Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så utrolig komisk at dere antar at jeg har ferie, bare for å skulle ta meg på noe. Når det jeg beskriver er urovekkende utvikling av barna våre. Dere burde være bekymret, men dere er så opptatt med å forsvare deres egne valg ved å være passiv aggressive. 
TS

Anonymkode: 08a20...683

Så du sitter på kg i arbeidstiden? 🙄

Anonymkode: 8fbe5...2a4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei virkelig ikke

Joda, noen ting er riktig å dømme. Folkemord, vold og drap er eksempler på ting som er riktig å dømme. 

Om noen virkelig mener at overdreven skjermbruk faller i samme kategori står de forøvrig fritt til å mene det, men da påberoper jeg meg retten til å dømme dem for det, slik de påberoper seg retten til å dømme meg for mine valg rundt skjermbruk.

Anonymkode: 602ad...91c

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det største hinderet for frilek i dag er ikke skjerm, men voksenstyrt aktivitet.

Helt riktig , enkelte barn har så stram ukeplan at de aldri får rekke å kjede seg eller prøve seg på frilek.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

min tolv år gamle gutt er veldig glad i skjerm. jeg synes det er veldig trist og jobber hver dag for å få ham til å gjøre andre ting. og det gjør han, men det er i stor grad avhengig av meg, og etterpå vil han tilbake til skjermen.

han er ikke veldig flink i idrett og fysiske ting, tidligere ville han nok vært av typen som satt inne og leste eller spilte rollespill med kompiser, en typisk nerd, men det er i dag, for mange, byttet ut med skjermen, og det er fryktelig trist.

han har venner som er mindre hekta på skjerm, selv om foreldrene aldri har vært veldig strenge med skjermbruk. det har mye med barnets personlighet å gjøre også. 

når vi har vært på besøk hos besteforeldre i sommer (dog uten andre barn) har jeg vært mindre streng på skjermbruk, for jeg vil ikke ende opp med å ta kamper der, og ødelegge dagen for alle sammen. ser kanskje ut som om jeg ikke bryr meg, men jeg HATER å se ham ved skjermen i timevis. men det er virkelig ikke bare å ta fra et barn skjermen og tro at de etter et par dager vil løfte blikket og se verden og glemme skjermen.

da han var yngre, var jeg strengere, det resulterte selvsagt i litt mindre skjermtid, men først og fremst i konflikter hjemme.

så nå prøver jeg å ikke mase så mye, men heller sørge for å gjøre andre ting sammen med ham.

men det blir fortsatt mye skjermtid, og jeg kan knapt vente til skolen og hverdagen begynner igjen.

lange sommerferiedager kan bli uendelig lange 😵

Anonymkode: 5a156...4ad

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

min tolv år gamle gutt er veldig glad i skjerm. jeg synes det er veldig trist og jobber hver dag for å få ham til å gjøre andre ting. og det gjør han, men det er i stor grad avhengig av meg, og etterpå vil han tilbake til skjermen.

han er ikke veldig flink i idrett og fysiske ting, tidligere ville han nok vært av typen som satt inne og leste eller spilte rollespill med kompiser, en typisk nerd, men det er i dag, for mange, byttet ut med skjermen, og det er fryktelig trist.

han har venner som er mindre hekta på skjerm, selv om foreldrene aldri har vært veldig strenge med skjermbruk. det har mye med barnets personlighet å gjøre også. 

når vi har vært på besøk hos besteforeldre i sommer (dog uten andre barn) har jeg vært mindre streng på skjermbruk, for jeg vil ikke ende opp med å ta kamper der, og ødelegge dagen for alle sammen. ser kanskje ut som om jeg ikke bryr meg, men jeg HATER å se ham ved skjermen i timevis. men det er virkelig ikke bare å ta fra et barn skjermen og tro at de etter et par dager vil løfte blikket og se verden og glemme skjermen.

da han var yngre, var jeg strengere, det resulterte selvsagt i litt mindre skjermtid, men først og fremst i konflikter hjemme.

så nå prøver jeg å ikke mase så mye, men heller sørge for å gjøre andre ting sammen med ham.

men det blir fortsatt mye skjermtid, og jeg kan knapt vente til skolen og hverdagen begynner igjen.

lange sommerferiedager kan bli uendelig lange 😵

Anonymkode: 5a156...4ad

Hvorfor er det tristere at han sitter med skjerm enn med bok, eller at han spiller online med venner fremfor å spille rollespill rundt et bord med venner?

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (1 time siden):

Er hele poenget mitt. Du kan ikke være så ufattelig naiv og lite tenkende at du tror at barna som er "skjermbarn" har ubegrenset skjermtid hjemme, det er et hav av nyanser her. Poenget er at vi tar forskjellige valg. 

Veldig mange foreldre her jobber jo nettopp for en skjermfri barndom eller null skjerm overhodet,  og det ikke balanse. Nettopp tilbake til det med godteri og kake. Du skriver jo det er beviselig skadelig med skjerm og sosiale medier, men det er vitterlig beviselig skadelig med godteri og kake også. 

Ja, og godteri og kake bør begrenses til en liten mengde maks en gang i uken. Det samme burde vel skjerm da, maks en gang i uken, en halvtimes tid som barne-TV før i tiden? Forstår ikke hva du vil frem til her. 

Anonymkode: 180f6...432

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er det tristere at han sitter med skjerm enn med bok, eller at han spiller online med venner fremfor å spille rollespill rundt et bord med venner?

Det aller største problemet her er alle foreldre som sier «skjerm». Uten å i det hele tatt kunne noe som helst om gaming, ulike type spill, konsoller og bruksområder. Som voksen kvinne som både gamer, men også har andre interesser, så blir jeg helt satt ut av fordommene hos andre foreldre. Det er alltid skrikhalsene med minst peiling som roper høyest. Og det er gjerne de samme som gjennomsyrer hverdagen til ungene med alskens aktiviteter. Eller som mener at det å kjede seg er eneste veien til sann lykke og fremgang i livet.

Hadde debatten i det minste vært litt nyansert. Det er mange fordeler med å være digitalt kompetent. Med den raske teknologiske utviklingen samfunnet står i nå, så tenker jeg at fokus heller burde være på hvordan vi ruster ungene våre, heller enn å forvente at det vi mener burde være gøy er noe de burde synes å. Man MÅ ikke gi full tilgang til YouTube shorts eller tiktok til treåringen. Men det går an å lære språk, matte, engelsk eller koding. Det er nydelig at barn kan være sosiale med vennene over ferien, med ulike multiplayer-spill. Hvordan i alle dager kan man lovprise Lego og samtidig være negativ til Minecraft? 
Folk må få opp øynene litt. Teste selv. Lære seg det. Og på den måten følge barna inn i den digitale verdenen. Å kalle barnas venner for «skjermbarn» er jo helt vilt. 

Anonymkode: cf19d...ac9

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det aller største problemet her er alle foreldre som sier «skjerm». Uten å i det hele tatt kunne noe som helst om gaming, ulike type spill, konsoller og bruksområder. Som voksen kvinne som både gamer, men også har andre interesser, så blir jeg helt satt ut av fordommene hos andre foreldre. Det er alltid skrikhalsene med minst peiling som roper høyest. Og det er gjerne de samme som gjennomsyrer hverdagen til ungene med alskens aktiviteter. Eller som mener at det å kjede seg er eneste veien til sann lykke og fremgang i livet.

Hadde debatten i det minste vært litt nyansert. Det er mange fordeler med å være digitalt kompetent. Med den raske teknologiske utviklingen samfunnet står i nå, så tenker jeg at fokus heller burde være på hvordan vi ruster ungene våre, heller enn å forvente at det vi mener burde være gøy er noe de burde synes å. Man MÅ ikke gi full tilgang til YouTube shorts eller tiktok til treåringen. Men det går an å lære språk, matte, engelsk eller koding. Det er nydelig at barn kan være sosiale med vennene over ferien, med ulike multiplayer-spill. Hvordan i alle dager kan man lovprise Lego og samtidig være negativ til Minecraft? 
Folk må få opp øynene litt. Teste selv. Lære seg det. Og på den måten følge barna inn i den digitale verdenen. Å kalle barnas venner for «skjermbarn» er jo helt vilt. 

Hvis barnas venner kun kan kommunisere sammen gjennom skjerm, og ikke gjennom lek sammen når de er på besøk, synes jeg ikke det er en vill omtale.

Jeg er enig i at barn også bør få utvikle digital kompetanse og følger helsedirektoratets råd på dette området. Det vil si at barn under to år ikke bør ha noe skjerm. Barn 2-6 år kan ha 0,5-1 time om dagen (inkl. ev bruk i barnehagen). Barn 6-12 år kan ha 1-1,5 time om dagen (inkludert skjermbruk på skolen), og barn 13-18 kan ha 1,5 til 3 timer om dagen (men aller helst mindre).

For oss innebærer dette at vi har litt mer skjermbruk enn anbefalt, fordi vi ser på én film på fredag og lørdag, i tillegg til at barna har bruk av skjerm på skolen hver dag. Vi har derfor ingen annen bruk av skjerm for at den totale belastningen ikke skal bli for høy. Da trener barnet seg på digital kompetanse på skolen, og vi kan se film sammen hjemme som en familie. Dersom barna etter hvert ønsker å spille, så kan vi kutte filmen og de kan få anbefalt tid hver dag. Dvs. 1-1,5 time om dagen for skolebarn, men da med fratrekk av den tiden de ev. har brukt på skjerm på skolen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 14.50):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Jeg vet ikke åssen det var med andre, men jeg kjedet meg mye og klaget da jeg var liten. Fantes ikke mye skjerm på den tia. Vi ble satt i arbeid hvis vi klagde, det hjalp en del på kreativiteten kan man si😅

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

100% enig. Det er mye man kan drive med foran skjermen som utvikler ulike ferdigheter man vil ha svært god nytte av inn i voksenlivet. Vårt ansvar som foreldre er å hjelpe ungene frem til en sunn balanse der de får mulighet til å utvikle seg på alle områder - både med og uten skjerm - samt å la dem finne sine interesser som de kan bruke som grunnlag for yrkesvalg eller spisskompetanse inn i yrkeslivet. 

Digresjon: Som tiåring kunne jeg lese 15-20 bøker i uka. Jeg tilbrakte bokstavelig talt hele dager med nesa i diverse bøker kun avbrutt av måltider og toalettbesøk. Lesing blir fremhevet som en sunn fritidsinteresse fremfor 'skjerm', men jeg er overhodet ikke overbevist om at det er sunt å tilbringe så mye tid med nesa i skjønnlitteratur som jeg gjorde.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (2 timer siden):

Er hele poenget mitt. Du kan ikke være så ufattelig naiv og lite tenkende at du tror at barna som er "skjermbarn" har ubegrenset skjermtid hjemme, det er et hav av nyanser her. Poenget er at vi tar forskjellige valg. 

Veldig mange foreldre her jobber jo nettopp for en skjermfri barndom eller null skjerm overhodet,  og det ikke balanse. Nettopp tilbake til det med godteri og kake. Du skriver jo det er beviselig skadelig med skjerm og sosiale medier, men det er vitterlig beviselig skadelig med godteri og kake også. 

Derfor bør både godteri, kake og skjerm begrenses veldig for barn. Det er vel ingen mennesker lenger som lar ungene sine spise sjokolade og brus når de vil? Skjerm er på samme måten, bare mye mer avhengighetsskapende.

Anonymkode: 26a31...011

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser poenget til TS selv om jeg synes hun er vel dømmende og lite nyansert. Skjerm er en del av hverdagen i dag, på mange ulike måter. Og hvordan vi bruker skjerm påvirker oss på forskjellige måter både avhengig av personlighet og hva vi gjør på skjermen. Når mine barn har skjermtid skiller jeg litt mellom det som er passivt og gir rask dopamin, og f.eks. kreative ting som å lage bøker eller det sosiale i å bygge noe sammen i Minecraft. 

Som med alt annet i livet så tenker jeg at en god balanse er det beste. Så vi er ikke skjermfrie, men vi begrenser tiden og unngår at skjerm blir noe som fyller all dødtid. Jeg ser på egne barn at i perioder med mer skjerm så blir de mindre kreative i annen lek. Og jeg ser at andre barn med fri skjermbruk kan slite med å leke/være kreativ, og at der også er en korrelasjon mellom de barna som har mest utfordringer og er mest utagerende på skolen og de som har fri tilgang til skjerm hjemme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vokste opp på 80 tallet uten skjerm og kunne være helt lik 

Lett å glemme hvordan ting var, og skjønnmale egen generasjon.

Anonymkode: acf16...dfc

Samme her. Husker veldig godt når jeg kom i en alder hvor fantasien liksom ble borte og det ble vanskelig å leke. Kunne også kjede meg veldig 

Anonymkode: 073f0...0c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn får for mye skjerm i perioder, men hjemme hos oss eller steder der de klarer å finne roen til det velger de bort skjerm og forsvinner inn i lek. 
Nevøene mine får ikke iPad i hverdagen og bare begrenset med barne-TV. Det er de som har mast om iPad fra de står opp til de legger seg i sommer. 

Anonymkode: a8b46...ed7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 14.50):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Ikke gi etter i alle fall, kanskje legg til rette litt for alternativer. Eller så kan du også få en 🏆 for det som står mellom linjene her, at du er en bra forelder ;)

Anonymkode: 58c22...de6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og jeg ble født mye tidligere. Lekte med Lego og andre typer leker, både inne og ute, for hadde foreldre og besteforeldre som det var tak i. Så også litt på tv, leste 5 bøker i uken. Fikk første PlayStation i 1994 og spilte i mange år før jeg tok det igjen på mobil og så senere iPad og iPhone. 

Anonymkode: a7630...926

Derfor jeg spør TS om det er iPad skjerm som refereres til når ts bruker ordet «skjermbarn». Jeg opplevde ikke all skjermbruken fra min barndom som noen stopper for kreativitet eller høyere utdannelse, og ikke de rundt meg heller. Spør kun for å oppdatere meg på hva med skjerm i dag som er så skadelig. 

er det iPad? Er det barne seriene som blir vist i dag? Er det YouTube kids? Jeg hadde riktignok ikke den spesifikke underholdningen som barn, derfor jeg spør.

men jeg var en av de som brukte stort sett hver ettermiddag og kveld foran tv fra jeg var 3 år til 8 år når jeg så begynte med habbo.no, minecraft, RuneScape, og gosupermodel. PlayStation 2, og Nintendo ds. Jeg har kun skjerm i barndommen min og opplever ikke at det ødela verken kreativitet eller karrieren min.

Anonymkode: fe083...109

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og godteri og kake bør begrenses til en liten mengde maks en gang i uken. Det samme burde vel skjerm da, maks en gang i uken, en halvtimes tid som barne-TV før i tiden? Forstår ikke hva du vil frem til her. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Derfor bør både godteri, kake og skjerm begrenses veldig for barn. Det er vel ingen mennesker lenger som lar ungene sine spise sjokolade og brus når de vil? Skjerm er på samme måten, bare mye mer avhengighetsskapende.

Anonymkode: 26a31...011

Altså få av dere tunnelsynet. Hører dere ikke paradokset? Det er enorme krefter der ute som går inn for SKJERMFRI barndom, altså NULL, og null smarttelefon fordi det er beviselig skadelig. Så spør jeg, hvorfor ikke NULL godteri og kake også? 

Videre hvor får dere det fra at man ikke begrenser bruken av skjerm? Dere er så ekstremt ensidig vektet at det er helt umulig å diskutere logisk anrettet med dere. Noen spiser godteri hver dag i mindre mengder, og andre spiser godteri hver lørdag, andre spiser godteri sjeldnere. Ingenting av dette er feil eller galt, deg er opp til foreldrene hva de velger å gjøre. Samme med skjerm, men det er ingen som kjører frislipp og lar barnet sitte 24/7 med skjermen som det høres ut som dere tror. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis barnas venner kun kan kommunisere sammen gjennom skjerm, og ikke gjennom lek sammen når de er på besøk, synes jeg ikke det er en vill omtale.

Jeg er enig i at barn også bør få utvikle digital kompetanse og følger helsedirektoratets råd på dette området. Det vil si at barn under to år ikke bør ha noe skjerm. Barn 2-6 år kan ha 0,5-1 time om dagen (inkl. ev bruk i barnehagen). Barn 6-12 år kan ha 1-1,5 time om dagen (inkludert skjermbruk på skolen), og barn 13-18 kan ha 1,5 til 3 timer om dagen (men aller helst mindre).

For oss innebærer dette at vi har litt mer skjermbruk enn anbefalt, fordi vi ser på én film på fredag og lørdag, i tillegg til at barna har bruk av skjerm på skolen hver dag. Vi har derfor ingen annen bruk av skjerm for at den totale belastningen ikke skal bli for høy. Da trener barnet seg på digital kompetanse på skolen, og vi kan se film sammen hjemme som en familie. Dersom barna etter hvert ønsker å spille, så kan vi kutte filmen og de kan få anbefalt tid hver dag. Dvs. 1-1,5 time om dagen for skolebarn, men da med fratrekk av den tiden de ev. har brukt på skjerm på skolen. 

Det er dette som er problemet med denne tråden. Hvis du leste mitt forrige innlegg til å si at barna kun kommuniserer gjennom spill. Det er ikke det jeg skriver i det hele tatt. Det er akkurat den svart-hvitt tankegangen jeg mener er problemet. Alt med måte, liksom. 

Men spill er en større industri enn film og musikk til sammen. Det er en kjempestor del av hverdagen og livene til unge i dag. Det er bedre å sette seg inn i ting, enn å ikke skjønne de, og kalle andres barn skjermunger på grunn av egne fordommer og manglende kunnskap. Hva vet vel du, om de ungene og livene til den familien? Jeg har også hatt besøk av barn som er mer krevende enn andre. Som ikke leker, men heller vil spille. Etter hvert som barna blir større blir det mindre av påtvungne besøk. De begynner å finne hverandre basert på interesser. Og da slipper du mer besøk av de ungene og familiene du ser ned på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

7 årig gutt her også. Jeg måtte rett og slett stoppe å invitere en av guttene i klassen hjem fordi han hele tiden bare ville spille eller se på tv. Bare sure miner og klaging når jeg sa at de feks fikk se 2 episoder med noe eller spille 30 min og så måtte leke . Synd når det blir slik.  Noen barn virker å ha frislipp på skjermtid eller skjerm. Heldigvis er der flere barn i klassen med foreldre som også begrenser skjermtid . De barna leker bedre sammen med gutten min og er jevnere i humøret . Mye mer koselig for oss og for barna 

Anonymkode: 6dbdc...0f8

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og innlegg tilknyttet dette. 

veronica<3, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...