Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Fordi en hopper over det reelle problemet og nekter å løse de faktiske problemene.

Hva er problemet mener du?

Anonymkode: 180f6...432

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lego var et eksempel. Mitt barn satte igangsatte 15 leker omtrent, og skjermbarnet ramlet av etter fem minutter. Fant seg en spennende leke, mistet interessen etter fem minutter. 

Anonymkode: 08a20...683

Ok, så barnet kan ha adhd.

Anonymkode: cf19d...ac9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er problemet mener du?

Mange.

For eks voksnes forhold til egen telefon og pc. Det er et kjempeproblem med fraværende foreldre som ikke er tilstede og snakker med barna sine fra de kommer hjem til de legger seg. Voksnes adferd må fikses først og jeg er overbevist over at det problemet er større og mer alvorlig. Men svært lite fokus på det.

Det andre er tilgang på sosiale medier. Og måten sosiale medier fungerer på. Det er et kjempestort problem at barn får tilgang til sosiale medier langt før de er gamle eller modne nok. Allikevel er det ekstremt mange som gir barna sine tilgang flere år før med unnskyldningen om at «han bare ser» eller «hun er moden for alderen». Det får ingen konsekvenser for barna eller foreldrene.

Og når en først er på sosiale medier finnes det overhode ingen filter eller trygge rammer. Er man på snap må man være like forberedt på at en 40 gammel gris ber om nakenbilde av 11 åringen som at en klassekompis sender bilde av tissefanten sin til 10 åringen.

Dette er tre problemer i dag vi ikke setter fokus på fordi vi skal legge all energi i at «for mye skjermtid» skaper asosiale og innaktive unger.

Hva med ungene som ikke har tilstedeværende foreldre? Ja de er der men de nikker bare og svarer bare med mhm mens de «hjelper til» med leksene eller spiser middag. Hva med ungene som ikke lærer å forholde seg til teknologien fordi ALL teknologi med skjerm er farlig?

Det er fordummende og det legger ansvaret på helt feil sted. Om det ikke pulveriserer ansvaret.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 14.50):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Så godt å høre at flere reagerer på dette. Synes det er helt krise med barndommen for tida! Guttungen prøver å spørre barn om å treffes for å finne på noe, men de orker ikke, de skal spille. Samme svaret hver gang! Vi trenger mer enn noen sinne at foreldre setter ned foten og sier nei! Hold på grensene og prinsippene dine, selv om det er kjempe vanskelig. Jeg heier på deg!!

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (17 minutter siden):

Mange.

For eks voksnes forhold til egen telefon og pc. Det er et kjempeproblem med fraværende foreldre som ikke er tilstede og snakker med barna sine fra de kommer hjem til de legger seg. Voksnes adferd må fikses først og jeg er overbevist over at det problemet er større og mer alvorlig. Men svært lite fokus på det.

Dette er et fokus både på helsestasjonen helt fra første kontroll. Det blir snakket om at man bør se på barnet når man ammer, tilbringer tid sammen etc., og minimere bruk av skjerm i nærheten av barn. Videre er dette et fokusområde når man får skolebarn på foreldremøter, og Helsedirektoratet har flere informasjonssider og jobber for at foreldre må begrense egen skjermbruk. Så at det er lite fokus på det, er jeg uenig i. Men det kan alltids bli mer. 

Det andre er tilgang på sosiale medier. Og måten sosiale medier fungerer på. Det er et kjempestort problem at barn får tilgang til sosiale medier langt før de er gamle eller modne nok. Allikevel er det ekstremt mange som gir barna sine tilgang flere år før med unnskyldningen om at «han bare ser» eller «hun er moden for alderen». Det får ingen konsekvenser for barna eller foreldrene.

Dette har kjempefokus i dag, at barns skjermbruk bør reduseres, men at de i hvert fall ikke skal få tilgang til sosiale medier. Det er mange år siden jeg har hørt om at noen har gitt tilgang til sosiale medier til barn. Det er et veldig stort fokus på de negative virkningene av sosiale medier, særlig i skolen. 

Og når en først er på sosiale medier finnes det overhode ingen filter eller trygge rammer. Er man på snap må man være like forberedt på at en 40 gammel gris ber om nakenbilde av 11 åringen som at en klassekompis sender bilde av tissefanten sin til 10 åringen.

Samme kommentar som over. Det er nok vanskelig å ta bort sosiale medier fra barn som fikk tilgang til smarttelefon for 5-10 år siden, men det jobbes med dette også og er et stort fokus på dette. 

Dette er tre problemer i dag vi ikke setter fokus på fordi vi skal legge all energi i at «for mye skjermtid» skaper asosiale og innaktive unger.

Hva med ungene som ikke har tilstedeværende foreldre? Ja de er der men de nikker bare og svarer bare med mhm mens de «hjelper til» med leksene eller spiser middag. Hva med ungene som ikke lærer å forholde seg til teknologien fordi ALL teknologi med skjerm er farlig?

Det er fordummende og det legger ansvaret på helt feil sted. Om det ikke pulveriserer ansvaret.

Jeg tror du bare ikke har satt deg inn i det arbeidet som gjøres. Har du barn i aldersgruppen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, man får det. Forskning har vist det.

Forskning har vist at man får hva av hva? 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ALLE skjønner hva det er snakk om her, bortsett fra deg.

Din påstand var at man ikke får dopamin-overdose av TV. Den påstanden er for bred til å si seg enig eller uenig i. Alt jeg kan lese ut av den påstanden er at du ikke liker 'skjerm', men at du er uvillig til å definere hva du mener med 'skjerm', hvilke aktiviteter på 'skjerm' du anser som skadelig og hvorfor du mener disse aktivitetene på 'skjerm' er skadelige.

Anonymkode: 602ad...91c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Din påstand var at man ikke får dopamin-overdose av TV. Den påstanden er for bred til å si seg enig eller uenig i. Alt jeg kan lese ut av den påstanden er at du ikke liker 'skjerm', men at du er uvillig til å definere hva du mener med 'skjerm', hvilke aktiviteter på 'skjerm' du anser som skadelig og hvorfor du mener disse aktivitetene på 'skjerm' er skadelige.

«Skjerm» er vel ment som et fellesord for alle aktiviteter som gjøres med øynene på en skjerm. Så er det klart at enkle ABC-spill med en klar begynnelse og slutt er bedre enn å scrolle på tiktok, men poenget om at man bør minimere all tid på skjerm står seg likevel. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og påstanden om at de som er imot utstrakt skjermbruk er kunnskapsløse, er i hvert fall fordummende. Jeg har selv spilt mye, uten å definere meg som en gamer, men har både foreldre og søsken som i hvert fall tjue år har definert seg som gamere og som spiller i timesvis, og også de er enige med utgangspunktet om at all skjerm bør begrenses for barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelse fra KI.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Fordi en hopper over det reelle problemet og nekter å løse de faktiske problemene.

Haha! Du lukker øynene for det reelle problemet selv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var JA til alle spørsmålene som ble stilt.

Du er her bare for å kverulere og flisespikke, du forstår da vel det selv? Du har åpenbart ikke barn selv.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du må ha det inn med teskje:

Lærer man mindre strategi av å spille sjakk på skjerm enn 'live'?

JA, man ser ikke helheten like bra når det ikke er i 3D.

Får man dårligere utbytte av 'Vildanden' på skjerm enn på papir? 

JA - fordi man leser på en annen måte enn på papir.

Lærer man mindre matte av å løse oppgavene på skjerm enn papir?

JA - fordi når man kun bruker fingrene til bevegelser så lagres det ikke i hjernen på samme måte som når man bruker hendene med skrivesaker.

Får man dårligere samtaler med venner via Facetime enn irl? 

JA - fordi 2D aldri kan erstatte 3D, fullstendig kroppsspråk. I tillegg forsvinner mikrouttrykk. 

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et fokus både på helsestasjonen helt fra første kontroll. Det blir snakket om at man bør se på barnet når man ammer, tilbringer tid sammen etc., og minimere bruk av skjerm i nærheten av barn. Videre er dette et fokusområde når man får skolebarn på foreldremøter, og Helsedirektoratet har flere informasjonssider og jobber for at foreldre må begrense egen skjermbruk. Så at det er lite fokus på det, er jeg uenig i. Men det kan alltids bli mer. 

Dette har kjempefokus i dag, at barns skjermbruk bør reduseres, men at de i hvert fall ikke skal få tilgang til sosiale medier. Det er mange år siden jeg har hørt om at noen har gitt tilgang til sosiale medier til barn. Det er et veldig stort fokus på de negative virkningene av sosiale medier, særlig i skolen. 

Samme kommentar som over. Det er nok vanskelig å ta bort sosiale medier fra barn som fikk tilgang til smarttelefon for 5-10 år siden, men det jobbes med dette også og er et stort fokus på dette. 

Jeg tror du bare ikke har satt deg inn i det arbeidet som gjøres. Har du barn i aldersgruppen? 

Ja jeg har og har hatt barn i aldersgruppen. Og flere kommer i den aldersgruppen.

Den eldste snakket jeg med senest i dag rundt dette. Vedkommende er voksen nå men kunne nok av enkelte foreldre defineres og kalles som «skjermbarn». Allikevel har vedkommende et vesentlig sunnere forhold til teknologi og utviklingen som skjer enn sine venner - og ytrer sin frustrasjon over hvor naive mange er, late eller direkte kunnskapsløse. Ikke fordi «barnet» mitt er så himla smart eller superintelligent - men jeg tror mye av dette ligger i tidlig selvstendighet, tidlig opplæring og gradvis tilvenning til teknologi kontra det mange jevnaldrende opplevde med absolutt ingen grenser eller fullstendig forbud. Det var egentlig en ganske artig samtale rundt dette.

De neste to har og relativt fri tilgang til skjerm om de ønsker det. Men realiteten og erfaringen er at de ønsker det mindre enn mange vil tro. De får ikke fri tilgang til alt som er av apper og spill, men de får nærmest fri tilgang til skjerm enten i form av iPad, mobil, tv eller spillkonsoll. Men innholdet er strengt regulert. Erfaringen vår er at dette fungerer veldig bra. Og når barna våres trenger hjelp til å regulere bruken eller følelser så ser vi det og hjelper og veileder. Vi putter ikke et nettbrett i fanget deres for å regulere følelser, og vi antar heller ikke at alle negative følelser som dukker opp og må reguleres kommer fra nettbrettet.

Jeg tror ikke at vi er eksepsjonelle foreldre som får dette til men jeg tror vi får dette til fordi vi forstår forskjellen på skjerm og app, og at alle barn er forskjellige og har ulike behov.

Når det gjelder arbeidet som gjøres er det mye bra.  Men gruppene som fokuserer på forbud mot skjerm mener jeg som hovedregel driver med skivebom og hopper bukk over de andre problemene som jeg mener er større.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det største hinderet for frilek i dag er ikke skjerm, men voksenstyrt aktivitet.

Jeg ser det tydelig på mitt barn. Veldig sosialt og til dels oversosialt barn, som gjerne vil ha voksenkontakt og voksenoppmerksomhet hele tiden. Kan leke kjempefint i evigheter med voksne, men sliter i større grad med frilek sammen med andre barn. Alenelek hvis det er voksne rundt er utrolig krevende, så hn blir gående som ei lita masekråke "du? Hvorfor? Kan du... Kom og...". Hvis barnet kunne valgt hadde det stort sett valgt voksenlek over andre barn.

(Enebarn som mistet barnesosialiseringen pga restriksjonene, utenom tiden i barnehagen, og som forble enebarn pga helseutfordringer hos mor som kom etter svangerskapet. Da restriksjonene ble lettet på var vi ofte ikke en del av kohortene til folk, og med jobb innen helse var mange ekstra forsiktige).

Hvis vi prøver å stimulere til egen lek (altså å kjede seg), blir det evig med avvisninger og syting. Da kan det bli mas om skjerm. Hn har fått bruke en del skjerm som en sosial greie (og for å få litt fred), men nå må vi begynne å stramme inn siden det blir problematisk mas.

Verste er at jeg kjenner meg veldig igjen fra egen barndom. Bare å erstatte skjerm med bøker og tegneserier. Hvis man hadde snakket med min mor hadde hun oppgitt akkurat de samme utfordringene med meg, bare at da var det bøkene som var problemet.

Kan godt være vi ender opp med en liten gamer-aktivitetsgutt, men vi får prøve å snu det før den tid.

Alt med måte, og det kan bli for mye av en god ting også. Som flere her påpeker er det mange nyanser i debatten, og barnet og foreldrenes personlighet spiller også inn.

Anonymkode: d5bd9...4fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Ja jeg har og har hatt barn i aldersgruppen. Og flere kommer i den aldersgruppen.

Den eldste snakket jeg med senest i dag rundt dette. Vedkommende er voksen nå men kunne nok av enkelte foreldre defineres og kalles som «skjermbarn». Allikevel har vedkommende et vesentlig sunnere forhold til teknologi og utviklingen som skjer enn sine venner - og ytrer sin frustrasjon over hvor naive mange er, late eller direkte kunnskapsløse. Ikke fordi «barnet» mitt er så himla smart eller superintelligent - men jeg tror mye av dette ligger i tidlig selvstendighet, tidlig opplæring og gradvis tilvenning til teknologi kontra det mange jevnaldrende opplevde med absolutt ingen grenser eller fullstendig forbud. Det var egentlig en ganske artig samtale rundt dette.

De neste to har og relativt fri tilgang til skjerm om de ønsker det. Men realiteten og erfaringen er at de ønsker det mindre enn mange vil tro. De får ikke fri tilgang til alt som er av apper og spill, men de får nærmest fri tilgang til skjerm enten i form av iPad, mobil, tv eller spillkonsoll. Men innholdet er strengt regulert. Erfaringen vår er at dette fungerer veldig bra. Og når barna våres trenger hjelp til å regulere bruken eller følelser så ser vi det og hjelper og veileder. Vi putter ikke et nettbrett i fanget deres for å regulere følelser, og vi antar heller ikke at alle negative følelser som dukker opp og må reguleres kommer fra nettbrettet.

Jeg tror ikke at vi er eksepsjonelle foreldre som får dette til men jeg tror vi får dette til fordi vi forstår forskjellen på skjerm og app, og at alle barn er forskjellige og har ulike behov.

Når det gjelder arbeidet som gjøres er det mye bra.  Men gruppene som fokuserer på forbud mot skjerm mener jeg som hovedregel driver med skivebom og hopper bukk over de andre problemene som jeg mener er større.

Igjen, ingen mener at det skal være et forbud mot skjerm. På samme måte som at ingen mener at det skal være et forbud mot godteri. Men det må begrenses vesentlig og brukes som virkemiddel der det er behov.

Ved at det brukes så mye skjerm på skolen som det gjør i dag, bør ikke barn bruke noe skjerm hjemme. Dersom man ønsker å bruke masse skjerm hjemme, bør man redusere bruken i skolen. Det er det som er balanse, ikke fullstendig frislipp med håp om at barna takler det så fint som dine. For forskning viser at de færreste barn tåler frislipp bra, de blir rett og slett avhengige.

Vi er ved bassenget i dag, hvor mine barn som ikke får bruke skjerm annet enn på skolen, leker og koser seg i vannet, mens noen barn ved siden av osS har brukt de siste to timene på å se på Netflix. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Igjen, ingen mener at det skal være et forbud mot skjerm. På samme måte som at ingen mener at det skal være et forbud mot godteri. Men det må begrenses vesentlig og brukes som virkemiddel der det er behov.

Ved at det brukes så mye skjerm på skolen som det gjør i dag, bør ikke barn bruke noe skjerm hjemme. Dersom man ønsker å bruke masse skjerm hjemme, bør man redusere bruken i skolen. Det er det som er balanse, ikke fullstendig frislipp med håp om at barna takler det så fint som dine. For forskning viser at de færreste barn tåler frislipp bra, de blir rett og slett avhengige.

Vi er ved bassenget i dag, hvor mine barn som ikke får bruke skjerm annet enn på skolen, leker og koser seg i vannet, mens noen barn ved siden av osS har brukt de siste to timene på å se på Netflix. 

Jo det er nok av de som ønsker forbud. Bare her på KG blir det gjentatt og gjentatt.

Og så går du i det jeg mener er den samme fella som mange andre. Du anser all skjermbruk som negativ uavhengig av innhold. Tolker jeg deg rett?

Og til basseng og Netflix. Ikke alle barn liker å svømme. Eller liker bassengklor. Men de var sikker tvunget med allikevel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Jo det er nok av de som ønsker forbud. Bare her på KG blir det gjentatt og gjentatt.

Og så går du i det jeg mener er den samme fella som mange andre. Du anser all skjermbruk som negativ uavhengig av innhold. Tolker jeg deg rett?

Og til basseng og Netflix. Ikke alle barn liker å svømme. Eller liker bassengklor. Men de var sikker tvunget med allikevel.

Det har jeg ikke lest noe sted, kan du vise et eksempel? De fleste skriver aT man ikke skal gi smarttelefon til barn og at man skal begrense skjermtid, men det er ikke det samme som et forbud. Jeg er i flere slike grupper, og er nok veldig streng i forhold til mange, men jeg har aldri hørt noen si noe som ligner på et forbud engang.

Nei, jeg tror ikke du evner å tolke hva jeg mener. Hehe. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å være djevelens advokat: Du kunne sagt det samme om meg som barn, bare med bøker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For å være djevelens advokat: Du kunne sagt det samme om meg som barn, bare med bøker. 

Jepp, og alt handler om balanse. Et barn som kun sitter med nesa i bøkene, må få hjelp til å gjøre andre ting. Det er slett barneoppdragelse om man lar barnet forsvinne fra sosial omgang og aktivitet, selv om den ensformige aktiviteten isolert sett er sunn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har jeg ikke lest noe sted, kan du vise et eksempel? De fleste skriver aT man ikke skal gi smarttelefon til barn og at man skal begrense skjermtid, men det er ikke det samme som et forbud. Jeg er i flere slike grupper, og er nok veldig streng i forhold til mange, men jeg har aldri hørt noen si noe som ligner på et forbud engang.

Nei, jeg tror ikke du evner å tolke hva jeg mener. Hehe. 

Det er skrevet flere steder og bare i denne tråden her er det flere eksempler:

Men om jeg ikke tolket deg riktig hadde det jo vært fint med en presisering.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...