Gå til innhold

Vaske vinduer i høy andre etasje

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! 

Vi bor i en stor enebolig som har en høy 2. etasje med gamle vinduer som ikke er for å snu, og som har sprosser. Det er gressplen rundt huset, men den er noen steder bulkete og det er hellig på ulike steder. 

Nå trenger vi å vaske vinduer og jeg er usikker på hvordan vi skal få gjort dette uten å risikere livet. Vi kan henge ut av viduskarmen og forsøke å vaske så godt vi kan på det vinduet som er lukket, men det er en risiko for å falle ned. Vi kan også stå på en stige og vaske vinduene på utsiden, men med en ujevn grunn og ca. 10 meter opp, så følges det ikke trygt. 

Jeg har vurdert å leie lift, men det er ganske dyrt. Å leie noen til å ta selve vasken kommer til å bli veldig, veldig dyrt så det har vi ikke råd til. 

Finnes det noen verktøy eller smarte løsninger som vi kan benytte oss av? Tips og råd til oss? 

Anonymkode: 05457...b5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei dere! 

Vi bor i en stor enebolig som har en høy 2. etasje med gamle vinduer som ikke er for å snu, og som har sprosser. Det er gressplen rundt huset, men den er noen steder bulkete og det er hellig på ulike steder. 

Nå trenger vi å vaske vinduer og jeg er usikker på hvordan vi skal få gjort dette uten å risikere livet. Vi kan henge ut av viduskarmen og forsøke å vaske så godt vi kan på det vinduet som er lukket, men det er en risiko for å falle ned. Vi kan også stå på en stige og vaske vinduene på utsiden, men med en ujevn grunn og ca. 10 meter opp, så følges det ikke trygt. 

Jeg har vurdert å leie lift, men det er ganske dyrt. Å leie noen til å ta selve vasken kommer til å bli veldig, veldig dyrt så det har vi ikke råd til. 

Finnes det noen verktøy eller smarte løsninger som vi kan benytte oss av? Tips og råd til oss? 

Sikring fra taket? 

Anonymkode: 5b85c...f0b

AnonymBruker
Skrevet

jeg bruker stige.

Anonymkode: 6617d...ccc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stå på en stødig stol og bruk teleskop-skaft! 

Anonymkode: 42c34...482

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stå på en stødig stol og bruk teleskop-skaft! 

Anonymkode: 42c34...482

Tror jeg må ha litt mer enn en stol med tanke på at det er 10 meter opp, og jeg skal også få vasket mellom sprossene. Det er egentlig disse sprossene som gjør det vanskelig. Hadde det vært bare ett glassvindu hadde det vært mye enklere å gjort det både fra ikke så høy stige eller innenfra, feks med sånn magnet-ting jeg har sett på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg bruker stige.

Anonymkode: 6617d...ccc

Det er nok det som kanskje er det mest realistiske alternativet er jeg redd, men det er så himla høyt og det er så vaglete grunn her at jeg virkelig kvier meg for å stå på stige så høyt opp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikring fra taket? 

Anonymkode: 5b85c...f0b

Det har jeg ikke tenkt på at er en mulighet! Det ville gjort det tryggere å stå på stigen i hvert fall! Har du en lenke som vises hvordan det kan gjøres på bolighus med skrått tak og takstein? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke så brede vinduer, så det går fint å vaske det som er lukket gjennom det andre. Jeg sitter/står i vinduskarmen. Dette er fjerde etasje.

Anonymkode: 3679b...91e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke så brede vinduer, så det går fint å vaske det som er lukket gjennom det andre. Jeg sitter/står i vinduskarmen. Dette er fjerde etasje.

Anonymkode: 3679b...91e

Du er ikke redd for å falle ut da? Jeg må nok også stå fordi vinduene er så høye, og det tror jeg ikke jeg tar sjansen på. 10 meter er langt ned... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i vinduskarmen, beste måten å få det pent på. Med teleskopstang har man ikke nok kontroll til at det ikke blir riper. Bare man er konsentrert så går det bra hjemme. Ville aldri ifra meg slik på jobb! 

Anonymkode: 863d0...a5e

AnonymBruker
Skrevet

Det tryggeste, slik du beskriver saken, er nok å leie en Dino 105-lift i noen timer – gitt at bakken foran vinduet ikke skråner altfor mye. Koster deg rundt 1500 kroner.

Så finnes det div produkter som kan påføres glasses slik at en får bedre avvisning av smuss, som f.eks. Nanolex Ultra Glass.

Anonymkode: 9293f...381

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...