AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Ikke la dette bli en tråd om hvor grusom Tesla er. Vær så snill. Jeg skal snart bytte min VW ID.4 GTX, og ser på flere alternativer. Har aldri kjørt eller vurdert Tesla, før nå. Jeg synes den nye modell Y har blitt betydelig bedre å se på enn forgjengeren, og derfor er den nå med i vurderingen. Så det jeg lurer på er. Hva er det som gjør lading så enkelt i forhold til andre? Legger man inn betalingsinformasjon i bilen, så laderen kjenner det igjen og det er 'Plug and play'? Eller må man ha app ol, her også? Er det lett å bli kjent med menyene og skjermen generelt, siden alt skjer der? Er det noe spesielt jeg burde vite om bilen, som dere som har kjennskap til den vil dele med meg? Noen som vet når Performance-utgaven kommer? Jeg vet GTX'en lader sent og har "dårlig" programvare. Men i utgangspunktet vil jeg ha en bil og ikke en datamaskin. Så dette med selvkjøring og "gudene vet hva" betyr svært lite. Går det an å slå av slike ting som overstyrer når jeg kjører? Og går det an å slå av regenereringen? Det ble mange dumme spørsmål. men jeg håper på noen kloke svar allikevel. 😊 Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så det jeg lurer på er. Hva er det som gjør lading så enkelt i forhold til andre? Legger man inn betalingsinformasjon i bilen, så laderen kjenner det igjen og det er 'Plug and play'? Eller må man ha app ol, her også? Du må ha app, men ellers stemmer resten. Men i appen styrer du så mye mer, så den er super. Du trenger aldri sette deg inn i en kald eller for varm bil igjen. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er det lett å bli kjent med menyene og skjermen generelt, siden alt skjer der? Ja den er ganske oversiktlig. Samt at deler av nederste delen tilpasser seg det du bruke mest. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det noe spesielt jeg burde vite om bilen, som dere som har kjennskap til den vil dele med meg? Det er noe av det sikreste du kan kjøre. Og kjøper du med luftfjæring kommer du fram der ikke andre kommer frem på vinteren. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Så dette med selvkjøring og "gudene vet hva" betyr svært lite. Går det an å slå av slike ting som overstyrer når jeg kjører? Og går det an å slå av regenereringen? Mye kan skrus av....eller mest rett er at du må selv skru det på. Men enkelte ting som går på sikkerhet kan ikke skrus av. Kan ikke skjønne at en vil det heller da detter en del av det som gjør Tesla fantastisk å kjøre. Regelendring er valgfritt, men teit å droppe da du kan få mange mil ekstra på det. Kjørt Tesla siden 2014 og bytter aldri til noe annet. Favoritten er S da karosseriet er av aluminium og derfor ikke ruster, samt at den ligger enda bedre på veien på vinteren enn Y og 3. Anonymkode: 55f3b...3d5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Takk for svar. Mod.S er ikke aktuelt, da jeg har hund og må ha plass til hundebur bak. Y kommer vel ikke med luftfjæring? Grunnen til at jeg lurte på om man kunne slå av regenereringen, var at jeg kjører mye på utfordrende vinterveier. Jeg har hørt at Tesla sin regenerering er ganske kraftig, og kan gjøre så bilen slipper i svinger når det er glatt. Jeg slår av og til av denne på GTX'en, for å ikke risikere å få sleng når det er veldig glatt. Spesielt det med lettvint lading, appellerer veldig. Også det at den er god til å beregne hvor mye strøm man kommer til å bruke på oppgitte avstander. Jeg får ta en tur til en forhandler å prøvekjøre. Hilsen TS Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli Skal du kjøre den nye Tesla mod Y i dag må du ta et grunnkurs i data. En komplisert datamaskin å kjøre. Anonymkode: f059b...50d
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Mod.S er ikke aktuelt, da jeg har hund og må ha plass til hundebur bak. Har hund og bur i S'en min, er ikke noe problem det. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Y kommer vel ikke med luftfjæring? Nei der har du rett, glemte det i farta. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har hørt at Tesla sin regenerering er ganske kraftig, og kan gjøre så bilen slipper i svinger når det er glatt. Har jeg aldri opplevd. Men det er jo bare å prøve. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Skal du kjøre den nye Tesla mod Y i dag må du ta et grunnkurs i data. Overhode ikke. Det meste er selvforklarende og resten lærer man. Anonymkode: 55f3b...3d5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Skal du kjøre den nye Tesla mod Y i dag må du ta et grunnkurs i data. En komplisert datamaskin å kjøre. Anonymkode: f059b...50d Komplisert? Det er så enkelt som du får det 😂 Men, er du en som ikke har hengt med siste 30 årene, så blir nok alt vanskelig. Anonymkode: b133b...bf8 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august Jeg har lest tester, og de fleste sier at skjermen og menyene er lette å bruke. Det blir vel en vane å styre alt derfra. Som sagt vil jeg ha en bil, og ikke en datamaskin som blander seg inn i alt jeg gjør. Det er vel kanskje det jeg er mest usikker på når det gjelder Tesla. Det virker for meg som de er veldig fokusert på selvkjøring, selvparkering ol. Slikt er helt uinteressant for min del. Jeg hater 'Lane assistenten' i GTX'en. 😄 Og har aldri brukt 'Travel assistent'. 🫣 Så hvis hjelpesystemene ikke kan slås av på en enkel måte, er det problematisk for min del. Ellers er det ikke til å komme unna at Tesla er den mest energieffektive elbilen på markedet i dag. Det hadde vært supert å få en bil som går lengre og lader raskere og enklere enn GTX'en (uten at det skal så mye til da😄) TS Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august Har du prøvekjørt en? For model Y har helt forferdelig dårlig svingradius som er helt håpløst under parkering og i trange parkeringshus. Og har du sjekket forsikringsprisen? Jeg har en model 3 og den har veldig dyr forsikring, regner med at det er liknende på model Y. Anonymkode: f33dd...2f2
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har lest tester, og de fleste sier at skjermen og menyene er lette å bruke. Det blir vel en vane å styre alt derfra. Som sagt vil jeg ha en bil, og ikke en datamaskin som blander seg inn i alt jeg gjør. Det er vel kanskje det jeg er mest usikker på når det gjelder Tesla. Det virker for meg som de er veldig fokusert på selvkjøring, selvparkering ol. Slikt er helt uinteressant for min del. Jeg hater 'Lane assistenten' i GTX'en. 😄 Og har aldri brukt 'Travel assistent'. 🫣 Så hvis hjelpesystemene ikke kan slås av på en enkel måte, er det problematisk for min del. Ellers er det ikke til å komme unna at Tesla er den mest energieffektive elbilen på markedet i dag. Det hadde vært supert å få en bil som går lengre og lader raskere og enklere enn GTX'en (uten at det skal så mye til da😄) TS Anonymkode: 0dadb...eb4 Mitt valg ville falt på Renault om jeg skulle kjøpe nå. Den har èn ting felles med Tesla, begge bruker google sin løsning på kart, og det resulterer i en kartløsning som skrytes av, av de som tester elbiler. De prøver jo alt som ruller på veien av elbiler, og de aller fleste andre har nykker som de ikke liker. Vet ikke hvordan Tesla har satt opp sitt system, men kjører man langtur med Renault legger den inn i kjøreruta, hvor det anbefales å lade. Noen få ganger misser den ladeplasser, som testsjåføren vet om men det virker som om det er sjeldenhet. Renault Senic er også vinner av rekkeviddetest, men har sett etter hvilken det var. Anonymkode: 61629...dee
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Som sagt vil jeg ha en bil, og ikke en datamaskin som blander seg inn i alt jeg gjør. Det er vel kanskje det jeg er mest usikker på når det gjelder Tesla. Det virker for meg som de er veldig fokusert på selvkjøring, selvparkering ol. Slikt er helt uinteressant for min del. Jeg hater 'Lane assistenten' i GTX'en. 😄 Og har aldri brukt 'Travel assistent'. 🫣 Så hvis hjelpesystemene ikke kan slås av på en enkel måte, er det problematisk for min del. Det er en datamaskin på hjul, men det fungerer så fantastisk når du har lagret dine valg. Selvkjøring og parkerings assistanse bruker jeg aldri. Det er noe du må slå på hvis du ønsker, du trenger aldri å slå av. Cruise controllen er derimot utrolig god. Lane assistenten var håpløs, men ble fikset i en oppdatering. Den kan ikke slås av permanent, men merkes ikke at den er der lenger. Så tipper den nå bare slår inn hvis en virkelig er på tur ut. Navigeringen er kjempe god og passer på at du lader når det trengs og viser deg hvilke ladere du kan velge mellom. Den gjør all tenking for deg. Anonymkode: 55f3b...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Vi hadde den første utgaven som kom av Y. Og nå kjøpte vi den nyeste, Y Juniper. Da skjønner du nok at vi er fornøyd. Og forbedringene som har skjedd på fire år er store. Vi har kjørt Europa rundt og Tesla sitt ladenettverk er suverent. En artig bil å kjøre. Og du får mye for pengene. Nå er det vel rentekampanje med 0% rente i tre år. Anonymkode: 5166b...76c 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august Forstår at Tesla er populær. Det virker jo som et OK kjøp. Masse hestekrefter, rekkevidde og lav pris. Typisk at disse rente kampanjene gjør de billig innkjøp. Spesielt i Norge hvor vi har kjørt gamle Golf, Escort, Mazda 323, Opel Astra 1.6 liters motorer på 90 hk i 50 år. Jeg har vurdert Tesla og har prøvekjørt Y blant annet. Men seriøst. Det er den dårligste kjøreopplevelsen jeg har hatt på veldig lenge. Byggekvaliteten er noe som ALDRI ville gått igjennom kvalitetskontrollen hos noe tysk selskap. Setene en latterlige. Karosseriplatene matcher ikke. Tesla S var en dyr bil av en grunn med mye aluminium og kostbare metaller. Y og 3 ER billig versjonen av S hvor alu. byttet ut med stål som ruster helt vilt mye. Og jeg kan garantere at rustbehandler man en Tesla vil Tesla bruke det som argument for IKKE overholde garantier. Vi snakker om amerikanere hvor man avviser ALT og man tenger advokat. Forbrukerrettigheter og mm. oser av amerikansk manglene forbrukerrettigheter. Alt avvises og man håper kunden gir opp. Man tar en stor motor i et GM chassi og plasserer en enorm skjerm fra Korea og sender den ut lav rente. Kjøreegenskaper som er typisk amerikansk . Duvende, svaiende og minner bolledeig... FØR du kjøper en Y eller 3. Sett av en lørdag. Prøvekjøre en Ioniq 6, BMW IX og en Tesla Y og du vil forstå hva jeg mener. Tesla Y er som en 2005 Corolla i kjørekomfort, støy og kjøregenskaper og men Corolla 2005 har mindre problemer og bedre byggkvalitet. Anonymkode: 1cb43...ef8
AnonymBruker Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mitt valg ville falt på Renault om jeg skulle kjøpe nå. Den har èn ting felles med Tesla, begge bruker google sin løsning på kart, og det resulterer i en kartløsning som skrytes av, av de som tester elbiler. De prøver jo alt som ruller på veien av elbiler, og de aller fleste andre har nykker som de ikke liker. Vet ikke hvordan Tesla har satt opp sitt system, men kjører man langtur med Renault legger den inn i kjøreruta, hvor det anbefales å lade. Noen få ganger misser den ladeplasser, som testsjåføren vet om men det virker som om det er sjeldenhet. Renault Senic er også vinner av rekkeviddetest, men har sett etter hvilken det var. Anonymkode: 61629...dee Ja tesla sin google navigasjon er bra. Man kan f.eks legge inn navn på butikker, ol. istedenfor adresser og så lenge det finnes i google maps så finner den det. Tidligere hadde den ikke google sin fargekoding når det er saktegående kø, men nå har den det. Jeg syns android auto som er på en del andre biler har et bra brukegrensesnitt, men den sluker jo batteri fra mobilen. Så det slipper man på Tesla. Anonymkode: f33dd...2f2 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Man tar en stor motor i et GM chassi og plasserer en enorm skjerm fra Korea og sender den ut lav rente. Kjøreegenskaper som er typisk amerikansk . Duvende, svaiende og minner bolledeig... Du kan jo ikke ha kjørt en Tesla... Understellet er satt opp sporty og ganske stivt, stikk motsatt av hva du skriver. Anonymkode: f33dd...2f2
AnonymBruker Skrevet 1. august #15 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vi snakker om amerikanere hvor man avviser ALT og man tenger advokat. Forbrukerrettigheter og mm. oser av amerikansk manglene forbrukerrettigheter. Alt avvises og man håper kunden gir opp. Det er sant. En ting å tenke over når en Tesla er inne på verksted og man får en lånebil f.eks. er at Tesla har ikke forsikret lånebilene sine og de har en egenandel på 2500 Euro ved skade, eller helt opp til bilens verdi ved grov uaktsomhet. Noe så enkelt som en steinsprut så frontruta må byttes kan jo fort komme opp i den prisen på ca 30 000 kroner siden kamera, ol. er montert i ruta som krever ekstra installasjonstid og kalibrering, ol. når man må ta hele kostnaden siden bilen ikke er forsikret. Jeg hadde en knirkelyd i min model 3 som de nektet å ta inn på garanti og krevde at jeg godkjennte et kostnadsestimat for å ta inn bilen til verksted. Noen svakheter på Tesla generelt er varmepumpe og hjuloppheng/foringer. Jeg har allerede måtte bytte dette på min model 3 som er under 3 år gammel, og det er jo greit nok i garanti perioden, men når det ryker på nytt etter garantien er gått ut vil det jo bli dyrt. Det er et verksted i Asker som spesialiserer seg på varmepumpe til Tesla og E-Golf siden de har en svakhet med designet på varmepumpe som ofte fører til havari etter en del år. Anonymkode: f33dd...2f2
AnonymBruker Skrevet 1. august #16 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja tesla sin google navigasjon er bra. Man kan f.eks legge inn navn på butikker, ol. istedenfor adresser og så lenge det finnes i google maps så finner den det. Tidligere hadde den ikke google sin fargekoding når det er saktegående kø, men nå har den det. Jeg syns android auto som er på en del andre biler har et bra brukegrensesnitt, men den sluker jo batteri fra mobilen. Så det slipper man på Tesla. Anonymkode: f33dd...2f2 Enig i det om hva google har lagt inn av forskjellig, som gjør det lettvint å bruke. Det med android auto vet jeg ikke noe om, men det jeg siktet til på de aller fleste andre elbiler, er at det ”lugger” når de bruker skjermen for å gjøre innstillinger av diverse på bilen. Android mot Apple vet jeg ikke noe om, til bruk mot bil. Anonymkode: 61629...dee
AnonymBruker Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du prøvekjørt en? For model Y har helt forferdelig dårlig svingradius som er helt håpløst under parkering og i trange parkeringshus. Og har du sjekket forsikringsprisen? Jeg har en model 3 og den har veldig dyr forsikring, regner med at det er liknende på model Y. Anonymkode: f33dd...2f2 Nei, jeg har ikke prøvekjørt en Tesla ennå. Men vil gjøre det i løpet av kort tid. Jeg har hørt at svingradiusen er dårlig, men hvor mye det vil si for mitt bruk må jeg teste. Forsikring er selvsagt noe jeg også må sjekke. Jeg har i utgangspunktet billig forsikring i JBF, men elbiler er dyre å forsikre. Er Performance modellen mye dyrere enn vanlig Long Range 4wd? Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Forstår at Tesla er populær. Det virker jo som et OK kjøp. Masse hestekrefter, rekkevidde og lav pris. Typisk at disse rente kampanjene gjør de billig innkjøp. Spesielt i Norge hvor vi har kjørt gamle Golf, Escort, Mazda 323, Opel Astra 1.6 liters motorer på 90 hk i 50 år. Jeg har vurdert Tesla og har prøvekjørt Y blant annet. Men seriøst. Det er den dårligste kjøreopplevelsen jeg har hatt på veldig lenge. Byggekvaliteten er noe som ALDRI ville gått igjennom kvalitetskontrollen hos noe tysk selskap. Setene en latterlige. Karosseriplatene matcher ikke. Tesla S var en dyr bil av en grunn med mye aluminium og kostbare metaller. Y og 3 ER billig versjonen av S hvor alu. byttet ut med stål som ruster helt vilt mye. Og jeg kan garantere at rustbehandler man en Tesla vil Tesla bruke det som argument for IKKE overholde garantier. Vi snakker om amerikanere hvor man avviser ALT og man tenger advokat. Forbrukerrettigheter og mm. oser av amerikansk manglene forbrukerrettigheter. Alt avvises og man håper kunden gir opp. Man tar en stor motor i et GM chassi og plasserer en enorm skjerm fra Korea og sender den ut lav rente. Kjøreegenskaper som er typisk amerikansk . Duvende, svaiende og minner bolledeig... FØR du kjøper en Y eller 3. Sett av en lørdag. Prøvekjøre en Ioniq 6, BMW IX og en Tesla Y og du vil forstå hva jeg mener. Tesla Y er som en 2005 Corolla i kjørekomfort, støy og kjøregenskaper og men Corolla 2005 har mindre problemer og bedre byggkvalitet. Anonymkode: 1cb43...ef8 Tesla er jo unektelig mye bil for pengene. Best plass i klassen, best på energieffektivitet og enkel og forholdsvis rask lading. Så må man gå litt på kompromiss med andre ting. Men jeg tror den nye Model Y er et stor sprang opp med tanke på opplevd kvalitet, uten at jeg har kjørt noen av dem. Jeg har kun sett tester på bl.a YouTube. Jeg er i utgangspunktet skeptisk. Både på bilen generelt, men også pga forhandlersystemet og alle skrekkhistoriene med tanke på garanti ol. Men jeg håper det er blitt bedre. Ioniq 6 er en fin bil. Den skal jeg prøve. BMW IX (hvis du tenker på den store SUV'en), er alt for dyr. TS Anonymkode: 0dadb...eb4
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tesla er jo unektelig mye bil for pengene. Best plass i klassen, best på energieffektivitet og enkel og forholdsvis rask lading. Så må man gå litt på kompromiss med andre ting. Men jeg tror den nye Model Y er et stor sprang opp med tanke på opplevd kvalitet, uten at jeg har kjørt noen av dem. Jeg har kun sett tester på bl.a YouTube. Jeg er i utgangspunktet skeptisk. Både på bilen generelt, men også pga forhandlersystemet og alle skrekkhistoriene med tanke på garanti ol. Men jeg håper det er blitt bedre. Ioniq 6 er en fin bil. Den skal jeg prøve. BMW IX (hvis du tenker på den store SUV'en), er alt for dyr. TS Anonymkode: 0dadb...eb4 Husk at det er de som er missfornøyd med noe som skriker høyest. Vi som er fornøyde bare kjører videre med et smil og gjør ikke så mye ut av oss. Og oss er det flest av, Tesla hadde ikke blitt et så dominerende merke hvis alt var dritt. Anonymkode: 55f3b...3d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Husk at det er de som er missfornøyd med noe som skriker høyest. Vi som er fornøyde bare kjører videre med et smil og gjør ikke så mye ut av oss. Og oss er det flest av, Tesla hadde ikke blitt et så dominerende merke hvis alt var dritt. Anonymkode: 55f3b...3d5 Det er sant. Ser jo det med ID.4'en også. Flere som klager og skriver på diverse facebookgrupper. Men selv har jeg vært veldig fornøyd med bilen. Det samme har flere jeg kjenner. TS Anonymkode: 0dadb...eb4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå