Gå til innhold

Ikke alltid lønnsomt å installere en hjemmelader?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemmelader er kjekt, og mer skånsomt for bilen din. Det er også en merverdi for boligen din hvis du installerer den. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Etter min beregning som inkluderer alternativkostnad (kunne investert pengene) vil hver lading hjemme for 10 til 80% koste meg 402 kroner per gang.

Foreslår du gjør den kalkulasjonen på nytt uten å regne inn et nytt effektledd. Det finnes som nevnt løsninger for dette, og man får attpåtil betalt for å "støtte strømnettet".

Litt fascinerende å se at noen legger så mye tankearbeid i småpenger. Bare bekvemmeligheten ved å kunne plugge inn når man parkerer er verdt hele investeringen spør du meg.

Anonymkode: dda60...cae

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har full forståelse for at det ikke bare er praktisk for deg med en hjemmelader men også en investering som betaler ned seg selv. Bruksmønsteret er nok det som skiller oss rent økonomisk.

Hvis vi ser bort fra bekvemmelighet, som jo også blir litt begrenset faktor når jeg har så mye tid og fleksibilitet, så klarer jeg ikke å regne det hjem rent økonomisk. Det er fordi jeg kjører såpass sjelden og når jeg kjører langt er det likevel hurtigladere jeg må belage meg på. Etter min beregning som inkluderer alternativkostnad (kunne investert pengene) vil hver lading hjemme for 10 til 80% koste meg 402 kroner per gang. Hvis jeg derimot bestemmer meg for å kjøre bare for å kjøre, så kan jeg dra ned kostnaden og til slutt vil det lønne seg å ha hjemmelader.

Så kan man peke på at 5 års horisont blir litt kort, jeg må se det over 10 år. Problemet er at bruksmønsteret trolig vil være av det samme og da gjør rentes-renteeffekt at jeg aldri tar igjen investeringen i en hjemmelader. Kostnadsforskjellen mellom hjemmelading og hurtiglading blir veldig stor over fem år.

Anonymkode: 969d8...2ed

Men hvis du kjører så lite, så er det vel litt bortkastet penger å egentlig ha bil for deg? 

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Hvis du bruker Easee, Tibber og Tibber Pulse kan du angi effektgrense slik at lading justeres ned eller stopper dersom du nærmer deg å gå over til neste effekttrinn.

I tillegg vil man med Tibber Gridrewards få betalt for å lade når det er behov for å senke frekvensen i nettet, samt betalt for å pause lading dersom frekvensen er for lav.

Du skal ikke undervurdere hvor behagelig det er å bare plugge i når du parkerer og la Tibber planlegge lading til de timene strømmen er billigst i stedet for å selv styre med dette og planlegge "hurtiglading". Husk at når batteriet er kaldt vil du ikke få i nærheten av hva hurtigladeren kan levere, men om du synes det er vel anvendt tid å sitte i bilen og tvinne tommeltotter mens du venter på at den blir ferdigladet så...

Anonymkode: dda60...cae

I mitt tilfelle vil en Easee Charge Up koste omtrent 46 kroner ekstra per omgang med lading. Dette er da merkostnaden ved å velge Easee fremfor den enkle laderen som jeg ser på til kr 3999. Men gitt at den stopper lading før jeg når neste effekttrinn, vil Easee+Tibber isolert sett kunne gi en besparelse på ca 49,50 kroner per omgang med lading (fremfor den enklere ladeboksen og økt effekttrinn), men det tar ikke høyde for Tibber Pulse og abonnementskostnader. Har spot uten påslag i dag.

Det betyr at hjemmelading potensielt bare koster 352,50 kroner per ladeomgang hjemme med en Easee ved å unngå et hopp i effekttrinn. Men hurtiglading koster fortsatt "bare" 179 kroner per ladeomgang. Over 5 år blir det rundt 52 785 kr (Easee) versus 26 850 kr for hurtiglading.

Det er ikke meningen å være kverulerende, men jeg ønsker ikke å bruke apper og smarthjemutstyr. Jeg har ikke lenger Google Android. Tidligere hadde jeg mye smarthjemutstyr, inkludert 2 stk Easee med lastbalansering, Tibber og Tibber Pulse i min tidligere bolig. Den gang hadde jeg plug in-hybrid. Jeg kan skrive en egen post om dette, men det faller litt utenfor temaet. Ønsker det helt enkelt i forhold til lading. Plug and play, ikke apper, ikke smarthjem, ikke blåtann, ikke WiFi. Enkelt. Riktignok er bilen en datamaskin på fire hjul men jeg kommer til å slå av det aller meste, også blåtann. Blir ikke å bruke appen fra bilprodusenten.

Godt poeng dette med kaldt batteri. Bilen har mulighet for forvarming av batteri og det må jeg vel kunne bruke når jeg kjører hjemmefra til en elbillader (10 minutter), ellers vil det være best å lade på hjemturen mens bilen er varm.

Anonymkode: 969d8...2ed

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (19 minutter siden):

Men hvis du kjører så lite, så er det vel litt bortkastet penger å egentlig ha bil for deg? 

Ja, hvis det hadde vært noe kollektivtransport av betydning. Det er rett og slett ikke mulig å bo her jeg bor uten bil. Det lønner seg likevel med elbil fremfor den gamle bensinbilen jeg hadde, til tross for lite bruk i form av antall turer. Antall kilometer blir likevel på mer eller mindre det normale nivået på grunn av avstandene og noen sjeldne langturer. Da er det likevel hurtigladere det går i, når jeg ikke er hjemme.

Anonymkode: 969d8...2ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, hvis det hadde vært noe kollektivtransport av betydning. Det er rett og slett ikke mulig å bo her jeg bor uten bil. Det lønner seg likevel med elbil fremfor den gamle bensinbilen jeg hadde, til tross for lite bruk i form av antall turer. Antall kilometer blir likevel på mer eller mindre det normale nivået på grunn av avstandene og noen sjeldne langturer. Da er det likevel hurtigladere det går i, når jeg ikke er hjemme.

Anonymkode: 969d8...2ed

Jeg skjønner 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Feil, flere har testet dette på Tesla og det er ingen forskjell mht degradring hurtinglading vs annen lading. Har nesten ikke hurtigladet og har tapt like mye % som alle andre.

Anonymkode: fc09f...65f

Det er kanskje forskningen som denne artikkelen viser til, du mener?

"Ser ingen forskjell på mye og lite hurtiglading"

https://www.elbil24.no/lading/ser-ingen-forskjell-pa-mye-og-lite-hurtiglading/80123375

Anonymkode: 969d8...2ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Godt poeng dette med kaldt batteri. Bilen har mulighet for forvarming av batteri og det må jeg vel kunne bruke når jeg kjører hjemmefra til en elbillader (10 minutter), ellers vil det være best å lade på hjemturen mens bilen er varm.

10 minutter er alt for lite til å få nok temperatur på batteriet til å oppnå fornuftig ladehastighet på hurtiglader. I tillegg må du bake den strømmen som går til oppvarming inn i regnestykket ditt også.

Lykke til når du får bilen din. Jeg tipper du installerer en ladeboks hjemme innen det har gått et år.

Anonymkode: dda60...cae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreslår du gjør den kalkulasjonen på nytt uten å regne inn et nytt effektledd. Det finnes som nevnt løsninger for dette, og man får attpåtil betalt for å "støtte strømnettet".

Litt fascinerende å se at noen legger så mye tankearbeid i småpenger. Bare bekvemmeligheten ved å kunne plugge inn når man parkerer er verdt hele investeringen spør du meg.

Anonymkode: dda60...cae

Jeg forstår hva du mener. Det er jo bare å kjøpe en elbillader og bli ferdig med det. Men jeg har hatt noen år med høyt forbruk, har hatt Easee tidligere, dyre biler og kostbare reiser. Jeg har innsett at det ikke er det riktige for meg. Det å kalkulere på litt større valgfrie utlegg er blitt en god vane, og det oppleves meningsfylt å ha kontroll og oversikt. Det gjør at pensjonen strekker mye lengre og at jeg kan nå noen mål som jeg har satt meg.

Elbillader til 16 500 eller 50-60 000 over fem år, er i og for seg en bagatell men jeg ser det i sammenheng med mange andre grep og prioriteringer. Hvis det er overkommelig og relativt lite herk, samt at jeg tross alt har nødladeren i backup, hvorfor ikke prøve.

Normen er likevel at "alle" elbileiere har en ladeboks til bilen sin, med mindre det ikke er mulig. Derfor har jeg hatt en litt gnagende følelse av å gjøre noe som kanskje er dumt. Så det har vært fint og nyttig med alle svarene som jeg har fått. Hvis jeg skal installere ladeboks så må jeg jo vurdere Easee på nytt.

Anonymkode: 969d8...2ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

10 minutter er alt for lite til å få nok temperatur på batteriet til å oppnå fornuftig ladehastighet på hurtiglader. I tillegg må du bake den strømmen som går til oppvarming inn i regnestykket ditt også.

Lykke til når du får bilen din. Jeg tipper du installerer en ladeboks hjemme innen det har gått et år.

Anonymkode: dda60...cae

Jeg skjønner. Hva erfarer du/dere om kaldt batteri og ladetid? Betyr det at det kan ta en time å lade når det er kaldt og batteriet er kaldt, der det ville tatt 38 minutter å lade en vanlig sommerdag?

Jeg gleder meg til å få bilen, da. Med eller uten ladeboks 😊

Anonymkode: 969d8...2ed

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fordi jeg kjører såpass sjelden og når jeg kjører langt er det likevel hurtigladere jeg må belage meg på. Etter min beregning som inkluderer alternativkostnad (kunne investert pengene) vil hver lading hjemme for 10 til 80% koste meg 402 kroner per gang.

Den matten skjønner jeg ikke.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har kjøpt en ny elbil i golf-klassen med et relativt lite batteri og en WLTP rekkevidde på 350 km. Jeg bor på landsbygden og fordi jeg er pensjonert har vi svært lite kjøring. Typisk kan vi telle alle månedtlige kjøreturer på en hånd, hvorav en av disse er en lengre tur på vel 180 km tur/retur.

Her i NO2 betaler jeg i snitt rundt 1,5 krone per kwt inkludert nettleie for ladingen. Hvor mye koster din kwt?

Kjører du 180km pluss kanskje 40km i småturer per måned, så tilsvarer dette 220km i måneden. Met et snittforbruk på rundt 18kwt per 100km (de fleste bruker vel mindre på sommer og mer på vinteren), så tilsvarer dette rundt 40kwt per måned.

40kwt * 1,5 kr = 60kr.

Har du bilen i 10 år og lader samme plass, så koster deg elbil lader på 16'000 kroner rundt 130kr per måned.

60kr + 130kr = 190kr.

På en hurtiglader betaler du gjerne 6kr snitt, som klart er dyrere enn å lade hjemme.

40kwt * 6kr = 240kr.

Her har jeg selvsagt ikke tatt med andre kostnader knyttet til bilen.

Hva er det jeg ikke ser 🤔?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner. Hva erfarer du/dere om kaldt batteri og ladetid? Betyr det at det kan ta en time å lade når det er kaldt og batteriet er kaldt, der det ville tatt 38 minutter å lade en vanlig sommerdag?

Jeg gleder meg til å få bilen, da. Med eller uten ladeboks 😊

Anonymkode: 969d8...2ed

Kommer an på hvilken bil det er, men jeg vil tippe godt over timen. Hvis du forteller hva slags bil det er du har bestilt kan jeg se om jeg finner grafer på ladekurver. Man får jo ikke full pupp hele veien, heller ikke på sommeren. Som regel er det bare fra helt i bånn man har maks effekt, gitt at batteriet har riktig temperatur. Du får kalkulere inn rekkeviddeangsten ved å prøve å komme til hurtigladeren med mellom 5-10% igjen på tanken slik at du skal få fornuftig hastighet i regnestykket også :)

Anonymkode: dda60...cae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har full forståelse for at det ikke bare er praktisk for deg med en hjemmelader men også en investering som betaler ned seg selv. Bruksmønsteret er nok det som skiller oss rent økonomisk.

Hvis vi ser bort fra bekvemmelighet, som jo også blir litt begrenset faktor når jeg har så mye tid og fleksibilitet, så klarer jeg ikke å regne det hjem rent økonomisk. Det er fordi jeg kjører såpass sjelden og når jeg kjører langt er det likevel hurtigladere jeg må belage meg på. Etter min beregning som inkluderer alternativkostnad (kunne investert pengene) vil hver lading hjemme for 10 til 80% koste meg 402 kroner per gang. Hvis jeg derimot bestemmer meg for å kjøre bare for å kjøre, så kan jeg dra ned kostnaden og til slutt vil det lønne seg å ha hjemmelader.

Så kan man peke på at 5 års horisont blir litt kort, jeg må se det over 10 år. Problemet er at bruksmønsteret trolig vil være av det samme og da gjør rentes-renteeffekt at jeg aldri tar igjen investeringen i en hjemmelader. Kostnadsforskjellen mellom hjemmelading og hurtiglading blir veldig stor over fem år.

Anonymkode: 969d8...2ed

Holder du på slik og optimaliserer enhver økonomisk transaksjon i livet ditt?

Anonymkode: 34b88...0d0

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Installasjon av elbillader er dyrt og neppe noe som øker verdien på huset, men det er behagelig. Har akkurat kjøpt hus og innser at vi må ha det der også (i tillegg til feriehuset vi har fra før). For mye jobb å dra og lade.

Anonymkode: fc09f...65f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (15 minutter siden):

Den matten skjønner jeg ikke.

Her i NO2 betaler jeg i snitt rundt 1,5 krone per kwt inkludert nettleie for ladingen. Hvor mye koster din kwt?

Kjører du 180km pluss kanskje 40km i småturer per måned, så tilsvarer dette 220km i måneden. Met et snittforbruk på rundt 18kwt per 100km (de fleste bruker vel mindre på sommer og mer på vinteren), så tilsvarer dette rundt 40kwt per måned.

40kwt * 1,5 kr = 60kr.

Har du bilen i 10 år og lader samme plass, så koster deg elbil lader på 16'000 kroner rundt 130kr per måned.

60kr + 130kr = 190kr.

På en hurtiglader betaler du gjerne 6kr snitt, som klart er dyrere enn å lade hjemme.

40kwt * 6kr = 240kr.

Her har jeg selvsagt ikke tatt med andre kostnader knyttet til bilen.

Hva er det jeg ikke ser 🤔?

Schmuhu

På vinteren regner jeg med å måtte klattlade på hjemturen (180 km tur/retur). På sommeren skal det trolig gå greit å kjøre tur/retur uten å lade underveis, gitt at jeg har hjemmelader. På et punkt er det rimelig lading til 3 kr/kWh, mens min nærmeste hurtiglader koster 5 kr/kWh. Et annet punkt i mitt nærmiljø tror jeg koster litt mer. Jeg har valgt å bruke 5 kr for å holde det enkelt.

* Installasjon av enkel ladeboks 16 500 kr

* Opportunity cost av installasjon 16 687 kr (15% årlig, 5 år)

* Strøm inkl. nettleie snitt 1,30 kr/kWh, (35,7 kW per ladeomgang), 6961 kr over fem år (150 ladeomganger). Hører til under NO4, tall hentet fra SSB fra KI.

* Ekstra nettleie 10 000 kr

* Opportunity cost av ekstra nettleie: 4333 kr (166,66 kr/mnd ekstra nettleie, 15% årlig, 5 år). **Var opprinnelig beregnet til 10 113 kr, men det er feil fordi det ville forutsatt at jeg investerte nettleien (10 000 kr) upfront.

Da skulle summen bli 54 481 kr (ikke 60 262 kr) for hjemmelader versus 26 775 kr for hurtiglading i stedet for hjemmelading. Jeg regnet 150 ladeomganger 10-80% hjemme, som da innebærer 363,20 kr per ladeomgang.

Bytter jeg ut den enkle ladeboksen i dette caset med en Easee+Tibber pulse, så kan jeg unngå effektoppene. Da vil det enkelt regnet bli ca 313,70 kr per ladeomgang hjemme. Det kan være et alternativ, selv om jeg har en veldig aversjon mot alle disse appene og "smarte" dingsene. Har ikke inkludert Tibber-abonnement og innkjøp av Tibber Pulse her.

363,20 kr eller 313,70 kr per ladeomgang er fortsatt rimeligere enn min tørste bensinbil. Hurtiglading til 179 kr per omgang blir enda billigere.

Kan hende dette bare er et eneste stort rør, men jeg tror jeg har fått med alt. Man kan nautrligvis mene at 15% er litt vel offensivt.

Anonymkode: 969d8...2ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Holder du på slik og optimaliserer enhver økonomisk transaksjon i livet ditt?

Anonymkode: 34b88...0d0

Enhver økonomisk transaksjon blir nok ikke optimalisert, men de litt større utleggene og gjerne de mer eller mindre faste kostnadene. Har man interesse av det så er det en trivelig syssel å kalkulere og planlegge. Men jeg er ikke gjerrig, vi sitter ikke å fryser eller slukker lysene. Kjøper mat av høy kvalitet men bruker matplan, nøye beregnet handleliste og handler to ganger i måneden. En storhandel og en suppeleringshandel for ferskvarer og grønnsaker. Samler opp andre ærend. Har aldri hatt så godt kosthold som nå, tro det eller ei. Det bugner av rent kjøtt, salater og grønnsaker.

Jeg klarer meg fint økonomisk på grunn av dette, men jeg tipper mange ville opplevd at det var ganske trangt på samme inntekt. Det er utrolig lett å gå på en smell, og jeg gjør det nå snart jeg slipper meg litt løs.

Elbillader blir slikt sett bare en del av dette mønsteret. Blir det for mye herk å legge opp rutinenen med tanke på hurtiglading, så blir det helt sikkert installert en lader. Men det vet jeg jo ikke før jeg har prøvd.

Anonymkode: 969d8...2ed

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Idiotisk utsagn! For om du bruker bare èn ampere vil det da også skape lysbue som fører til brann, når den kursen er belastet og det vil garantert føre til brann om det da er en dårlig forbindelse. Har selv sittet i stua hos mine foreldre helt alene, og vet ikke hvofor akkurat, men hadde på noe som helst av tv/radio. Men, det jeg da hørte var en svak summing fra ett eller annet sted. Ble nysjerrig på hva det var og gikk litt rundt og lytta, men endte opp ved et stikk som tv/video etc var plugget til. Nappa ut utstyret som var plugga i, tok av deksel, riktignok mens sikring var i som jeg ikke skulle ha gjort, og da så jeg hvor summingen kom fra. Selv uten noe plugget i var det synlig lysbue! Men da tok jeg ut sikringen og skrudde til. Hvor lenge tror du det ville ha vart før huset brant? Er det virekelig verdt det å foreslå slik? Jeg fikk en kraftig vekker om hva som kan skje, når ikke alt er på stell. Og nettopp derfor, fikk vi en ny regel i 2022 for lading av elbil hjemme!

Anonymkode: ff3ae...3e4

Er helt enig i at det er viktig med et el anlegg som er i god stand. Installasjon av ladeboks er det riktige valg om en ønsker lade fast hjemme.

Men, det er ikke helt sort hvitt. Feil kan alltid skje. Det kan være monteringsfeil og produksjonsfeil.
Har også sett flere tilfeller med feil på ladebokser med varmgang og smeltet plast.

En ladeboks eliminerer ikke alle feilkilder. 

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) skriver:

Sitat

https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/#etablering-av-ladepunkter

Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv.

DSB erfarer at noen elbileiere legger skjøteledning for lading gjennom vindu fra bolig. Dette kan medføre livsfare om jordingen ikke er i orden og er derfor ikke tillatt.

DSB vurderer risiko ved "sporadisk lading "som liten nok til det er tillatt. Men, risiko ved bruk av skjøteledning er vurdert for høy. Bruk av skjøteledning er ikke direkte relevant i saken her, men viser det er gjort vurdering av risiko fra DSB sin side.

Trådstarter har planlagt å benytte hurtiglading som fast lading. Eventuell lading hjemme være av begrenset omfang.

Det foregår nok fortsett noe lading fra stikkontakter både hjemme, på hytter og arbeidsplasser her i landet. Ved at omfanget er redusert vil antallet tilfeller med skade forhåpentligvis være lite.

En god tanke er at bruker og eier må følge med og være oppmerksom om det er mistanke om feil. Gjøre tiltak for at det ikke utvikler seg, eksempelvis ved å slå av sikring, tilkalle elektriker, bytte utstyr osv.

Elektriker og DLE vil aldri fange opp alle feil.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 22.23):

Ja, det kan jeg gjøre men det blir i gråsonen med tanke på lovligheten, det blir jo sjeldent uansett hvordan man vender på det. Jeg tenker i så fall å lade med redusert effekt hvis det er mulig å ordne fra infotainment (har ikke fått bilen enda). Tenker å lade på 5A fremfor 10A. Må prøve meg litt frem og sjekke stikkontakt, ledninger, koblinger for varmgang. Forøvrig er det ikke noen big deal å stort sett hurtiglade til 80% og ta resten hjemme på nødlader.

Anonymkode: 969d8...2ed

Å bruke en vanlig stikkontakt for lading er helt uproblematisk. Hvis du har en såkalt nødlader hvor du kan sette ladestrømmen til eks 8A og bruker en kurs som er sikret med 16A belaster du denne kursen med halvparten av hva den skal tåle. Sørg også for at støpslet til nødladeren ikke henger i stikkontakten så vil dette gå bra. 

Forresten nå vil sikkert en mengde kjøtthuer som har lest seg opp på lover og regler gaule om at dette er livsfarlig og hus og hytte vil brenne ned med en gang du plugger i støpslet første gangen. Det bare beviser at de ikke har filla peiling.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Al Bundy skrev (6 timer siden):

Å bruke en vanlig stikkontakt for lading er helt uproblematisk. Hvis du har en såkalt nødlader hvor du kan sette ladestrømmen til eks 8A og bruker en kurs som er sikret med 16A belaster du denne kursen med halvparten av hva den skal tåle. Sørg også for at støpslet til nødladeren ikke henger i stikkontakten så vil dette gå bra. 

Forresten nå vil sikkert en mengde kjøtthuer som har lest seg opp på lover og regler gaule om at dette er livsfarlig og hus og hytte vil brenne ned med en gang du plugger i støpslet første gangen. Det bare beviser at de ikke har filla peiling.

Nødlader ligger i ordet, kun til nød og ikke noe annet! Hadde du bare lest deg opp!

Anonymkode: ff3ae...3e4

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.02):

Kommer an på hvilken bil det er, men jeg vil tippe godt over timen. Hvis du forteller hva slags bil det er du har bestilt kan jeg se om jeg finner grafer på ladekurver. Man får jo ikke full pupp hele veien, heller ikke på sommeren. Som regel er det bare fra helt i bånn man har maks effekt, gitt at batteriet har riktig temperatur. Du får kalkulere inn rekkeviddeangsten ved å prøve å komme til hurtigladeren med mellom 5-10% igjen på tanken slik at du skal få fornuftig hastighet i regnestykket også :)

Anonymkode: dda60...cae

Det er snakk om en MG4. Jeg hadde ikke tenkt å nevne det fordi jeg regnet med at det kunne avspore temaet for denne tråden. Kanskje litt av skamfølelse også, fordi bilprodusenten (SAIC) i praksis er eid av den kinesiske stat, slik Telenor, DNB og Equinor er det i Norge.

Men igjen, like greit å holde seg til tema som er montering av hjemmelader vs. hurtiglading i dette caset der bruksmønsteret forventes å resultere i lite hjemmelading, fordi antall kjøreturer er lavt.

Anonymkode: 969d8...2ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...