Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på slakteri, men på annet felt i samme bygg (kantina til arbeiderne). Jeg har også jobbet i helsevesen. I helse der jeg brukte munnbind, tok jeg dobbelt opp med munnbind og smurte tigerbalsam eller tannkrem i mellom. Tyggis og fishermans friend hjalp også. Mentolatum under/litt inni nesa kan også funke fint. Finnes kanskje noen slags neseklyper også. 

Anonymkode: 479f7...17a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som tenker at det er noe helt galt med slaktehus når det lukter slik?

Anonymkode: 217e7...bee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du hadde vist hvor nøye det er i forhold til å slakte så hadde du holdt munn. Er mer sterilt en mange private hjem og faktisk pasient rom på sykehuset. Nøye i forhold til alle trinn.  Prøver i forhold til sykdommer, skaddet osv. En ting som viser noe galt ja da må alt sterilisere, hele rommet tømmes flr de i det hele tatt har lov å ta inn et nytt dyr. 

Anonymkode: 3c9fa...902

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg som ikke spiser kjøtt høres det "helt galt" ut, ja. Hadde nok ikke taklet å kjenne en slik lukt hver dag.

Men om man faktisk spiser kjøtt må man vel også akseptere de "stygge" sidene av det? Indrefileten eller koteletten på tallerkenen din var jo en gang del av en levende kropp, fylt med innvoller, blod og bæsj. Såklart lukter det ikke som i et bakeri!

Anonymkode: 7150a...402

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 20.53):

Jeg har ingenting med slakting eller dyr å gjøre men har et administrativt engasjement.  Jeg merker at jeg blir dårlig av lukta, selv i lokaler som ikke brukes til slakting. Det lukter veldig rart der, en blanding av rengjøringsmidler og  dårlig kjøtt. 

jeg kjenner at jeg blir uvel bare jeg kommer inn der. 

Er det noe jeg kan gjøre for å holde ut lukta?

Anonymkode: 8313e...75d

Vanlig HMS at arbeidsgiver kan tilby sine ansatte som jobber på slike steder der det er mye lukter, nesepropper. De finnes med og uten lukt som er mer behagelig. Absolutt å anbefale! 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 21.06):

Tigerbalsam under nesa. Denne lukta blir du merkelig nok vant til.

Anonymkode: 64f1e...091

Neeeei???? Da får du tårer i øynene, svir noe skikkelig også....

Anonymkode: 96a63...e14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Gi deg. Det er en lukt som kommer pga renhold mer enn noe annet. 

Anonymkode: 54430...4cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du kjent lukta på eks gartnerhalen eller hoff hadde du aldri mer såist grønsaker, pomfrie osv. Der er det kvalmende lukt. Pluss jævli mye fett på gulvet osv. Værste stedene jeg drev. Ed renhold. Til tider følte jeg det var fett samme hvor en gikk i produksjons lageret

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg liker ikke slakt, og vil helst ikke vite så mye om hvilke dyr de har. Jeg er ikke vegetarianer men vil ikke møte kua🫢

Hmmm ja, du har tydeligvis ikke satt deg så mye inn i hva de gjør på stedet du jobber, det vil jeg på generell basis anbefale deg å gjøre. 🙈 Men forsøk med noe som lukter mentol eller lignende under nesen, og se hvordan det går. Sannsynligvis vil du bli vant til det ganske fort. 

Anonymkode: 5296a...81a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er det ikke. De er veldig nøye med hygienen på slakteri. Det er ikke snakk om at det er uhygienisk, det er snakk om at det er enkelte prosesser knyttet til behandlingen av slaktene som lukter litt. De aller fleste har ikke noe problem med dette, TS sier hen er svært sensitiv. Jeg har jobbet på slakteri for nesten alle arter (kylling, storfe, småfe, gris), og jeg vet utmerket godt hvordan det både lukter, og hvordan hygienen er. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du hadde vist hvor nøye det er i forhold til å slakte så hadde du holdt munn. Er mer sterilt en mange private hjem og faktisk pasient rom på sykehuset. Nøye i forhold til alle trinn.  Prøver i forhold til sykdommer, skaddet osv. En ting som viser noe galt ja da må alt sterilisere, hele rommet tømmes flr de i det hele tatt har lov å ta inn et nytt dyr. 

Ja, på sykehus tror jeg det bare er operasjonssaler hvor de er nøyere med renholdet enn på slakteri. 

AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor røker de pølser, synes det stinker i nærheten av fabrikken.

Og hadde slitt med å jobbe i den lukta.

Anonymkode: 8f056...7f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sensitiv selv. Hos meg varierer det hvor mye luktsensitiv jeg er. Jeg hadde spurt om en innføring i arbeidet generelt på stedet. Med rengjøringa, rengjøringsmidlene, type slakt, prosessene som gjøres, dette er bra for to ting; du får generell innsikt i hva som skjer på stedet du jobber og du har en mulighet til å finne ut hva nøyaktig som kanskje er triggende.

Jeg har en gjetning på at klor og såpe basisen kanskje inneholder noe.

Jeg personlig har ingen erfaringer med «motlukt». Jeg tror og at jeg hadde funnet meg en ny jobb om jeg hadde vært plaget slik som TS.

Anonymkode: a1a69...682

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var ikke det jeg tenkte på. Tenkte mer på massedrapet som foregår der hver dag, hele året. Tenk på ordet, et hus der dyr slaktes. Man kan like godt kalle det drepehus.

Skrevet

Å, vet akkurat hvilken lukt du mener! Det lukter rent, men likevel slakt. Jeg har problemer med å spise svinekjøtt og spekeskinke pga slakterilukt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hmmm ja, du har tydeligvis ikke satt deg så mye inn i hva de gjør på stedet du jobber, det vil jeg på generell basis anbefale deg å gjøre. 🙈 Men forsøk med noe som lukter mentol eller lignende under nesen, og se hvordan det går. Sannsynligvis vil du bli vant til det ganske fort. 

De har i hvertfall Gris, storfe og geit. Om det er flere dyr vet jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (12 timer siden):

Vanlig HMS at arbeidsgiver kan tilby sine ansatte som jobber på slike steder der det er mye lukter, nesepropper. De finnes med og uten lukt som er mer behagelig. Absolutt å anbefale! 

Nå er ikke slakteriet min arbeidsgiver. Jeg  er bare innleid personell. Men jeg skal prøve dette som jeg kan smøre i nesa, og bare holde ut. 

Det er må jo være veldig trist å jobbe der. Aldri noen god lukt fra mat i kantina. Jeg vurderte å kjøpe meg en sushi på veien og spise i pausen. Fant ut at det ikke var verdt det med tanke på lukta.

Skrevet

Hei.

jeg jobber på slakteri og vet veldig godt hvilken lukt det er. Samme lukt samtlige steder jeg har besøkt og jobbet på.

jeg lukter den samme lukten svakt hver mandag, litt sterkere etter lang helger og etter sommerferien kommer jeg til å kjenne den for full styrke når jeg går inn dørene på mandagen etter ferie.😅.

det er en lukt som kun luktes utenfor produksjons/slakte hallen. I de forskjellige avdelingene luktes ikke dette.

du bør bli «neseblind»

etter hvert. At lukta setter seg i klær, hår osv er bare tull. Det stemmer rett og slett ikke. At noen som har vært på besøk på ett slakteri kanskje føler dette gjør det ikke mer sant. Lukten setter seg ikke noe sted på deg.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 22.19):

jeg opplever to ulike lukter. Den ene er inni lokalet, som er en veldig sterk spesiell lukt. I dag kom jeg til stedet og det luktet både fjøs og bensin og litt til.  Ble kvalm allerede før jeg kom inn, og måtte ta inn en ny lukt. 

Hjelper Mentol for begge lukter? 

jeg tenkte at det ikke var noe poeng å ta med en god matpakke dit. Ingenting smaker godt med den lukta der.

Jeg føler med deg. Jeg hadde det også jævlig med fjøs lukt, vom og møkkalukta da jeg startet å slakte for noen år siden, men merkelig nok har jeg på en måte blitt vant med det også.

spesielt med matlysta du nevner på de dagene vi stod å vasset i møkk og innvoller hele dagen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært mye med på jakt og vet akkurat hva du snakker om. Slaktelukta klarte jeg aldri å bli vant med, den er helt jævlig. Brakk meg hver gang vi skulle vomme ut. Da vi kuttet var det også ekkelt, men ble vant med det etter hvert. 

Anonymkode: 72dc4...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...