AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:55 #1 Skrevet torsdag kl 14:55 Vi har hatt 3 ukers sommerferie i år, som vanlig. De to resterende ukene vi har tilgode fordeler vi alltid litt utover i året. Men rundt oss blant barnas klasse- og barnehage-venner har mange 4-5 ukers sommerferie og det er ikke snakk om foreldre som er lærere eller andre i skoleverket . I tillegg har jeg lagt merke til at de gjerne er 1 uke i syden i høstferien, 1 uke på fjellet i påsken og gjerne på én utenlandstur til i vinterferien. I morgen starter SFO opp og det er kun vår 7-åring og noen få andre som skal dit. De andre er fortsatt på ferie og ikke hjemme før helgen innen skolen starter 18.august. Minstemann har allerede vært i barnehagen i 1 uke nå og der er de også kun en liten gruppe. Dette er selvfølgelig fint for de som får det til, og ikke minst barna. Det ligger ingen misunnelse bak dette, bare litt undring over hvordan de får det til? Hvordan klarer folk å opparbeide dette eller kjøpe seg ferie? Det krever jo mye overtid eller koster en formue å ta ulønnet fri? Er dette vanlig? Anonymkode: 590b9...e7c 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:58 #2 Skrevet torsdag kl 14:58 Jeg har begynt å ta all ferien min (5 uker) i løpet av sommeren. VI er pålagt 3 uker i juli. Resterende kan vi ta ellers i året. Før sparte jeg alltid disse dagene til juleferie o.l. Men har funnet ut at jeg heller tar meg ubetalt fri i romjula. Det er ingen annen grunn enn at jeg har råd til det. Har bare meg selv og tenke på og har konkludert med at det er verdt det. Fritid trumfer jobb, så lenge det er innenfor eget budsjett. Anonymkode: 9578e...fb1 14 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:59 #3 Skrevet torsdag kl 14:59 Er læreren, så for min del løser det seg sånn. Min mann har en jobb hvor han kan flekse en del, han har også ofte mye fri i perioder vi ønsker det. Anonymkode: 89812...d6c 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:00 #4 Skrevet torsdag kl 15:00 Jeg tror mange ikke tar fri i romjul og påske etc- men «jobber» fra hytta da. Anonymkode: 0ca91...5d4 23 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:03 #5 Skrevet torsdag kl 15:03 jeg kunne tenkt meg 3 uker, men er "tvunget" 4 uker siden sfo stenger, Men dette er jo bare for en periode på noen få år. vi har 6 ukers fri betalt da så det er fortsatt 2 uker igjen å bruke, ta 1 ved jul og 1 litt tilfeldig rundt. Anonymkode: 9abb4...5e8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:03 #6 Skrevet torsdag kl 15:03 Både jeg og mannen har 6 uker i kontrakten nå, det har blitt ganske vanlig. Og mye fleksibilitet - jobber litt her og der i ferie, og jobber inn litt før og etter ferie. Om vi ønsker kan vi også registrere fri uten lønn, det er en løsning vi har valgt innimellom. Og - er som en allerede har nevnt. Påske og jul - man er tilgjengelig, tar unna det som trengs, og da går fleksibiliteten begge veier. Er det en langhelg så jobber man bare inn før og etter, og er tilgjengelig underveis. Anonymkode: 3a801...d3e 5 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:04 #7 Skrevet torsdag kl 15:04 Ser noen foreldre her deler seg, at mor og far ikke har all ferie samtidig. Anonymkode: 6a7b2...e4a 7 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:04 #8 Skrevet torsdag kl 15:04 Jeg har fem uker ferie i jobben, i tillegg jobber jeg opp noen uker til ved å jobbe overtid. Jeg har en jobb hvor det er mulig å jobbe mye på kvelder, så jeg gjør det etter leggetid for å ha mer ferie. I tillegg går ungene på aktivitetsskole istedenfor SFO i uke 26-27 og 33, og så er de også en uke hos besteforeldrene. Mine barn har derfor hatt åtte uker ferie i sommer, og vi kommer også til å ha fri hele høstferien og to uker i desember. Anonymkode: e74c4...43a 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:08 #9 Skrevet torsdag kl 15:08 Så og si alle på mitt arbeidssted tar ut 4 hele uker sommerferie og en del seniorer tar 5 uker. Fryktelig upraktisk, fordi vi ikke har noen erstattere for de funskjonene de har. Selv har jeg kun tatt 3 uker og det forventes at vi tar aksjoner på innkommende mail fra kunder, nettopp fordi vi ikke har en alternativ kontaktperson ila ferien. Jeg er nå i min 2 ferieuke og har vært pålogget jobb hver dag, så føles ikke som ferie. Så er det ting jeg ikke får utrettet og levert kunde pga andre nøkkkelpersoner ikke er tilstede. Så i praksis får jeg ikke fullført noe fra midten av juni og til slutten av august. Og kundene er drit forbannet Anonymkode: ecf0d...674 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:14 #10 Skrevet torsdag kl 15:14 Fleksitid, avspasering, hjemmekontor, sommertid gjør det enklere å få til miniferier gjennim hele året, har 4 uker nå i sommer. Anonymkode: c8d8d...f46 4 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:15 #11 Skrevet torsdag kl 15:15 Er ikke så vanlig det nei. Men kanskje noen deler opp ferier. Slik at dem får set til å gå opp. Eller besteforeldre som må stille opp. Her på jobb så får dem max 3 uker ferie i sommeren. Hvis ikke så går ikke det opp. Jeg velger å ikke ha ferie om sommeren. For å stille opp når andre folk har ferie. Jeg har voksne barn. Så jeg kan dra på ferie når som helst. Anonymkode: 5ff8b...d10 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:19 #12 Skrevet torsdag kl 15:19 Det vanlige er å ta to uker om våren og tre uker om høsten. Ellers er jeg usikker på om ts mener å HA ferie eller å REISE på ferie? Anonymkode: 44e21...f9e 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:23 #13 Skrevet torsdag kl 15:23 Vi tar all ferie i fra 25 sept. Anonymkode: c9fd9...1e8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:27 #14 Skrevet torsdag kl 15:27 Jeg har hatt fire uker for første gang siden jeg gikk på barneskolen tror jeg, og det har vært helt fantastisk deilig! Føler jeg virkelig har fått slappet av og fått ladet batteriene. Vi mulighet for 24 fleksidager tillegg til ferien, og jeg jobber ofte veldig mye over så får en del plusstimer jeg kan ta ut. Tenker å ta ut en del av dette utover høsten og til jul. Anonymkode: 646a9...013 1
visp Skrevet torsdag kl 15:32 #15 Skrevet torsdag kl 15:32 Vel, etter at det ble vanlig med gjemmekontor så har nok dette blitt mer vanlig. Vet om folk som kun sjekker mailen en gang pr. dag og da er det hele arbeidsdagen. Kommer veldig an på hvilket yrke man har. 5 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:36 #16 Skrevet torsdag kl 15:36 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så og si alle på mitt arbeidssted tar ut 4 hele uker sommerferie og en del seniorer tar 5 uker. Fryktelig upraktisk, fordi vi ikke har noen erstattere for de funskjonene de har. Selv har jeg kun tatt 3 uker og det forventes at vi tar aksjoner på innkommende mail fra kunder, nettopp fordi vi ikke har en alternativ kontaktperson ila ferien. Jeg er nå i min 2 ferieuke og har vært pålogget jobb hver dag, så føles ikke som ferie. Så er det ting jeg ikke får utrettet og levert kunde pga andre nøkkkelpersoner ikke er tilstede. Så i praksis får jeg ikke fullført noe fra midten av juni og til slutten av august. Og kundene er drit forbannet Anonymkode: ecf0d...674 Er du leder/eier? Om ikke har du ansvar for ditt. Såfremt du har informert om situasjonen. Og kan droppe offerrollen. Anonymkode: 3a801...d3e 3 4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:41 #17 Skrevet torsdag kl 15:41 På min jobb er det vanligst med 4 uker sammenhengende, men vi har også en arbeidsplass hvor man opparbeider seg mye fleksitid og reisetid som kan avspaseres, og gjør det mulig å også ta fri på andre tidspunkt. Anonymkode: 60e99...e79 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:41 #18 Skrevet torsdag kl 15:41 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi har hatt 3 ukers sommerferie i år, som vanlig. De to resterende ukene vi har tilgode fordeler vi alltid litt utover i året. Men rundt oss blant barnas klasse- og barnehage-venner har mange 4-5 ukers sommerferie og det er ikke snakk om foreldre som er lærere eller andre i skoleverket . I tillegg har jeg lagt merke til at de gjerne er 1 uke i syden i høstferien, 1 uke på fjellet i påsken og gjerne på én utenlandstur til i vinterferien. I morgen starter SFO opp og det er kun vår 7-åring og noen få andre som skal dit. De andre er fortsatt på ferie og ikke hjemme før helgen innen skolen starter 18.august. Minstemann har allerede vært i barnehagen i 1 uke nå og der er de også kun en liten gruppe. Dette er selvfølgelig fint for de som får det til, og ikke minst barna. Det ligger ingen misunnelse bak dette, bare litt undring over hvordan de får det til? Hvordan klarer folk å opparbeide dette eller kjøpe seg ferie? Det krever jo mye overtid eller koster en formue å ta ulønnet fri? Er dette vanlig? Anonymkode: 590b9...e7c Ja, vi strekker oss langt for at barnet skal få flere uker ferie. Dette med kun 3 ukers ferie er et nytt konsept, drevet frem av foreldre som ikke orker ungene sine og mener de har det best i institusjoner. Slik ser det ut hos oss: Jeg tar første uka fri ved hjelp av bestemor, mens jeg jobber jobber delvis hjemmefra. Andre uke tar far og jeg sammen. Tredje uka tar far og jeg sammen. Fjerde uka tar jeg alene med barna (min tredje uke) Femte uka tar jeg med jobben på ferie, mens far har fri (fars tredje uke) Sjette uka er barna hos besteforeldre Og så tar jeg av og til en fjerde uke, som da blir barnas syvende uke fri. Eller mannen gjør det. Penger er ikke alt for oss. Anonymkode: 02d7f...d4b 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:42 #19 Skrevet torsdag kl 15:42 Fleksibel arbeidstid. Det betyr ikke at man ikke man tar mer fri, men at man fordeler og prioriterer arbeidsmengde og oppgaver gjennom året. Jeg har fem uker betalt ferie, og 37,5 timers arbeidsuka, men jeg jobber 45-50 timer i uka store deler høst og vår. Sørger for å til enhver tid ha minst 50 plusstimer, som jeg tar ut og fyller opp igjen. Slik har jeg to uker fri jul/nyttår, fem uker på sommeren, et par langhelger høst og vår. Det blir som en bufferkonto i banken. På vår arbeidsplass har vi ansvar for egne prosjekter individuelt eller i team og må selv sørge for at oppgavene blir gjort og resultatene levert slik de skal. Vi styrer over vår egen kalender, og planlegger og legger inn friperioder i kalenderen lang tid på forhånd. Det er frihet under ansvar, og vi har ingen vikarer som gjør oppgavene for oss hvis vi selv ikke leverer, så det er ikke mulig å snike seg unna. Jeg elsker å ha sammenhengende friperioder og selv bestemme når jeg vil ha fri, derfor har jeg bevisst unngått arbeidsplasser der man operere med vaktlister, feriepuljer osv. Anonymkode: 4b1d3...1d6 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:44 #20 Skrevet torsdag kl 15:44 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, vi strekker oss langt for at barnet skal få flere uker ferie. Dette med kun 3 ukers ferie er et nytt konsept, drevet frem av foreldre som ikke orker ungene sine og mener de har det best i institusjoner. Slik ser det ut hos oss: Jeg tar første uka fri ved hjelp av bestemor, mens jeg jobber jobber delvis hjemmefra. Andre uke tar far og jeg sammen. Tredje uka tar far og jeg sammen. Fjerde uka tar jeg alene med barna (min tredje uke) Femte uka tar jeg med jobben på ferie, mens far har fri (fars tredje uke) Sjette uka er barna hos besteforeldre Og så tar jeg av og til en fjerde uke, som da blir barnas syvende uke fri. Eller mannen gjør det. Penger er ikke alt for oss. Anonymkode: 02d7f...d4b Ikke alle har besteforeldre eller andre som kan ha barna mens foreldrene jobber. Anonymkode: 590b9...e7c 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå