle andre kattedyr er i utgangspunktet solitære skapninger, og territoriale. Vi kan imidlertid lære huskattene våre å leve med og akseptere andre katter og flere mennesker i en familie. Men det er ikke deres natur. Det er også slik at vi mennesker avler mest på de kattene som er snille og mer sosiale av natur, og dermed øker det sjansen for at avkommet deres også blir mer sosiale av seg enn katter naturlig er.

Så det du opprinnelig skrev, at "katter er flokkdyr", er rett og slett feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Det er ikke riktig at katter er flokkdyr fra naturens side. Det eneste kattedyret i verden som er et flokkdyr, er løver.

Alle andre kattedyr er i utgangspunktet solitære skapninger, og territoriale. Vi kan imidlertid lære huskattene våre å leve med og akseptere andre katter og flere mennesker i en familie. Men det er ikke deres natur. Det er også slik at vi mennesker avler mest på de kattene som er snille og mer sosiale av natur, og dermed øker det sjansen for at avkommet deres også blir mer sosiale av seg enn katter naturlig er.

Så det du opprinnelig skrev, at "katter er flokkdyr", er rett og slett feil.

Å hevde tamkatter i 2025 ikke er flokkdyr er også feil. I utgangspunktet er de ikke flokkdyr, men det er en egenskap vi mennesker har presset fram.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å hevde tamkatter i 2025 ikke er flokkdyr er også feil. I utgangspunktet er de ikke flokkdyr, men det er en egenskap vi mennesker har presset fram.

Nei, det er ikke feil. En katt oppsøker ikke andre katter for å bli med i flokken deres fordi den er selskapssyk. Den lever sitt liv alene, dersom ikke vi mennesker putter den inn i en familie med andre katter i våre hjem.

Det er ingen tvil om den saken. Katter er solitære dyr, som vi har lært og avlet frem en tendens hos, en tendens som gjør at de lettere aksepterer å bli innlemmet i en katteflokk. Mange katter gjør ikke det, det blir slåsskamp og fiendeskap livet ut om man prøver å skaffe en katt nummer to der det allerede er en annen katt. Mange katteeiere som har opplevd det.

Huskatter er blitt avlet frem mer tilpasningsdyktige enn de var for et par hundre år siden for eksempel. Vi mennesker har lettere for å ville ha kattunger "av den snilleste pusen i verden", enn en bitchy en som freser og klorer og slåss med både mennesker og andre katter. De blir kastrerte.

Jeg har en favorittkanal på tv, det er naturprogramkanal. Og jeg har sett mange programmer om kattedyr, og enkelte spesielt om huskatter. Det går igjen overalt, katter er (unntatt løvene) ikke flokkdyr fra naturens side.

Vi har ikke klart å avle vekk deres naturlige instinkter ennå. 

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...