Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det jeg lurer litt på, i diskusjonen rundt barn som kjeder seg og ber om å få skjerm, er hvordan hverdagen til disse barna ellers ser ut. Er den for eksempel så gjennomsyret av voksenstyrte aktiviteter at barna rett og slett ikke har trening i å finne på noe selv? Er de vant med at det eneste de finner på hjemme er skjerm fordi de ellers er ute og farter?

Å begrense skjermtiden til x antall timer pr dag/uke er fullstendig verdiløst dersom resten av døgnet består av voksenstyrt eller voksenplanlagt aktivitet.

Anonymkode: 602ad...91c

Dette er et veldig godt poeng.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (11 minutter siden):

Allikevel er ikke virkeligheten like svart hvitt. Vi har grenser for iPad hjemme, men den grensen er nok romsligere enn hos mange av naboene. Allikevel opplever vi at flere av naboungene har langt mer negativt forhold til bruken av iPad en våres. Og våres vil glatt heller bygge trehytte, olabil, fiske eller telte enn å sitte på iPaden.

Er det fordi vi er så fantastiske foreldre? Eller kan det være at også barn ha være forskjellige og ikke er en unison deig som kan formes likt hver gang?

Jeg tror det siste, og at ulike barn har behov for ulike ting. Noen barn takler TV/skjerm eller fysisk lek på en annen måte enn andre. Det betyr ikke at det er galt, men at de er forskjellige.

Selvsagt er barn ulike. Og det er jo supert at barna deres heller vil gjøre andre aktiviteter.

Like fullt - når du først finner ut at du har et barn som lett blir avhengig og bare vil ha skjerm, så er veien tilbake lang. Når de først er introdusert for det og skjønner at de aldri trenger å kjede seg, så må nærmest skjermen kastes og de må «detoxes». 

Jeg har en bonussønn som er skjermavhengig og far skulle ønske at han kunne gå tilbake i tid og ikke introdusert den. 

Da skjermbrukutvalget utredet dette spørsmålet, gikk flere eksperter ut og sa de anbefalte å være «føre var». Dvs utsett all eksponering så lenge du kan, ikke håp at barnet ditt er blant dem som takler det bra. Du vil aldri tape noe som helst på å utsette TV, og desto mer smarttelefon og iPad.

Anonymkode: 890f9...999

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Dette er et veldig godt poeng.

Foreldre har aldri vært mer aktivt tilstede sammen med barna enn nå, barna har aldri vært mindre selvgående enn de er nå, mødre har aldri klaget mer (offentlig) på hvor slitsomt det er med barn enn nå, men det er skjermen som har skylda for at barna ikke kan finne på noe selv - selvsagt. 

En gjennomgående tendens jeg ser i diskusjoner på KG er at de brukerne som forteller om minst/ingen skjerm også ofte er de samme som forteller om hvor mye de finner på av aktiviteter for å holde ungene unna skjerm. Det er et fascinerende paradoks mtp å skulle oppdra selvstendige mennesker.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Selvsagt er barn ulike. Og det er jo supert at barna deres heller vil gjøre andre aktiviteter.

Like fullt - når du først finner ut at du har et barn som lett blir avhengig og bare vil ha skjerm, så er veien tilbake lang. Når de først er introdusert for det og skjønner at de aldri trenger å kjede seg, så må nærmest skjermen kastes og de må «detoxes». 

Jeg har en bonussønn som er skjermavhengig og far skulle ønske at han kunne gå tilbake i tid og ikke introdusert den. 

Da skjermbrukutvalget utredet dette spørsmålet, gikk flere eksperter ut og sa de anbefalte å være «føre var». Dvs utsett all eksponering så lenge du kan, ikke håp at barnet ditt er blant dem som takler det bra. Du vil aldri tape noe som helst på å utsette TV, og desto mer smarttelefon og iPad.

Kan du vise til dette? For det er ikke så enkelt. Og ut fra det gode arbeidet jeg ser at skjerbrukutvalget har gjort så tviler jeg på at de har formulert det så enkelt heller. Tvert i mot er de mer på at voksne må kobles på, enn at barn skal kobles av.

https://www.altinget.no/artikkel/utvalg-om-skjermbruk-barn-skal-ikke-kobles-av-men-de-voksne-maa-koble-seg-paa

Sitat

Skjermbruken må også inngå i et godt balansert liv. Den balansen må de voksne hjelpe barna til å finne. Vi mener ikke løsningen er å koble barna av, men å koble de voksne på.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo slike som deig som ikke ser nyansene. Det kan være livsfarlig å hoppe på trampoline også, mange kan dø eller bli lam ved å hoppe feil. Men det er ingen som tar til ordet for å forby eller ikke tillate å hoppe på trampoline. Det er ikke så svarthvitt.

Hvis det var så svart hvitt hvorfor kan vi ikke utsette kake og godteri til de blir minst 15? Hva slags forskning støtter opp om at godteri er bra? Eller skal vi kun plukke og ta de tingene som passer for vår familie, og ikke se dømmende på andre som tar andre valg for sine?

Endret av bitmog
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (24 minutter siden):

Jeg tror "vi" må gjøre noe ja. Men jeg tror nok vi har ulik forståelse av hva som må fokuseres på.

Disse gruppene som får en del oppmerksomhet for tiden virker å fokusere 100% på skjermfri tid for barna opp til en ganske høy alder. Og med kun fokus på barna. Det er et mål jeg ikke deler, og jeg mener det er å gå i feil retning.

Vet ikke hvilke grupper du mener, men de jeg vet om mener at man skal vente med introduksjonen og deretter begrense bruken. De bruker skjerm mye på skolen i dag, såpass mye at det blir mange timer i løpet av en dag om 

bitmog skrev (12 minutter siden):

Det er jo slike som deig som ikke ser nyansene. Det kan være livsfarlig å hoppe på trampoline også, mange kan dø eller bli lam ved å hoppe feil. Men det er ingen som tar til ordet for å forby eller ikke tillate å hoppe på trampoline. Det er ikke så svarthvitt.

Hvis det var så svart hvitt hvorfor kan vi ikke utsette kake og godteri til de blir minst 15? Hva slags forskning støtter opp om at godteri er bra? Eller skal vi kun plukke og ta de tingene som passer for vår familie, og ikke se dømmende på andre som tar andre valg for sine?

De fleste begrenser vel kake og godteri for barna, og forbeholder det til lørdager. Det er faktisk gjort forsøk om godterispising på funksjonshemmede, som måtte spise seige karameller døgnet rundt. Tennene deres råtnet vekk og konklusjonen var at man burde begrense det til en liten mengde og kun én gang i uken. Selvsagt er det best å unngå det fullstendig, for alltid, men det er ingen som går i bresjen for verken fullstendig forbud mot verken godteri eller skjerm.

Jeg tror at vi som foreldre må forstå hvilken verden vi faktisk nå lever i (ikke 90 eller 2000 tallet), og prøve å forstå behovene og samfunnet rundt oss samtidig som vi setter oss inn i hva som faktisk er det skadelige og hvordan vi kompenserer. At skjerm er skadelig og uten skjerm er bra er for enkelt og etter min mening fordummende.

Det er ingen som sier alt eller ingenting, annet enn for små barn. I tillegg er det beviselig skadelig for barn med sosiale medier, så all form for bruk av sosiale medier bør begrenses i hvert fall ut ungdomsskolen. 

Og veldig få (eller ingen?) av disse gruppene ser på familiedynamikk eller foreldrenes bruk av skjerm. Noe jeg mener er skivebom. Barn tar etter oss foreldre. Og setter vi det på spissen vil jeg påstå at det er vesentlig mer skadelig for barna at foreldrene har 100% av fokus på sin mobil og er fraværende, enn at barna selv hadde fått fri tilgang til iPad hele døgnet.

Allikevel er det kun på det siste en skal bruke tid?

De fleste ser på familiens skjermbruk. Selv Helsedirektoratet viser til at voksne bør begrense egen skjermbruk, unngå å bruke skjerm når de er sammen med barn, sørge for skjermfrie perioder, samt å reflektere over hvordan egen skjermbruk påvirker forholdet til barna. 

Anonymkode: 180f6...432

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Anonymkode: 08a20...683

Jeg har fikk barn på 90-tallet og det var det samme kommentarene da også

Anonymkode: 7f986...34d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg er født i 99 og alle jeg kjenner på min alder satt å så på tv fra etter skole til leggetid. Vi var plenty av kreative i helger og kjedet oss ikke ute. Når gaming ble populært i 2013 satt vi å gamet sammen i helgene. Nå er jeg 26 og opplever meg eller jevnaldrende verken avhengig av skjerm, lite kreative eller at vi fort kjeder oss.

Anonymkode: fe083...109

Og jeg ble født mye tidligere. Lekte med Lego og andre typer leker, både inne og ute, for hadde foreldre og besteforeldre som det var tak i. Så også litt på tv, leste 5 bøker i uken. Fikk første PlayStation i 1994 og spilte i mange år før jeg tok det igjen på mobil og så senere iPad og iPhone. 

Anonymkode: a7630...926

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du har ein tråd om skjermbarn her frå før og vil nok få dei samme svara her. 

Eg merkar forskjell på barn men veit så klart ikkje kva for barn som ser mykje på skjerm. Er du heime hos alle sidan du veit at dei ser mykje på skjerm? 

Anonymkode: 590d6...da2

TS her, nei jeg har ikke en tråd om skjermbarn her fra før. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så flink du er. Det er vel det du vil høre?

Det er forøvrig ikke alltid såkalte  skjermnavn som maser om tv og iPad hos andre. Det kan like gjerne være barn som ser lite skjerm hjemme som vil prøve seg hos andre. 

Når det er sagt er jeg helt for å regulere skjermbruk hos barn, men jeg orker ikke denne hoveringen fra foreldre som mener seg bedre enn andre. Vi har ikke alltid hele bildet av hva som foregår hos andre. 

Anonymkode: 8506c...243

TS her. Det var ikke meg du svarte der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men jeg skjønner ikke hva du vil? Selvsagt vil barn som bruker skjerm mer enn barn som aldri bruker skjerm, spørre om skjerm. På lik måte barn som blir kjørt til alt mulig, vil også spørre om det vs barn som må sykle/gå til alt. Det heter bare forskjellig foreldreoppdragelse. Sånn som du skriver hi så tolker jeg det slik at du synes dette er galt, ergo dømmende ovenfor andre som tar andre valg enn deg. Er ikke ulogisk å spørre om ting man er vant med. 

Anonymkode: cb967...8ab

Barns lekekompetanse er livsviktig for å bearbeide følelser og utvikling. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan ikke barne ditt konsentrere seg om et par leker? Må ha 15 fremme?

Anonymkode: 97990...60b

Barnet måtte sette igang 15 STYKKER lek for i løpet av besøket, fordi barnet FALT av etter fem minutter og "ble lei" og var åpenbart rastløs og lei. Barnet var ikke slik før sommeren.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Det handler ikke om å forsvare overdreven skjermbruk - men at stigmatisering og overforenkling av problemet ikke hjelper noen.

Overdreven skjermbruk for mine barn påvirker for eks ikke min evne til å huske ting, konsentrere meg, fokus, læring osv. Sikkert ikke din heller. Men jeg merker allikevel at jeg blir påvirket. Er ikke du litt nysgjerrig på hvorfor og hvordan det kan forebygges i stede for å kategorisk skylde på barnas overdrevne skjermbruk og så la det være med det?

Jeg tror for min del at dette handler om vesentlig mer enn bare skjerm. Jeg tror det handler om hvilke verktøy vi har tilgjengelig til enhver tid, hvordan informasjon og læring konsumeres og huskes, medier presenterer ting, forventninger til reaksjon og tidsbruk. Jeg tror og våre vaner som voksne påvirker barna våres i vesentlig større grad en antall timer barna har på iPaden. Hvorfor tar vi ikke tak i det i stede for å kalle de "skjermbarn"? Satt på spissen er det ironisk at en voksen forelder (tilsynelatende) sitter på et nettforum i åttetiden en fredags morgen midt på sommeren og klager over andre barns skjermbruk...

Kanskje vi voksne skal løse egne problemer først? Eller i det minste erkjenne de før vi kaller ungene "skjermbarn"?

Midt på sommeren? Deilig at du har ferie da. Ikke jeg.
TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Våre barn har ikke iPad og har streng skjermtid. Jeg er enig i at det er skadelig og at mange barn blir skadelidende av overdreven skjermbruk. Men jeg bruker ikke nedsettende betegnelser om barn. Det er uttrykket «skjermbarn» som mange i tråden reagerer på. Særlig når det kommer fra folk som sitter på skjermen og sløser tid på KG midt i familieferien. 

Anonymkode: e38bf...a37

Så utrolig komisk at dere antar at jeg har ferie, bare for å skulle ta meg på noe. Når det jeg beskriver er urovekkende utvikling av barna våre. Dere burde være bekymret, men dere er så opptatt med å forsvare deres egne valg ved å være passiv aggressive. 
TS

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vet ikke hvilke grupper du mener, men de jeg vet om mener at man skal vente med introduksjonen og deretter begrense bruken. De bruker skjerm mye på skolen i dag, såpass mye at det blir mange timer i løpet av en dag om 

De fleste begrenser vel kake og godteri for barna, og forbeholder det til lørdager. Det er faktisk gjort forsøk om godterispising på funksjonshemmede, som måtte spise seige karameller døgnet rundt. Tennene deres råtnet vekk og konklusjonen var at man burde begrense det til en liten mengde og kun én gang i uken. Selvsagt er det best å unngå det fullstendig, for alltid, men det er ingen som går i bresjen for verken fullstendig forbud mot verken godteri eller skjerm.

Det er ingen som sier alt eller ingenting, annet enn for små barn. I tillegg er det beviselig skadelig for barn med sosiale medier, så all form for bruk av sosiale medier bør begrenses i hvert fall ut ungdomsskolen. 

De fleste ser på familiens skjermbruk. Selv Helsedirektoratet viser til at voksne bør begrense egen skjermbruk, unngå å bruke skjerm når de er sammen med barn, sørge for skjermfrie perioder, samt å reflektere over hvordan egen skjermbruk påvirker forholdet til barna. 

Er hele poenget mitt. Du kan ikke være så ufattelig naiv og lite tenkende at du tror at barna som er "skjermbarn" har ubegrenset skjermtid hjemme, det er et hav av nyanser her. Poenget er at vi tar forskjellige valg. 

Veldig mange foreldre her jobber jo nettopp for en skjermfri barndom eller null skjerm overhodet,  og det ikke balanse. Nettopp tilbake til det med godteri og kake. Du skriver jo det er beviselig skadelig med skjerm og sosiale medier, men det er vitterlig beviselig skadelig med godteri og kake også. 

Endret av bitmog
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg er nok helt klart litt dømmende, men det får bare være. Jeg er ikke perfekt, så det finnes nok foreldre som dømmer meg også. 

I hvert fall, jeg merker det på at barna spør etter fem minutter om tv kan se på tv, og når jeg sier «nei, vi ser ikke på tv i hverdagen», svarer de «iPad?» og blir fryktelig overrasket over at vi ikke har iPad. De barna jeg vet at ikke bruker mye skjerm, spør heller ikke om skjerm og er i lek fra de kommer til de blir hentet. 

Åh, eg forstår. Eg kan ikkje hugse å ha hatt barn på besøk som vil sjå på tv. Min vil gjerne vise favorittprogrammet sitt, men vi ser kun på tv om kvelden. Så  det blir berre tv-tid med venner som er på overnattingsbesøk. Vi har ikkje ipad. Har ikkje utstyr for gaming heller. Synes barna har nok speletid/skjermtid på skulen (mykje Minecraft). Må sikkert kjøpe for "alle" har, men eg har ikkje peiling på sånt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Våre barn har ikke iPad og har streng skjermtid. Jeg er enig i at det er skadelig og at mange barn blir skadelidende av overdreven skjermbruk. Men jeg bruker ikke nedsettende betegnelser om barn. Det er uttrykket «skjermbarn» som mange i tråden reagerer på. Særlig når det kommer fra folk som sitter på skjermen og sløser tid på KG midt i familieferien . 

Anonymkode: e38bf...a37

Hehe ja, skyldig! Eg lagar mat og bruker det som unnskyldning. Men KG er ein dårleg vane ja. Eg kunne ha lese nokre sider i ei bok.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan unnskylde omtrent alt mulig overfor seg selv ved å skylde på dømmende "mammapoliti" ... Men her er det snakk om omfattende forskning og tydelige utfordringer. 

Anonymkode: 4a21e...49f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barns lekekompetanse er livsviktig for å bearbeide følelser og utvikling. 

Det største hinderet for frilek i dag er ikke skjerm, men voksenstyrt aktivitet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen ting er det jo riktig å dømme også, da.

Anonymkode: 672ef...0ba

Nei virkelig ikke

Anonymkode: 8fbe5...2a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldre har aldri vært mer aktivt tilstede sammen med barna enn nå, barna har aldri vært mindre selvgående enn de er nå, mødre har aldri klaget mer (offentlig) på hvor slitsomt det er med barn enn nå, men det er skjermen som har skylda for at barna ikke kan finne på noe selv - selvsagt. 

En gjennomgående tendens jeg ser i diskusjoner på KG er at de brukerne som forteller om minst/ingen skjerm også ofte er de samme som forteller om hvor mye de finner på av aktiviteter for å holde ungene unna skjerm. Det er et fascinerende paradoks mtp å skulle oppdra selvstendige mennesker.

Godt skrevet 

Anonymkode: 8fbe5...2a4

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...