Gå til innhold

Foreldre og mobilbruk. Gir de fullstendig faen i sikkerheten til barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt sjokkert her, 

Jeg var på besøk hos noen som har en campingvogn stående på en plass der det blant annet er barnebasseng og andre aktiviteter for familier med barn. 

Jeg satt på en stol like ved bassenget. Like ved meg var en dame med to barn. Ene var ca 1,5 år, den andre var rundt 5. Moren lå på en solstol, fullstendig oppslukt av mobilen sin. Den lille jenta på ca 1,5 år stabbet rundt og var flere ganger nær ved å falle ned i bassenget. Jeg satt "på nåler" i nærmere 2 timer, livredd for å ikke få med meg hvis barnet falt ned - enten på de harde flisene på bakken eller i bassenget. 

Og en annen ting: Flere ganger stabbet den lille jenta bort til moren som lå der og skrollet på telefonen. Hun prøvde å få kontakt, og prøvde å ta hånda til moren. Moren bare viftet barnet unna, og fortsatte å nistirre på mobilen sin. 

Jeg er frivillig barnløs, så kanskje jeg ikke har greie på dette med å ha barn? Men må si jeg ble dypt sjokkert. En ting er sikkerheten (bassenget og det harde flislagte underlaget). En annen ting er et lite barn som vil ha kontakt og bare møter avvisning. 

Hadde mest lyst til å dra kvinnemennesket opp fra solstolen og bruke utestemme. Tror jeg gjør det hvis jeg noen gang ser tilsvarende igjen. 

Hva mener dere som har barn om sånt? 

Anonymkode: 1e190...c6d

• Liker 5
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å smile til små barn og hilse på dem, det kan være veldig gøy, prøv det neste gang. 

Anonymkode: 6691c...584

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier å smile til små barn og hilse på dem, det kan være veldig gøy, prøv det neste gang. 

Anonymkode: 6691c...584

Hva har dette med saken å gjøre? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men barnet stabbet rundt i nesten to timer - slik det sikkert har gjort før. Uten noen problemer. 

Hvorfor ødelegger du ferien din på det?

Jeg er frivillig barnløs selv - men sitter da ikke og følger med på andre barn av den grunn. 

Anonymkode: 8aec3...c2c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvsagt driter de i barna 🙄

Anonymkode: d6de4...2dc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men barnet stabbet rundt i nesten to timer - slik det sikkert har gjort før. Uten noen problemer. 

Hvorfor ødelegger du ferien din på det?

Jeg er frivillig barnløs selv - men sitter da ikke og følger med på andre barn av den grunn. 

Havner barnet i bassenget og TS er i nærheten uten å ha gjort noe, så kan hun bli straffet for å ikke ha grepet inn. 

Vi har alle et samfunnsansvar om å følge med, når vi selv observerer at foreldre ikke er tilstede eller er kontaktbar.

Anonymkode: 04db8...b0b

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Havner barnet i bassenget og TS er i nærheten uten å ha gjort noe, så kan hun bli straffet for å ikke ha grepet inn. 

Vi har alle et samfunnsansvar om å følge med, når vi selv observerer at foreldre ikke er tilstede eller er kontaktbar.

Anonymkode: 04db8...b0b

Du drar til stranden eller bassenget. Og setter deg ned og observerer hva alle barna gjør til enhver tid, og om foreldrene ser på eller ikke? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja selvsagt driter de i barna 🙄

Anonymkode: d6de4...2dc

Hvis man ikke følger med en femåring og ettåring rundt et basseng så gjør man jo det

Anonymkode: 5e1c2...6a2

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du drar til stranden eller bassenget. Og setter deg ned og observerer hva alle barna gjør til enhver tid, og om foreldrene ser på eller ikke? 

Jeg var ikke der for å "observere". 

Men ser på de foreløpige svarene her at mange kanskje synes det er helt greit å gi faen i sikkerheten til barna sine. Fordi det er så utrolig mye ting og ting som man bare MÅ se på sosiale medier. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Men ser på de foreløpige svarene her at mange kanskje synes det er helt greit å gi faen i sikkerheten til barna sine. Fordi det er så utrolig mye ting og ting som man bare MÅ se på sosiale medier. 

De er foreldre som føler seg trufne. 

Anonymkode: 5ab88...111

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Den lille jenta på ca 1,5 år stabbet rundt og var flere ganger nær ved å falle ned i bassenget.

Mor hadde fått med seg om ungen hadde ramlet ned i bassenget.

Anonymkode: c928b...5c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dagens foreldre er så opptatt av å ha nesa i mobilen at de får med seg en dritt av hva som skjer med ungene. På lekeplassen, på stranda - overalt. Og aldri har de vært så slitne. Skjermfri er bra, også for foreldre

Trist at mobilen går foran en 1.5 åring. Og tragisk om noe hadde skjedd.

Anonymkode: 5e143...14f

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mor hadde fått med seg om ungen hadde ramlet ned i bassenget.

Anonymkode: c928b...5c6

Mest sannsynlig ikke. Barn må være under observasjon 100% av tiden nær vann. En 1.5 åring vil drukne raskt, også i grunnt vann.

Anonymkode: 5e143...14f

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Mobilen går foran alt. Vi ser det overalt og ikke minst på influencere som regelrett selger sine barn på nett. Filme seg selv hele dagen, all interaksjon med barna foregår mens mor (eller far….) filmer seg selv. Noen influencere er ekstreme, som f.eks. en som fikk tvillinger for kort tid tilbake og nylig lot de ligge og være misfornøyde i bakgrunnen fordi hun selvsagt måtte vise frem det som hun hadde shoppet. Dessverre så tar andre etter, og da er det ikke så nøye med sikkerhet rundt et basseng.

Anonymkode: 287d2...4c8

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Litt sjokkert her, 

Jeg var på besøk hos noen som har en campingvogn stående på en plass der det blant annet er barnebasseng og andre aktiviteter for familier med barn. 

Jeg satt på en stol like ved bassenget. Like ved meg var en dame med to barn. Ene var ca 1,5 år, den andre var rundt 5. Moren lå på en solstol, fullstendig oppslukt av mobilen sin. Den lille jenta på ca 1,5 år stabbet rundt og var flere ganger nær ved å falle ned i bassenget. Jeg satt "på nåler" i nærmere 2 timer, livredd for å ikke få med meg hvis barnet falt ned - enten på de harde flisene på bakken eller i bassenget. 

Og en annen ting: Flere ganger stabbet den lille jenta bort til moren som lå der og skrollet på telefonen. Hun prøvde å få kontakt, og prøvde å ta hånda til moren. Moren bare viftet barnet unna, og fortsatte å nistirre på mobilen sin. 

Jeg er frivillig barnløs, så kanskje jeg ikke har greie på dette med å ha barn? Men må si jeg ble dypt sjokkert. En ting er sikkerheten (bassenget og det harde flislagte underlaget). En annen ting er et lite barn som vil ha kontakt og bare møter avvisning. 

Hadde mest lyst til å dra kvinnemennesket opp fra solstolen og bruke utestemme. Tror jeg gjør det hvis jeg noen gang ser tilsvarende igjen. 

Hva mener dere som har barn om sånt? 

Mamma med mobil her;

Når barna er i eller ved vann så er mobilen i lomma/på land. Eneste unntaket er hvis mannen min har oppsyn med barna. Da har vi tydelig og verbalt kommunisert om hvem som har ansvar og skal passe på. 

Noen ganger når barna mine kommer bort til meg og jeg er på mobil får de kanskje litt laber respons. Da driver jeg med bank/jobb/viktige ting. Men det skjer ikke gjentatte ganger og i hvertfall ikke i en slik setting. Jeg tenker at før i tiden leste far avisa og barna måtte vente litt eller fikk litt halvveis svar, så de tar nok ikke skade av at det skjer i ny og ne. Allikevel må hovedregelen være at man løfter blikket og gir dem respons  finner ut hva de vil, helst legge vekk mobilen. Men altså på en badestrand eller ved bassenget? Ikke mobil.

Anonymkode: 3c855...e2e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mange foreldre i dag tar ikke sikkerhet på alvor hvis det innebærer å følge med. Sette barnet i bilsete, bakvendt til de er 4 år? Selvfølgelig. Å faktisk se på barnet i 2 timer? Deeet orker de ikke....

Anonymkode: 3c855...e2e

• Liker 2
Skrevet

Så trist! 1,5 er jo så liten også:/ har selv en 2 åring, hadde aldri falt meg inn med å gjøre noe sånt! 😭😭fint at du passet på. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg, som forelder, synes heller ikke det er greit. Lar meg riktignok ikke sjokkere, finnes da foreldre som gjør enda verre ting enn det der mot barna sine (drikker seg fulle, ruser seg, er voldelige). 

Lett å tenke at man "får det med seg" hvis barnet ramler i vannet, men det er slett ikke sikkert. Mange er jo HELT fjerne når de ser i mobilen, uten å innse det selv. 

Jeg er årvåken når barna er i basseng uten meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du den frivillige barnløse svigerinnen som har en forferdelig sliten svigersøster ? 😂 

Neida - fra spøk til alvor. 

Mulig moren slet med sitt akkurat der og da, det er ting du ikke vet. Man skal absolutt passe på barna sine.

Anonymkode: eeecc...50d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du den frivillige barnløse svigerinnen som har en forferdelig sliten svigersøster ? 😂 

Neida - fra spøk til alvor. 

Mulig moren slet med sitt akkurat der og da, det er ting du ikke vet. Man skal absolutt passe på barna sine.

Anonymkode: eeecc...50d

Aner ikke noe om den "barnløse svigerinnen"? 

Hva moren evt. slet med, er ikke mitt problem. Men å se et bittelite barn som såvidt har lært å gå stabbe rundt på farlige områder mens mor tydeligvis prioriterte telefonen sin var et trist og sjokkerende syn. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...