AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Jeg har fremover mulighet til å spare rundt 10.000 kr i mnd. Jeg leier og har så langt spart opp ca 100.000 i egenkapital, trenger hvertfall 300.000 til. Jeg sparer i tillegg 500 kr mnd i DNB SMB A sin fondsparing. Hvordan hadde dere spart disse 10K i mnd? Fordelt på flere alternativer? Har to barn. Så langt har jeg heller spart til egenkapital enn å spare til dem personlig. Setter stor pris på alle tips! Anonymkode: 16795...d4a
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Jeg ville satt det i fond. Kanskje spredt det på 2-3, med mesteparten i globalt indeksfond. 5000 der pr mnd, og 2500 på to andre. Selv har jeg europeisk forsvar og helsefond. Alle i DnB. Anonymkode: 943f6...c56
Sniff76 Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Det tar deg 2,5 år å spare 300000 kr, og det er en snau tidshorisont for å kjøpe aksjefond. Jeg hadde heller spart på høyrentekonto, evt med bindingstid på x mnd eller et år hvis det passer for din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli Selvfølgelig sparer du heller til egenkapital enn å spare til barna personlig. Jeg har aldri spart til barna personlig, men har kjøpt meg opp og spart opp kapital i bolig. Nå har jeg såpass nedbetalt bolig at når de trenger kapital kan jeg låne opp, og frem til det medfører de pengene at vi har bedre råd i hverdagen. Anonymkode: c9398...e19 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig sparer du heller til egenkapital enn å spare til barna personlig. Jeg har aldri spart til barna personlig, men har kjøpt meg opp og spart opp kapital i bolig. Nå har jeg såpass nedbetalt bolig at når de trenger kapital kan jeg låne opp, og frem til det medfører de pengene at vi har bedre råd i hverdagen. Anonymkode: c9398...e19 Spart opp kapital i enebolig? Hvor mye betaler du i kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold/reparasjoner hvert eneste år? Kalles vel heller utgifter en sparing? Greit at huset har litt stigende verdi, men du har ikke renter på det. Anonymkode: 3defb...ed8
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli Ville vert forsiktig med å putte alt i fond. Max 1/3 i fond, resten i høyrentekonto og litt i gull/sølvmynter. Gull har for eksempel steget 172% på 10 år. Og det beste av alt, man betaler ikke skatt ut av verdistigning på mynter (med valør). Anonymkode: 3defb...ed8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå