Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært både 50 kilo og 60 kilo. Når jeg er nærmere 50 kilo, så er jeg veldig fornøyd med utseende, og jogging/trening føles enklere. Alt generelt føles lettere. Det er en vekt jeg passer, sånn estetisk sett, men også når det kommer til trening. Men hver gang jeg kommet ned mot 50-tallet, så blir jeg deprimert. Skikkelig deprimert. Jeg tror det er selve slankingen og etterpå kostholdet for å holde meg på den vekten som gjør det. Jeg var selvfølgelig sjekket alle verdier gjennom blodprøvde, og jeg ligger innenfor på alt, så det er ikke problemet. 

Når jeg er rundt 60, så merker jeg at depresjonen forsvinner og jeg føler meg mer energisk, men jeg trives ikke på denne vekten. Selv om jeg ikke blir depressiv, så føler jeg mer lubben, uvell og utilpass. Jogging/trening føles tungt og jeg daler i fysisk prestasjon. Men humøret er lettete og hverdagen er ikke så tu ge mentalt sett. 

Noen som har opplevd lignende eller som vet hva dette kommer av? 

Anonymkode: 37a25...e29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være hormonet, mister du mensen også på 50 kg? Hvor høy er du? Trener du også styrke?

Anonymkode: ccd1a...a74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan være hormonet, mister du mensen også på 50 kg? Hvor høy er du? Trener du også styrke?

Anonymkode: ccd1a...a74

Jeg har ikke hatt mensen på 10 år pga p-stav. Jeg er 163 cm høy. Jeg trener styrke 2 dager i uken og  jogging (ca 10-15 km) 2-3 ganger i uken. Har trent hele livet, og er nå 38 år. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi trenger fett for å ha det bra, kanskje du har det bedre på 50 kilo ved å f.eks legge til litt bra fett i kostholdet? Omega 3, MCT-olje (en spiseskje i kaffen, dette kalles bulletproof kaffe og gir såå god energi gjennom dagen!), kokosolje i maten, etc. Jeg ville forsøkt dette, eller å godta en trivselvekt noe nærmere 60 kg, kanskje 55-56 kg. Det er også mulig du rett og slett blir for restriktiv med mat på 50 kg, og da får hjernen for lite dopamin. Mat regulerer ganske kraftig belønningssentrene i hjernen.

Du er også antakelig nær perimenopause, så kanskje progesteron i fasen etter eggløsning ville vært bra for deg. Det er mye å finne ut av og forsøke!

Anonymkode: 92618...599

• Liker 1
Skrevet

For meg høres dette hormonelt ut.. 

Skrevet (endret)

Slo det inn i BMI kalkulatoren, og om du er 163 høy og 50 kg så er du 1 kg fra undervektig. Så jeg tipper du ret og slett bare er for tyn og derfor blir dårlig. Kan det være du har et litt forvrengt bilde av hvordan kroppen din skal se ut? Om du slanker deg så hardt at du blir deprimert på tros av at du allerede er normalvektig, så hadde du kansje fått det bedre om du fokuserte på å akseptere kropen din (ikke endre den)? 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har ikke hatt mensen på 10 år pga p-stav. Jeg er 163 cm høy. Jeg trener styrke 2 dager i uken og  jogging (ca 10-15 km) 2-3 ganger i uken. Har trent hele livet, og er nå 38 år. 

Ts

60 kg = 22.6 i bmi kan ligge på ca 1520 kcal

50 kg = 18.8 i bmi, kan ligge på ca 1400 kcal

Utgjør litt i forhold på hvor mye du kan spise.

Kan det være at du ikke spiser den rette maten? Selv spiste jeg med deprimert på streng keto, hvor jeg ikke fant matglede og var lei meg for alt jeg ikke kunne spise. Nå spiser jeg mest protein, noe sunt fett og velger alt av frukt og grønnsaker, men med måte og variert. Det har gitt meg mer glede. Hva føler du rundt det du spiser? Eller måten du spiser på?

Anonymkode: 5d20f...6c6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor streng er du med matinntaket når du veier 50? Da er du ganske skrapen til å være 38 år. Meg selv til sammenligning er jeg samme alder og veier 62. Er også normalvektig på mine 165 cm. Kunne tynt meg ned mer, men da forsvinner mye matglede vil jeg tror. Hva med 66-56?:) Kanskje dopaminet blir høyere da?

Anonymkode: 01b17...6f2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på 56 kg, og er like høy. Jeg trener nok også tilsvarende. 

Jeg trives best på 55-57 kg, for meg det det der kroppen funker best, og ser best ut. Går jeg lengre ned, så blir fettprosenten så lav at det går ut over både humør, prestasjon og utseende. Men går jeg opp over 58 så føler jeg meg fort dvask og tung. 

Du forteller en del om hvordan du har det på nedre skala, og hvordan du har det i øvre skala. Hvorfor kan du ikke legge deg i midten? Må det være øvre eller nedre skala?

Anonymkode: a93f7...4c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 23.46):

Ts

1.63 og 50 kg - om jeg ikke regner feil så er det BMI på 18 og regnes som undervekt.

Det som skjer er at kroppen din sier ifra til deg.

Jeg er 1,74 - og har hatt samme bmi. Ser jo på bilder at jeg så veldig tynn ut, og jeg tolererte særlig styrketrening dårlig. 

Dette sitter i hodet ditt. 

Anonymkode: a2fd2...d74

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor aktiv er du når du er 50? Jeg slet tidligere med noe av det samme. Kroppen "ville" være 55, mens jeg trives best på 51, estetisk sett. Tidligere var jeg inaktiv og spiste lite i mine tynne perioder (mellom 1100 og 1600 kcal), men nå som jeg trener, kan jeg spise mye mer og fortsatt holde vekten (rundt 2000). Energimessig er det som natt og dag. Mer trening = mer mat = mer energi.

Anonymkode: f1dbe...546

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...