Gå til innhold

Når fikk barnet ditt ta «bussen til by'n» alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente på 11 år som har veldig lyst til å «ta bussen til by'n» alene med venninne som er samme årsmodell (de blir 12 i år). Det vil si; ta bussen til by'n (10 min) og gå rundt i byen alene de to og kikke, kanskje kjøpe seg noen småting, kjøpe en smoothie, litt sånt. Og så bussen hjem. Kommune med rundt 50 000 innbyggere, så ikke et kjempelite sted, men ingen storby heller.

Jeg tror hun er «stor nok» sånn med tanke på modenhet, holder avtaler og passer tiden, men jeg kjenner jeg opplever det som litt voldsomt at de kan få lov alene. På en annen side så er dette vår førstefødte, så jeg vet ikke om det egentlig er helt innafor? At det bare er jeg som ikke «henger helt med» og «ikke skjønner» at hun begynner å bli stor 😂 Har inntrykk av at en del venner får lov, men jeg har ikke verifisert det.

Når fikk ditt barn lov til å ta turen til by'n alene?

Anonymkode: dda6e...bce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med litt ordnede former som tidspunkt og en plan for når de skal være tilbake så tenker jeg det er helt sunt å la de utforske verden litt 😊

En liten avklaring på at når du ringer så skal hun svare snarest mulig er også greit å bake inn så raskt som mulig 😊

Anonymkode: 76e25...cb7

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i byen, nesten 60.000 innbyggere her. Ungene får ikke lov å henge på busstasjonen (mye salg der), men ellers går de rundt i byen hvis de vil ja. 8 åringen har vært på senteret med kusina si som er 13, og kusina drar alene med en venn. Når vi bodde i Oslo tok eldste bussen til byen med venner (er en stund siden da, har endret seg endel der de siste 10 årene). 

Anonymkode: 37ec3...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Bor i en av de største byene her og vår snart 7.klassing (12 år) har tatt bussen til byen alene i to år nå. Da har det vært for å rekke en aktivitet etter skolen. Nå for noen mnd siden fikk hun også lov til å ta bussen inn til sentrum med ei venninne for å shoppe. Selvfølgelig på dagtid. Har gått helt fint. På den annen side fikk storesøster ikke ta bussen alene før i 7.klasse, men hun lider nok under å være eldstemann…

Anonymkode: 58400...141

AnonymBruker
Skrevet

Våre fikk lov fra ca 11 år. Bor i Trondheim. 

Anonymkode: dac54...e49

Skrevet

Min gutt tok bussen helt alene fra han var 11 år, og vi bor i Bergen sentrum

AnonymBruker
Skrevet

Alene fra 9 år her, i Oslo. Men de tar buss/bane daglig til skolen i sentrum så da blir det mer en morgen/ettermiddag-ting.

Å ta kollektivt til nye deler av byen helt på egenhånd (besøke venner, aktiviteter): 10/11 år, men kjører og henter en del når det er mørkt på kveldstid.

Anonymkode: d1a93...288

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo sentrum, så problemstillingen er mindre aktuell. De går/sykler til skole og aktiviteter, og beveger seg ellers rundt i nabolaget etter skolestart. De får derimot ikke lov til å oppsøke steder som Oslo City og Byporten før de er 11-12 år, og da også bare når de har klare grunner. De har tatt buss og trikk alene fra de var 8.

Anonymkode: e79c7...b1d

Skrevet

Vi bor riktignok i gangavstand til byen her, men de har fått lov fra de var rundt 8. Både å surre rundt og titte i butikker/kjøpe milkshake eller is og å ta bussen alene. Selvfølgelig med tydelige rammer som å ikke leke ved elva, ikke henge ved McDonalds der det er mye "grums", oppføre seg ordentlig, si i fra hvor de drar og med hvem og komme hjem til avtalt tid. Nå er mine litt eldre og trenger ikke lengre bli minnet på at det er dumt å slå hjul på kaikanten 🤪 Men vi minner i stedet på å være veldig kritisk til hvem de sitter på med på lettsykkel. Og at alkohol stort sett er dumt... ellers gjelder de samme reglene.

AnonymBruker
Skrevet

Våres tok buss og taxi til skolen fra første

Tok buss med venner til nærmeste "by" da de var 11år. Klar avtale hvem buss hjem. Kun et kjøpesenter 

Anonymkode: acdba...596

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å heie på selvstendighet.

13-åringen min gjorde det fra hun selv følte seg klar. Hun var 11. 

Anonymkode: 99880...707

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ta bussen til byen (Oslo Sentrum) på samme alder for å dra på kino. Og kinoslutt var etter mørkets frembrudd. Men tror kanskje foreldre har blitt strengere enn de var med oss som var kids på 80-tallet.

Anonymkode: 4b4f6...49f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynte litt mer i det små. Tog til besteforeldre (mindre sted), og møtt på stasjo. Så ikke møtt på stasjon. Så til ei venninne. Etterhvert når man viste at man hadde kontroll på tider, holdeplasser og betaling så ble friheten utvidet. 

Og en god prat om å spørre om hjelp om man var usikker. 

Anonymkode: 05650...5db

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo variere på hvordan busstasjonene er, hvor langt.  busstopp/shopping osv, hvem de reiser med, tid på døgnet så vanskelig å gi anbefalinger.  

Vi begynte med å la de ta buss alene fra/til sted hvor vi hentet på busstoppet, så gå av selv på busstoppet og gå til sted for å møtes etter skolen.  Når det var gjort noen ganger så kunne hun slippes løs.  Til Oslo fikk de lov å ta lokaltoget når de var 13, men ikke på kvelden, andre steder flere år før på dagtid. 

Anonymkode: cfed7...84c

Skrevet

I hjembyen hadde det vært greit.

Ungdommene som lager bråk der gjør det stort sett på kveldstid/i helger osv. Og sjansen for at vi kjenner noen som kjenner foreldrene osv er der. 

Her i Oslo er det uaktuelt. 
Er stort sett trygt, men den håndfullen ungdom som er ute etter bråk er KLIN kokos med null grenser. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Konstruktive og informative. Tenker nå at det er innafor, så nå er det en mor som har fått justert seg inn og en jente som blir glad for litt utvidet tillit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk ta bussen til byen (Oslo Sentrum) på samme alder for å dra på kino. Og kinoslutt var etter mørkets frembrudd. Men tror kanskje foreldre har blitt strengere enn de var med oss som var kids på 80-tallet.

Anonymkode: 4b4f6...49f

Fikk også ta t-banen til byen alene på den alderen. Bor i Oslo og er født på 90-tallet.

Foreldre er definitivt blitt reddere. Har er bonusbarn på 12 som ikke får lov til noe.

Anonymkode: d0048...8bd

Skrevet

Her så trenger de ikke å ta noe kollektiv transport for å komme til byen er en liten gåtur så er de der men det er ikke et sted de skal gå uten mål og mening. Skal de gå der så skal det være for å kjøpe noe, kino, spise og slikt de skal ikke henge og det har de aldri gjort heller. Første gang de gikk alene var de vel rundt 11, da skulle de kjøpe en Nerf greie som kom ut den dagen. Jeg har gutt da så han har ikke vært så interessert i gå til byen men vet at jentene på samme alder har valset rundt i byen til alle tider.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en jente på 11 år som har veldig lyst til å «ta bussen til by'n» alene med venninne som er samme årsmodell (de blir 12 i år). Det vil si; ta bussen til by'n (10 min) og gå rundt i byen alene de to og kikke, kanskje kjøpe seg noen småting, kjøpe en smoothie, litt sånt. Og så bussen hjem. Kommune med rundt 50 000 innbyggere, så ikke et kjempelite sted, men ingen storby heller.

Jeg tror hun er «stor nok» sånn med tanke på modenhet, holder avtaler og passer tiden, men jeg kjenner jeg opplever det som litt voldsomt at de kan få lov alene. På en annen side så er dette vår førstefødte, så jeg vet ikke om det egentlig er helt innafor? At det bare er jeg som ikke «henger helt med» og «ikke skjønner» at hun begynner å bli stor 😂 Har inntrykk av at en del venner får lov, men jeg har ikke verifisert det.

Når fikk ditt barn lov til å ta turen til by'n alene?

Hvor i landet? Oslo, Nei.. Bergen tja.. Tror 13 er bedre men ja.

Anonymkode: 96a2f...1e5

AnonymBruker
Skrevet

Mine har reist alene med båt eller buss fra 11, til Trondheim. Har øvd med dem på forhånd, så de vet hvor de skal gå. 

Anonymkode: 79673...2a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...