AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Jeg ønsker å kjøpe en større bolig etterhvert, tidsperspektiv på 1-2 år. Bør jeg betale ned mer på boliglånet mitt eller spare ved siden av? Alle ekspertene sier forskjellig så jeg blir litt usikker, hva gjorde du i samme situasjon? Ps; kan ikke bruke BSU. Anonymkode: 6c6e8...2c4
newman01 Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Jeg synes det er praktisk med kapital tilgjengelig på en konto. Det er fleksibelt, man kan benytte dem øyeblikkelig. Om alt er låst i huset så er du avhengig av et kjapt salg for å få tak i dem, alternativt må du refinansiere midt i en mellomfinansiering. Tenk om alle sparepengene dine er låst i det gamle huset, og så får du ikke solgt?
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Du kan jo gjøre begge deler, men ville betalt mest ned på boligen. Selv sparte jeg i boligen, ved å betale mest mulig ned. Jeg fikk likevel fri kapital til å pusse opp da jeg byttet bolig, ved å få høyere lån til ny bolig enn jeg egentlig trengte. Så ble differansen brukt til oppussing, og jeg hadde minst mulig lån til det ble nødvendig med fri kapital. Anonymkode: a7cad...ca1
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Dette lurer jeg også på! Kanskje flere har erfaringer og vurderinger de har lyst til å dele? ☺️ Akkurat nå vurderer jeg litt sparing først, og deretter kanskje gå over til å gjøre begge deler - altså sparing og ekstra nedbetaling. Anonymkode: c2f4e...305
AnonymBruker Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august Det lønner seg å spare på høyrentekonto dersom målet er ny bolig. Dette pga mellomfinansiering. for å kjøpe ny bolig før du har solgt din gamle må du bevise for banken at du kan tåle 4-6 måneder med mellomfinansiering (den perioden du betaler på to boliglån samtidig. Rentene her er mye høyere enn vanlig boliglånsrente). rent økonomisk tjener du nok mer på å betale ned på nåværende boliglån ettersom rentene på lån er høyere enn renter på sparing. Likevel vil ikke banken gi deg nytt boliglån dersom du ikke kan finansiere mellomfinansiering i minst fire-seks måneder. Anonymkode: b0e33...1de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå