AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Frem til jeg var rundt 35 år, så har jeg vært et B menneske. Kunne være lenge opp uten å være trøtt, gjerne til midnatt, og sove uavbrutt til gjerne 9-11 i helger/ferie osv. Noe skjedde når jeg nærmet meg 40 (nå er jeg er 45) og det er at jeg blir utrolig trøtt rundt 21-22, og våkner uansett rundt kl.6 om morningen, hverdag som helgedag/ferie. Om jeg legger meg 21 eller 01 så spiller det ingen rolle, våkner på slaget ca 6 hver morgen. Jeg jobber ulike vakter på jobben, så jeg starter alt fra kl 7, 8 og senest kl 9, så tror ikke det spiller en rolle siden jeg må stille alarmen alt ettersom. Og det er også rart, jeg våkner alltid før alarmen, selv om den stilt inn annerledes dag for dag, noe som er relativt surt når jeg vet kunne sovet 1 time lenger på den seneste vakten. Men hva er greia her da? Hvordan har jeg blitt et A menneske etter hvert, uten å gjøre noe aktivt for det? Anonymkode: 4e02d...e65 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Dette skjedde meg også ca rett etter 35, jeg kan ikke huske sist jeg sov til etter kl 9 eller 10, og kan ikke tro at jeg kunne sove til 12-1 i helger og ferier?? Sprøtt. Har dessverre ikke råd til deg, er rammet selv. For en superpower vi har fått haha Anonymkode: b8e4e...a9e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Ja, det er alderen. 21/22-06 er jo 8-9 timer og veldig bra. Vi kommer til å sove dårligere jo eldre vi blir, så får bare nyte det mens det varer! Anonymkode: 2f977...596 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Begynnelsen på menopause? Anonymkode: ddcaa...b41 2
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Jeg har vært slik i mange år, og forstår ikke hvorfor man ønsker å snu det? Legger meg 22-23 tiden, våkner kl 6. Helg, hverdag og ferie. Det er jo bare gull. Anonymkode: 6ef3a...276 5
AnonymBruker Skrevet 1. august #6 Skrevet 1. august Er det ikke kjedelig å måtte legge seg såpass tidlig? Aldri kunne være oppe sammen med andre for å være på fest, se en film eller sitte ute i varme sommerkvelder? Anonymkode: 932da...c96 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #7 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er det ikke kjedelig å måtte legge seg såpass tidlig? Aldri kunne være oppe sammen med andre for å være på fest, se en film eller sitte ute i varme sommerkvelder? Anonymkode: 932da...c96 I hverdagen går det bra, men det er utrolig kjedelig av og til. Men uten søvn fungerer jeg ikke, og for min del er tilstrekkelig søvn viktigere enn å sitte ute på varme sommerkvelder, så det er snakk om prioriteringer. Jeg kan være sent oppe av og til når det er verd å miste søvn over det, men det er snakk om noen få ganger i året. - Ikke trådstarter Anonymkode: c878e...de7 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #8 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Er det ikke kjedelig å måtte legge seg såpass tidlig? Aldri kunne være oppe sammen med andre for å være på fest, se en film eller sitte ute i varme sommerkvelder? Anonymkode: 932da...c96 Når jeg er med andre er jeg oppe lengre, selvfølgelig. Har vært oppe til 1-2 tiden flere ganger i sommer. Og jeg sitter jo også ute varme sommerkvelder - til 23 tiden, er ikke det mer enn nok? Har null interesse av å drøye det utover natten med mindre det er noe som skjer. Og så våkner jeg av meg selv kl 6 - og kan nyte varmen en tidlig morgen, med kaffe. Eller peis og ro om vinteren. Før huset og byen våkner. Tar ofte en tidlig treningstur. Eller går rett til hjemmekontoret - da har jeg jo tre timer i boken før mange logger seg på. Synes det er nydelig å ha en indre klokke som gjør at jeg er våken kl 6 hver eneste dag. Anonymkode: 6ef3a...276 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #9 Skrevet 1. august Ikke snu det! Her er det motsatt, er 43 og blir mer og mer B-menneske. Helt håpløst i hverdagen. Å aldri føle seg opplagt om morgenen og måtte krangle seg selv i seng hver kveld er heller ikke gøy. Skulle gitt endel for då faktisk bli trøtt i 21-22 tiden. Og å være opplagt kl 7. Er bare ikke det uansett når jeg får lagt meg etter kampen med meg selv. Merket så godt i ferien nå at kroppen vil helt andre ting enn hva hverdagen tilsier. Skal sikkert ikke begynne å våkne tidlig før jeg blir pensjonist Hadde vært heeeeeelt typisk. Men moren min ble også slik med alderen... men hun er pensjonert og er fortsatt super B-menneske. Så vi får se... Kanskje problemet uansett utfall er å akseptere hva kroppen vil. Fordelen din er at det faktisk kan fungere i en normal hverdag. Jeg kan ikke akseptere kroppens ønsker i det hele tatt... Anonymkode: a1a60...478 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #10 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke snu det! Her er det motsatt, er 43 og blir mer og mer B-menneske. Helt håpløst i hverdagen. Å aldri føle seg opplagt om morgenen og måtte krangle seg selv i seng hver kveld er heller ikke gøy. Skulle gitt endel for då faktisk bli trøtt i 21-22 tiden. Og å være opplagt kl 7. Er bare ikke det uansett når jeg får lagt meg etter kampen med meg selv. Merket så godt i ferien nå at kroppen vil helt andre ting enn hva hverdagen tilsier. Skal sikkert ikke begynne å våkne tidlig før jeg blir pensjonist Hadde vært heeeeeelt typisk. Men moren min ble også slik med alderen... men hun er pensjonert og er fortsatt super B-menneske. Så vi får se... Kanskje problemet uansett utfall er å akseptere hva kroppen vil. Fordelen din er at det faktisk kan fungere i en normal hverdag. Jeg kan ikke akseptere kroppens ønsker i det hele tatt... Anonymkode: a1a60...478 Ja, er dette jeg synes er nydelig. Når klokka er 22 begynner jeg å kjenne på en behagelig trøtthet og ro. Og da jeg legger meg nærmere 23 er det bare å legge hodet på puta, og jeg er borte. (er jeg med andre så rister jeg det bare litt av meg, har det mulig litt tungt ti minutters tid, men så forsvinner det igjen). Og klokka 6 våkner jeg, blid og helt uthvilt, med mye energi (derfor det ofte blir rett på hjemmekontor, eller en løpetur) Jeg måtte bruke klokke for å komme meg opp og nå et fly i sommer. Og det var helt forferdelig..... Det å våkne av en slik lyd, måtte komme seg opp når kroppen og psyken skriker i mot, tvinge seg gjennom dusj og sminke. Ikke orke tanken på mat... Marerittet er at dette blir hverdagen før jobb. Anonymkode: 6ef3a...276
Laraa Skrevet 1. august #11 Skrevet 1. august Så lenge du føler deg uthvilt 06.00 og det ikke er med en følelse av å ha hangover, må jeg si du er heldig Jeg skulle ønske jeg var A menneske. Jeg synes det er helt forferdelig å stå opp 06.30 for å gå på jobb. I helg og når jeg har seinvakt , våker jeg 08.30. Det er min naturlig rytme. Skulle virkelig ønske jeg følte meg kvikk og opplagt og klar for å stå opp 06.00 1
Million Skrevet 1. august #12 Skrevet 1. august Det er sånt som skjer i førtiårene og senere. Jo eldre man blir, jo mindre sover man og jo dårligere søvn får man. Selv kan jeg våkne midt på natten og ikke klare å sovne igjen ofte. Våkner stort sett grytidlig, gjerne i femtiden. Konsekvens av dette er at jeg legger meg tidlig også, for å få nok timer. Sover som regel mellom 5 og 6 timer, noen ganger 7 hvis jeg er heldig. Og 7 sier jeg meg fornøyd med, da føler jeg meg våken i alle fall. Det er dessverre ikke noe å gjøre med dette, det er alderen som gjør at vi sover mindre og våkner tidligere jo eldre vi blir.
enkefru Skrevet 1. august #13 Skrevet 1. august Tror ikke det er mulig å snu…. Ble slik selv i 40-årene, og det spiller liten rolle hvor sent jeg legger meg. Har i ferier klart å dra det til nærmere 7, men thats it. Nå er jeg i midten av 50-årene og har siden i sommer våknet enda 1 time tidligere, ved 5-tiden altså 😳 Jeg håper det er et sommerfenomen og at det vil justere seg tilbake til en time senere, for 5 ER virkelig for tidlig altså
AnonymBruker Skrevet 1. august #14 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Begynnelsen på menopause? Anonymkode: ddcaa...b41 Årsak til alt. 🙄 Anonymkode: 02080...2e2
AnonymBruker Skrevet 2. august #15 Skrevet 2. august Fruen/Gomor ble 50 nå i vår. Hun jobber 13 timers skift på natt. Men når hun har fri eller ferie som nå,da er hun oppe av senga alt fra 04.30 til 06.00. KAFFEN ER KLAR!! Er 1 år eldre Gubbstrut enn henne,men jeg liker best å stå opp 06. Da rekker jeg jobben 07. Legger oss som regel mellom 21.30.og 24.00. vanligvis. Kjenner ikke deg,men Elsklingen min sover en liten "dupp" mellom 12 og 14/15.00. Er nok derfor hun er oppe tidlig og er masete om alt fra kaffe,kattedo og hva vi skal ha til middag,så POFF blir hun sliten og trøtt. Noen ganger er jeg ikke hjemme før langt på kveld etter jobb,vi begge har det travelt,hun må kjøre cross for å komme på jo -jeg gjør det samme for å rekk å gi en KOS eller 10. Blir som som regel en hands-upp eller hva det skrives når vi møtes på riksvegen i forbifarta. Gleder oss til vi blir 80 eller noe,da skal vi kose oss sammen håper jeg. Synes AP❤️ skal forandre pensjonsreformen i stedet for åpningstider på polet. 100 skrivefeil,men tror du skjønner hva denne "Fjott Tussen" ville fram til.. Nå skal jeg straks kaste meg i bilen og lage bakt potet til fruen,om 4 timer,eller 6-8. Kanskje Kl.20 eller 23. Men hun er vel våken Kl 04🙃igjen. Du,ikke kjeft på de som er glad i deg,er veldig sårt.. -lett for å bli innesluttet eller finne på annet tull da man får kommentarer fra den man elsker. Vil liksom ikke være en widdowmaker heller da. Du,bit tennene sammen. Sliter litt med gubbekunder med testeronmalgel,tar nesten livet av meg. Håper du fikk,svar. Er nok ikke bare søvn,men mye annet som... ja. Anonymkode: 17206...ff1
AnonymBruker Skrevet 2. august #16 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fruen/Gomor ble 50 nå i vår. Hun jobber 13 timers skift på natt. Men når hun har fri eller ferie som nå,da er hun oppe av senga alt fra 04.30 til 06.00. KAFFEN ER KLAR!! Er 1 år eldre Gubbstrut enn henne,men jeg liker best å stå opp 06. Da rekker jeg jobben 07. Legger oss som regel mellom 21.30.og 24.00. vanligvis. Kjenner ikke deg,men Elsklingen min sover en liten "dupp" mellom 12 og 14/15.00. Er nok derfor hun er oppe tidlig og er masete om alt fra kaffe,kattedo og hva vi skal ha til middag,så POFF blir hun sliten og trøtt. Noen ganger er jeg ikke hjemme før langt på kveld etter jobb,vi begge har det travelt,hun må kjøre cross for å komme på jo -jeg gjør det samme for å rekk å gi en KOS eller 10. Blir som som regel en hands-upp eller hva det skrives når vi møtes på riksvegen i forbifarta. Gleder oss til vi blir 80 eller noe,da skal vi kose oss sammen håper jeg. Synes AP❤️ skal forandre pensjonsreformen i stedet for åpningstider på polet. 100 skrivefeil,men tror du skjønner hva denne "Fjott Tussen" ville fram til.. Nå skal jeg straks kaste meg i bilen og lage bakt potet til fruen,om 4 timer,eller 6-8. Kanskje Kl.20 eller 23. Men hun er vel våken Kl 04🙃igjen. Du,ikke kjeft på de som er glad i deg,er veldig sårt.. -lett for å bli innesluttet eller finne på annet tull da man får kommentarer fra den man elsker. Vil liksom ikke være en widdowmaker heller da. Du,bit tennene sammen. Sliter litt med gubbekunder med testeronmalgel,tar nesten livet av meg. Håper du fikk,svar. Er nok ikke bare søvn,men mye annet som... ja. Anonymkode: 17206...ff1 Var det deg som skrevet innlegg for noen dager siden der du skrev at "Elsklingen" din ikke var interessert i sex fordi hun gikk på cellegift? Synes jeg kjenner igjen måten å skrive på Anonymkode: 932da...c96
AnonymBruker Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august De fleste som ikke har søvnapné våkner tidligere når man blir eldre. Du kan ikke endre det, du må tilpasse deg det. Legg deg tidligere for å få nok søvn Anonymkode: 26c4a...b7a
AnonymBruker Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 8.56): Er det ikke kjedelig å måtte legge seg såpass tidlig? Aldri kunne være oppe sammen med andre for å være på fest, se en film eller sitte ute i varme sommerkvelder? Anonymkode: 932da...c96 Jeg står opp tidlig hver eneste dag gjennom hele året og setter langt mer pris på den effektive alenetiden jeg får tidlig på morgenen enn en eventuell avslappende fellestid utover sen kveld/natt. Når det er sagt: En sjelden gang er jeg sent oppe, og da klarer jeg meg fint med noen få timer i sengen. Anonymkode: 3ddcf...ae7 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #19 Skrevet 4. august Samme her, bortsett fra at jeg synes det er ganske fint. Jeg klarer som oftest å sovne igjen (de gangene jeg ønsker det) ved å bruke en sovemaske for å stenge ute dagslyset på sommeren. Anonymkode: c2df9...336
AnonymBruker Skrevet 4. august #20 Skrevet 4. august Føler med deg! jeg savner evnen til å sove til langt på dag (selv om det i hverdagen er praktisk å våkne tidlig) jeg er dessverre da ikke blitt mer kveldstrøtt, så jeg sovner for sent og våkner for tidlig 🙄 Anonymkode: d10fb...a48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå