Gå til innhold

Trenger tips; Flytte fra hus til liten leilighet.. Både praktisk og ikke minst psykisk..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor landlig i et stort hus (over 200 kvm) og må pga jobb og div annet flytte inn til byen. Jeg elsker huset vårt; planløsningen, de flotte møblene og alle fordeler man har med egen bolig, hage og garasje. Men vi har ingen valg..

Det er så mye å ta inn over seg; Å flytte til liten leilighet, slite med lagringskapasitet, parkering og privatliv. Jeg har så mange flotte store møbler, som passer perfekt her vi bor, men som på ingen måte vil passe i en liten leilghet. Så det aller meste av møbler og innbo må jo selges og gis bort. En prosess jeg gruer meg voldsomt til (mye jobb å ta bilder, lage annonser, avtale frem og tilbake med div kjøpere osv). Videre er det noen møbler jeg virkelig ikke vil selge  -unike møbler som er svært vanskelig å finne. Men det er dessverre ikke mulig å lagre de over tid (pga kostnad ved lagerleie og fordi jeg ikke vil ha råd til en større bolig med mindre jeg vinner lotto)

Jeg er skikkelig deprimert. Man noen gi noen råd i denne prosessen? Vi må selge først (har ikke råd til mellomfinansiering), så vi må leie først. Hvordan gjøre prosessen enklest mulig, gode råd for "downsizing" osv. Trenger alle god einnspill og erfaringer jeg kan få..

Anonymkode: afeda...dba

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortell deg selv at ting er bare ting, og bare kvitt deg med det. Mye bedre og hyggeligere å faktisk møblere ny bolig med passende møbler. 

Var i samme situasjon, og har ærlig talt ikke savnet en ting. Det var vondt å gjøre det, men så var det fint å ha gjort det. 

Lagerleie er ikke så fryktelig dyrt lenger heller. 

Anonymkode: 31bcc...a64

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å leie ut huset? Møblert? 

Anonymkode: f5ce8...058

AnonymBruker
Skrevet

Her må du bare snu tankegangen. Sorry, men det er bare det som hjelper. 
Dere/du skal selge for å flytte, uansett grunn så er det valget tatt. 
Har selv solgt drømmehuset. Det ble tegnet av meg selv, bygd og innredet etter mine ønsker.
Hbis valget er tatt, hva er alternativet? Hate? Mislike alt? Se negativt på alt som skjer? Eller bare innse at valget har du selv vært med på og sånn blir det. Ting er ting. 

Anonymkode: 844d2...2af

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo ut på nye eventyr! Så spennende å gå fra hus til leilighet👏🏼 Jeg gleder meg til vi kommer dit, elsker huset og hagen vår men alt til sin tid❤️ Hent inspirasjon fra Instagram/pinterest, og finn ut hvordan du vil innrede leiligheten, det kan hjelpe når du står midt i prosessen med å downsize. Lykke til🥰

Anonymkode: 9a7aa...10d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Gå igjennom alt dere eier og kvitt deg med alt dere ikke trenger og som ikke har sentimental verdi. 

2. Hvilke eiendeler kan du IKKE skille deg fra? Jeg solgte et bord jeg alltid har elsket, men det passet rett og slett ikke i heimen. Jeg har tatt vare på andre, mindre, ting som også har stor sentimental verdi. 

3. Dersom du har dagligdags servise og penservise så foreslår jeg å kvitte deg med det dagligdagse og bruke det fine hver dag. Dette gjelder alt egentlig. Hvorfor i alle dager putter vi de fine tingend inn i et skap og lukker døra og hver dag bruker vi de mindre fine tingene som er litt sånn "meh"?

4. Dersom dere har barn, har de lyst og mulighet til å ha noen av møblene på rommet sitt? Hvis du har avlastningsbord feks, så kan det brukes som nattbord o.l. 

Tenk kreativt!

Og når alt kommer til alt: det er "bare" ting. Så å være trist er jo lov, men jeg tror det er sunt å ha et litt edruelig forhold til ting også. 

(P.s. jeg har noen ting som jeg vil bli ekstremt lei meg for å miste, så jeg forstår deg altså!)

Anonymkode: f743f...212

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med ny jobb og jeg nytt kapittel i livet! Du skriver «vi», så heldig du er som kan ta med familien på nye eventyr:)

hva har det nye området å by på? Koselige restauranter? Idrettsmiljø? Kultur? Hvilke nye hobbyer kan du lære deg? Hva nytt kan du oppleve? 

Anonymkode: 86912...443

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også gjort det. Mye jobb, men lever mye bedre nå. Savner ikke noe. Syns også at ting tynger en. Godt å vite at om jeg skulle daue nå, så er det ikke store jobben for barnet mitt å rydde unna det lille som er. 

• Liker 1
Skrevet

Svigers innredet leiligheten så likt som mulig i huset. Brukte så mye av de gamle møblene som mulig til hun sakte men sikkert byttet ut det som ikke passet til den nye leiligheten

En prosess hun sikkert måtte gjennom. Nå har hun 'bodd seg inn' og storkoser seg der

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp eller snekre hyller der det er plass,i bod,soverom,gang feks. Kjøp bokser/kasser i forskjellige størrelser,gjerne med plass til å skrive på hva som er i. Heng opp knagger på veggen der du kan henge sekker/vesker/bager/soveposer og lignende. Her må vi bruke soverommet som bod,vi har hyller og knagger overalt... 

Anonymkode: cabf1...c96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres virkelig ikke helt sunt ut å bli deprimert over å måtte skilles med døde, materielle ting. Er du sikker på at det ikke er det ukjente som skremmer deg? Å miste stillheten, roen, og det romslige som følger med å ha hus? 

Anonymkode: 02f04...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres virkelig ikke helt sunt ut å bli deprimert over å måtte skilles med døde, materielle ting. Er du sikker på at det ikke er det ukjente som skremmer deg? Å miste stillheten, roen, og det romslige som følger med å ha hus? 

Anonymkode: 02f04...a6b

Jeg er ikke ts, men kan svare litt om det med følelser.

Vi hadde et bord som har vært i familien i over 100 år. Det har vært bursdager, bryllup, konfirmasjoner, begravelser, frokoster, lekselesing, ja livet til folk. Til mine folk. Livet mitt. Det er en slags manifestasjon av minner jeg har og som mine forfedre har. Satt min oldemor ved bordet og gråt da oldefsr døde? Var det der hun satt da hun strikket en kjole til dukka mi?

Jeg ble ikke deprimert da jeg måtte selge bordet, men jeg gråt en skvett da det dro. Det var vemodig og det var noe helt annet enn da jeg solgte et ikea-bord jeg hadde kjøpt som singel.

Anonymkode: f743f...212

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her; takk for gode innspill alle sammen.  Er jo enig at ting er bare ting -  men det er hele pakken -  fra romslig enebolig til trang leilighet og alt som blir av endringer. Er vant til romslige soverom, 2 bad, vaskerom etc -  og nå blir det smått, trangt, lite jeg kan ta med videre osv. Men er takknemlig for innspill om å snu tankegangen. Fordelen blir jo å bo mer sentralt til alle tilbud og jobb, lettere å møte venner osv.

Problemet er jo også at pris på leilghet er jo helt sykt  -vi får jo ikke så mye for et hus på landet mot hva vi må betale for en liten 3 roms i byen.. 

Men takk for fine innspill - har startet prosessen med å rydde loft og boder og donerer bort masse ting og klær og utstyr fremover. Så må jo dette bare gå sin gang..

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi bor landlig i et stort hus (over 200 kvm) og må pga jobb og div annet flytte inn til byen. Jeg elsker huset vårt; planløsningen, de flotte møblene og alle fordeler man har med egen bolig, hage og garasje. Men vi har ingen valg..

Det er så mye å ta inn over seg; Å flytte til liten leilighet, slite med lagringskapasitet, parkering og privatliv. Jeg har så mange flotte store møbler, som passer perfekt her vi bor, men som på ingen måte vil passe i en liten leilghet. Så det aller meste av møbler og innbo må jo selges og gis bort. En prosess jeg gruer meg voldsomt til (mye jobb å ta bilder, lage annonser, avtale frem og tilbake med div kjøpere osv). Videre er det noen møbler jeg virkelig ikke vil selge  -unike møbler som er svært vanskelig å finne. Men det er dessverre ikke mulig å lagre de over tid (pga kostnad ved lagerleie og fordi jeg ikke vil ha råd til en større bolig med mindre jeg vinner lotto)

Jeg er skikkelig deprimert. Man noen gi noen råd i denne prosessen? Vi må selge først (har ikke råd til mellomfinansiering), så vi må leie først. Hvordan gjøre prosessen enklest mulig, gode råd for "downsizing" osv. Trenger alle god einnspill og erfaringer jeg kan få..

Lei et lager i en mellomperiode 

Anonymkode: 6986c...ae2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS her; takk for gode innspill alle sammen.  Er jo enig at ting er bare ting -  men det er hele pakken -  fra romslig enebolig til trang leilighet og alt som blir av endringer. Er vant til romslige soverom, 2 bad, vaskerom etc -  og nå blir det smått, trangt, lite jeg kan ta med videre osv. Men er takknemlig for innspill om å snu tankegangen. Fordelen blir jo å bo mer sentralt til alle tilbud og jobb, lettere å møte venner osv.

Problemet er jo også at pris på leilghet er jo helt sykt  -vi får jo ikke så mye for et hus på landet mot hva vi må betale for en liten 3 roms i byen.. 

Men takk for fine innspill - har startet prosessen med å rydde loft og boder og donerer bort masse ting og klær og utstyr fremover. Så må jo dette bare gå sin gang..

Er det oslo dere skal flytte til? Jeg er ikke så kjent med oslo, så kan ikke svare på noe der. I andre byer er det mye dyrere å bo i sentrumskjernen, mens det er rimeligere å bo utenfor. Jeg bodde utenfor en annen, større by. Solgte enebolig med hus og hage, i sentrum kunne man få en liten leilighet for den prisen, litt utenfor fikk vi en mye større leilighet. Fortsatt greit med kollektivt til jobb. Så man cil jo kunne få ulikt for pengene i ulike deler av byen.

Anonymkode: 30cd6...b37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppbevaring også under sengen(e) - det er genialt. Hvis dere ikke har rammemadrass da, selvsagt. 

Ellers finnes det mye lekre møbler som også er små og nette, tenk dansk design. Dyrt, da. Jeg liker mye bedre disse møblene enn de gigantiske som vi i Norge har elsket de siste tyve årene (eller mer). 

Og sånn ellers skjønner jeg godt at det blir en vanskelig omstilling, men det blir fort en vane å bo annerledes. 

Anonymkode: 819e8...c2c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg flyttet fra enebolig til blokk for 5 år siden og hater fortsatt hvert øyeblikk. Savner stillheten, roen, privatliv og muligheten til å kunne gå ut på terrassen/plenen.

Bor i et gammelt borettslag med dårlig isolering mellom leilighetene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil gjerne gi deg et veldig godt tips, det er sikkert andre som har vært inne på det også: Lær om minimalisme, og kast 90% av det du eier. (nei du trenger ikke å kun eie en tshorte, men heller den minimalistiske tankegangen). Kast, gi bort, selg det du eier. Bor du i et stort hjem så vil du ha mulighet til å oppbevare masse, det er ikke en luksus du har i en leilighet. Du vil bli overveldet og lei deg om du har så mye ting at du ikke vet hvor du skal begynne. Mye bedre at du begynner med kasteprosessen før du flytter, ellers blir det fort for mye med en gang. Ikke dra med deg sofa, store møbler og masse unødvendige småting inn i en liten leilighet du ikke har peiling på om kommer til å passe. Ta det hele som en ny start i livet. Hvordan ønsker du at livet skal se ut? Sett av et lite budsjett til å kjøpe noen koselige ting til den nye leiligheten (slik at du gjør den nye leiligheten til et hjem - og som passer leiligheten) -for mest sannsynligvis vil ikke møblene dine fra et 200 kvm hjem passe en liten leilighet. Om du drar med deg for mye ting og tang så vil leiligheten føles enda mindre enn nødvendig. Du bør begynne med en gang å gå igjennom kriker og kroker! Kun ta med deg det viktigste og det du blir glad av å ha, og selvfølgelig det mest nødvendige.

Jeg skulle aldri bo i blokk, men første leiligheten jeg kjøpte var nettopp dette. Her er det rolig, har så mange fine naboer rundt meg. Hører lite til naboene mine, og bor faktisk i en eldre blokk. Syntes virkelig ikke det er ille å bo i blokk, men du må jo fine en plass DU vil bo. Husk også at en må alltid ned på noen kompromiss. Er du vant med en luftig leilighet bør du prøve å ha møbler som ikke tar så mye plass i rommene.

Hva er hobbyene dine? Hvor mye plass trenger disse hobbyene? Om du elsker bøker, kan du gå vekk fra fysiske bøker og lese på nett på et nettbrett ? Spiller du piano, kan du kjøpe et mindre keyboard. Om du liker å gå på ski, snowboard etc, så kan du kjøpe et sted som har flere boder. Mange leiligheter har dette. Husk at leiestedet er midlertidig, det samme om du kjøper en 55 kvadrat. Så kan du spare mest mulig penger å kjøpe deg et større sted neste gang. Ting er som sagt bare ting. Du skal leve opp i dette. Forestill deg at ting koster noe å ha, det koster støv å vaske av, men det koster også plass, og dette koster også noe for deg som må ha det liggende i skap.

Min største anbefaling er å sette deg inn i en minimalistisk tankegang, og ha en skikkelig decluttering. Det er noe med å frigjøre seg følelsen av å måtte ha så mye greier. Så kan du heller bruke de pengene på å kose deg. En større by gir uansett muligheten for masse flere aktiviteter. Det er alltid en overgang å flytte, og du vil nok fort føle at leiligheten er trang, men ta det med små skitt. Ikke tenk at du må bestemme deg for å mistrives ved første følelse du får at leiligheten er liten. Tenk heller at du skal prøve en ny livsstil i en periode. om du ikke trives kan du alltid senere flytte tilbake, men da må du gi deg rom for å prøve den livsstilen først. Regner med at du ønsker å prøve i og med at du har bestemt deg for å flytte.

Anonymkode: 53979...d39

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...