Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #1 Skrevet 24. mars 2006 Vi har lånt en Baby Bjørn vippestol til babyen vår, og dette er da det andre barnet som bruker denne. Tanken har slått meg før, og "slo" meg i dag igjen når jeg så at det er i ferd med å bli slitt hull i ene sømmen forran på den. Kanskje det er litt dumt å låne denne stolen? Dem vi har lånt den av ønsker seg jo med tiden flere barn og om vårt barn da har slitt ut stolen, så vil jeg jo føle meg forpliktet til å kjøpe ny til dem. Hvorfor ikke da heller kjøpe ny til oss selv? Riktignok er det samme stolen jeg kunne tenke meg, men med helt andre farver. Hva tenker dere om dette og hva hadde dere gjort i samme situasjonen? Er litt redd for at dem vi har lånt stolen av skal bli fornærmet, noe dem helt sikkert blir om jeg kjenner dem rett.
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2006 #2 Skrevet 24. mars 2006 Jeg ville sagt fra at den begynte å bli slitt og så sett hva de sa jeg ,tror jeg
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #3 Skrevet 24. mars 2006 Kan den ikke repareres? Ser ikke helt for meg hvordan en Baby Bjørn-vippestol ser ut. Vi hadde en i stoff og med en metallramme, og mamma sydde helt nytt trekk til den. Så ut som om den var ny.
Jens Skrevet 24. mars 2006 #4 Skrevet 24. mars 2006 Kan man ikke bare kjøpe seg en egen??De koster da ikke all verden. Når det kommer til utstyr til babyer, skjønner jeg ikke att folk bruker slitte ting som kan være ødelagt....Da får man heller spare inn andre steder.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #5 Skrevet 24. mars 2006 Kan man ikke bare kjøpe seg en egen??De koster da ikke all verden. Når det kommer til utstyr til babyer, skjønner jeg ikke att folk bruker slitte ting som kan være ødelagt....Da får man heller spare inn andre steder. ← Det er ikke alle som har like god råd som deg, Jens...
Jens Skrevet 24. mars 2006 #6 Skrevet 24. mars 2006 Det er ikke alle som har like god råd som deg, Jens... ← Hva vet du om jeg har god eller dårlig råd? Jeg syns bare det er hårreisende når jeg hører om folk som låner slitt babyutstyr! Det finns hundre andre steder å spare inn på. Skjønner ikke att noen vil gamble med utstyr til så små skjøre barn.. Men, men. Meg om det.
Jens Skrevet 24. mars 2006 #7 Skrevet 24. mars 2006 For eksempel å kjøpe brukte bilseter......når man hører det ikke er å anbefale....
Gjest Gjesta Skrevet 24. mars 2006 #8 Skrevet 24. mars 2006 Hva vet du om jeg har god eller dårlig råd? Jeg syns bare det er hårreisende når jeg hører om folk som låner slitt babyutstyr! Det finns hundre andre steder å spare inn på. Skjønner ikke att noen vil gamble med utstyr til så små skjøre barn.. Men, men. Meg om det. ← Nå er vel ikke akkurat en vippestol et sted det kan skje så mange ulykker? Slitt eller ikke, den skal ikke brukes uten tilsyn. Når det er sagt må de som eier stolen regne med at den ikke ser ut som ny når den er lånt ut over lang tid.
Furstina Skrevet 24. mars 2006 #9 Skrevet 24. mars 2006 Tråden rensad från spekulation kring person /Furstina (moderator)
*Emma* Skrevet 24. mars 2006 #10 Skrevet 24. mars 2006 Jeg ville snakket m dem og sagt at den var litt slitt og spurt om det var greit at jeg fikset den. (Hvis det går ann.) Stolen koster vel 7-800kr om man skal ha den med den bøylen med leker på og jeg sparer gjerne de pengene om jeg kan låne av noen! (Sålenge det ikke er så ille a ungen kan ramle ut av den eller noe....) Men jeg syns det nesten er litt rart at den er blitt så slitt etter 1 barn jeg da...vi lånte en som var brukt til ett barn - den så helt ny ut og trekket tok jeg i vaskemaskinen flere ganger....
Nala Skrevet 25. mars 2006 #11 Skrevet 25. mars 2006 (endret) For eksempel å kjøpe brukte bilseter......når man hører det ikke er å anbefale.... ← En bilstol har en levetid på fem år. Om man kjøper en brukt bilstol som ikke er eldre enn fem år, og som man vet ikke har vært utsatt for en ulykke, støt eller lignende, er det ingen fare forbundet med det. Mener du for eksempel at søsken ikke kan bruke samme bilstolen, Jens, hvis det er for eksempel bare et par år mellom dem? Eller at utstyrsforretninger som leier ut bilstoler burde kutte ut dette? Jeg er enig i at man ikke skal gamble med sikkerheten til barna sine ved å bruke slitt eller gammelt utstyr, men man trenger ikke overdrive heller. Endret 25. mars 2006 av Nala
14062003 Skrevet 25. mars 2006 #12 Skrevet 25. mars 2006 Bilstol har med sikkerhet å gjøre. Babyen merker ikke at noe er slitt. Heller spare nå når barna ikke merker det, enn når barna blir store. En slik vippestol koster 500,- på Barneverden (tilbud), men det går sikkert an å kjøpe bare nytt trekk også. Det kan dere vel gjøre, som takk for lånet av stolen? Jeg låner ikke noe bort til barn/babyer. Det blir slitt eller ødelagt. Jeg gir bort, eller selger.
*Emma* Skrevet 25. mars 2006 #13 Skrevet 25. mars 2006 En bilstol har en levetid på fem år. Om man kjøper en brukt bilstol som ikke er eldre enn fem år, og som man vet ikke har vært utsatt for en ulykke, støt eller lignende, er det ingen fare forbundet med det. Dette er faktisk heller ikke riktig. Dvs BILSETE produsentene sier det - max 5 år. Jeg har snakket m Trygg Trafikk og de sier at bare den fortsatt er godkjent har ikke alder noe å si sålenge man vet den ikke har "vært med i ulykker". Vi har en stol fra eldstemann som er kjøpt i 2000. den kunne vi fint bruke til Emma Helene også sa de siden vi visste at den ikke hadde vært m på noen kollisjon. Men dette ble jo litt off topic...
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #14 Skrevet 25. mars 2006 Mer off topic; tror ikke det er så mange stoler som har vært i kollisjon på bruktmarkedet. Man vil jo kreve ny stol fra forsikringsselskapet og da må man levere inn den gamle. At en og annen stol har vært i en smådult der saken ikke behandles av forsikringsselskap vil det nok likevel være.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå