Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må flytte pga det er så utrolig dyrt her jeg bor, også fant jeg en leilighet som var så finn i Flaengrenda på Kalbakken. Jeg er ikke veldig kjent, men syns det ser så hyggelig ut der. Jeg har katt og den kan fint hoppe fra balkongen ser det ut til :) I tillegg får jeg mer for pengene enn her jeg bor nå (bydel Østensjø). 

Noen som er kjent og kan gi mer info? Er det trygt å bo på Kalbakken eller er det mye bråk? 

Anonymkode: 29a98...970

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hele Groruddalen er infisert med narko og  mye ungdomskriminalitet. 

Anonymkode: 07397...c76

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kalbakken er fint og trygt å bo. Nærhet til marka, kollektivtransport, Ikea og buss som går hele døgnet hele året. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hele Groruddalen er infisert med narko og  mye ungdomskriminalitet. 

Hilsen Preben fra Asker som aldri har vært lenger nordøst enn Oslo S. Eventuelt Geir Kåre fra Flisa som kun har vært på Karl Johan. 

Anonymkode: 269a1...6f6

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Flaen og Kalbakken er nydelig! Rolig og trygt, nært alt du trenger. Up and coming område. Har bodd både på Oppsal og Kalbakken, liker faktisk sistnevnte best. Groruddalen er stort, og flere områder er myyyyye bedre enn sitt rykte!!

Anonymkode: cbba9...bde

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hilsen Preben fra Asker som aldri har vært lenger nordøst enn Oslo S. Eventuelt Geir Kåre fra Flisa som kun har vært på Karl Johan. 

Nei, folk fra Bærum og Asker tørr ikke kjøre lenger enn til MajorstuEN.

Anonymkode: 5facd...9c3

• Liker 2
Skrevet

Etnisk norske flykter hele Groruddalen. Om noen år er det muligens ikke noen som snakker rent norsk igjen 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne ikke tenkt meg å bo på bondelandet i Asker. Glad jeg bor på en fredelig beskyttet enklave i Montebello. 

AnonymBruker
Skrevet
test1e skrev (1 time siden):

Etnisk norske flykter hele Groruddalen. Om noen år er det muligens ikke noen som snakker rent norsk igjen 

Enig. Groruddalen kan man bare døpe om til Swat-dalen. Uten fjell. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er direkte faktafeil. I delbydel Ammerud (nabo til Kalbakken og Grorud), er det flere etnisk norske som flytter til enn fra. 

Igjen: Groruddalen er et stort område, med store forskjeller fra sted til sted. 

Hilsen innflytter på 10. året, som begynner å bli riiiimelig lei av fordommer som fortsatt får leve videre. 

• Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Og, det er virkelig ikke noe problem å bo flere, mange, etnisiteter sammen - når ting fungerer! Og da er det mange flere faktorer enn etnisitet som spiller inn!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Groruddalen kan man bare døpe om til Swat-dalen. Uten fjell. 

Det er jo beviselig usant. Bare piss, enkelt og greit. Det er ikke en mening jeg har, det er en ren saksopplysning.

Det er absolutt områder i Groruddalen jeg ikke ville flyttet til selv, men blant annet Kalbakken er et strøk der andelen etnisk norske øker. Det skjer en god del steder i Groruddalen, mest av alt fordi boligprisene i sentrumsnære bydeler gjør at en god del flere unge, norske par etablerer seg i flere strøk ytre øst. 

Jeg er for øvrig født, oppvokst og bosatt på Oslo vest. Aldri bodd øst for Uelands gate i mitt liv. Jeg er bare ikke pinlig uopplyst om egen by. 

Anonymkode: 70cd5...b51

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er direkte faktafeil. I delbydel Ammerud (nabo til Kalbakken og Grorud), er det flere etnisk norske som flytter til enn fra. 

Igjen: Groruddalen er et stort område, med store forskjeller fra sted til sted. 

Hilsen innflytter på 10. året, som begynner å bli riiiimelig lei av fordommer som fortsatt får leve videre. 

Og jeg flyttet vekk fra Kalbakken etter 15 år. Trivdes godt lenge, og nærheten til Lillomarka var fantastisk. Men utviklingen var ikke bra, og jeg skylder til dels på BKH. Det ble mye mer urolig etter at de etablerte seg der.

I tillegg følte jeg meg som en fremmed i eget land. Ikke sjelden var jeg eneste etnisk norske på banen. Ikke at det ibseg selv er noe problem sånn sett, men det føltes rart, og ja - fremmed.

Nå har jeg flyttet ut av byen, og kommer nok ikke til å se meg tilbake. 

Anonymkode: 8049f...2ad

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må flytte pga det er så utrolig dyrt her jeg bor, også fant jeg en leilighet som var så finn i Flaengrenda på Kalbakken. Jeg er ikke veldig kjent, men syns det ser så hyggelig ut der. Jeg har katt og den kan fint hoppe fra balkongen ser det ut til :) I tillegg får jeg mer for pengene enn her jeg bor nå (bydel Østensjø). 

Noen som er kjent og kan gi mer info? Er det trygt å bo på Kalbakken eller er det mye bråk? 

Jeg har bodd på Flaen, søsteren min også. Vi trivdes veldig godt der.Trygt og bra borettslag. 

Fine leiligheter, kort vei til flott Meny butikk, t-banen, busser, treningssenter osv.

kort vei til marka også.🤗

Anonymkode: 7bb95...a4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å svare TS også: Kalbakken er, ifølge de alle fleste markører, et ålreit sted å bo. Det er ikke kjemisk fritt for alt av utfordringer, men det er betydelig mindre trøblete enn en del andre strøk i Groruddalen og kan absolutt kalles trygt. Stort sett lavblokker, ispedd noen eneboliger og rekkehus, og preget av familieliv.

Betydelig andel innvandrere, absolutt, men den klart største gruppen er nordmenn og andelen nordmenn er altså økende heller enn synkende. Det er heller ikke sånn at de innvandrerne som bor der stort sett kommer fra samme land heller, og det gjør nå også at man ikke får særlig tendenser til parallellsamfunn og whatnot. 

Absolutt av de bedre stedene i Groruddalen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo beviselig usant. Bare piss, enkelt og greit. Det er ikke en mening jeg har, det er en ren saksopplysning.

Det er absolutt områder i Groruddalen jeg ikke ville flyttet til selv, men blant annet Kalbakken er et strøk der andelen etnisk norske øker. Det skjer en god del steder i Groruddalen, mest av alt fordi boligprisene i sentrumsnære bydeler gjør at en god del flere unge, norske par etablerer seg i flere strøk ytre øst. 

Jeg er for øvrig født, oppvokst og bosatt på Oslo vest. Aldri bodd øst for Uelands gate i mitt liv. Jeg er bare ikke pinlig uopplyst om egen by. 

Ser ut som du tar feil. 
https://www.aftenposten.no/oslo/i/G549/18000-faerre-etnisk-norske-i-groruddalen

https://www.nrk.no/video/etnisk-norske-flytter-fra-groruddalen_262557

Jeg tipper om 20 år så må du gå på urdu og somali-språkkurs for å kunne holde en lengre samtale med folk der..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg flyttet vekk fra Kalbakken etter 15 år. Trivdes godt lenge, og nærheten til Lillomarka var fantastisk. Men utviklingen var ikke bra, og jeg skylder til dels på BKH. Det ble mye mer urolig etter at de etablerte seg der.

I tillegg følte jeg meg som en fremmed i eget land. Ikke sjelden var jeg eneste etnisk norske på banen. Ikke at det ibseg selv er noe problem sånn sett, men det føltes rart, og ja - fremmed.

Nå har jeg flyttet ut av byen, og kommer nok ikke til å se meg tilbake. 

Anonymkode: 8049f...2ad

Det er selvfølgelig en ærlig sak og helt i orden. Du har bodd der, jeg har ikke, og skal ikke trekke dine opplevelser i tvil. Men påstandene jeg svarte på, om at utviklingen går i retning av at alle som snakker norsk flykter fra hele Groruddalen (Kalbakken inkludert), er beviselig bare rør. Leit at du følte som du gjorde, men utviklingen peker fortsatt i retning av en økt andel nordmenn på Kalbakken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke trygt her. 

Man ser knarkere som selger over alt. Ungdommer ute og ruser seg, når de ikke raner andre. 

Som etnisk norsk er man i mindretall. 

Anonymkode: 14983...59f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke trygt her. 

Man ser knarkere som selger over alt. Ungdommer ute og ruser seg, når de ikke raner andre. 

Som etnisk norsk er man i mindretall. 

Anonymkode: 14983...59f

Bullshit!

Anonymkode: 80269...ee9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser ut som du tar feil. 
https://www.aftenposten.no/oslo/i/G549/18000-faerre-etnisk-norske-i-groruddalen

https://www.nrk.no/video/etnisk-norske-flytter-fra-groruddalen_262557

Jeg tipper om 20 år så må du gå på urdu og somali-språkkurs for å kunne holde en lengre samtale med folk der..

Jeg tar feil i at andelen etnisk norske på Kalbakken har økt de siste årene - fordi totalbildet for hele Groruddalen i årene før 2010 var en nedgang i andelen etniske nordmenn? Du innhenter info fra 15-27 år tilbake om Groruddalen som helhet, i en diskusjon om både et annet tidsintervall og bestemte strøk, og tipper at man om 20 år ikke kan snakke norsk i et område der forekomsten av etniske nordmenn øker. Jeg har sett mange folk som strever med å både innhente og prosessere informasjon opp gjennom, men dette må være en slags rekord i hjelpeløshet og vitenskapelig analfabetisme…

Det er sant - og godt dokumentert hos SSB - at andelen etniske nordmenn igjen har økt i flere strøk i ytre øst (både i Groruddalen og sørøst i byen) de siste årene. Det er nok av dritt som skjer i Groruddalen til tider, og all grunn til bekymring rundt ungdomskriminalitet en god del steder, men man kan da forholde seg til den verden som finnes. På godt og vondt. Ikke bare lyve i vei og satse på at ingen sier fra. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...