AnonymBruker Skrevet 2. august #21 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.07): Nei, jeg har ikke prøvekjørt en Tesla ennå. Men vil gjøre det i løpet av kort tid. Jeg har hørt at svingradiusen er dårlig, men hvor mye det vil si for mitt bruk må jeg teste. Du må prøve den i noen parkeringshus og der du pleier å parkere. Jeg syns min model 3 hadde litt dårlig svingradius i forhold til tidligere biler jeg har hatt, men når jeg hadde en model Y lånebil en stund så var jo svingradiusen helt ubrukelig dårlig. Selv hjemme hvor det ikke er veldig trangt hvor jeg som regel rygger inn på plassen med en sving på model 3 så brukte jeg oppi 3 svinger med model Y. Det hadde vært en dealbreaker for min del i hvert fall. Anonymkode: f33dd...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #22 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må prøve den i noen parkeringshus og der du pleier å parkere. Jeg syns min model 3 hadde litt dårlig svingradius i forhold til tidligere biler jeg har hatt, men når jeg hadde en model Y lånebil en stund så var jo svingradiusen helt ubrukelig dårlig. Selv hjemme hvor det ikke er veldig trangt hvor jeg som regel rygger inn på plassen med en sving på model 3 så brukte jeg oppi 3 svinger med model Y. Det hadde vært en dealbreaker for min del i hvert fall. Anonymkode: f33dd...2f2 Da må det være noe feil på Y'en du lånte, for Y og 3 har samme understell og derav lik svingradius. Kjørt Y en vinter og synes ikke svingradius var noe verre enn andre biler. Anonymkode: 55f3b...3d5
AnonymBruker Skrevet 2. august #23 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 10.58): Har du prøvekjørt en? For model Y har helt forferdelig dårlig svingradius som er helt håpløst under parkering og i trange parkeringshus. Og har du sjekket forsikringsprisen? Jeg har en model 3 og den har veldig dyr forsikring, regner med at det er liknende på model Y. Anonymkode: f33dd...2f2 Kjøpte en model y performance for et par uker siden. Topp kasko med 16 000km årlig kjørelengde til 1300kr i måneden, inkludert teafikkavgiftsforsikring. Synes ikke det er så ille. For øvrig veldig fornøyd med vår, ladingen er bare å putte inn, appen forteller i sanntid hvordan det ligger an. Kjøringen er bare «tut og kjør», og ja, ikke verdens beste svingradius, men hadde stor bil tidligere - Volvo - og ikke noe særlig forskjell for oss Men bedre plass innvendig enn Volvoen - desidert største plusset! Anonymkode: bdeee...5bf
AnonymBruker Skrevet 2. august #24 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.55): Forstår at Tesla er populær. Det virker jo som et OK kjøp. Masse hestekrefter, rekkevidde og lav pris. Typisk at disse rente kampanjene gjør de billig innkjøp. Spesielt i Norge hvor vi har kjørt gamle Golf, Escort, Mazda 323, Opel Astra 1.6 liters motorer på 90 hk i 50 år. Jeg har vurdert Tesla og har prøvekjørt Y blant annet. Men seriøst. Det er den dårligste kjøreopplevelsen jeg har hatt på veldig lenge. Byggekvaliteten er noe som ALDRI ville gått igjennom kvalitetskontrollen hos noe tysk selskap. Setene en latterlige. Karosseriplatene matcher ikke. Tesla S var en dyr bil av en grunn med mye aluminium og kostbare metaller. Y og 3 ER billig versjonen av S hvor alu. byttet ut med stål som ruster helt vilt mye. Og jeg kan garantere at rustbehandler man en Tesla vil Tesla bruke det som argument for IKKE overholde garantier. Vi snakker om amerikanere hvor man avviser ALT og man tenger advokat. Forbrukerrettigheter og mm. oser av amerikansk manglene forbrukerrettigheter. Alt avvises og man håper kunden gir opp. Man tar en stor motor i et GM chassi og plasserer en enorm skjerm fra Korea og sender den ut lav rente. Kjøreegenskaper som er typisk amerikansk . Duvende, svaiende og minner bolledeig... FØR du kjøper en Y eller 3. Sett av en lørdag. Prøvekjøre en Ioniq 6, BMW IX og en Tesla Y og du vil forstå hva jeg mener. Tesla Y er som en 2005 Corolla i kjørekomfort, støy og kjøregenskaper og men Corolla 2005 har mindre problemer og bedre byggkvalitet. Anonymkode: 1cb43...ef8 De fleste Teslaene i Norge er faktisk bygget i Tyskland - Berlin. Liten fun fact. Vår er absolutt ikke verdens beste bil, støy utenfra, stivt understell osv, men plass, pris, simplisitet, pen osv var mer enn verdt det for oss! Vi gikk fra en stor - og mye dyrere Volvo - og ja, Volvoen, er mer komfortabel, men Tesla vinner på alt annet. Anonymkode: bdeee...5bf
AnonymBruker Skrevet 2. august #25 Skrevet 2. august Jeg får prøve å få til en testtur til uka. Jeg må si jeg er litt spent, og har egentlig ganske høye forventninger. Jeg tenker at totalpakken på Model Y, kan gi meg det jeg leter etter i neste elbil, så den må sjekkes nærmere. Det frister med en enklere måte å hurtiglade på enn GTX'en. Det er ikke ofte jeg gjør det, men når det skjer er det så grusomt tregt. 😫I tillegg er mobilen full av ladeapper som ikke alltid er like samarbeidsvillige. 😄 TS Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 3. august #26 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.15): Mitt valg ville falt på Renault om jeg skulle kjøpe nå. Den har èn ting felles med Tesla, begge bruker google sin løsning på kart, og det resulterer i en kartløsning som skrytes av, av de som tester elbiler. De prøver jo alt som ruller på veien av elbiler, og de aller fleste andre har nykker som de ikke liker. Vet ikke hvordan Tesla har satt opp sitt system, men kjører man langtur med Renault legger den inn i kjøreruta, hvor det anbefales å lade. Noen få ganger misser den ladeplasser, som testsjåføren vet om men det virker som om det er sjeldenhet. Renault Senic er også vinner av rekkeviddetest, men har sett etter hvilken det var. Anonymkode: 61629...dee Senic er en veldig fin bil, og jeg digger Renault 5 electric. 🥰 Skulle jeg hatt en "småbil" hadde jeg kjøpt den tvert. 🤗 Men Senic mangler 4-hjulstrekk, som jeg trenger. TS Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 3. august #27 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.55): Forstår at Tesla er populær. Det virker jo som et OK kjøp. Masse hestekrefter, rekkevidde og lav pris. Typisk at disse rente kampanjene gjør de billig innkjøp. Spesielt i Norge hvor vi har kjørt gamle Golf, Escort, Mazda 323, Opel Astra 1.6 liters motorer på 90 hk i 50 år. Jeg har vurdert Tesla og har prøvekjørt Y blant annet. Men seriøst. Det er den dårligste kjøreopplevelsen jeg har hatt på veldig lenge. Byggekvaliteten er noe som ALDRI ville gått igjennom kvalitetskontrollen hos noe tysk selskap. Setene en latterlige. Karosseriplatene matcher ikke. Tesla S var en dyr bil av en grunn med mye aluminium og kostbare metaller. Y og 3 ER billig versjonen av S hvor alu. byttet ut med stål som ruster helt vilt mye. Og jeg kan garantere at rustbehandler man en Tesla vil Tesla bruke det som argument for IKKE overholde garantier. Vi snakker om amerikanere hvor man avviser ALT og man tenger advokat. Forbrukerrettigheter og mm. oser av amerikansk manglene forbrukerrettigheter. Alt avvises og man håper kunden gir opp. Man tar en stor motor i et GM chassi og plasserer en enorm skjerm fra Korea og sender den ut lav rente. Kjøreegenskaper som er typisk amerikansk . Duvende, svaiende og minner bolledeig... FØR du kjøper en Y eller 3. Sett av en lørdag. Prøvekjøre en Ioniq 6, BMW IX og en Tesla Y og du vil forstå hva jeg mener. Tesla Y er som en 2005 Corolla i kjørekomfort, støy og kjøregenskaper og men Corolla 2005 har mindre problemer og bedre byggkvalitet. Anonymkode: 1cb43...ef8 Jeg føler på ingen måte at min E-tron til nesten dobbel pris er så mye bedre.. Kanskje litt her og der, men 98% av dashboardet, knapper etc er jo laget av samme type plastikk i alle biler.. Jeg har kjørt grisemye av de tyske bilene og føler de blir sterk overvurdert og presentert som noe de hvertfall ikke er. Jeg har hatt Cayenne før jeg kjøpte min E-tron, men til prisen så burde de vært enda bedre. Model Y koster en brøkdel av disse og er ikke så langt unna. De tyske bilprodusentene må steppe up games sitt kraftig. Prøvekjørte nye EX90 og, fin og god bil, men der får du andre ting Volvo har slitt med. Jeg tror TS kommer til å bli superfornøyd med Model Y om vedkommende veliger det. Det er ingen som kjøper en Inoiq 6 fremfor en Model Y.. 🤣 Det er en grunn til at de selger skikkelig dårlig. Anonymkode: b133b...bf8
AnonymBruker Skrevet 3. august #28 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Senic er en veldig fin bil, og jeg digger Renault 5 electric. 🥰 Skulle jeg hatt en "småbil" hadde jeg kjøpt den tvert. 🤗 Men Senic mangler 4-hjulstrekk, som jeg trenger. TS Anonymkode: 0dadb...eb4 Litt enig med deg der med mangelen på 4-hjulstrekk, selv er jeg ikke avhengig av den, derfor har det blitt en knapp på Renault☺️ Anonymkode: 61629...dee 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #29 Skrevet 16. august Har du sett på NIO El7? Har selv en ES8 og er utrolig fornøyd. Anonymkode: 74ca0...200
AnonymBruker Skrevet 17. august #30 Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 9.13): Har du sett på NIO El7? Har selv en ES8 og er utrolig fornøyd. Anonymkode: 74ca0...200 TS her. Nei, men den har jeg faktisk hørt mye bra om. Kanskje verdt å ta en nærmere titt på den også. Takk for tipset. Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 18. august #31 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (På 2.8.2025 den 20.02): Jeg får prøve å få til en testtur til uka. Jeg må si jeg er litt spent, og har egentlig ganske høye forventninger. Jeg tenker at totalpakken på Model Y, kan gi meg det jeg leter etter i neste elbil, så den må sjekkes nærmere. Det frister med en enklere måte å hurtiglade på enn GTX'en. Det er ikke ofte jeg gjør det, men når det skjer er det så grusomt tregt. 😫I tillegg er mobilen full av ladeapper som ikke alltid er like samarbeidsvillige. 😄 TS Anonymkode: 0dadb...eb4 Har du fått testet nå? Hva er erfaringene dine? Anonymkode: 19783...239
AnonymBruker Skrevet 18. august #32 Skrevet 18. august selve ladingen med resla på tesla lader er enkel, men det er mange andre greier du bør tenke på som ikke er så grei, som at bilen ikkekejnner igjen nøkkelen på tlf og av og til ikke kjenner igjen nøkkelkorter, som at cruisekontrollen lever sitt eget liv om du bruker denne må du hele tiden være på vakt, som at navigasjonen mister kontakten med omverden og at den tar inn vann enkelte steder den ikke skall, eller at de leveres med "barnesykdommer" man selv må melde inn innen frister osv som gjør at man ikke kjøper problemfritt blhold om man velger Tesla - i tillegg har man utfordringer knyttet til enkelte av tesla sine verksteder med hvor godt de følger opp kunde rosv, der for eksmepel flere gjerne kommer for å hente bilen bare for å bli mødt med at "nei den blir desverre ikke ferdig da vi venter på en del" men når den kommer har de ikke tid til å ta bilen likevel - eller "du er først på listen i morgen" og så kommer du igjen dagen etterpå før stengetid og de har ikke sett på bilen en gang... Så en ting er greit å vite, skal du ha TEsla må du også ha Romslig tolmodighet og velvilje i større grad enn hos andre merker. Anonymkode: 70a90...22d
AnonymBruker Skrevet 18. august #33 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du fått testet nå? Hva er erfaringene dine? Anonymkode: 19783...239 TS her Nei, ikke ennå. Var på forhandleren for noen dager siden, men da hadde de ingen demobil inne. De hadde bare den gamle modell Y, og det blir jo ikke det samme. Litt min feil, da jeg sikkert burde bestilt prøvekjøring. Og nå har jeg hatt så mye å gjøre, at jeg ikke har hatt tid. 🫣 Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 18. august #34 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (58 minutter siden): selve ladingen med resla på tesla lader er enkel, men det er mange andre greier du bør tenke på som ikke er så grei, som at bilen ikkekejnner igjen nøkkelen på tlf og av og til ikke kjenner igjen nøkkelkorter, som at cruisekontrollen lever sitt eget liv om du bruker denne må du hele tiden være på vakt, som at navigasjonen mister kontakten med omverden og at den tar inn vann enkelte steder den ikke skall, eller at de leveres med "barnesykdommer" man selv må melde inn innen frister osv som gjør at man ikke kjøper problemfritt blhold om man velger Tesla - i tillegg har man utfordringer knyttet til enkelte av tesla sine verksteder med hvor godt de følger opp kunde rosv, der for eksmepel flere gjerne kommer for å hente bilen bare for å bli mødt med at "nei den blir desverre ikke ferdig da vi venter på en del" men når den kommer har de ikke tid til å ta bilen likevel - eller "du er først på listen i morgen" og så kommer du igjen dagen etterpå før stengetid og de har ikke sett på bilen en gang... Så en ting er greit å vite, skal du ha TEsla må du også ha Romslig tolmodighet og velvilje i større grad enn hos andre merker. Anonymkode: 70a90...22d TS her. Uff, det er jo ikke til å komme bort i fra at jeg dessverre har lest mye negativt selv også. Det er jo litt skremmende. Men jeg tenker jo også at man hører mest fra de som er misfornøyde. De som er fornøyd, kjører og koser seg, og gidder ikke skrive om det i sosiale medier. Det er tross alt solgt enormt mye Tesla, så det kan jo ikke bare være elendigheten.. Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 18. august #35 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): selve ladingen med resla på tesla lader er enkel, men det er mange andre greier du bør tenke på som ikke er så grei, som at bilen ikkekejnner igjen nøkkelen på tlf og av og til ikke kjenner igjen nøkkelkorter, som at cruisekontrollen lever sitt eget liv om du bruker denne må du hele tiden være på vakt, som at navigasjonen mister kontakten med omverden og at den tar inn vann enkelte steder den ikke skall, eller at de leveres med "barnesykdommer" man selv må melde inn innen frister osv som gjør at man ikke kjøper problemfritt blhold om man velger Tesla - i tillegg har man utfordringer knyttet til enkelte av tesla sine verksteder med hvor godt de følger opp kunde rosv, der for eksmepel flere gjerne kommer for å hente bilen bare for å bli mødt med at "nei den blir desverre ikke ferdig da vi venter på en del" men når den kommer har de ikke tid til å ta bilen likevel - eller "du er først på listen i morgen" og så kommer du igjen dagen etterpå før stengetid og de har ikke sett på bilen en gang... Så en ting er greit å vite, skal du ha TEsla må du også ha Romslig tolmodighet og velvilje i større grad enn hos andre merker. Anonymkode: 70a90...22d Vi har ikke opplevd noe av dette med vår 2021 model 3 🤔 Den har gått som ei kule. Cruisecontrol kan lugge litt om det kommer en bil imot i en sving, da kan bilen tro at man er på kollisjonskurs. Men man blir vant til det og tar jo over styringen med en gang bilen bremser. Det er ikke ubehagelig bremsing heller. Ellers er cruisekontrollen helt grei. Verkstedet vårt er også veldig samarbeidsvillig. Det jeg derimot kan klage på er kvalitet på enkelte komponenter. Etter 4 år begynner plastikkdeksler å løsne, og lakken er et kapittel for seg selv. Den bulker lett. Hvor en annen bil ville fått en heftig bulk/riper hvis noen rygger på deg så blir det hull tvers gjennom fronten her. Bulker tvert ei dør åpnes inn i vår bil (det har skjedd 8 ganger). Sentrymode er ubrukelig, man får ikke dokumentert regnr på andre biler med mindre man har parkert veldig heldig. Men den er strukturelt solid. Vi kjørte på vilt en gang, bilen bremsa veldig raskt og kunne repareres etterpå. Anonymkode: 9b9c2...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 18. august #36 Skrevet 18. august Som nevnt flere ganger i tråden her er svingradius på Tesla ikke veldig god. Men det går helt fint. Jeg gikk fra Mercedes E klasse som kanskje er best i klassen på svingradius til Tesla som er kanskje blant de verste. Totalt sett er jeg super fornøyd, og Tesla er totalt sett den beste bilen jeg har kjørt. Ikke noe jeg har hatt tidligere kan måle seg med f.eks vinteregenskaper. Prøvekjør bilen du også, og det er stor sansynlighet for at du også blir frelst. Som mange av oss andre. Anonymkode: 4aec7...6d2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:28 #38 Skrevet mandag kl 21:28 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som nevnt flere ganger i tråden her er svingradius på Tesla ikke veldig god. Men det går helt fint. Jeg gikk fra Mercedes E klasse som kanskje er best i klassen på svingradius til Tesla som er kanskje blant de verste. Totalt sett er jeg super fornøyd, og Tesla er totalt sett den beste bilen jeg har kjørt. Ikke noe jeg har hatt tidligere kan måle seg med f.eks vinteregenskaper. Prøvekjør bilen du også, og det er stor sansynlighet for at du også blir frelst. Som mange av oss andre. Anonymkode: 4aec7...6d2 TS her. Det er det jeg er mest fornøyd med når det gjelder GTX'en. Den har helt rå fremkommelighet. Vi har hytte på fjellet, og kjører mye på svingete, glatte og til tider ubrøyta vinterveier. Og jeg har tilgode å sitte fast med GTX'en. Enda den har virkelig fått kjørt seg i høy snø. I Traction-mode, er den rene traktoren. Så det også er noe jeg setter høyt når det kommer til ny bil. På GTX'en kan jeg slå av det meste av regenerering. Kan man det på Modell Y? Det er jo greit å kunne gjøre når på veiene til hytta, når det er is. Selv om jeg ikke har opplevd at det har vært problematisk med regenereringen på. Men greit å kunne velge. Det jeg også er litt skeptisk på, er lys. Igjen, GTX'en har veldig gode matrix-lykter, som fungerer supert. Den nye Y'en har veldig smale og små lykter. Går dette utover funksjonen? Det er sikkert mange dumme spørsmål, og jeg vet at jeg må prøve bilen. Men det er greit å få innspill fra folk som bruker bilen, og få deres erfaringer. Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:12 #39 Skrevet tirsdag kl 04:12 Dårlig eller ei. Man bør følge med på hva som skjer i nyhetene om dagen. Det som skjer i Trumpland kan føre til EUs undergang. Da er vi i lille Norge fort ferdige. Ikke støtt galskapen er dere snille. Anonymkode: 2a706...3bc
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:58 #40 Skrevet tirsdag kl 05:58 Tesla 3/Y er fortsatt de beste elbilene, men som for alle elbiler så er verditapet enormt. Ville kjøpt en brukt som hadde gått ca 100.000 Anonymkode: 6d6fd...205 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå