Gå til innhold

Er 4-5 ukers sommerferie blitt vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lærer og får stadig høre at «lærerne blir lurt». Vi får så mye tyn fordi vi har hele 6-7 uker «sommerferie» og at vi er sååå heldige. (Selv om dette er tvungen avspasering etter overtid uten lønn). Så sitter alle bekjente utenfor skoleverket med fleksitid og gode ordninger som gjør at de har like mye fri som meg på sommer og i langhelger, en uke her og der som det passer dem. Og mye hjemmekontor. 

Nei, lite som holder meg igjen i yrket nå med tvungen avspasering og derfor skyhøye priser på alle reiser i høysesongen. 

Jeg har hatt nøyaktig 6 uker og 5 dager ferie.  Ikke 8 som «alle tror». 

Anonymkode: 60d49...95c

Forskjellen på mange av oss med «hjemmekontor og gunstige ordninger» er at vi MÅ finne løsninger. De løsningene kan være ganske så stressende, og involvere mye dobbeltarbeid: Unger OG jobb på de merkeligste tidspunkt, og også dårlige og slitsomme kombinasjoner av jobb og barn. 
La meg ta i dag som eksempel: 
Tror nok du sterkt overvurderer hvor gunstig det for eksempel er å sitte på hjemmekontor når man har  barn med diagnoser som stimmer og har ticks. Jeg holder på å gå på veggen. Har plassert ungen foran iPad i hele dag, det er eneste mulighet til å forsøksmessig få til å jobbe noe. Hører stimmingen og ticksene selv fra andre etasje. Mannen min er fysisk på jobb, heldiggrisen (sykehus). Siden hans jobb ikke er fleksibel, havner alt på meg. Og enda er det lenge til skolen starter. Ikke kan jeg avspasere heller, for jeg har altfor mye å gjøre. 

Ikke kan vi ta med ungene til syden når det er «billig» utenfor skoleferiene heller, for da er de jo på skolen!!! Dessuten er det ikke gikk at vi voksne ville fått fri, heller. Det er jo ikke sånn at jobbene våre ikke må gjøres. 
I høst- og vinterferien har vi jo ikke fri, så da går det heller ikke. Ikke i juleferien heller, for vi jobber «de svarte dagene» i jula. Og da har jeg ikke engang begynt å ta vaktene til samboeren min med i beregningen (lege). 
Det er faktisk et stort privilegium å kunne ha fri i alle skoleferiene. Jeg vet at det kommer med en pris, men det er mange, mange som ikke får betalt for overtid. Hvis du er så misfornøyd, så får du bytte jobb. For å si det sånn, så er det flere i mitt yrke som har gått over til å jobbe i skolen som sier det er svært fornøyd med både arbeidstider, ferier og lønn. Så jeg er ikke spesielt åpen for klaging på det. 

Anonymkode: 5ecb3...7cc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, barnehagen og skolen er stengt tre uker her hver sommer, da må vi ta tre av ukene for å få alt til å gå opp, så det er ikke slik at alle andre enn lærere har lite fleksibilitet mtp å reise utenom hovedferiene. Dessuten er det ikke lov å ta ut skolebarn utenom hovedferiene her vi bor. 

Anonymkode: a13ac...56e

Nå er det ikke alle som har barn uansett da

Så gullkantet..

Og må si at det er svært så mye folk får jobbet inn. Når henter dere tid til det? I en hektisk hverdag. Jobbe inn dager og uker tar veldig lang tid.. 

Anonymkode: 971a1...1ba

Man jobber gjerne noen timer ekstra hver kveld, eller den ene jobber inn et par timer på morgenen og den andre et par timer på kvelden. Jobber man to timer ekstra per dag sparer man opp 10 timer hver uke, så en uke per måned. Jobber man bare en time ekstra per dag sparer man opp en uke annenhver måned.

Anonymkode: 48571...634

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss i helsesevesenet (langturnus+ natt) har mange 4-5 uker fri. De tar ut 2-3 uker som ferie, og supplerer i begge ender med turnusfri. 

Anonymkode: d1dc9...817

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som rådgiver i en stor kommune, og tar alltid 4 uker på sommeren. Jeg jobber meg opp avspassering til å ta fri en eller to dager vinterferie, og fri i forbindelse med påsken. Kanskje tar jeg hjemmekontor en dag i påsken om nødvendig. Fri i forbindelse med høstferie er kun også evt avspassering. Så bruker jeg gjerne ferie i julen (har halv dag julaften/nyttårsaften så da blir det alltid avspasering) og noen inneklemte dager i mai. 
Vi stempler inn og ut, så jeg får bare mine 5 uker med ferie. Hjemmekontor ER hjemmekontor, og aldeles ikke skjult fri. 
Jeg er økonom og har mye overtid (som ikke er betalt overtid, men kun ekstra timer som blir tatt ut som 1:1 avspassering) i noen perioder. Spesielt januar og februar er travle. 

Og du som er lærer over her: om du mistror mine hjemmekontordager og fleksitid så skal jeg jaggu mistro din udokumenterte «tvungen» avspassering. 

Anonymkode: 8966c...252

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber stort sett 45-60 timer i uka, og har derfor en stor flekssaldo jeg bruker i påska, inneklemt dager, høstferie, jula osv. Tar fire uker ferie på sommeren fordi det er den roligste perioden på jobb, samt at bhg/skole er stengt og ungene ikke kan være hjemme alene. Har som regel en ferieuke til gode på slutten av året, som overføres til neste år.. i år hadde jeg 46 feriedager og 160 fleksitimer på saldoen… Så jeg klarer rett og slett ikke å bruke det opp i løpet av året. 

Så ja: Har en del ferie/avspasering i løpet av året, men jobber samtidig mer enn normalt alle de andre ukene i året (samt at jeg aldri kobler av 100 % når jeg har fri heller, skjer alltid noe som gjør at jeg må jobbe en time her og en time der).

Anonymkode: 4a235...84e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber stort sett 45-60 timer i uka, og har derfor en stor flekssaldo jeg bruker i påska, inneklemt dager, høstferie, jula osv. Tar fire uker ferie på sommeren fordi det er den roligste perioden på jobb, samt at bhg/skole er stengt og ungene ikke kan være hjemme alene. Har som regel en ferieuke til gode på slutten av året, som overføres til neste år.. i år hadde jeg 46 feriedager og 160 fleksitimer på saldoen… Så jeg klarer rett og slett ikke å bruke det opp i løpet av året. 

Så ja: Har en del ferie/avspasering i løpet av året, men jobber samtidig mer enn normalt alle de andre ukene i året (samt at jeg aldri kobler av 100 % når jeg har fri heller, skjer alltid noe som gjør at jeg må jobbe en time her og en time der).

Trives du i jobben da? Jeg regner med at du kanskje ikke er alene med barn om du jobber så mye? 

AnonymBruker
Skrevet

Så gullkantet..

Og må si at det er svært så mye folk får jobbet inn. Når henter dere tid til det? I en hektisk hverdag. Jobbe inn dager og uker tar veldig lang tid.. 

For min del vet jeg ikke om det er gullkantet akkurat. Selv om jeg har stor fleksibilitet, så forventer arbeidsgiver at jeg også gir tilbake.

Er jeg hjemme med syke barn, så jobber jeg. Ingen som stepper inn og fikser jobben mens jeg er borte, om jeg ikke gjør det, hoper det seg opp.

Er jeg selv syk, så jobber jeg når jeg klarer det. Eller fyller innpå med nok smertestillende til at jeg klarer å gjennomføre det som haster.

Mail leser og svarer jeg om jeg har fri eller ikke.

I ferien har jeg jobbet i overkant av 20 timer, flettet inn på tidspunkt hvor resten av familien ikke merker så mye til at jeg jobber.

Stortsett hver dag starter jeg 30-60 minutter før på jobb, og en del lunsjpauser går til møter eller annet som ikke kan vente. Det blir en del timer i løpet av året.

Har innimellom satt meg ned å jobbet når resten av huset har lagt seg, slik at det skal gå minst mulig utover familien.

Anonymkode: 4dc6f...fa6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer. Mannen har kontorjobb og jobber en del overtid i løpet av året. Altfor mange helger ødelegges av at han må jobbe hele søndagen eller begge dagene for å rekke en tidsfrist. En del av det betales ut, men noe blir fri. Jeg skulle ønske han kunne ta ut alt som fri. Vi får fire uker sammen om sommeren. Han pleier dog ikke å ha fri alle de andre skoleferiene.

For ordens skyld skulle jeg heller ønske at han jobbet mindre slik at vi fikk mer tid sammen i hverdagen og helgene.

Anonymkode: 6a237...a8c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så gullkantet..

Kan bare svare for min mann. Han jobber mange ettermiddager og kvelder, og da faller alt med barna på meg. Jeg lager mat, vasker, rydder, får barn på fritidsaktiviteter og legger dem før han kommer. Når han jobber i helgene, faller også alt på meg. Jeg blir jo også helt utslitt...

Anonymkode: 6a237...a8c

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg får ikke ei krone i lønn en eneste dag når jeg tar ut ferie. Så at vi unner oss 1,5 uke hjelp med støtte fra nettverket rundt oss for at barna skal få en fin og lang ferie … haha 😂😂😂😂

Anonymkode: 02d7f...d4b

Det er jo veldig merkelig å si at du unner deg dette, når det ikke har noen kostnad for deg. Da forstår du ikke hva ordet betyr. 

Brunhilde skrev (4 timer siden):

Har ikke ungene fri når du har fri? De burde ha, og trenger nok, like lang ferie som du har. 

Min 5-åring har mast om barnehage en hel uke og er overlykkelig fordi barnehagen åpner igjen i morgen. Hun har savnet vennene sine, både barn og voksne. Og hun, som meg, trives best med rutiner og hverdag. Personlig skulle jeg helst hatt henne hjemme den siste uka jeg har fri også, men jeg respekterer hennes ønske. 

Anonymkode: dbc4a...ec1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (9 minutter siden):

Trives du i jobben da? Jeg regner med at du kanskje ikke er alene med barn om du jobber så mye? 

Stortrives med jobben. Vi er to foreldre ja, og far følger opp ungene og hjemmet like mye som meg. Jobber vanlige timer på kontoret, og alltid noen timer på kvelden når ungene har lagt seg. Eller når jeg venter mens de er på trening og sånne ting. Fletter inn timene der det funker best mtp. familien, så ungene merker ikke veldig mye til det.

Fleksibilitet går begge veier - jeg har en fleksibel jobb der jeg styrer mye av kalenderen selv, men må samtidig yte tilbake selvsagt. Er helt greit for meg å jobbe mye når jeg får fleksibiliteten i retur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så gullkantet..

Jeg får overtid etter åtte timer til vanlig og etter 7 timer juni til august. Så får jeg hundre prosent overtid i helgen. Jobber seks til åtte timer på kontoret, og tar deretter en til tre timer fra sofakroken. Får derfor minst en time overtid om dagen, det er minst fem timer hver uke. I tillegg har vi kun fem timer arbeidsdag i påskeuken og juleuken, samt nevnte syv timer på sommeren, så vi trenger som regel ikke fulle åtte timer for å dekke én dag ferie. Jeg jobbet inn en hel uke på en uke nå i den travle perioden før ferien. 

Anonymkode: e74c4...43a

AnonymBruker
Skrevet

Nope. Er ikke det litt 

Pass på hva du skriver, folk klikker i vinkel her av tanken på at ungene dine skal ha det fint med noen andre. Gud forby!

Som skrevet over; bestemor er på besøk ei uke og den uken kombinerer vi med fri for barna og jeg jobber 50 %. Hva er problemet med at bestemor vil komme på besøk? Hva er galt med dere på kG? 😂😂😂

Og den andre ferieuka hos besteforeldre er for at barna selv skal få ei fin uke med fiske, litt mer tv enn vi tillater, kos og samhold med slekta. Den er kun for ungene sin del, vi kunne gjerne sendt dem på SFO/BHG igjen vi. 

Innlegget ditt bare oser mistrivsel i eget liv 😂😂😂😂😂😂😂

Nå er ikke denne tråden relevant for meg, men tror ikke folk reagerer på at barna er hos besteforeldrene, fordi det er jo bare flott! Men dere er heldig som kan gjøre det slik, ikke alle kan det. Og når du da presterer å skrive at «penger er ikke alt», som om alle andre setter penger før barnet sitt? Ikke alle har mulighet til å få den hjelpen dere får og mange hadde nok gjerne heller tatt mer tid med barna. 
Det er holdningen din, ikke at barna koser seg med besteforeldrene. 

Og ikke start med «ville aldri fått barn uten nettverk» greiene som mange kommer med. Ting skjer.

Anonymkode: f4e4b...21c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid ferie hele juli. Jobber så mye overtid at det alltid blir en uke på vår, høst og jul i tillegg uansett.

Anonymkode: 1ef01...eb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dere med barn som sliter med å få det til å gå opp. Kan dere ikke bare ta ulønnet fri? Det har man krav på når barnet ikke har noe sted å være eller har noe tilbud noe sted (f.eks. når barnehagen er stengt). Det er bare å søke så må de innvilge det. 

Anonymkode: 2e250...436

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men dere med barn som sliter med å få det til å gå opp. Kan dere ikke bare ta ulønnet fri? Det har man krav på når barnet ikke har noe sted å være eller har noe tilbud noe sted (f.eks. når barnehagen er stengt). Det er bare å søke så må de innvilge det. 

Anonymkode: 2e250...436

Er ikke alle som «bare kan ta ulønnet fri». Mange lever fra lønning til lønning, og en får sjeldent permisjon fra forefallende regninger. 

Anonymkode: e74c4...43a

• Liker 3
Skrevet

Vi ofrer en del for å gi barna mest mulig fri. Jeg jobber kun 70%, og tar ulønnet fri ved behov. Har lavt nok forbruk og billig nok hus til at det går helt fint. I tillegg kan man jo dele seg litt :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er mange som nyter fleksibel arbeidstid og hjemmekontor. De jobber gjerne skikkelig effektivt i et par timer og later som om de har jobbet full dag. Har flere venner som jobber akkurat når de vil, spesielt innen IT, salg og administrasjon.

Anonymkode: a3696...793

Jeg (TS) har selv mye hjemmekontor og en jobb innen IT. Men har en rolle som gjør at jeg må være tilgjengelig de 7,5 timene arbeidstiden min er. Vi har ikke fleksitid og mulighet for å opptjene plusstid er veldig begrenset. 

Anonymkode: 590b9...e7c

AnonymBruker
Skrevet

Jobber turnus. 7 netter på, 7 netter av. Starter ferien i en uke som jeg skal jobbe, og med en uke fri i begge ender blir det 5 uker totalt, men har brukt 3 ukers ferie.

Da har jeg igjen 2 ukers ferie, og kan ta en uke ferie i en uke jeg jobber og får da 3 uker fri. 

Anonymkode: 8eccb...c33

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så gullkantet..

Hvis man har 37,5 timers uke/7,5 timers arbeidsdag tar det nøyaktig én uke å jobbe inn en dag. Man kan f.eks være på jobb fra 7.30 og gå hjem klokka 17, det er ingen spesiell lang dag. Eller man kan ta to lange arbeidsdager og resten normale og jobbe et par timer søndag ettermiddag. Er man to foreldre med barn som skal følges opp, lager man et system som gjør at det alltid er en hjemme på morgen og ettermiddag. Noen av oss har jobber der vi må reise på møter, selv om mye mer tas på teams kan det være effektivt å møtes fysisk innimellom også. Da samler man gjerne opp flere ting og det blir en lang arbeidsøkt, i tillegg til å jobbe mens man sitter på tog/buss/flyplass. Sånt blir det timer av. Hos oss får ingen overtid, selv om vi har oppgaver som må leveres innen tidsfrister. Så alt tas ut i avspasering. 

Anonymkode: 4b1d3...1d6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...