Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vår søkte jeg på en fristende stillingsannonse som sommervikar i et annet fylke. I annonsen stod det blant annet at arbeidsgiver tilbyr gratis hybel til eksterne søkere i tillegg til sommerbonus. Men nå på slutten av oppholdet informeres det om at jeg skal trekkes 45 kr dagen for boligen på siste lønning september. Når jeg satte spørsmål rundt ordet «gratis», ble det referert til skandalene med «pendlerboligene» til politikerne osv. 🤔 De trodde også at jeg kunne skrive av dette beløpet på skattemeldingen. 

Må ærlig si jeg føler meg litt lurt og bitter at de ikke kunne informere om dette tidligere. For meg betyr gratis ingen utgifter.. Er dette noe jeg burde ha visst fra før? Noen som kjenner til lovverket og akuratt tallet 45 kr per natt? 

Anonymkode: 20fe4...912

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innberetningspliktige og skattepliktige ytelser... En arbeidsgiver kan ikke legge ut for private utgivelser. I alle fall ikke uten at du merker det solid på skatten. 

45 er fortsatt alt for lite. Det er nok bare et forsøk på å ikke gå på en skikkelig smell her. 

Ville ikke protestert på kostnaden. Men tatt dialogen om hva du ble lovet - og heller be om å bli kompensert via bonusutbetaling. 

Anonymkode: 26083...c71

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Innberetningspliktige og skattepliktige ytelser... En arbeidsgiver kan ikke legge ut for private utgivelser. I alle fall ikke uten at du merker det solid på skatten. 

45 er fortsatt alt for lite. Det er nok bare et forsøk på å ikke gå på en skikkelig smell her. 

Ville ikke protestert på kostnaden. Men tatt dialogen om hva du ble lovet - og heller be om å bli kompensert via bonusutbetaling. 

Smell for meg eller arbeidsgiveren? Når de har skrevet svart på hvitt i annonsen «gratis» og de nå krever 45 kr så stoler jeg på at de ordner opp i dette. Jeg er helt uvitende og føler meg helt uskyldig her. Det er vell de som bør ha kontroll på dette så håper ikke jeg får noen konsekvenser! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva står i kontrakten din?

Anonymkode: 751d3...403

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er skatt på fordelen, som arbeidsgiver trekker....

Hilsen Skatteetaten...

Anonymkode: 8011e...474

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Smell for meg eller arbeidsgiveren? Når de har skrevet svart på hvitt i annonsen «gratis» og de nå krever 45 kr så stoler jeg på at de ordner opp i dette. Jeg er helt uvitende og føler meg helt uskyldig her. Det er vell de som bør ha kontroll på dette så håper ikke jeg får noen konsekvenser! 

Begge.. Du skulle vært fordelsbeskattet. De skulle ordnet skattetrekk og arbeidsgiveravgift. I verste fall risikerer du skjønnsmessig fastsettelse av verdien du har fått ved gratis losji, og en skattesmell. 

Det er loven. Det er ikke arbeidsgiver herre over, uansett hva de har lovet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Følte også for å kommentere denne.

Når du tar en jobb - vet du at du må betale skatt av inntekten, og at den varierer med ulike faktorer? Eller er du uskyldig når skatteoppgjøret kommer. 

Det er dessverre en del av det å være voksen å sette seg inn i lovverket. Men som jeg har tipset deg om har du et godt forhandlingskort mot arbeidsgiver her, som bør være den som først og fremst sikrer at lovkravene blir fulgt. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men som jeg har tipset deg om har du et godt forhandlingskort mot arbeidsgiver her, som bør være den som først og fremst sikrer at lovkravene blir fulgt. 

Kan du gi noen referanser på dette? I følge skatteetaten var det fullt og holdent min skyld den gangen jeg hadde betalt for lite i skatt.

Som eksempel, så viser dette at det ikke først og fremst er arbeidsgiver som har ansvaret. Usikker på det juridiske her, så derav spørsmålet.

Anonymkode: fc42d...faa

• Nyttig 2
Skrevet

Pendlerbolig kan dekkes skattefritt av arbeidsgiver. (Selvsagt gitt at arbeidstaker er "pendler")

Hvis arbeidsgiver har opplyst om at arbeidsgiver skal gi gratis hybel så kan normalt ikke arbeidsgiver kreve betalt for denne i etterkant. 

Det kan hende at det er en fordel som skal opplyses om på lønnsslipp, men det vil da ofte oppgis som skattefri men opplysningspliktig gode. Noe som i noen systemer kan bety at det står både som inntekt og at det trekkes fra igjen på en annen linje. (Så hvis man leser lønnslippen litt raskt så ser det ut som noe man er trukket i inntekt for)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er helt uvitende og føler meg helt uskyldig her. Det er vell de som bør ha kontroll på dette så håper ikke jeg får noen konsekvenser! 

Skatt er til slutt ditt eget ansvar som du ikke kommer unna på grunn av uvitenhet.

Anonymkode: 2ff2a...8f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
HW1 skrev (37 minutter siden):

Pendlerbolig kan dekkes skattefritt av arbeidsgiver. (Selvsagt gitt at arbeidstaker er "pendler")

Hvis arbeidsgiver har opplyst om at arbeidsgiver skal gi gratis hybel så kan normalt ikke arbeidsgiver kreve betalt for denne i etterkant. 

Det kan hende at det er en fordel som skal opplyses om på lønnsslipp, men det vil da ofte oppgis som skattefri men opplysningspliktig gode. Noe som i noen systemer kan bety at det står både som inntekt og at det trekkes fra igjen på en annen linje. (Så hvis man leser lønnslippen litt raskt så ser det ut som noe man er trukket i inntekt for)

Arbeidsgiver opplyste meg om at jeg fikk betalt tjenestelefon. De opplyste ikke om fordelsbeskatningen.

Vil det da si at jeg har en sak ovenfor arb.giver, i følge deg og denne tankegangen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Arbeidsgiver opplyste meg om at jeg fikk betalt tjenestelefon. De opplyste ikke om fordelsbeskatningen.

Vil det da si at jeg har en sak ovenfor arb.giver, i følge deg og denne tankegangen?

Dersom ts ikke betaler husleie et annet sted, blir fordelen av gratis pendlerbolig skattepliktig. Jeg regner med at de 45 kronene er fordelsskatt og ikke husleie. Det bør ikke komme overraskende på ts at man betaler skatt når man tjener mer enn fribeløpet.

Anonymkode: d6938...94d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom ts ikke betaler husleie et annet sted, blir fordelen av gratis pendlerbolig skattepliktig. Jeg regner med at de 45 kronene er fordelsskatt og ikke husleie. Det bør ikke komme overraskende på ts at man betaler skatt når man tjener mer enn fribeløpet.

Siterer meg selv.

Alternativt er de 45 kronene en husleie som gjør at deg ikke blir gratis bolig som må fordelsbeskattes og betales arbeidsgiveravgift for. I så fall kan ts trekke det fra som pendlerutgifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror kanskje du bommet på hvem du siterte her.

Jeg lurte på om det og vil gjelde tjenestetelefon, når man tilsynelatende har en sak fordi arbeidsgiver har sagt at det er gratis/betalt.

AnonymBruker
Skrevet
HW1 skrev (2 timer siden):

enig i dette. TS er heller ikke pendler, så jeg skjønner ikke hvorfor de trekker inn pendlerbolig. TS har tatt en sommerjobb og blitt lovet gratis bolig. Da kan ikke arbeidsgiver trekke TS i lønn for det som skule vært en gratis bolig. 

Anonymkode: 8d1e5...537

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

enig i dette. TS er heller ikke pendler, så jeg skjønner ikke hvorfor de trekker inn pendlerbolig. TS har tatt en sommerjobb og blitt lovet gratis bolig. Da kan ikke arbeidsgiver trekke TS i lønn for det som skule vært en gratis bolig. 

Anonymkode: 8d1e5...537

Nei, men ts må skatte av fordelen. Så kan det hende at det er mer lønnsomt for begge parter hvis ts betaler 45 kr per dag og slipper fordelssbeskatning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men ts må skatte av fordelen. Så kan det hende at det er mer lønnsomt for begge parter hvis ts betaler 45 kr per dag og slipper fordelssbeskatning.

Feil. Fordel ved hel eller delvis fri bolig tilhørende andre, er som hovedregel skattepliktig for arbeidstaker, etter skatteloven paragraf 5-1 første ledd, jf. 5-12. Man kan ikke omgå regelverket ved å sette en lav leie. 

Bekøpet TS har blitt trukket for, er antageligvis beregnet skatt av fordelen. 

Utfyllende informasjon:

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/b-12-bolig--fri-bolig/

• Liker 1
Skrevet

Er ikke akkurat en stor sum, dette....ville fortsatt kalt det gratis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Stjertmeis skrev (24 minutter siden):

Feil. Fordel ved hel eller delvis fri bolig tilhørende andre, er som hovedregel skattepliktig for arbeidstaker, etter skatteloven paragraf 5-1 første ledd, jf. 5-12. Man kan ikke omgå regelverket ved å sette en lav leie. 

Bekøpet TS har blitt trukket for, er antageligvis beregnet skatt av fordelen. 

Utfyllende informasjon:

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/b-12-bolig--fri-bolig/

Jeg ser ikke at vi er uenige.  Enten er beløpet fordelsbeskatning, eller alternativt husleie for å slippe fordelsskatt. Hvorvidt 1350kr per måned er tilstrekkelig har jeg ikke sjekket.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke dette med fagforeningen? Enig onde som sier det sannsynligvis er fordelsskatt. Det er et såpass lite beløp av jeg ville virkelig ikke laget noe sak på det. Jeg går utifra at du melder inn til skatteetaten at du har fått rimelig bopel som del av lønnen din og at du er forberedt på å betale skatt av fordelen?

Anonymkode: bebef...a04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...