AnonymBruker Skrevet 31. juli #21 Skrevet 31. juli Spurte chatGPT nå da svarene i denne tråden bare er rør. Har man en 15 år (eller eldre) dieselbil, og bor i kalde strøk, så kan motorvarmer være en grei ting... Så ikke så rart at jeg som bare er 42 kun husker motorvarmer som et fjernt minne fra barndommen. Anonymkode: d9fe7...f9a 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #22 Skrevet 31. juli Har dieselvarmer. Men det var ekstrautstyr som jeg kjøpte med fra fabrikken. Jeg har hatt det siden jeg kjøpte min første bil for 20 år siden. Veldig enkelt. Starter den med en app. Og jeg kan stille inn timer. Hvis jeg starter på samme tid hver dag. Kan gjøre det hvor som helst. Så er den uten is etter en lang arbeidsdag også. Anonymkode: a2661...ae9
TBL12 Skrevet 31. juli #23 Skrevet 31. juli (endret) AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Men det fikser jo kupevarmeren. Kobler ikke på noe strøm, nei.. Skrur bare på i app. Også med gammel dieselbil (da fjernkontroll). Spørsmålet mitt var - hvorfor motorvarmer? Anonymkode: d9fe7...f9a Biler med forgasser var ikke like enkle å få start på. I 1960 kom DEFA med den første motorvarmeren. Ved å varme motoren vil det være enklere å starte motoren. I tillegg gir varmeapparatet gir raskere varme til kupen. Motorvarmer var en rimelig og løsning, produsert i Norge av Defa. Parkeringsvarmere som benytter drivstoff fra bilens tank er dyrere løsninger. Webasto lansert sin variant for personbil i 1960 og Eberspächer i 1975. Men, det tok lang tid før parkeringsvarmere som benytter drivstoff ble vanlig på volum modeller. Pga. avgifter ble ekstrautstyr også ekstra kostbart, det var rimeligere med ettermontering. Parkeringsvarmere ble i starten brukt i busser, lastebiler og ambulanser o.l. før det ble vanlig også i personbiler. Motorvarmer var dermed en rimelig løsning, som lettet kaldstart, og gir raskere varme i kupeen. Behovet idag mindre, men er salg av dem, pga. de er rimelige i innkjøp og enkle å montere. Endret 31. juli av TBL12
AnonymBruker Skrevet 31. juli #24 Skrevet 31. juli Ser at det kanskje blir litt rot med begrepene her. Jeg mener av type kupevarmer eller webasto eller hva det kalles. Jeg har hatt Volvo tidligere med webasto som jeg kan skru på med app. Når jeg nå ser etter ny bil ønsker jeg dette som utstyr da det blir veldig kaldt om vinteren og jeg ikke har garasje. Anonymkode: 6fbc8...816
TBL12 Skrevet 31. juli #25 Skrevet 31. juli (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ser at det kanskje blir litt rot med begrepene her. Jeg mener av type kupevarmer eller webasto eller hva det kalles. Jeg har hatt Volvo tidligere med webasto som jeg kan skru på med app. Når jeg nå ser etter ny bil ønsker jeg dette som utstyr da det blir veldig kaldt om vinteren og jeg ikke har garasje. Anonymkode: 6fbc8...816 Parkeringsvarmere som benytter drivstoff fra bilens tank har stor fordel med du slipper koble til strømledning og kan benytte den hvor som helst. Webasto og Eberspächer er kjente merker. Finnes også rimeligere Kinesiske kopier. Vil tro det fortsatt finnes brukt biler levert med varmer som orginalt utstyr. Mulig selgere glemmer å spesifisere det i annonsen? Er det spesielle modeller du ser på? Du kan også få det ettermontert, men må påregne en solid kostnad. Har du tilgang til strøm utvendig kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Fungerer bare hjemme. Ikke like praktisk, ikke et fullverdig alternativ, men lavere kostnad... Endret 31. juli av TBL12
AnonymBruker Skrevet 31. juli #26 Skrevet 31. juli TBL12 skrev (2 timer siden): Parkeringsvarmere som benytter drivstoff fra bilens tank har stor fordel med du slipper koble til strømledning og kan benytte den hvor som helst. Webasto og Eberspächer er kjente merker. Finnes også rimeligere Kinesiske kopier. Vil tro det fortsatt finnes brukt biler levert med varmer som orginalt utstyr. Mulig selgere glemmer å spesifisere det i annonsen? Er det spesielle modeller du ser på? Du kan også få det ettermontert, men må påregne en solid kostnad. Har du tilgang til strøm utvendig kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Fungerer bare hjemme. Ikke like praktisk, ikke et fullverdig alternativ, men lavere kostnad... Stor fordel? Du vet ikke stort om problemene en Webasto fører med seg! Brukes de 15min på forhånd, må bilen kjøres en halvtime for at batteriet skal lades helt opp. Kjøres det for kort om ikke varmeren er forhåndstartet, soter den igjen og stopper. Starter ikke om batteriet kommer ned på en gitt spenning, 11,5V er forøvrig det minste spenningen kan være på før alt er dødt. Kommer nivået i drivstofftanken under et bestemt nivå, starter den heller ikke. Det er for å nok til å komme seg til ei drivstoffpumpe. Anonymkode: f84e5...478 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #27 Skrevet 31. juli TBL12 skrev (2 timer siden): Parkeringsvarmere som benytter drivstoff fra bilens tank har stor fordel med du slipper koble til strømledning og kan benytte den hvor som helst. Webasto og Eberspächer er kjente merker. Finnes også rimeligere Kinesiske kopier. Vil tro det fortsatt finnes brukt biler levert med varmer som orginalt utstyr. Mulig selgere glemmer å spesifisere det i annonsen? Er det spesielle modeller du ser på? Du kan også få det ettermontert, men må påregne en solid kostnad. Har du tilgang til strøm utvendig kan elektrisk motor- og kupevarmer være et rimeligere alternativ. Fungerer bare hjemme. Ikke like praktisk, ikke et fullverdig alternativ, men lavere kostnad... Kikker på all slags biler, sjelden jeg ser det står webasto eller kupevarmer Anonymkode: 6fbc8...816
Illuminatum Skrevet 31. juli #28 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men det fikser jo kupevarmeren. Kobler ikke på noe strøm, nei.. Skrur bare på i app. Også med gammel dieselbil (da fjernkontroll). Spørsmålet mitt var - hvorfor motorvarmer? Anonymkode: d9fe7...f9a På den gamle dieselbilen så er det nok neppe bare kupevarmer. Du har vel Webasto eller Ebersparcer? Denne varmer vel motor først og fremst og når kjølevannet er varmt varmer dette kupeen.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #29 Skrevet 31. juli Fikk min første motorvarmer i 1987. Da måtte jeg forhåndsinstille et timingsur. Nå kjører jeg elbil og starter forvarming fra en app. Anonymkode: 2b3f6...8ed
AnonymBruker Skrevet 31. juli #30 Skrevet 31. juli Jeg fikk installert motorvarmer på en splitter ny Subaru Outback i 2017. Bensinbil. Det var ikke så vanlig men jeg gjorde det med tanke på mindre slitasje ved oppstart i den kalde årstiden og for ekstra komfort. Ladet 12V-batteriet jevnlig. Det var en Eberspächer. Understellsbehandlet bilen også. Kunne spart meg for begge deler siden jeg ikke ble å beholde bilen "for evig" likevel 😁 Anonymkode: 7b470...cf5
skrue Skrevet 1. august #31 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): På biler lengre? Står ingenting om dette i annonsene som ligger ute på blant annet Finn og autodb.. Anonymkode: 6fbc8...816 Biler ble lettere å få i gang i kaldt vær da den manuelle choken ble erstattet med elektronisk styring av drivstofftilførsel til motoren. Det er iallfall min erfaring, og jeg antar et flertall hadde motorvarmer av den grunnen, ikke av komfortårsaker. Derfor er slikt ikke så vanlig nå som før.
AnonymBruker Skrevet 1. august #32 Skrevet 1. august Motorvarmer? Nei, det har ikke vært nødvendig på vanlige biler på flere år nå. De forvarmer seg selv – stille, effektivt og uten at du trenger å skru fast en glødetråd fra 1992 i et rustent motorrom mens du skraper is med høyre albue og banner på dialekt. Du bare åpner appen og setter ønsket temperatur. Ferdig. At noen fortsatt spør etter motorvarmer er nesten rørende. Det er litt som å lete etter en DVD-spiller i en smarttelefon. Teknologien har liksom gått videre, men noen holder fortsatt fast i lukta av diesel og følelsen av å krysse fingrene hver morgen i januar. Det er klart – om du har en bil med eksos, glødeplugger og annet mekanisk finstøv fra fossilalderen, så trenger du nok fortsatt en eller annen form for motorvarmer, ja. Men da er vi over i kategorien “entusiastkjøretøy”, eller “kjøretøy for spesielt interesserte med høy toleranse for kulde og lav livskvalitet før kl. 08:00”. Så nei, det står ikke noe om motorvarmer i annonsene lenger, av samme grunn som det ikke står “nå med sveiv og manuell choke”. De fleste kjører vanlige biler nå. Anonymkode: c1ebd...e50
AnonymBruker Skrevet 1. august #33 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Motorvarmer? Nei, det har ikke vært nødvendig på vanlige biler på flere år nå. De forvarmer seg selv – stille, effektivt og uten at du trenger å skru fast en glødetråd fra 1992 i et rustent motorrom mens du skraper is med høyre albue og banner på dialekt. Du bare åpner appen og setter ønsket temperatur. Ferdig. At noen fortsatt spør etter motorvarmer er nesten rørende. Det er litt som å lete etter en DVD-spiller i en smarttelefon. Teknologien har liksom gått videre, men noen holder fortsatt fast i lukta av diesel og følelsen av å krysse fingrene hver morgen i januar. Det er klart – om du har en bil med eksos, glødeplugger og annet mekanisk finstøv fra fossilalderen, så trenger du nok fortsatt en eller annen form for motorvarmer, ja. Men da er vi over i kategorien “entusiastkjøretøy”, eller “kjøretøy for spesielt interesserte med høy toleranse for kulde og lav livskvalitet før kl. 08:00”. Så nei, det står ikke noe om motorvarmer i annonsene lenger, av samme grunn som det ikke står “nå med sveiv og manuell choke”. De fleste kjører vanlige biler nå. Anonymkode: c1ebd...e50 Tull og tøys! Det er fremdeles skånsomme te med varm motor i kulda. Og også biler fra 2000-takket kan bruke det. Jeg vet om mange jeg. Anonymkode: c6aa5...f2e
AnonymBruker Skrevet 1. august #34 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Motorvarmer? Nei, det har ikke vært nødvendig på vanlige biler på flere år nå. De forvarmer seg selv – stille, effektivt og uten at du trenger å skru fast en glødetråd fra 1992 i et rustent motorrom mens du skraper is med høyre albue og banner på dialekt. Du bare åpner appen og setter ønsket temperatur. Ferdig. At noen fortsatt spør etter motorvarmer er nesten rørende. Det er litt som å lete etter en DVD-spiller i en smarttelefon. Teknologien har liksom gått videre, men noen holder fortsatt fast i lukta av diesel og følelsen av å krysse fingrene hver morgen i januar. Det er klart – om du har en bil med eksos, glødeplugger og annet mekanisk finstøv fra fossilalderen, så trenger du nok fortsatt en eller annen form for motorvarmer, ja. Men da er vi over i kategorien “entusiastkjøretøy”, eller “kjøretøy for spesielt interesserte med høy toleranse for kulde og lav livskvalitet før kl. 08:00”. Så nei, det står ikke noe om motorvarmer i annonsene lenger, av samme grunn som det ikke står “nå med sveiv og manuell choke”. De fleste kjører vanlige biler nå. Anonymkode: c1ebd...e50 Hilsen en som tror alle i Norge kan kjøre elbil. Anonymkode: 1701b...31b
AnonymBruker Skrevet 1. august #35 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Stor fordel? Du vet ikke stort om problemene en Webasto fører med seg! Brukes de 15min på forhånd, må bilen kjøres en halvtime for at batteriet skal lades helt opp. Kjøres det for kort om ikke varmeren er forhåndstartet, soter den igjen og stopper. Starter ikke om batteriet kommer ned på en gitt spenning, 11,5V er forøvrig det minste spenningen kan være på før alt er dødt. Kommer nivået i drivstofftanken under et bestemt nivå, starter den heller ikke. Det er for å nok til å komme seg til ei drivstoffpumpe. Anonymkode: f84e5...478 Har også opplevde et par ganger at ved kjøring på dårlig brøyta puddersnø så tetter "eksosen" – som er det laveste punktet på bilen – (Originalmonter VW...) seg og fyller kupéen med røyk! Bra når det virker da. Anonymkode: 54181...b81
Al Bundy Skrevet 1. august #36 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 16.35): Spurte chatGPT nå da svarene i denne tråden bare er rør. Har man en 15 år (eller eldre) dieselbil, og bor i kalde strøk, så kan motorvarmer være en grei ting... Så ikke så rart at jeg som bare er 42 kun husker motorvarmer som et fjernt minne fra barndommen. Anonymkode: d9fe7...f9a Hvis chatgpt ga deg det svaret, er vel heller det som er bare rør.
AnonymBruker Skrevet 2. august #37 Skrevet 2. august Hvor gammal bil skal du egentlig kjøpe? Anonymkode: c0edf...054
AnonymBruker Skrevet 15. august #38 Skrevet 15. august Selvfølgelig har jeg motorvarmer og kupevarmer. Sliter mindre på motoren, batteriet varer dobbelt så lenge og jeg har varm bil. Starter med app. Anonymkode: dcce8...6f7
AnonymBruker Skrevet 15. august #39 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.09): Motorvarmer? Nei, det har ikke vært nødvendig på vanlige biler på flere år nå. De forvarmer seg selv – stille, effektivt og uten at du trenger å skru fast en glødetråd fra 1992 i et rustent motorrom mens du skraper is med høyre albue og banner på dialekt. Du bare åpner appen og setter ønsket temperatur. Ferdig. At noen fortsatt spør etter motorvarmer er nesten rørende. Det er litt som å lete etter en DVD-spiller i en smarttelefon. Teknologien har liksom gått videre, men noen holder fortsatt fast i lukta av diesel og følelsen av å krysse fingrene hver morgen i januar. Det er klart – om du har en bil med eksos, glødeplugger og annet mekanisk finstøv fra fossilalderen, så trenger du nok fortsatt en eller annen form for motorvarmer, ja. Men da er vi over i kategorien “entusiastkjøretøy”, eller “kjøretøy for spesielt interesserte med høy toleranse for kulde og lav livskvalitet før kl. 08:00”. Så nei, det står ikke noe om motorvarmer i annonsene lenger, av samme grunn som det ikke står “nå med sveiv og manuell choke”. De fleste kjører vanlige biler nå. Anonymkode: c1ebd...e50 Tenker du "vanlige biler" er de som fraktes bort med Viking så fort fremdriftsbatteriet blir utsatt for kuldegrader? Anonymkode: dcce8...6f7
AnonymBruker Skrevet 15. august #40 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 11.09): Motorvarmer? Nei, det har ikke vært nødvendig på vanlige biler på flere år nå. De forvarmer seg selv – stille, effektivt og uten at du trenger å skru fast en glødetråd fra 1992 i et rustent motorrom mens du skraper is med høyre albue og banner på dialekt. Du bare åpner appen og setter ønsket temperatur. Ferdig. At noen fortsatt spør etter motorvarmer er nesten rørende. Det er litt som å lete etter en DVD-spiller i en smarttelefon. Teknologien har liksom gått videre, men noen holder fortsatt fast i lukta av diesel og følelsen av å krysse fingrene hver morgen i januar. Det er klart – om du har en bil med eksos, glødeplugger og annet mekanisk finstøv fra fossilalderen, så trenger du nok fortsatt en eller annen form for motorvarmer, ja. Men da er vi over i kategorien “entusiastkjøretøy”, eller “kjøretøy for spesielt interesserte med høy toleranse for kulde og lav livskvalitet før kl. 08:00”. Så nei, det står ikke noe om motorvarmer i annonsene lenger, av samme grunn som det ikke står “nå med sveiv og manuell choke”. De fleste kjører vanlige biler nå. Anonymkode: c1ebd...e50 Har du store problemer i livet ditt, siden du må booste egoet ditt ved å heve deg over folk som har gamle biler f.e.x fordi de har dårlig råd? Anonymkode: ada6d...c58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå