Gå til innhold

Tåler ikke foreldre å få beskjeder fra fremmede angående sine barn?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på en brygge og det har jeg gjort de siste to ukene, og på bryggen står det flere skilt om at det ikke er lov å hoppe fra den ene siden på grunn av båttrafikk.

Likevel har mange barn/ tenåringer ifølge med foreldre, hoppet i vannet og rutebåter som kjører forbi har måtte tute eller stoppe opp, fordi det er folk i vannet.

Den siste uken har det kommet en dame som jobber på havnekontoret på bryggen og som har full oversikt over båttrafikken, og sagt at det ikke er lov å hoppe på den siden og pekt på skiltene som er satt opp.

Jeg har hørt at hun har forklart både til barna og de voksne at det er fordi det lett kan skje en ulykke.

Likevel kommer de samme barna/ ungdommene ned hver dag og hopper i sjøen, og flere av de har med seg foreldre, som fortsatt ikke reagerer.

I dag hoppet jenter på rundt 10 år i sjøen fra feil side av bryggen, og to foreldre stod og så på.

Damen fra kontoret kom ned igjen og gjorde foreldrene og barna oppmerksomme på at det var farlig å hoppe i vannet på grunn av båttrafikken, og at de måtte gå over til den andre siden av bryggen.

Den ene faren ble irritert og bjeffet tilbake til damen fra kontoret, at det var nok at han fikk voksenkjeft og at hun ikke hadde lov å si noe til ungene, for det skulle komme fra foreldrene.

Når de er så j**** sløve så må de tåle å få en beskjed, og det var overhodet ikke noe voksenkjeft de fikk men en beskjed.

Foreldrene kunne sagt at de beklaget fordi de ikke hadde lest skiltene og så flyttet seg.

Anonymkode: 4a5bf...571

• Liker 25
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Satt en unge og skrek på bussen i 4 timer i går. Vurderte å gå frem til ungen og si noe, siden faren ikke gjorde det. Men man vet fasen meg ikke hvordan folk tar sånt lenger. 

Anonymkode: b7f18...ebf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Alt for mange foreldre er nå så navlebeskuende at de ikke en gang vil at noen skal si noe til ungene.

Før så hett det at det trengtes en landsby å oppdra et barn.

Selv mener jeg at en burde kunne si i fra til andres unger og ungdommer når de gjør ting som ikke er lov eller en kan skadde seg selv og andre. Men virker desverre som at mange foreldre ingen andre en dem selv ska prate til dems avkom. Tror og dette er en årsak til mange barn og ungdom i dag har 0 respekt for andre, fordi de hører foreldre si at andre ikke ska korrigere de

Anonymkode: 6f18e...bf4

• Liker 6
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er kjempefint når andre sier fra til mitt barn. Det får en helt annen gjennomslagskraft når det kommer fra fremmede!

Anonymkode: 9a7c6...306

• Liker 37
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Får la barna bli utsatt for ulykke da, når foreldrene er så tette..

Anonymkode: d0d69...7b0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Satt en unge og skrek på bussen i 4 timer i går. Vurderte å gå frem til ungen og si noe, siden faren ikke gjorde det. Men man vet fasen meg ikke hvordan folk tar sånt lenger. 

Hvor gammelt var barnet, og gjorde faren virkelig ikke noe for å endre situasjonen? Det er uansett faren du skulle henvendt deg til.

Anonymkode: 69948...be8

AnonymBruker
Skrevet

Nå kom det tre gutter som jeg ikke har sett før og skulle til å hoppe fra bryggen på den feile siden, så jeg gikk bort og gjorde de oppmerksomme på skiltet.

Jeg fikk ikke noe respons fra guttene, men da jeg sa at det hadde vært noen her fra havnekontoret de siste dagene og gitt masse beskjeder, hoppet de i vannet fra den andre siden.

Foreldrene som fikk beskjed fra damen for bare for 30 minutter siden, sitter der det ikke er lov å hoppe ned, men sa ingen verdens ting til guttene, men de så rart på meg som brydde meg.

Jeg ligger 10 meter unna, mens disse foreldrene som fikk beskjed, sitter 1 meter unna, og da er det naturligt at de informerer nye barn/ tenåringer som kommer til

TS

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det har vært greit om andre korrigerer mitt barn, med ett unntak. Barnet mitt henvendte seg ved svak hvisking til meg på en sen flytur New York til Amsterdam. Klokken var ca 21 NY-tid. Vedkommende snudde seg og hysjet meget høylytt på barnet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Får la barna bli utsatt for ulykke da, når foreldrene er så tette..

Anonymkode: d0d69...7b0

Det er jo ofte slik at det må skje en ulykke før folk begynner å tenke

Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen 🙈

Nå har det kommet enda flere foreldre med barn og mange ser skiltet, men lar likevel barna hoppe i vannet, fordi de tror det er greit så lenge det ikke er båter som kjører forbi akkurat da barna bader😬

Jeg har problemer med ikke å involvere meg, men når det står voksne folk der og sier at det er greit at barna bader så lenge báter ikke kjører forbi, så kan jeg ikke gjøre mer.

Heldigvis er det ikke mine barn som bader der.

Kan man ringe politiet, eller er det å lage storm i et vannglass?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Alt for mange foreldre er nå så navlebeskuende at de ikke en gang vil at noen skal si noe til ungene.

Før så hett det at det trengtes en landsby å oppdra et barn.

Selv mener jeg at en burde kunne si i fra til andres unger og ungdommer når de gjør ting som ikke er lov eller en kan skadde seg selv og andre. Men virker desverre som at mange foreldre ingen andre en dem selv ska prate til dems avkom. Tror og dette er en årsak til mange barn og ungdom i dag har 0 respekt for andre, fordi de hører foreldre si at andre ikke ska korrigere de

Anonymkode: 6f18e...bf4

Og foreldrene gjør det ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hehe. Du tenkte å kjefte på ungen som skrek? Eller mener du at den drev å ropte? Hvis den drev å ropte er det noe annen men hvis den skrek så burde du prøvd å trøstet den da i så fall. 

Anonymkode: ee8d3...256

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammelt var barnet, og gjorde faren virkelig ikke noe for å endre situasjonen? Det er uansett faren du skulle henvendt deg til.

Nei. Hvorfor skulle jeg henvendt meg til faren? Det er mye mer pedagogisk å si til barnet at «vet du. Alle vi som sitter her (peke) får kjempevondt i ørene når du roper så høyt. Og det er jo ikke noe gøy, eller hva?»

Hva skulle jeg sagt til faren?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen 🙈

Nå har det kommet enda flere foreldre med barn og mange ser skiltet, men lar likevel barna hoppe i vannet, fordi de tror det er greit så lenge det ikke er båter som kjører forbi akkurat da barna bader😬

Jeg har problemer med ikke å involvere meg, men når det står voksne folk der og sier at det er greit at barna bader så lenge báter ikke kjører forbi, så kan jeg ikke gjøre mer.

Heldigvis er det ikke mine barn som bader der.

Kan man ringe politiet, eller er det å lage storm i et vannglass?

Men hvorfor er det din oppgave å rette på de som gjør feil? Ja, alle bør følge skiltet, ja, alle bør høre på hun fra fergeselskapet. Men nå gjør de ikke det. Da kan du enten ignorere det, bytte brygge å ligge på eller bli bryggas Karen og si ifra til absolutt alle og få mye kvalm tilbake.

Anonymkode: 90c48...a82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et større borettslag og her har faktisk foreldre gått sammen og lagd en facebookpost om nettop det at ingen har lov å si et ord til barna deres. Alt skal gå gjennom foreldrene. Dette skjedde på bakgrunn av gjentatte hendelser der barn drev med regelrett herværk og beboere gikk til facebookgruppa og skrev et veldig fornuftig inlegg om fortvilelsen rundt å snakke til barn som viser finger, ler, banner og kjefter for så å fortsette eller eskalere adferden. Jeg selv er barnløs og holdt meg unna hele diskusjonen, ikke he jeg observert herværet heller men jeg har sett barn i nabolaget være rimelig ufordragelige flere ganger og ble virkelig overrasket over reaksjonen fra foreldrene.

Hva skjedde med at man trenger hele landsbyen for å oppdra barn?

Jeg voks opp med «Jeg vet hvem moren/faren din er og hvor du bor» som en reell trussel, man gjorde ingenting man var redd for at foreldrene kunne finne ut om i påsyn av voksne og vi fikk kjeft med rette også av fremmede når vi ikke oppførte oss.

Anonymkode: ac636...2ba

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan jeg ikke henvende meg rett til barnet? Jeg synes det er hyggeligere å spørre barnet pent om det kan dempe seg, enn å snakke til faren, når barnet hører det. 

For noen uker siden satt jeg på en benk og det kom en gutt på 4-5 år og satte seg ved siden av meg. Han hadde fått en ny leke pakket inn i plast, pakket ut, og kaster all emballasje på bakken.  Mor som stod ved siden av da ingen ting. Jeg sa noe sånt som "jeg synes du skal plukke opp det der" til gutten, noe gan gjorde. Ingen konflikt. Mener du virkelig at jeg ikke stedet skulle prøvd å få mors oppmerksomhet og bedt henne snakke til gutten? Hva om hun ikke gjorde det? Skal jeg kjefte på mor? Hvorfor gjøre en enkel situasjon så komplisert?

Anonymkode: dad5c...7f9

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor kan jeg ikke henvende meg rett til barnet? Jeg synes det er hyggeligere å spørre barnet pent om det kan dempe seg, enn å snakke til faren, når barnet hører det. 

For noen uker siden satt jeg på en benk og det kom en gutt på 4-5 år og satte seg ved siden av meg. Han hadde fått en ny leke pakket inn i plast, pakket ut, og kaster all emballasje på bakken.  Mor som stod ved siden av da ingen ting. Jeg sa noe sånt som "jeg synes du skal plukke opp det der" til gutten, noe gan gjorde. Ingen konflikt. Mener du virkelig at jeg ikke stedet skulle prøvd å få mors oppmerksomhet og bedt henne snakke til gutten? Hva om hun ikke gjorde det? Skal jeg kjefte på mor? Hvorfor gjøre en enkel situasjon så komplisert?

Helt enig! Foreldrene føler ofte skam og det eskalerer situasjonen og barnet lærer aldri noe. Det å skulle LÆRE en voksen at barn ikke skal skrike eller forsøple er jo mye vanskeligere og verre enn å direkte lære et barn det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Hvorfor skulle jeg henvendt meg til faren? Det er mye mer pedagogisk å si til barnet at «vet du. Alle vi som sitter her (peke) får kjempevondt i ørene når du roper så høyt. Og det er jo ikke noe gøy, eller hva?»

Hva skulle jeg sagt til faren?

Det samme. Det er hans oppgave å oppdra barnet sitt, det er han som fortjener irettesettelse, barnet blir ikke et velfungerende individ av at noen tilfeldige fremmede innimellom gir beskjed.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er faktisk relevant om barnet var tre eller ti.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det samme. Det er hans oppgave å oppdra barnet sitt, det er han som fortjener irettesettelse, barnet blir ikke et velfungerende individ av at noen tilfeldige fremmede innimellom gir beskjed.

Det gir ingen mening.

Mennesker er flokkdyr av natur, vi er instinktivt opptatt av å passe inn, av å følge normene og søke trygghet i å være del av samfunnet. Selvfølgelig er det nyttig at barn lærer at flokken har visse normer det forventes å følge. Blant annet ved at det kan få tilsnakk av andre enn sine aller nærmeste når det trår over grenser. 

Anonymkode: ac636...2ba

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...