AnonymBruker Skrevet i går, 15:46 #1 Skrevet i går, 15:46 Altså, jeg skjønner at noen har et slags følelsesmessig forhold til gamle dieselbiler, men helt ærlig – de føles utrolig treige sammenlignet med en vanlig elbil. Jeg har kjørt både ny og gammel diesel, og det føles alltid som at motoren må tenke seg om før noe skjer. Elbilen min skyter fart så snart jeg bare tenker på gasspedalen. Hvorfor snakker folk fortsatt om diesel som om det er «sterkt»? Er det bare en slags maskulin identitetsgreie, eller henger de rett og slett ikke med på utviklingen?" Anonymkode: 5d819...73e 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:54 #2 Skrevet i går, 15:54 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Altså, jeg skjønner at noen har et slags følelsesmessig forhold til gamle dieselbiler, men helt ærlig – de føles utrolig treige sammenlignet med en vanlig elbil. Jeg har kjørt både ny og gammel diesel, og det føles alltid som at motoren må tenke seg om før noe skjer. Elbilen min skyter fart så snart jeg bare tenker på gasspedalen. Hvorfor snakker folk fortsatt om diesel som om det er «sterkt»? Er det bare en slags maskulin identitetsgreie, eller henger de rett og slett ikke med på utviklingen?" Anonymkode: 5d819...73e Tror du misforstår litt. Diesel har «bra» dreiemoment sammenlignet med bensin. Å sammenligne med EL-biler er litt urettferdig da EL-biler er overlegne fossilt. Å sammenligne diesel med EL, blir som å sammenligne Real Madrid med Bryne fotballklubb. Begge er fotballag, men der stopper likheten. Anonymkode: 81468...cfe 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:55 #3 Skrevet i går, 15:55 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Altså, jeg skjønner at noen har et slags følelsesmessig forhold til gamle dieselbiler, men helt ærlig – de føles utrolig treige sammenlignet med en vanlig elbil. Jeg har kjørt både ny og gammel diesel, og det føles alltid som at motoren må tenke seg om før noe skjer. Elbilen min skyter fart så snart jeg bare tenker på gasspedalen. Hvorfor snakker folk fortsatt om diesel som om det er «sterkt»? Er det bare en slags maskulin identitetsgreie, eller henger de rett og slett ikke med på utviklingen?" Anonymkode: 5d819...73e Dieselbiler har som regel høyere dreimonent enn bensinbiler. Så skjønner ikke helt hva du mener her. En diselbil vil være litt treig ut fra start, men vil har mer kraft i høyere fart. Du vil kunne kjøre på lavere turtall. En bensinbil vil "skyte" ut fra start, men du vil måtte gire og presse bilen på høyt turtall for å få noe kraft ut av den. Men, vi opplever det alle forskjellig. Anonymkode: 45a7d...6fd
AnonymBruker Skrevet i går, 16:38 #4 Skrevet i går, 16:38 Som andre sier, dreiemoment er sterkere i diesel- enn i bensinmotorer. Det er derfor kommersielle kjøretøy oftest er diesel - de trenger kraft, ikke sprinten. Mye av kraften til fossilbiler forsvinner i automatkassa, i hvert fall om du etterlyser umiddelbar effekt. Derfor foretrekker entusiaster manuelle gir. Elbil er toppen av kransekaka, dog. Umiddelbar effekt, og sterkest på lavest turtall. Forbikjøringer med elbil er på et helt annet nivå enn fossilt. Jeg har tre biler for tiden, en ladbar hybrid stasjonsvogn til kona, en elbil til meg, og en veteran som kun jeg kjører. Veteranen er egentlig veldig kraftig, men blekner mot elbilen som kosta 199k ny når det gjelder forbikjøring...eller effektivitet. Kjører seks-sju mil for en håndfull kroner med sommerpriser på strøm, mens veteranen lager slurpelyd fra tanken og blir beskattet herfra til månen. Ikke vits i å kjøre fossil lenger med mindre man virkelig, virkelig vil betale for det. Anonymkode: 85afb...5cd 1 1
Mannisinbestealder Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mye av kraften til fossilbiler forsvinner i automatkassa, i hvert fall om du etterlyser umiddelbar effekt. Derfor foretrekker entusiaster manuelle gir. Dette er bare tull. Det gjelder kanskje for noen veteranbiler eller for de gammeldagse amerikanske bilene. De siste 20 årene har de automatiske girkassene vært veldig effektive. Dreiemomentet er som kjent noe sterkere på dieselbiler, men det er like vikrig at bilen har turbo. Da forsterkes dreiemonentet mye. Det er også her tuning har effekt ved at man kjører opp turbotrykket. Dobbel eller trippel turbo er også veldig effektivt for å oppnå krefter og dreiemoment. Da spinnes turbotrykket opp på forskjellige tidspunkter og man oppnår et jevnere moment. En twin turbo bensinmotor får gjerne omtrent samme moment som en tilsvarende dieselmotor med en turbo. Hybridbiler får gjerne hjelp av elmotor på en slik måte at den supplerer fossilmotoren og gir et sterkere og jevnere dreiemoment. Det er også en grei løsning.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden Mannisinbestealder skrev (1 time siden): Dette er bare tull. Trykk bånn gass i en hvilken som helst bil med automatkassa. "Gulpesekundene" med giring og Wandler-effekten er der overalt. Anonymkode: 85afb...5cd 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden Elmotoren gir fullt moment fra 0 km/t, noe som er umulig med en forbrenningsmotor. Elbiler kan styre moment elektronisk og med sensorteknikk, noe en forbrenningsbil ikke kan styre i samme grad. En lastebil med elmotor kan trekke mer last og akselrere fortere. Det er batteri og dermed også rekkevidde og lading som er en svært begrensende faktor enda. Men de holder på å løse det også. Om 10 år vil vi se mange elektriske lastebiler. Anonymkode: 67255...8fd
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En lastebil med elmotor kan trekke mer last og akselrere fortere. Det er batteri og dermed også rekkevidde og lading som er en svært begrensende faktor enda. Men de holder på å løse det også. Anonymkode: 67255...8fd Tror ikke du vet stort om lastebil og vekt. Totalvekt på et 18 meter vogntog er 50tonn, er det derimot 25,25meter kan det veie 60tonn. På den den bilen hvor det er putta inn batteri som drivkilde til fremdrift, går den vekta på bekostning av nyttevekt. Ergo blir lasta du kan legge på, mindre mot det er dieseldrift. Så på en youtube video fra Sverige hvor en tømmetransportør hadde anskaffet en eldreven tømmerbil. Last på henger kunne være det samme, men ikke på bilen. Fordi, batteriet tar en stor del av den samlede vekten på bilen, samt at vekfordeling mellom boggi og foraksel ble feil. Det positive var derimot at strømforbruket var overraskende lite. Men det er pga lett i motbakke for å hente tømmer, og med max last i unnabakke som skjøv på så mye at den fikk tilbake mye av den forbrukte strømmen. Anonymkode: 29a56...f84
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden Jo, el-lastebiler går utrolig mye bedre enn diesel eller CNG. Det ligger jo i sakens natur. Tilfeldig valgt eksempel: Anonymkode: 85afb...5cd
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Trykk bånn gass i en hvilken som helst bil med automatkassa. "Gulpesekundene" med giring og Wandler-effekten er der overalt. Anonymkode: 85afb...5cd igjen. Bare å slutte med disse sammenligningene mellom EL og diesel. Det er to ulike divisjoner. Anonymkode: 81468...cfe
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror ikke du vet stort om lastebil og vekt. Totalvekt på et 18 meter vogntog er 50tonn, er det derimot 25,25meter kan det veie 60tonn. På den den bilen hvor det er putta inn batteri som drivkilde til fremdrift, går den vekta på bekostning av nyttevekt. Ergo blir lasta du kan legge på, mindre mot det er dieseldrift. Så på en youtube video fra Sverige hvor en tømmetransportør hadde anskaffet en eldreven tømmerbil. Last på henger kunne være det samme, men ikke på bilen. Fordi, batteriet tar en stor del av den samlede vekten på bilen, samt at vekfordeling mellom boggi og foraksel ble feil. Det positive var derimot at strømforbruket var overraskende lite. Men det er pga lett i motbakke for å hente tømmer, og med max last i unnabakke som skjøv på så mye at den fikk tilbake mye av den forbrukte strømmen. Anonymkode: 29a56...f84 En vi kjenner som driver med tømmerkjøring. Prøvde en el lastebil en periode problemet oppstod mengde strøm som en trengte til kran osv gjorde at det ikke lønte seg. Pluss mindre lass de kunne ha med pga tyngde på batteri. Og ladetid gjorde at de fikk for mye dødtid på bilen. Anonymkode: da4b5...4b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå