AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Ja.. er vel som overskriften sier. Litt over en uke til studiestart og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Jeg drikker ikke og fester ikke, men har ikke noe imot at andre gjør det. Problemet for meg er at "alle" sier at ditt sosiale liv defineres på denne éne uka, og man "må" være med og være et "JA" menneske. Men det er vanskelig å være et ja-menneske når alt baserer seg på drikking. Dette er bare et årsstudium, jeg har allerede lagt planer for hva jeg skal etter dette året. Men det gjør ikke nervene noe bedre. Har begynt å tenke i de baner at jeg bør finne på løgner for å ikke "miste fjes" blant de andre fordi jeg ikke vil være med.. Anonymkode: 12b21...cc0 1 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Nå er det like vanlig å ikke drikke, som det er å drikke. Det er og mange som ikke med på fadderuken! Er fadderuken gjort skikkelig, så skal de ha en del opplegg uten alkohol. Spesielt på dagtid. Anonymkode: acf5d...97e 13
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Nå er det 20 år siden jeg var student, men å gå glipp av fadderuka ødela vanvittig mye for meg. Et år måtte jeg jobbe og et annet år var jeg midt i flyttekaos, og ellers har jeg aldri vært typen til å feste dag etter dag etter dag. Etter fadderuka var plutselig gjengene dannet og jeg sto ganske alene i klassen😕 Studerte noen år senere, og da ble jeg med på fadderuka bare for å teste om jeg faktisk ble mer inkludert i klassen, og jeg hadde et stort knippe av venner etter den uka. Så min erfaring er at det der dritet er et must. Tror jeg hadde kjøpt noe redbul og cola og latet som om jeg hadde drukket bare for å være en del av gjengen, uansett hvor lite det hadde fristet. For jeg har erfart hva som skjer når man ikke deltar på fadderuka... Anonymkode: 5cd9c...68b 1 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli Bli med, ha med alkoholfri drikke om det er alkoholarrangement (eller kjøp i baren om det er på bar). Ikke si noe om at du ikke drikker. De færreste vil merke noe. Tenk at det er hyggelig likevel og så kan du dra hjem når/hvis folk blir for fulle. Er sikkert andre som også drikker lite Vanligvis er det også en del aktiviteter uten alkohol. Anonymkode: c9b2d...38a 2 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Min svigersønn var i samme situasjon i fjor og hadde de samme bekymringene. Han deltok i mange av aktivitetene på dagtid og ble overrasket over hvor mange i klassen som ikke var opptatt av å gå på fylle og stortrives i dag på studiet og har fått mange venner. Anonymkode: 41b87...053 17
Grüner Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja.. er vel som overskriften sier. Litt over en uke til studiestart og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Jeg drikker ikke og fester ikke, men har ikke noe imot at andre gjør det. Problemet for meg er at "alle" sier at ditt sosiale liv defineres på denne éne uka, og man "må" være med og være et "JA" menneske. Men det er vanskelig å være et ja-menneske når alt baserer seg på drikking. Dette er bare et årsstudium, jeg har allerede lagt planer for hva jeg skal etter dette året. Men det gjør ikke nervene noe bedre. Har begynt å tenke i de baner at jeg bør finne på løgner for å ikke "miste fjes" blant de andre fordi jeg ikke vil være med.. Anonymkode: 12b21...cc0 Du må ikke være med på fadderuken . 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nå er det like vanlig å ikke drikke, som det er å drikke. Det er og mange som ikke med på fadderuken! Er fadderuken gjort skikkelig, så skal de ha en del opplegg uten alkohol. Spesielt på dagtid. Anonymkode: acf5d...97e Det er på ingen måte like vanlig å ikke drikke. Men det er jo subgrupper ved de fleste studiesteder som ikke drikker. Men ja, fadderuka er viktig for sosial omgang resten av studiet. Anonymkode: 17079...8e7 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli Jeg har hatt to fadderuker med noen år imellom. Var ikke noe særlig med i noen av dem. Var med på dagtid og fikk venner der, vi laget oss filmkveld (noen av oss tok en(ja en) pils og noen ikke, vi spiste is i sola og laget grillfest i parken, nesten uten alkohol. Bare trivelige unge voksne som samles og blir kjent og har det hyggelig sammen. Venner med dem alle den dag i dag. 2008 og 2011. Anonymkode: cd290...302 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli Snowflake incoming🙄 Bare følg opplegget uten å drikke da vel! Problem løst. Anonymkode: 19fcf...528 6 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli Jeg ble venn med alle de andre som ikke drakk. Anonymkode: d496f...9b6 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli Jeg var ikke med på fadderuka da jeg studerte (ferdig for 5 år siden). Fikk mange venner likevel. Anonymkode: fdf91...9d3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli Jeg hadde akkurat funnet ut at jeg var gravid (veldig tidlig, ikke planlagt) da jeg startet på universitetet, var likevel med på fadderuka. Jeg sa bare at jeg ikke drakk, var ingen big deal (sa ikke at det var fordi jeg var gravid). På ett arrangement var jeg vakt. Traff mange hyggelige folk, selv om jeg var en del eldre enn mange av dem. Er enig i at det var et voldsomt fokus på drikking da, jeg startet på jussen, men det har kanskje blitt litt mer variert? Dette var 20 år siden, «graviditeten» flytter straks på hybel 😊 Anonymkode: e3b24...ef9 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Det er svært sjelden fadderuka bestemmer hvem du blir venner med videre, null stress å bare være med på litt av det i edru tilstand og heller finne seg venner etterhvert. Den beste måten å blir kjent med folk på er enten å spise lunsj, delta på grupper/seminar, danne kollokvie eller snakke med sidemannen på forelesning, eller å engasjere seg i ulike studentaktiviteter go få et bredere utvalg av venner enn bare de som studerer det samme. Men, hvis du inntar en eneste fordømmende mine ovenfor de som drikker og koser seg, så er du ute. Ingen gidder å være med en prippen partypooper. Anonymkode: e246d...a2f 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli Har aldri deltatt i fadderuke, men har fått venner allikevel. Jeg drikker ikke og kun en person har sett rart på meg pga det. Husk at alle fadderbarna er like usikre som deg. Anonymkode: a85e9...ecc 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli Er det ikke bare positivt at du kan være ærlig og si at du ikke drikker og bli venn med de som er aksepterende og inkluderende og droppe de som prøver å presse deg til noe annet eller uttrykker at de synes det er teit? Anonymkode: cd71e...ab2 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja.. er vel som overskriften sier. Litt over en uke til studiestart og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Jeg drikker ikke og fester ikke, men har ikke noe imot at andre gjør det. Problemet for meg er at "alle" sier at ditt sosiale liv defineres på denne éne uka, og man "må" være med og være et "JA" menneske. Men det er vanskelig å være et ja-menneske når alt baserer seg på drikking. Anonymkode: 12b21...cc0 Du kommer til å møte på den typen mennesker gjennom hele arbeidslivet også, la denne uken være god trening i å velge din egen vei og stå imot drikkepress og sosial tvang fra første stund. Anonymkode: 5b22b...8ed 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli Bare ta med noe alkoholfritt og ikke gjør det til et tema. Ingen kommer til å bry seg eller merke det:) Anonymkode: 0254f...f64 2
Eneri Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Blr med på det som frister av opplegget. Mye som ikke involverer alkohol. Turer, film, pizzakveld, grilling, badeturer osv. Mange nytilflyttede studenter uten nettverk som er åpne og innstilte på å skaffe seg venner. Ikke umulig senere, men vil tro enklere i fadderuka.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja.. er vel som overskriften sier. Litt over en uke til studiestart og jeg gruer meg noe helt forferdelig. Jeg drikker ikke og fester ikke, men har ikke noe imot at andre gjør det. Problemet for meg er at "alle" sier at ditt sosiale liv defineres på denne éne uka, og man "må" være med og være et "JA" menneske. Men det er vanskelig å være et ja-menneske når alt baserer seg på drikking. Dette er bare et årsstudium, jeg har allerede lagt planer for hva jeg skal etter dette året. Men det gjør ikke nervene noe bedre. Har begynt å tenke i de baner at jeg bør finne på løgner for å ikke "miste fjes" blant de andre fordi jeg ikke vil være med.. Anonymkode: 12b21...cc0 Slapp av. Fadderuken er oppskrytt og slett ikke for alle. Jeg utviklet gode vennskap i studietiden og det helt uten å delta i noen fadderuke. Hadde en butikkjobb ved siden av, så all fritid gikk med på det. Ble likevel godt kjent med klassevennene mine gjennom arbeidet på skolen, feks gruppearbeid og i friminuttet. Mange av disse var heller ikke så gira på fadderuken. Jeg er egentlig nokså introvert av meg, men det var et nokså inkluderende klassemiljø. Så har positivt inntrykk av studie på høyskole/universitet nivå. Anonymkode: 78213...700 2 1
siesta Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Min svigersønn var i samme situasjon i fjor og hadde de samme bekymringene. Han deltok i mange av aktivitetene på dagtid og ble overrasket over hvor mange i klassen som ikke var opptatt av å gå på fylle og stortrives i dag på studiet og har fått mange venner. Anonymkode: 41b87...053 Datteren min var også i samme situasjon i fjor. Men hun hadde det veldig gøy. Fikk venner for livet og de skal nå være faddere for dette års studenter. Noen drakk, noen drakk ikke. Men jeg ser en datter som blomstrer 😀 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå