Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
bitmog skrev (1 time siden):

Altså få av dere tunnelsynet. Hører dere ikke paradokset? Det er enorme krefter der ute som går inn for SKJERMFRI barndom, altså NULL, og null smarttelefon fordi det er beviselig skadelig. Så spør jeg, hvorfor ikke NULL godteri og kake også? 

Videre hvor får dere det fra at man ikke begrenser bruken av skjerm? Dere er så ekstremt ensidig vektet at det er helt umulig å diskutere logisk anrettet med dere. Noen spiser godteri hver dag i mindre mengder, og andre spiser godteri hver lørdag, andre spiser godteri sjeldnere. Ingenting av dette er feil eller galt, deg er opp til foreldrene hva de velger å gjøre. Samme med skjerm, men det er ingen som kjører frislipp og lar barnet sitte 24/7 med skjermen som det høres ut som dere tror. 

Denne svart/hvitt tankegangen går igjen over hele linja. Og ofte begynner det med en rosarød versjon av 80, 90 og 2000 tallet. En versjon hvor ingen barn hadde et usunt forhold til noe og alle var ute hele dagen og var venner.

En fremstilling som åpenbart er feil og misvisende.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Denne svart/hvitt tankegangen går igjen over hele linja. Og ofte begynner det med en rosarød versjon av 80, 90 og 2000 tallet. En versjon hvor ingen barn hadde et usunt forhold til noe og alle var ute hele dagen og var venner.

En fremstilling som åpenbart er feil og misvisende.

Husker godt når jeg gikk på ungdomskolen. Mye sniffing av kontaktlim. På barneskolen var det vold i et nivå som hadde virket helt fjernt idag. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor er det tristere at han sitter med skjerm enn med bok, eller at han spiller online med venner fremfor å spille rollespill rundt et bord med venner?

Anonymkode: 602ad...91c

Fordi det hos dem som ikke har evne til refleksjon:

- Så er det skadelig å lese digital tekst på en skjerm, men utrolig utviklende å lese akkurat samme tekst trykt på papir. 

Som selvfølgelig kun er tull, som hele denne triste og virkelighetsfjerne greien om "skjerm". 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, foreldre kan ikke bare gi frislipp.

Mine barn, deres søskenbarn, og kompiser, er mye mindre på skjermen på sommeren. Vi har vært nede i både 0 og 4 min totalt pr dag. De finner på så mye!

Og ja, de er mellom 6 og 13 år.

Anonymkode: 73937...7c5

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Derfor bør både godteri, kake og skjerm begrenses veldig for barn. Det er vel ingen mennesker lenger som lar ungene sine spise sjokolade og brus når de vil? Skjerm er på samme måten, bare mye mer avhengighetsskapende.

Anonymkode: 26a31...011

Nei, skjerm skaper ikke avhengighet. Prøv å gi barn eller voksne kun en skjerm. Blir ikke mye avhengighet av det. 

Er noe av det mest hjernedøde jeg leser på KG "skjerm"... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært tilhenger av å begrense barns interesser, enten det gjelder skjermbruk eller andre ting.
Samtidig har jeg heller aldri hatt noe mål om å oppdra barna til å leve som små "Mandelmann-er".
Heldigvis er den fasen med barneoppdragelse bak meg nå, og det gikk helt fint, skjerminteressen dabbet naturlig av rundt 13–14 års alder, og utviklet etter hvert andre interesser på egen hånd

Anonymkode: 4c1db...abc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

men det er virkelig ikke bare å ta fra et barn skjermen og tro at de etter et par dager vil løfte blikket og se verden og glemme skjermen.

Jo, det er det. Det handler om dopamin det her.

Anonymkode: 08a20...683

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Derfor jeg spør TS om det er iPad skjerm som refereres til når ts bruker ordet «skjermbarn». Jeg opplevde ikke all skjermbruken fra min barndom som noen stopper for kreativitet eller høyere utdannelse, og ikke de rundt meg heller. Spør kun for å oppdatere meg på hva med skjerm i dag som er så skadelig. 

er det iPad? Er det barne seriene som blir vist i dag? Er det YouTube kids? Jeg hadde riktignok ikke den spesifikke underholdningen som barn, derfor jeg spør.

men jeg var en av de som brukte stort sett hver ettermiddag og kveld foran tv fra jeg var 3 år til 8 år når jeg så begynte med habbo.no, minecraft, RuneScape, og gosupermodel. PlayStation 2, og Nintendo ds. Jeg har kun skjerm i barndommen min og opplever ikke at det ødela verken kreativitet eller karrieren min.

Anonymkode: fe083...109

Du får ingen dopamin-overdose av TV. Du skjønner hva det er snakk om. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke gi etter i alle fall, kanskje legg til rette litt for alternativer. Eller så kan du også få en 🏆 for det som står mellom linjene her, at du er en bra forelder ;)

Anonymkode: 58c22...de6

Ja, rakk ned på de som er bekynret for barns utvikling. for all del. stagner en dialog. 

Skrevet
SPOCA skrev (På 31.7.2025 den 15.01):

Ja, dette så jeg også i starten da jeg begynte med frilek (jeg er kontaktlærer). Jeg har skjermfri frilek hver dag.

Det tar en uke, så blir det slutt på klagingen. De vet de ikke kommer noen vei, men det fordrer at man er konsekvent. Og at man gjerne har litt flere alternativer enn bare lego. :)

Skal bli spennende å se hvordan det blir når skolen begynner igjen. 

Må si at jeg blir glad over å lese at du er bevist på frilek i skolehverdagen. Heldige er de barna som har n bevist lærer.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, rakk ned på de som er bekynret for barns utvikling. for all del. stagner en dialog. 

Vi som gir barna skjerm er ikke bekymret? Hadde vi ikke vært det så kunne vi bare gitt fullstendig frislipp da, 24/7 skjerm hele døgnet. Jøsses.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (8 minutter siden):

Nei, skjerm skaper ikke avhengighet. Prøv å gi barn eller voksne kun en skjerm. Blir ikke mye avhengighet av det. 

Er noe av det mest hjernedøde jeg leser på KG "skjerm"... 

Øh. Har du sett deg rundt på en buss i det siste?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (Akkurat nå):

Vi som gir barna skjerm er ikke bekymret? Hadde vi ikke vært det så kunne vi bare gitt fullstendig frislipp da, 24/7 skjerm hele døgnet. Jøsses.. 

Folk tar disse observasjonene så jævlig personlig. Fordi dere vil leve i kognitiv dissonans og være overbevist om at akkurat DERES barn ikke er et sånt skjermbarn. For gud forby at deres små engler blir påvirket av deres ræva valg. 

Det er det samme som foreldre som drar barna inn i matavhengigheten sin. "Det er gener!". 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk tar disse observasjonene så jævlig personlig. Fordi dere vil leve i kognitiv dissonans og være overbevist om at akkurat DERES barn ikke er et sånt skjermbarn. For gud forby at deres små engler blir påvirket av deres ræva valg. 

Det er det samme som foreldre som drar barna inn i matavhengigheten sin. "Det er gener!". 

Men mitt barn får ikke godteri eller kake eller is på en varm sommerdag som er en selvfølge for mange andre venner. Jeg skriver da ikke side opp og ned med at de gir beng i barna sine sin utvikling og introduserer fedme problemer fordi de tar et annet valg enn meg. Ser du virkelig ikke nyansene her? 

Jeg skriker ikke "Kakebarn" eller "Godtebarn" når jeg observerer andre trykke i seg mer godteri enn det mine gjør. Jeg kommenterer heller ikke åpenlyst at jeg er en bedre foreldre som gir barnet mitt frukt og ikke godteri.

Poenget er, du gjør hva enn du vil for dine barn og jeg gjør hva jeg vil for mine. Men det er særdeles unødvendig og si at vi som ikke gjør som deg gir beng i ungene våre sin utvikling, det er fullstendig skivebom. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, man lærer jo mye mer av å bygge lego enn av internett.

Anonymkode: e5355...7aa

Har du lest noe om forskning på skjerm og barn? Gjør et google søk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (1 minutt siden):

Men mitt barn får ikke godteri eller kake eller is på en varm sommerdag som er en selvfølge for mange andre venner. Jeg skriver da ikke side opp og ned med at de gir beng i barna sine sin utvikling og introduserer fedme problemer fordi de tar et annet valg enn meg. Ser du virkelig ikke nyansene her? 

Jeg skriker ikke "Kakebarn" eller "Godtebarn" når jeg observerer andre trykke i seg mer godteri enn det mine gjør. Jeg kommenterer heller ikke åpenlyst at jeg er en bedre foreldre som gir barnet mitt frukt og ikke godteri.

Poenget er, du gjør hva enn du vil for dine barn og jeg gjør hva jeg vil for mine. Men det er særdeles unødvendig og si at vi som ikke gjør som deg gir beng i ungene våre sin utvikling, det er fullstendig skivebom. 

Det er utrolig kjipt å få disse ungene på besøk. De er kjipe lekekamerater og ender opp med å være misfornøyde hele besøket og mase hele besøket. De er ikke aktive barn som tar selvstendige valg, men vil ha voksne med fordi de stagnerer. Det krever mye mer av oss voksne når det er et slikt besøk.

Så det påvirker barna!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (7 minutter siden):

Ja du får fortsette med kalori telling og leve i troa på at det ikke påvirker barns utvikling negativt

Anonymkode: 4c1db...abc

Skrevet
Snublefot62 skrev (11 timer siden):

Man kan jo starte med å ikke sette navn på barna?

Synes skjermbarn var et bra navn jeg. Tolker det som et barn som bruker store deler av tiden sin på skjerm. Er vel bare å kalle en spade for en spade. Etter å ha lest flere svar her, så er det mange som ikke synes at det er noe feil med å la ungen sitte med skjermen store deler av dagen heller.  Så da er vel ikke skjermbarn negativt heller. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 14.50):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

🙋‍♀️Min 7-åring hadde kjedet seg etter fem minutter. Hun elsker å leke, leker dagen lang, kjempeaktiv, sterk og rask, men aldri vært interessert i lego. Kan se litt film, men ellers også ganske uinteressert i skjerm. Tror du skal tenke at selv om barna på besøk ikke har de samme interessene som dine barn, så er det ikke nødvendigvis fordi de ikke evner å leke.

Anonymkode: 709ad...b96

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er utrolig kjipt å få disse ungene på besøk. De er kjipe lekekamerater og ender opp med å være misfornøyde hele besøket og mase hele besøket. De er ikke aktive barn som tar selvstendige valg, men vil ha voksne med fordi de stagnerer. Det krever mye mer av oss voksne når det er et slikt besøk.

Så det påvirker barna!

Da gir du tydelig beskjed om at i deres hus så er ikke spill/tv/skjerm tillat. Ulike regler i forskjellige hus, barn har ikke vondt av å lære det. På lik linje som at jeg må gi beskjed når andre unger maser om godteri eller saft eller noe godt. Det er en del av det å være i samfunnet, vi er forskjellige, vi har forskjellige regler. Men vi trenger ikke å dømme hverandre nord og ned, og rakke på hverandre for det. 

Det er også slitsomt for meg da jeg har en som er veldig glad i fotball, mens mange av hans venner ikke liker det, og vil heller sykle og leke ute, men det er ikke min så veldig glad i.

Anonymkode: cb967...8ab

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...