Gå til innhold

Å slanke seg uten trening, slappere kropp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har gått ned mye i vekt (20+ kilo) uten noe trening/mosjon? Hvordan var kroppen etterpå? 

Det virker SÅ mye lettere å rette all fokuset på å spise mindre og riktig, enn å også presse inn trening i en altfor stor kropp i en travel hverdag. Vi snakker ca 40-50 kilo som skal bort.

Er det større sannsynlighet for at en ender opp med en betydelig slappere kropp enn om en også trente? Styrketrening strammer vel opp...

Jobber på kontor og er normalt aktiv med husarbeid etter jobb. Store barn, så lite lek med dem.

Anonymkode: 60263...4ab

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enkleste og mest gjennomførbare er å gjøre en endring av gangen. Så hvis du starter med kosthold og får en grei kontroll på det først, så er det lettere å starte med treningen når kostholdet har begynt å "gå litt av seg selv" og ikke lengre er så nytt. Det er fort gjort å gjøre for mye med en gang, så blir det til at man gir opp. Eventuelt starte med trening og få kroppen vant til å bevege seg, og når det føles overkommelig, så kan du tilpasse kosthold etter aktivitetsnivå.  

Men tilslutt er det smak og behag på hva som passer deg best. Faren med å gjøre begge deler på en gang, er at du gaper for stort og gir opp før du når målet, og dermed mister mestringsfølelsen i prosessen. Men det er mange som velger å gå "all inn" fra første dag og som klarer det utmerket med mye disiplin. 

Du må se hva dine ambisjoner er, og hvor realistisk det er å gjennomføre et strengere regime, enten det er det ene eller det andre, over tid. 

Anonymkode: 445db...dc3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var lettere å kun fokusere på kosthold først, og så legge til trening etter hvert…

Anonymkode: 6bf0a...ae8

• Liker 3
Skrevet

Kiloene forsvinner på kjøkkenet. Grammene forsvinner på treningssenteret.

Trening og aktivitet er viktig av flere årsaker.

Men det er kostholdet som påvirker vekta mest hos de fleste.

Så begynn der. Jeg har nå gått ned over 20 kilo på under 2 år og det er hovedsakelig som en konsekvens av at jeg tok tak i kosthold og matvaner.

IMG_0423.jpeg.6cce3367a40259b2f317ec006031ae8c.jpegIMG_0422.jpeg.0fe20c89390bfd5911097f4d29c4fbc7.jpeg

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Slapp og Stram er ikke det du skal fokusere på, det er høyst individuelt der noen blir seende pløsete selv med masse trening og andre ser stramme og flotte ut uten å ha trent noen ting.

Du blir svakere på kaloriunderskudd siden det også tærer på musklene, ikke bare fettet. Trening vil hjelpe til med å minimere muskeltapet. Dersom du er veldig svak i utgangspunktet kan det bli et problem i hverdagen at du ikke klarer ting like lett som før eller ikke tåler en eventuell skade like godt. 

Jeg er helt enig med de to første svarene i tråden, du kan alltids starte å trene senere etter behag, og det er mye lettere å bevege seg og trene etter å ha mistet noen kilo, vekttap kommer også ofte med ekstra overskudd.

Jeg har gått ned 35 kg og har ikke blitt slapp, men jeg var ganske godt trent for 10 år siden og har fordel av det nå. Da jeg var på mitt tyngste var det vanskelig å trene, jeg er veldig glad i å bevege meg, men det endte ofte i vondter og småskader. Nå som jeg har blitt vesentlig lettere og jeg kan trene mer som jeg gjorde da jeg var ung.

Anonymkode: d65c7...a5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 15 kg i fjor fra nyttår til påske. 

Etter jeg hadde gått ned, var jeg skikkelig motivert til å trene igjen (trente mye fem år før dette).

Nå har jeg både holdt vekta og trent skikkelig bra det siste året. Er godt voksen, så jeg merker jo tyngdekraften på hud og kropp ;)

Men de siste tre månedene har jeg også lagt til kondisjonstrening (intervaller i oppoverbakker) i tillegg til styrketrening og det har gitt gode resultater på huden min også. 

Magen er stram, armene stramme og ser også antydning til gode lår og leggmuskler. Til og med litt antydning til sprettrumpe er på plass. 

Jeg ble motivert av å telle kalorier og nå ønsket vekt og det gjorde igjen at jeg ble motivert til å trene. 

Nå er det speilet som motiverer meg, selv om jeg egentlig ikke skal være kroppsfiksert, men blir jo det når man ser gode resultater.

Og enda mer, jeg kjenner helsa er på topp! 

K55. 

Anonymkode: 76d4d...83e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Gikk ned 20 kg, som var mye for meg. (63 til 43). Trente null og er rullestolbruker ute og kan gå litt inne. Mindre aktivitet enn gjennomsnittskvinnen med andre ord. Gikk fint med hud. Magen ser litt punktert ut i noen vinkler og kanskje noe slapt under haka. Men tror ikke folk som ser meg i badetøy gjetter at jeg veide mer før. Var 35 år.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som er lettest for deg nå, fokuser på maten. Hvis du tar på deg altfor mye på en gang så blir det vanskeligere å opprettholde. 

Det kan jo være at når du får kontroll, når du begynner å å bli lettere, og det er lettere å følge dietten, så kan du føle deg motivert til å begynne å trene.

Men akkurat nå: Ikke overtenk, ikke ta på deg for mye. Begynn med det enkleste, så kommer resten av seg selv.

Anonymkode: e26c9...8e5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det noen som har gått ned mye i vekt (20+ kilo) uten noe trening/mosjon? Hvordan var kroppen etterpå? 

Det virker SÅ mye lettere å rette all fokuset på å spise mindre og riktig, enn å også presse inn trening i en altfor stor kropp i en travel hverdag. Vi snakker ca 40-50 kilo som skal bort.

Er det større sannsynlighet for at en ender opp med en betydelig slappere kropp enn om en også trente? Styrketrening strammer vel opp...

Jobber på kontor og er normalt aktiv med husarbeid etter jobb. Store barn, så lite lek med dem.

Ja en vil miste noe muskulatur og slappere kropp hvis en slanker seg uten å trene styrke.

Jeg har gått ned bare 15 kg, men jeg skulle ønsket at jeg gjorde noen styrkeøvelser underveis.

Styrkeøvelser kan være så mye.  Det trenger ikke være full styrkeøkt på treningssenter, og timesvis med gåturer.

Det kan være noen armhevinger mot kjøkkenbenken mens du lager middag, noen knebøy mens du pusser tennene, tåhev når du går opp trappen, noen crunches når du står opp om morgenen, noen biceps-curl med manualer mens du sitter i sofaen etter middag...det trenger ikke være så veldig mye, for alt hjelper :)

Anonymkode: 8b072...8fd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt, som flere sier, å begynne med kosthold. Når det er sagt så blir jeg mer motivert for å følge kostholdet hvis jeg også trener styrke. Dessuten får man spist litt mer. Litt, og det hjelper også når man er sugen på noe som kanskje er litt kaloririkt. Så min oppskrift var 1 mnd med kun kosthold, også begynne å trene. 

Anonymkode: 111c8...31c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 15 kg, så ikke fullt så mye som du etterspør. 

Men for meg var det lettere å starte med aktivitet. Jeg fikk mindre cravings etter godis når jeg begynte være mer aktiv, og jeg kjente forskjell på kroppen om jeg spiste sunt eller usunt. Spiste jeg sunt var aktivitet lettere, og kroppen føltes bedre, derfor ble det stadig lettere ta de sunne valgene. 

Anonymkode: 9d984...38d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med endring i kosthold første ukene. Da det var litt på plass, startet jeg med 5 til 20 min gåing, på mølle eller ute. Sa til meg selv at 5 min er MYE bedre enn ingenting. Gjennomsnittlig gikk jeg 15 min første to månedene. Også økte det. Ligger på 30 min nå, for å få tid i hektisk liv med små barn.

Også innimellom tok jeg 1 armheving, 1 knebøy og 1 situps og tok en ekstra for hver gang. 

Anbefaler å starte såpass rolig. 

Anonymkode: 2cb20...d79

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her: takk for svar! Veldig nyttig.

Vil det være "nok" for å beholde muskler, å trene styrke med kun egen kroppsvekt en stund? Jeg er jo veldig tung. Er full i muskler i dag, og liker å være sterk! Alltid vært veldig sterk. Tenkte type knebøy, armhevinger osv. 

Er kvinne. Liker også å gå tur, så tenkte å fortsette med det. Men tenkte mer på hard trening type jogging og styrke på helsestudio, virker bedre å ta tak i kostholdet først. Føler meg for tung til å jogge, og har null interesse eller kunnskap om styrketrening på senter.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Kiloene forsvinner på kjøkkenet. Grammene forsvinner på treningssenteret.

Trening og aktivitet er viktig av flere årsaker.

Men det er kostholdet som påvirker vekta mest hos de fleste.

Så begynn der. Jeg har nå gått ned over 20 kilo på under 2 år og det er hovedsakelig som en konsekvens av at jeg tok tak i kosthold og matvaner.

IMG_0423.jpeg.6cce3367a40259b2f317ec006031ae8c.jpegIMG_0422.jpeg.0fe20c89390bfd5911097f4d29c4fbc7.jpeg

Ja, men du snakker kun om vekt. 

TS spør om fasthet, og den skapes dessverre kun ved styrketrening i slike tilfeller. 

Ellers er jeg enig i at det viktigste er å finne det som er oppnåelig for den enkelte! Hvis det å inkludere trening gjør at man faller av hele prosjektet, så bør man holde seg til kun kostholdsendringer. Men da må man også være forberedt på at resultatet selvsagt blir veldig annerledes i forhold til fasthet, enn hvis trening også var med underveis. 

Anonymkode: 3d4c1...e4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men du snakker kun om vekt. 

TS spør om fasthet, og den skapes dessverre kun ved styrketrening i slike tilfeller. 

Ellers er jeg enig i at det viktigste er å finne det som er oppnåelig for den enkelte! Hvis det å inkludere trening gjør at man faller av hele prosjektet, så bør man holde seg til kun kostholdsendringer. Men da må man også være forberedt på at resultatet selvsagt blir veldig annerledes i forhold til fasthet, enn hvis trening også var med underveis. 

Jeg gikk ikke så mye inn i det nei. Og det var mest fordi jeg tror svarene er så utrolig forskjellig og alt er avhengig av hvor mye overvekt man faktisk begynner med.

Jeg i mitt tilfelle opplever ikke at noe er slapt eller henger. Magen og rumpa er stram til tross for et solid vekttap og uten at jeg har trengt styrke. Men jeg vet om de som har hatt mindre tap enn meg som er løsere i huden, og samtidig prøver å trene styrke.

Styrketrening hjelper på å bygge muskler. Det betyr ikke at huden blir stram.

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Jeg gikk ikke så mye inn i det nei. Og det var mest fordi jeg tror svarene er så utrolig forskjellig og alt er avhengig av hvor mye overvekt man faktisk begynner med.

Jeg i mitt tilfelle opplever ikke at noe er slapt eller henger. Magen og rumpa er stram til tross for et solid vekttap og uten at jeg har trengt styrke. Men jeg vet om de som har hatt mindre tap enn meg som er løsere i huden, og samtidig prøver å trene styrke.

Styrketrening hjelper på å bygge muskler. Det betyr ikke at huden blir stram.

Huden blir absolutt mer stram av styrketrening ved vektnedgang, jo. At det ikke skjedde deg, gjorde deg til et heldig unntak. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned 10 kilo på 10 mnd. Fra BMI på 25,5 til BMI på 22,5. Har fått en utrolig mye flottere kropp. Har ikke tenkt over at den er noe slappere, dissende fett er uansett verre 😅 Uaktuelt for meg å legge til trening i tillegg, har mer enn nok med å spise sunt i en stressende hverdag med fulltidsjobb uten flex, stort hus, stor hage og 3 barn.

Tenker at vektnedgang er minst 90 % kosthold og kanskje 10 % trening.

Signerer de andre her mtp at det å starte med både kostholdsendringer og trening på en gang kan bli for mye å gape over når man er en fulltidsarbeidende forelder som har mange plikter ila dagen, inkludert husarbeid etter jobb. Det er ofte jeg ikke har mer enn 20 minutter med egentid ila et døgn (foruten 7 t søvn), og de dyrebare minuttene bruker jeg ikke på situps for å si det sånn.

Anonymkode: 4e196...549

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helsemessig er det svært viktig å trene når man er i energiunderskudd, enten dette skyldes medisiner, kirurgi eller kun diett.

Dette gjelder spesielt nå som mange begynner med slankemedisiner med mål om å trappe ned og avslutte behandlingen etter ønsket vektnedgang. Det som skjer da, er at man mister betydelig muskelmasse under vekttapet, og deretter legger på seg igjen, men da hovedsakelig i form av fett, når man avslutter behandlingen.

Resultatet blir at man ender opp med samme eller høyere kroppsvekt enn før, men med vesentlig mindre muskelmasse. Dette er svært uheldig, da tap av muskelmasse er sterkt korrelert med både morbiditet og mortalitet.

Endret av Gregarious
  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (2 minutter siden):

Helsemessig er det svært viktig å trene når man er i energiunderskudd, enten dette skyldes medisiner, kirurgi eller kun diett.

Dette gjelder spesielt nå som mange begynner med slankemedisiner med mål om å trappe ned og avslutte behandlingen etter ønsket vektnedgang. Det som skjer da, er at man mister betydelig muskelmasse under vekttapet, og deretter legger på seg igjen, men da hovedsakelig i form av fett, når man avslutter behandlingen.

Resultatet blir at man ender opp med samme eller høyere kroppsvekt enn før, men med vesentlig mindre muskelmasse. Dette er svært uheldig, da tap av muskelmasse er sterkt korrelert med både morbiditet og mortalitet.

Jeg tenker at man må selv innse sine begrensninger. Bedre å gå med 10 kg uten å trene enn å gå ned 5 kg mens man trener for så å sprekke fordi livsstilsendringene ble for omfattende. 

Anonymkode: 4e196...549

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gått ned 30 kg uten trening. Kuttet i kalorier.

Brukte litt over et år. Ikke noe slapp hud eller annet som er plagsomt. Begynte å trene når 30 kg var borte. 

Vanskelig, men greit 🙂

Anonymkode: e5527...1ad

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...