Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Min svigersønn var i samme situasjon i fjor og hadde de samme bekymringene.

Han deltok i mange av aktivitetene på dagtid og ble overrasket over hvor mange i klassen som ikke var opptatt av å gå på fylle og stortrives i dag på studiet og har fått mange venner.

Anonymkode: 41b87...053

Samme her med minn sønn. :) Han var åpen om at han ikke drakk, og det var helt ok. Ble med på en fotballturnering for instituttet, og fikk mange kompiser. Deltok på arrangementene edru.

Han er egentlig veldig forsiktig og introvert. Året etter (dette skoleåret) meldte han seg som fadder og var i komiteen for bl.a denne turneringen :)

Vær ærlig, og delta på det du har lyst til :) Kan fort gå bra! 

Anonymkode: 6a612...636

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde akkurat funnet ut at jeg var gravid (veldig tidlig, ikke planlagt) da jeg startet på universitetet, var likevel med på fadderuka. Jeg sa bare at jeg ikke drakk, var ingen big deal (sa ikke at det var fordi jeg var gravid). På ett arrangement var jeg vakt. Traff mange hyggelige folk, selv om jeg var en del eldre enn mange av dem. Er enig i at det var et voldsomt fokus på drikking da, jeg startet på jussen, men det har kanskje blitt litt mer variert? Dette var 20 år siden, «graviditeten» flytter straks på hybel 😊

Anonymkode: e3b24...ef9

hei, hvordan gikk jussen? var det veldig utfordrende sammenlignet med vgs? hadde du rettslære på vgs? følte du liks på et press til å måtte få A og B på vitnemålet, eller fikk du jobb som ønsket etter studiene uansett? Mvh

AnonymBruker
Skrevet

Jeg deltok ikke på fadderuka, eller jeg var med én kveld og syntes bare det var ubehagelig og dro hjem tidlig. Akkurat den kvelden var jeg veldig lei meg, og tenkte at jeg var rar og ikke sosial nok og ikke passet inn.

Men etter hvert som studiet kom i gang, fikk jeg gode venner der. Det var folk jeg hadde felles interesser med, vi hadde jo valgt samme studium. Det var flere som ikke hadde vært med på fadderuka oppdaget jeg også. Vi ble kjent på forelesninger og gjennom oppgaver og diskusjoner om det faglige som vi syntes var spennende. 

I fjor ble jeg student igjen, på deltid denne gangen, og fadderuke var ikke aktuelt med små barn hjemme. Men jeg har truffet noen utrolig flotte folk.

Å gå på et studium innen noe man interesserer seg for tenker jeg er en helt topp måte å bli kjent med folk på, helt uavhengig av fadderuke. Du vil ha noe til felles med medstudentene dine.

Anonymkode: 76a60...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja.. er vel som overskriften sier. Litt over en uke til studiestart og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Jeg drikker ikke og fester ikke, men har ikke noe imot at andre gjør det. Problemet for meg er at "alle" sier at ditt sosiale liv defineres på denne éne uka, og man "må" være med og være et "JA" menneske. Men det er vanskelig å være et ja-menneske når alt baserer seg på drikking.

Dette er bare et årsstudium, jeg har allerede lagt planer for hva jeg skal etter dette året. Men det gjør ikke nervene noe bedre. Har begynt å tenke i de baner at jeg bør finne på løgner for å ikke "miste fjes" blant de andre fordi jeg ikke vil være med..

Anonymkode: 12b21...cc0

Hvor skal du studere? Jeg jobber med studiestart på en av Norges største utdanningsinstitusjoner. Vi har de siste årene hatt stort fokus på mindre fokus på alkohol og drikkepress. Fadderne får opplæring i dette og vi har stort sett alltid alternative arrangementer. Det betyr ikke nødvendigvis at arrangementene er alkoholfrie, men at alkohol ikke er hovedfokus. Feks kan det være quiz, spillkveld, kino, kreative aktiviteter, konsert osv. 

Vi ser også en trend at det blir mer og mer vanlig at flere og flere studenter ikke ønsker å drikke så mye alkohol, så du vil aller mest sannsynlig møte andre som ikke er like interesserte i å drikke alkohol eller feste. 

Du trenger heller ikke være med på alt, hele uka. Du er med på det du ønsker og orker. Du vil likevel finne din gjeng! Noen er kun med på aktivitetene på dagtid, og ikke fadderaktivitetene (det som skjer på kveldstid), andre er ikke med på noe i velkomstuken, men møter venner gjennom studentforeninger, forelesninger og lignende. Mange utdanningsinstitusjoner har også en mentorordning (en mentor er en erfaren student), som har egne sosiale og faglige opplegg jevnlig gjennom hele det første året. Så det er massevis av muligheter til å finne seg venner etter velkomstuken også. 

Jeg forstår at du er stresset, men husk at det er utrolig mange som er stresset for akkurat det samme - og er i samme situasjon som deg. De aller fleste nye studenter har en innstilling om at de ønsker å få venner og bli kjent, også etter velkomstuken. Så de aller fleste er svært imøtekommende og behandler andre slik de selv vil bli behandlet. 

Vi som jobber på utdanningsinstitusjonen er også svært opptatte av at alle studenter skal få en god start og er her for å hjelpe. Du kan ringe informasjonssenteret å stille alle spørsmål du lurer på, og også snakke om bekymringene dine. Vi er veldig glad for å kunne bidra! For noen lager vi også spesielle avtaler (feks omvisning før selve velkomstuken, eller fysisk samtale) for å imøtekomme behov og skape trygghet. Så det er lov å be om, dersom det kan hjelpe. 

Masse lykke til med studiestart! Husk at studiene er mye mer enn den uken - og uken er overveldende, men de fleste har heldigvis en god opplevelse og synes det er gøy! 

Anonymkode: 5636d...3d9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja.. er vel som overskriften sier. Litt over en uke til studiestart og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Jeg drikker ikke og fester ikke, men har ikke noe imot at andre gjør det. Problemet for meg er at "alle" sier at ditt sosiale liv defineres på denne éne uka, og man "må" være med og være et "JA" menneske. Men det er vanskelig å være et ja-menneske når alt baserer seg på drikking.

Dette er bare et årsstudium, jeg har allerede lagt planer for hva jeg skal etter dette året. Men det gjør ikke nervene noe bedre. Har begynt å tenke i de baner at jeg bør finne på løgner for å ikke "miste fjes" blant de andre fordi jeg ikke vil være med..

Hvis det er en trøst for deg, så skal jeg også begynne å studere om litt over en uke, og jeg gruer meg like mye som deg til denne fadderuken, selv om jeg er godt over 20 og ikke drikker så mye. Er egentlig ikke noe særlig glad i fester. 

Anonymkode: dcd7a...479

AnonymBruker
Skrevet

Deltar du ikke på fadderuka er det stor sjans for å bli Viggo venneløs. Fadderuka må det drekkas pulas og tjohoi

Anonymkode: db6e7...746

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 21.40):

Jeg hadde det som deg før fadderuka. Er avholds, hater festing osv. Allerede første dagen fant jeg min lille gjeng som hadde noe lignende syn på festing. Vi ditcha bar- til - bar og dro hjem til hun ene for å drikke te og se på film.

I tillegg opplever jeg at det heldigvis blitt mer fokus på å senke drikkepresset flere utdanningssteder. Nå må jeg innrømme at det faktisk er 10 år siden jeg deltok på fadderuke da jeg begynte bachelor- studiet 🙈👵🏻. Så er jo mulig det har blitt en tilbakegang siden da. Men det har jo blitt en stadig økende trend hvor folk begrenser alkohol eller avstår helt. Ja, det var fortsatt vors, bar-til-bar og sånn på fadderuka jeg var med på. Men det ble  også arrangert alkoholfrie ting som kakao og spill eller lignende. Forhåpentligvis er det noen aktiviteter som ikke er så alkoholbasert på din fadderuka! 😊 Fadderuka kan ofte være viktig for å komme inn i det sosiale, så anbefaler deg å være med på noe. Det er jo ikke umulig å komme inn i miljøet i ettertid, men ofte vil man få et forsprang på å være med på fadderuka. Et sted å starte kan kanskje være å være med på det som er på dagtid? Jeg opplevde i hvertfall selv at jeg ikke merka så mye til drikkinga på dagaktivitetene som rebusløp og lignende. Jeg droppa stort sett kveldsaktivitetene, da de var mer drikkebasert. Altså folk drakk jo på dagaktivitene og noen var allerede godt brisne, men jeg opplevde det ikke ubehagelig eller følte meg utenfor. Og jeg er som oftest ganske var på fulle folk. Ønsker deg masse lykke til med studiene!😊 Og håper virkelig det er noen fadderuke-aktiviteter som passer for deg som ikke er så glad i festing og masse drikking! ❤️ Hvis ikke synes jeg faktisk fadderkomiteen ikke har gjort en god nok jobb! 

Anonymkode: 6361e...c7f

AnonymBruker
Skrevet

Selv da jeg studerte for 20 år siden var det et ikke-tema hvem som drakk og ikke, og hvor mye. Jeg drikker, men liker ikke fyll, så rusler bare hjem når det bikket midnatt - da ble det for rørete, og var uansett ikke da du fikk nye venner - i alle fall ikke av typen som husket deg dagen etter 😂

Anonymkode: 8c7c8...2b3

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til: jeg drikker ikke sprit eller øl. Jeg var ikke med på drikkeleker, dåp, og slikt. Sa bare nei med et smil. Ikke noe stress. De du møter når du tar høyere utdannelse er et litt annet kaliber enn de du møter hjemme på bygda i tenårene 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da dropper du den uken.

Anonymkode: 4d516...5c1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da dropper du den uken.

Anonymkode: 4d516...5c1

Om man dropper alt som føles litt ubehagelig, så blir det et ganske flatt og trist liv. 

Jeg har fortsatt nære venner fra den tiden - har aldri opplevd at så mange er så kontaktsøkende på en gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dro aldri på studiene på grunn av at jeg ikke ville på fadderuka og innså livet ville handle om fest i så stor grad at jeg ble redd det sosiale og til den dag idag ikke har hatt venner i voksen alder. Lol. Angrer litt, men ønsket det sikkert ikke nok.

Tenker det er bedre å prøve å så dra, enn å ikke prøve 😊 Godt å se det er flere her som er litt som deg ts.

Anonymkode: 5c2e3...420

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 21.40):

Hvis du er livredd og frykter for ditt liv så må du jo ikke gå på fadderuke, da. Jeg skal ikke gå på fadderuke.

Anonymkode: 247f5...1e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 21.51):

Deltar du ikke på fadderuka er det stor sjans for å bli Viggo venneløs. Fadderuka må det drekkas pulas og tjohoi

Anonymkode: db6e7...746

Ugga bugga ! drikke !!! Ugga bugga hvor er klubben min!!! Pule! Prompe! Hvem trenger kokain når de kan sniffe promp?! Gratis er det og. Veldig studentvennlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ugga bugga ! drikke !!! Ugga bugga hvor er klubben min!!! Pule! Prompe! Hvem trenger kokain når de kan sniffe promp?! Gratis er det og. Veldig studentvennlig. 

Er du misunnelig på de som kom seg ut av gutterommet, fikk seg damer og høyere utdannelse, og et sosialt liv? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var alenemor og kunne ikke være med på hele fadderuka. Det gikk fint. Vær med på noe, du trenger ikke være med på alt. 

Anonymkode: 4786b...723

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg var alenemor og kunne ikke være med på hele fadderuka. Det gikk fint. Vær med på noe, du trenger ikke være med på alt. 

Anonymkode: 4786b...723

Dette er også et godt poeng.

Jeg hadde ikke klart å være sosial i 7 døgn. Og liker heller ikke fyll. Så jeg var med på en del, men tok også to helt stille kvelder. 

De beste vennene er jo ikke de man snublet over etter klokka 22. Men de jeg traff på båttur, i faddergruppen - gode samtaler på vors (selv om jeg drakk lite). I studentforeningsgruppen jeg valgte. Og ikke minst de jeg satt ved siden av på orienteringsmøter og slikt. Man kjenner jo ingen, så setter seg ned et tilfeldig sted, begynner å prate. Alt dette er venner jeg har hatt i 20 år nå, og er mye nærmere enn barndomsvennene på mange måter, da vi har så mye mer felles i interesser, utdannelse, og arbeidserfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å studere i midten av 30 årene og har barn så ble ikke med på fadderuke.  Kom raskt i kontakt med flere den første uka og holdt sammen hele studietiden.😊 Viktigere å være utadvendt og kontaktsøkende på skolen og de første dagene. Er nok flere som ikke blir med på fadderopplegg. 

Anonymkode: e00c7...949

AnonymBruker
Skrevet

Fadder uken er så mye mer enn alkohol! 

Ref uis sine nettsider for fadderuken

"Programmet til festivalen varierer frå år til år. Ein typisk fadderfestival består mellom anna av konsertar, quiz, foredrag, aktivitetar og omvising på campus og å bli kjent med linjeforeiningar og studentorganisasjonar"

Selv hadde jeg innføringstimer i både matte og fysikk den uken, med oppgavetimer der vi ble satt i mindre grupper. Ble kjent med mange der.

Det var omvisning på hele campus, det var fotball turnering, omvisning i stavanger sentrum med mer. Idrettslag var ute å inviterte folk med. Fotball, innebandy, håndball etc. De vil jo ha folk med på årets lag. Studentforeninger og linjeorganisasjoner er ute å promoterer sine grupper.

For å si det slik dersom du ønsker kan du bli med geologi studentene å sitte i et bomberom og se på stein og spise boller eller du kan bli med aksjeklubben og diskutere hvordan politikk vil påvirke aksjene. Begge deler uten alkohol og du trenger ikke bare gjøre det i fadderuken men de møtes gjerne hver uke hele året! 

Gratulerer med studieplass! Dette kommer til å gå bra!! 

Anonymkode: ec4ba...f53

Skrevet

Ta det som sosial trening. Møt opp, vær blid og imøtekommende og ta det som det kommer. Husk at de andre også er nye. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...