Gå til innhold

Ikke alltid lønnsomt å installere en hjemmelader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt en ny elbil i golf-klassen med et relativt lite batteri og en WLTP rekkevidde på 350 km. Jeg bor på landsbygden og fordi jeg er pensjonert har vi svært lite kjøring. Typisk kan vi telle alle månedtlige kjøreturer på en hånd, hvorav en av disse er en lengre tur på vel 180 km tur/retur.

Ettersom det er normen, hadde jeg planer om å bestille en enkel elbillader og installasjon av denne. Kostnaden ble forspeilet til å bli ca kr 16.650 alt i alt. Når jeg så tilfeldigvis bestemmer meg for å kjøre en analyse av lønnsomheten ved å installere en hjemmelader kontra å bruke hurtiglader, klarer jeg faktisk til min overraskelse ikke å regne det hjem. Det blir billigere å hurtiglade enn å installere en hjemmelader.

Derfor har jeg inntil videre valgt å bare belage meg på hurtigladere og en sjelden gang nødlading med den nødladeren som følger med bilen.

Vil det la seg gjøre i praksis å belage seg på hurtigladere når jeg bor såpass desentralisert (ofte ledig) og har flere ladepunkter jeg kan benytte i nærmiljøet? Jeg tenker at nødladeren er en helt grei backup og at det bør være kurant å bruke denne med redusert effekt på dagtid?

Anonymkode: 969d8...2ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du lader såpass sjeldent kan du kanskje bare bruke en vanlig stikkkontakt i garasjen? Vi har ladet på vanlige utestikkkontakter noen ganger før før.. tok tid men fikk jo ladet opp. De var da riktig volt eller hva det nå er (aner ikke hvordan man sjekker, noen med mer kunnskap gjorde det).

Anonymkode: a42de...67b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare sjekk at produsenten mener det er ok å belage seg på sjelden hurtiglading. Nytt batteri er dyrere enn hjemmelader.

Anonymkode: a893e...ac0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmelader er jo en engangsutgift, som selvsagt må fordeles (avskrives) på dens levetid. Hvor lang avskrivingstid har du brukt i regnestykket ditt?

Anonymkode: 7db19...1e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du lader såpass sjeldent kan du kanskje bare bruke en vanlig stikkkontakt i garasjen? Vi har ladet på vanlige utestikkkontakter noen ganger før før.. tok tid men fikk jo ladet opp. De var da riktig volt eller hva det nå er (aner ikke hvordan man sjekker, noen med mer kunnskap gjorde det).

Anonymkode: a42de...67b

Ja, det kan jeg gjøre men det blir i gråsonen med tanke på lovligheten, det blir jo sjeldent uansett hvordan man vender på det. Jeg tenker i så fall å lade med redusert effekt hvis det er mulig å ordne fra infotainment (har ikke fått bilen enda). Tenker å lade på 5A fremfor 10A. Må prøve meg litt frem og sjekke stikkontakt, ledninger, koblinger for varmgang. Forøvrig er det ikke noen big deal å stort sett hurtiglade til 80% og ta resten hjemme på nødlader.

AnonymBruker
Skrevet

Hurtiglading ødelegger batteriet så du er uansett tjent med den engangskostnaden. Kjipt om batteriet på bilen blir ødelagt lenge før bilens levealder er nådd…

Anonymkode: 31713...f1b

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nødlader er ikke for å bruke hjemme til å lade opp bilen 🙄

Hvis det er hurtigladere der du bor, så kan du jo lade mens du er inne å handler f.eks? Det gjør jeg ofte når jeg kommer hjem fra langtur og vil ha nok strøm på bilen tilfelle jeg må ut igjen. Setter i laderen, går inn å handler så er den ferdig når jeg kommer ut igjen. Må bare følge med at jeg ikke står over tiden, for det er svindyrt 😅

Anonymkode: 58772...f06

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får du elkontroll så får du nok påbud om å lade med hjemmelader, det fikk vi ihvertfall. 

Anonymkode: b3573...4eb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville uansett ha installert hjemmelader altså. Det er anbefalt å lade ofte, jeg lader stort sett annenhver dag, men jeg kjører en del. Lader alltid til 80%, 100% hvis jeg skal på langtur. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hjemmelader er jo en engangsutgift, som selvsagt må fordeles (avskrives) på dens levetid. Hvor lang avskrivingstid har du brukt i regnestykket ditt?

Anonymkode: 7db19...1e0

Jeg har brukt fem år som utgangspunkt. Dels fordi jeg er usikker på om jeg skal flytte etter den tid og boligen ligger så avsidesliggende til i landet at det er lite som kan øke boligverdien. Det er ikke en ladeboks som avgjør om noen kjøper eller ikke, for å si det sånn.

Jeg regner alternativkostnad med 15% årlig avkastning over fem år, det er noe offensivt men selv uten dette går det i minus med hjemmelader. Jeg har også lite å gå på mtp. effekttrinn i de omlag syv kalde månedene av året. Når jeg dyttes opp ett trinn utgjør det ca 500 kroner. Jeg har forsøkt å være litt konservativ her og kalkulert at jeg dyttes opp ett trinn fire ganger hvert år. Det blir da 2000 kroner ekstra nettleie per år. Dette har jeg også beregnet alternativkostnad på.

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte vanlig stikkontakt - 10A sikring, elektriker sjekket kurs - i 6 år før vi kjøpte en større elbil og fikk installert lader. Det kan gå helt fint.

Husk at elbillader ved huset er vesentlig å ha om du noen gang skal selge huset. Det er ikke bare kroner og øre, dette.

Noen viktige ladetips til deg:

- når bilen står mye i ro, ikke lad over 80%

- fullade bilen natten før du skal på dine 180 km turer - da blir også 12V batteriet ladet

- ikke belag deg på hurtiglading, det sliter på cellechemien

Anonymkode: 5adb1...cd8

• Liker 3
Skrevet

Vi ladet på butikken i påvente av at borettslaget skulle sette opp ladere på parkeringsplassene som vi hadde bestilt. Jeg må si at å slippe å vente på fulladet bil på  parkeringen på butikkene i området er syyyyykt deilig.

En annen ting, det må sees på som en investering i boligen om du noen gang skal selge. Når kona er inne på Finn huker vi nå alltid av for "Lademulighet". Årene som kommer vil el-bil være det folk kjører

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nødlader er ikke for å bruke hjemme til å lade opp bilen 🙄

Hvis det er hurtigladere der du bor, så kan du jo lade mens du er inne å handler f.eks? Det gjør jeg ofte når jeg kommer hjem fra langtur og vil ha nok strøm på bilen tilfelle jeg må ut igjen. Setter i laderen, går inn å handler så er den ferdig når jeg kommer ut igjen. Må bare følge med at jeg ikke står over tiden, for det er svindyrt 😅

Ja, jeg tenker å belage meg på hurtigladere og da gjerne 50 kWh-ladere som er gunstigere. Det kan jeg fint gjøre mens jeg likevel må lufte hunden. Men jeg frykter problemer med kortterminal, ladestasjon etc. så jeg kunne ikke lagt det opp slik om det ikke var for at jeg har en nødlader i backup. Har ikke tenkt til å belage meg på å lade bilen i 20 timer hjemme, men som en topping fra 80 til 100% eller når de lokale ladepunktene er ute av drift. Jeg har respekt for dette i forhold til sikkerhet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt fem år som utgangspunkt. Dels fordi jeg er usikker på om jeg skal flytte etter den tid og boligen ligger så avsidesliggende til i landet at det er lite som kan øke boligverdien. Det er ikke en ladeboks som avgjør om noen kjøper eller ikke, for å si det sånn.

Jeg regner alternativkostnad med 15% årlig avkastning over fem år, det er noe offensivt men selv uten dette går det i minus med hjemmelader. Jeg har også lite å gå på mtp. effekttrinn i de omlag syv kalde månedene av året. Når jeg dyttes opp ett trinn utgjør det ca 500 kroner. Jeg har forsøkt å være litt konservativ her og kalkulert at jeg dyttes opp ett trinn fire ganger hvert år. Det blir da 2000 kroner ekstra nettleie per år. Dette har jeg også beregnet alternativkostnad på.

Men en ting du ikke har regnet med her, er planlegging og logistikk. Jeg ville ikke vært laderen vår foruten. Å drive å planlegge lading hele tiden er ganske slitsomt, og særlig når batteriet er begrenset. Vi har også eGolf, tror det er samme som deg. Rekkevidden på bilen er ikke på 35 mil, det tallet er teoretisk og stemmer ikke, den er på ca 27 mil på en god dag. På vinteren er den nede i under 20 mil. 
Hurtiglading ødelegger dessuten batteriet.

Du bør IKKE basere deg på å lade med vanlig kontakt i nødstilfeller bare fordi du ikke gidder bruke penger på lader. Det er ikke reell nødlading. Du risikerer å brenne ned huset, og du kan få trøbbel med forsikringsselskapet. 

Anonymkode: ebbbb...d92

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser regnestykket ut? Her har jeg snittpris siste mnd med Hjemmelading av elbil på 32 øre og HIÅ 65 øre. 
Hurtiglading ligger typisk på 5-6 kr, så for enkelhets skyld sier jeg at jeg sparer 5 kr pr kWh på hjemmelading. Batteriet på elbilen er 77 kWh, la oss runde av til 70 kWh pr lading. 
Da sparer jeg ca 350 kr pr lading på hjemmelading vs hurtiglader. Vi lader ca 1g/uke, og sparer pr år 350*52=18.200

Lader du 1g/mnd er det fortsatt 350*12=4200 pr år.
Du skal vel ha elbil 5-10 år og vil få igjen den dagen du selger.  

Anonymkode: fcf92...a28

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det kan jeg gjøre men det blir i gråsonen med tanke på lovligheten, det blir jo sjeldent uansett hvordan man vender på det. Jeg tenker i så fall å lade med redusert effekt hvis det er mulig å ordne fra infotainment (har ikke fått bilen enda). Tenker å lade på 5A fremfor 10A. Må prøve meg litt frem og sjekke stikkontakt, ledninger, koblinger for varmgang. Forøvrig er det ikke noen big deal å stort sett hurtiglade til 80% og ta resten hjemme på nødlader.

Det er ikke tillatt å bruke nødlader som en permanent lading. Det er bare å lese seg opp på det! Nødlading ER nødlading, uansett hva andre måtte tro og mene.

Anonymkode: ff3ae...3e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan ser regnestykket ut? Her har jeg snittpris siste mnd med Hjemmelading av elbil på 32 øre og HIÅ 65 øre. 
Hurtiglading ligger typisk på 5-6 kr, så for enkelhets skyld sier jeg at jeg sparer 5 kr pr kWh på hjemmelading. Batteriet på elbilen er 77 kWh, la oss runde av til 70 kWh pr lading. 
Da sparer jeg ca 350 kr pr lading på hjemmelading vs hurtiglader. Vi lader ca 1g/uke, og sparer pr år 350*52=18.200

Lader du 1g/mnd er det fortsatt 350*12=4200 pr år.
Du skal vel ha elbil 5-10 år og vil få igjen den dagen du selger.  

Anonymkode: fcf92...a28

Hjemmelading av elbil har jeg beregnet til 130 øre basert på tall fra SSB som inkluderer nettleie for den regionen jeg bor i. Så har jeg lagt til at jeg blir dyttet opp et effekttrinn fire måneder av året (2000 kr i året). Det er lagt på alternativkostnad for installasjon av hjemmelader samt. økt nettleie pga. effekttrinn.

Siden jeg kjører så sjeldent har jeg kalkulert 30 laderunder hjemme per år (10 til 80%). Pris per omgang med hjemmelading blir da 402 kr.

For hurtiglading (50 kWh) ligger prisen lokalt på ca 5 kr (179 kr per omgang), men jeg har også mulighet til å lade på en rimeligere ladestasjon på den månedtlige "langturen". Det har jeg ikke kalkulert med her, jeg har bare brukt 5 kr for å holde det enkelt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Får du elkontroll så får du nok påbud om å lade med hjemmelader, det fikk vi ihvertfall. 

Anonymkode: b3573...4eb

Jeg tror det må være opp til noe skjønn, spesielt dersom jeg kan fremvise utskrift for lading ved den lokale hurtigladeren? Da kan jeg sannsynliggjøre at jeg ikke baserer meg på lading hjemme annet enn unntaksvis, eller "sporadisk" som jeg mener å huske at det står i lovverket.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er ikke tillatt å bruke nødlader som en permanent lading. Det er bare å lese seg opp på det! Nødlading ER nødlading, uansett hva andre måtte tro og mene.

Anonymkode: ff3ae...3e4

Enig. Jeg er litt tvetydig fordi jeg har hatt en fristende tanke om at jeg kan bruke nødladeren nå og da. Det er riktignok ikke lovlig men ikke nødvendigvis farlig hvis det gjøres med vett. Likevel så er det hurtiglading jeg primært tenker å bruke, det er kjappere og tryggere. Det er hurtiglading jeg har kalkulert med, ikke nødlading.

AnonymBruker
Skrevet

Flere kommenterer at det sliter på batteriet å hurtiglade, men stemmer det for nyere LFP-batterier og er degraderingen signifikant eller er det mer snakk om mindre forskjeller (1-2%) versus hjemmelading når det kommer til stykket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...