Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Føler meg ikke truffet ondet hele tatt(, men foreldre som dømmer og ser med på andre liker jeg ikke, enkelt og greit 

Anonymkode: 8fbe5...2a4

På hvilken måte tenker du at problemstillingen kan løftes uten at den virker dømmende? I det noen synes andre gjør noe feil så vil det jo oppfattes som at man synes man selv er bedre.

Anonymkode: 975b8...2b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På hvilken måte tenker du at problemstillingen kan løftes uten at den virker dømmende? I det noen synes andre gjør noe feil så vil det jo oppfattes som at man synes man selv er bedre.

Man kan jo starte med å ikke sette navn på barna?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er forøvrig ikke alltid såkalte  skjermnavn som maser om tv og iPad hos andre. Det kan like gjerne være barn som ser lite skjerm hjemme som vil prøve seg hos andre. 

Anonymkode: 8506c...243

Hehe, ja litt som at det er de ungdommene som ikke får alkohol hjemme som er hardest på flaska, eller barna som ikke spiser sukker hjemme som kaster i seg godteri hos andre?

Dette er bare tull.

Anonymkode: eb73c...bbb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Anonymkode: 08a20...683

Absolutt, har disse barna selv ;) 
Har latt de få ferie, det blir mye skjerm fordi de har skjermfrie skoleuker resten av året. Så får de kose seg i ferien. Stresser meg ikke, de er helt normale resten av året. Men ja, ser jo effekten tydelig, Men det tok nesten en hel mnd faktisk, de siste ukene får vi overleve at "alt annet" er kjedelig. Dvs, unntatt å bade og vær ei bassenget, det kan de gjøre i timesvis. Så skjermene blir mest på regnværsdager hos oss. Så passer jeg på å få unna husarbeid osv mens de koser seg i spillverden en stund. 

Personlig tenker jeg det handler mer om de andre 44 ukene i året enn akkurat de 8 ukene sommerferie. 

Anonymkode: a5cdb...8f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men i alle dager, vi må jo kunne snakke om hva slags barndom det er bra for barn å ha uten at enkelte voksne går i fistel? Jeg tenker at en del av reaksjonene her tyder på at foreldre føler seg truffet, men så orker eller klarer de ikke å sette foten ned for en praksis som skader ungene deres, og så skal de ta budbringeren i stedet?

Når vi ser en vestlig verden der iq-en faller, oppmerksomhetsevnen stuper og bokstavdiagnosene florerer, da bør vi jo sette bremsene på framfor å bli fornærma?

Anonymkode: 26a31...011

Våre barn har ikke iPad og har streng skjermtid. Jeg er enig i at det er skadelig og at mange barn blir skadelidende av overdreven skjermbruk. Men jeg bruker ikke nedsettende betegnelser om barn. Det er uttrykket «skjermbarn» som mange i tråden reagerer på. Særlig når det kommer fra folk som sitter på skjermen og sløser tid på KG midt i familieferien. 

Anonymkode: e38bf...a37

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg passet en 3-åring hjemme hos henne. Vi lekte med Lego i 3 minutter før hun ropte ut om at "Jeg trenger nettbrettet mitt!". Helt villt at hun 1) ikke kan gjøre noe annet i 3 minutter, 2) har sitt eget nettbrett i en alder av 3 år???

Jeg er enig med TS, det er tydelig hvilke barn dette gjelder.

Anonymkode: 07cd3...2bb

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager er denne tråden full av passiv-aggressive foreldre som føler seg truffet og blir furtne? 

Sannheten er at barns konsentrasjon synker drastisk. Voksne sin også. Vi underholdes hele tiden av skjerm og det går ut over vår evne til å konsentrere oss, gi hjernen pusterom, fantasien, etc. 

Vær til stede med barna, bruk tiden dere har. Jeg forstår ikke at skjermtid skal forsvares så til de grader, det er en skummel utvikling og vi som foreldre bør stå sammen og imot, ikke forsvare det for en hver pris. 

Vi har hatt streng policy på dette hjemme alltid. Det betyr at mange av barnas venner ikke kommer til oss fordi de er helt besatt av skjerm. I stede blir de vennene som har de samme reglene, så de leker. Og spiller. Og kjeder seg, før de finner på fine kreative aktiviteter. 

Jada, nå ble jeg en sånn mamma også. Men jeg synes helt oppriktig at det er skremmende at ikke flere er bekymret for denne utviklingen. 

På lik måte som at jeg i min familie er veldig opptatt av idrett og godt kosthold. Jeg dømmer likevel ikke nord og ned for andre familier som prioriterer ulikt. Det er ikke sånn at skjermtid er et problem for ALLE barna. Det blir en så forenkling og generalisering at det blir useriøst.

Jeg dømmer ikke foreldre eller barn som synes fotball er kjedelig, eller bevege seg i naturen vs det å leke med Lego eller bare og huske ute. I min familie har vi heller ikke noe streng skjermtid, men det begrenser seg selv, og vi har mer fokus på innhold enn faktisk bruk av skjerm. 

Anonymkode: cb967...8ab

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, man lærer jo mye mer av å bygge lego enn av internett.

Anonymkode: e5355...7aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men i alle dager, vi må jo kunne snakke om hva slags barndom det er bra for barn å ha uten at enkelte voksne går i fistel? Jeg tenker at en del av reaksjonene her tyder på at foreldre føler seg truffet, men så orker eller klarer de ikke å sette foten ned for en praksis som skader ungene deres, og så skal de ta budbringeren i stedet?

Når vi ser en vestlig verden der iq-en faller, oppmerksomhetsevnen stuper og bokstavdiagnosene florerer, da bør vi jo sette bremsene på framfor å bli fornærma?

Anonymkode: 26a31...011

Men hvorfor det? Hadde det vært sånn at barneoppdragelse hadde en fasit, og kun den, så hadde det vel vært straffbart og gjort noe annet? Eneste fasit på barneoppdragelse i Norge er at det ikke er lov å bruke fysisk eller psykisk vold, takk og lov for det.

Men utover det så bestemmer faktisk familiene selv hva som er bra for barna og hva man vil i familien. Det er neppe bra med kaker og godteri heller, men jammen har vi ikke sluttet med det? Er ingenting positivt med godteri i det lange løp. Der skiller hvert fall skjermtid seg ut, ved at skjermtid ikke bare er negativt, det er inneholdet det går på.

Men "perfekte" foreldre synes det er kjempe lett og angripe skjermtiden som den største fienden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor i alle dager er denne tråden full av passiv-aggressive foreldre som føler seg truffet og blir furtne? 

Sannheten er at barns konsentrasjon synker drastisk. Voksne sin også. Vi underholdes hele tiden av skjerm og det går ut over vår evne til å konsentrere oss, gi hjernen pusterom, fantasien, etc. 

Vær til stede med barna, bruk tiden dere har. Jeg forstår ikke at skjermtid skal forsvares så til de grader, det er en skummel utvikling og vi som foreldre bør stå sammen og imot, ikke forsvare det for en hver pris. 

Vi har hatt streng policy på dette hjemme alltid. Det betyr at mange av barnas venner ikke kommer til oss fordi de er helt besatt av skjerm. I stede blir de vennene som har de samme reglene, så de leker. Og spiller. Og kjeder seg, før de finner på fine kreative aktiviteter. 

Jada, nå ble jeg en sånn mamma også. Men jeg synes helt oppriktig at det er skremmende at ikke flere er bekymret for denne utviklingen. 

Fordi folk er drittlei mammapolitiet

Anonymkode: 5aa18...618

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Anonymkode: 08a20...683

Jeg var Legobarn, skapte gjerne prosjekter som jeg jobbet med i ukevis. Men var ikke slik at jeg automatisk hadde kastet meg over Lego i alle situasjoner. 

Skjerm ha vært en del av barndommen til alle barn de siste 40-50 årene.

Barn har kjedet seg når dem blir satt i kjedelige situasjoner siden tidenes begynnelse. Som å være på "besøk" hjemme hos andre ofte er for barn, gørr kjedelig. Det var ofte kjedelig for meg for evigheter siden når foreldrene mine tok med meg på besøk, og jeg vil huske at jeg av og til kunde bruke strategien å formidle dette tydelig slik at besøket ikke ble lengre enn nødvendig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ha ha jo du dømmer 

Anonymkode: 8fbe5...2a4

Noen ting er det jo riktig å dømme også, da.

Anonymkode: 672ef...0ba

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags skjermbarn da tenker du? iPad barn som ser på brain rot på YouTube?

jeg er født i 99 og alle jeg kjenner på min alder satt å så på tv fra etter skole til leggetid. Vi var plenty av kreative i helger og kjedet oss ikke ute. Når gaming ble populært i 2013 satt vi å gamet sammen i helgene. Nå er jeg 26 og opplever meg eller jevnaldrende verken avhengig av skjerm, lite kreative eller at vi fort kjeder oss.

Anonymkode: fe083...109

Jeg er født i 90, og vi hadde ikke tv eller pc. Jeg måtte lese bok og finne på noe. Nå løper jeg ultramaraton, leser flere bøker i uka og jobber som advokat. Min søster er født i 98, og da hadde vi tv og pc. Hun gamet mye, synes lesing var kjedelig og gjorde kreative ting på skjerm. Hun gamer fortsatt mye, kom seg gjennom en utdanning som innholdsskaper, men sliter med å få jobb og har derfor fått dagpenger lenge (men nå sosialpenger). Hvilken verdi dette har for diskusjonen? Ingen. Hva du (og jeg og søsteren min) gjorde har vel ingenting å si for diskusjonen om denne moren som snakker om såkalte skjermbarn i dag.

Til diskusjonen, så er det jo faktisk folk som tar tak i dette og erkjenner at økt skjermbruk er et problem. Vi er flere som har kuttet bruk av skjerm i hverdagen, for eksempel så ser verken voksne eller barn på tv i hverdagen hjemme hos oss. Vi er flere som er med i aksjonsgrupper for å få mindre bruk av skjerm i skolen, men mer bøker og bruk av skjerm som virkemiddel istedenfor hovedmiddel. Vi er mange som skal vente med smarttelefon til barna frem til ungdomsskolen, og gjerne lenger. Vi er mange som tilbyr aktiviteter ute og tar også med andre barn på dette. Mine barn er heller ikke begeistret for Lego, og det blir høyt energinivå inne, og vi trekker derfor ofte ut. De fleste her vi bor er med på aksjonen.

Så det gjøres noe, selv om vi erkjenner at det fortsatt finnes såkalte skjermbarn. Vi merker det for eksempel når vi er på besøk, og våre barn setter i gang med lek, mens deres barn henter headset og nettbrett og setter på YouTube-videoer for seg selv (dette har faktisk skjedd 😅). Forståelse for at noen barn med diagnoser må ha dette for å regulere seg selv, og jeg snakker ikke om slike tilfeller.

Og til kommentaren om såkalte skjermdamer klokka åtte i ferien. Det kan jo tenkes at denne moren har noen minutter med fritid med en kaffekopp på morgenen, og bruker den til å lese nyheter, skrive litt på kvinneguiden eller scrolle litt på Instagram, frem til barna våkner. Det gjør i hvert fall jeg. Jeg finner små øyeblikk gjennom en ellers aktiv dag til å ta slike pauser. For jeg er voksen, og jeg klarer å regulere egen fritid og skjermbruk helt selv, og ingen trenger å passe på at jeg utvikler meg i riktig retning. Nå er mine barn våkne, og jeg nyter en pause i solstolen med skjerm. Vi har spist frokost, lekt sammen i bassenget og hatt det hyggelig sammen på turer og andre aktiviteter, men jeg har også lest flere bøker, hørt på lydbok og svømt for meg selv. Balanse er viktig, men barn trenger hjelp for å finne denne så de ikke utvikler seg i en uheldig retning. 

Anonymkode: 180f6...432

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg møter meg selv litt i døra, her jeg kommer med personlig erfaring, men so be it 🫢

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er født i 90, og vi hadde ikke tv eller pc. Jeg måtte lese bok og finne på noe. Nå løper jeg ultramaraton, leser flere bøker i uka og jobber som advokat. Min søster er født i 98, og da hadde vi tv og pc. Hun gamet mye, synes lesing var kjedelig og gjorde kreative ting på skjerm. Hun gamer fortsatt mye, kom seg gjennom en utdanning som innholdsskaper, men sliter med å få jobb og har derfor fått dagpenger lenge (men nå sosialpenger). Hvilken verdi dette har for diskusjonen? Ingen. Hva du (og jeg og søsteren min) gjorde har vel ingenting å si for diskusjonen om denne moren som snakker om såkalte skjermbarn i dag.

Til diskusjonen, så er det jo faktisk folk som tar tak i dette og erkjenner at økt skjermbruk er et problem. Vi er flere som har kuttet bruk av skjerm i hverdagen, for eksempel så ser verken voksne eller barn på tv i hverdagen hjemme hos oss. Vi er flere som er med i aksjonsgrupper for å få mindre bruk av skjerm i skolen, men mer bøker og bruk av skjerm som virkemiddel istedenfor hovedmiddel. Vi er mange som skal vente med smarttelefon til barna frem til ungdomsskolen, og gjerne lenger. Vi er mange som tilbyr aktiviteter ute og tar også med andre barn på dette. Mine barn er heller ikke begeistret for Lego, og det blir høyt energinivå inne, og vi trekker derfor ofte ut. De fleste her vi bor er med på aksjonen.

Så det gjøres noe, selv om vi erkjenner at det fortsatt finnes såkalte skjermbarn. Vi merker det for eksempel når vi er på besøk, og våre barn setter i gang med lek, mens deres barn henter headset og nettbrett og setter på YouTube-videoer for seg selv (dette har faktisk skjedd 😅). Forståelse for at noen barn med diagnoser må ha dette for å regulere seg selv, og jeg snakker ikke om slike tilfeller.

Og til kommentaren om såkalte skjermdamer klokka åtte i ferien. Det kan jo tenkes at denne moren har noen minutter med fritid med en kaffekopp på morgenen, og bruker den til å lese nyheter, skrive litt på kvinneguiden eller scrolle litt på Instagram, frem til barna våkner. Det gjør i hvert fall jeg. Jeg finner små øyeblikk gjennom en ellers aktiv dag til å ta slike pauser. For jeg er voksen, og jeg klarer å regulere egen fritid og skjermbruk helt selv, og ingen trenger å passe på at jeg utvikler meg i riktig retning. Nå er mine barn våkne, og jeg nyter en pause i solstolen med skjerm. Vi har spist frokost, lekt sammen i bassenget og hatt det hyggelig sammen på turer og andre aktiviteter, men jeg har også lest flere bøker, hørt på lydbok og svømt for meg selv. Balanse er viktig, men barn trenger hjelp for å finne denne så de ikke utvikler seg i en uheldig retning. 

Godt jobbet! Både med ultramaraton løpingen, lesingen og ikke minst yrket som advokat. Det er ikke annet å gjøre enn å bøye seg i støvet når du attpåtil klarer å kutte ut bruk av skjerm i hverdagen og samtidig fortelle om det her på Kvinneguiden!

Kudos!

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så rart. Spill på iPad er laget for å maksimere dopaminproduksjon hos barn. Det lugger utallige jobber og milliarder av kroner i den industrien. Alt av tradisjonell moro vil naturligvis blekne i sammenlikning. Det vil enkelt og greit ikke gi samme effekt. Og det er naivt å tro at et barn med tilgang på iPad vil ha lyst til å bygge trehytte.

Pårørende til narkomane vet jo hvordan dette er. 

Anonymkode: 890f9...999

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Godt jobbet! Både med ultramaraton løpingen, lesingen og ikke minst yrket som advokat. Det er ikke annet å gjøre enn å bøye seg i støvet når du attpåtil klarer å kutte ut bruk av skjerm i hverdagen og samtidig fortelle om det her på Kvinneguiden!

Kudos!

Det var for å lage et poeng om at selv om vedkommende spilte på skjerm på 2000-tallet, så har ikke det noen verdi for diskusjonen av skjermtid i dag. På samme måte som at min utvikling fra bok til mer lesing, ikke har noe å si for diskusjonen.

Men jeg håper du finner noe inspirasjon i bølgen av foreldre som prøver å begrense skjerm for barn. Det er veldig mange av oss, og det var vel det som var oppfordringen i innlegget ditt (?), at vi må gjøre noe fremfor å bare sette merkelapper. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke så rart. Spill på iPad er laget for å maksimere dopaminproduksjon hos barn. Det lugger utallige jobber og milliarder av kroner i den industrien. Alt av tradisjonell moro vil naturligvis blekne i sammenlikning. Det vil enkelt og greit ikke gi samme effekt. Og det er naivt å tro at et barn med tilgang på iPad vil ha lyst til å bygge trehytte.

Pårørende til narkomane vet jo hvordan dette er. 

Anonymkode: 890f9...999

Allikevel er ikke virkeligheten like svart hvitt. Vi har grenser for iPad hjemme, men den grensen er nok romsligere enn hos mange av naboene. Allikevel opplever vi at flere av naboungene har langt mer negativt forhold til bruken av iPad en våres. Og våres vil glatt heller bygge trehytte, olabil, fiske eller telte enn å sitte på iPaden.

Er det fordi vi er så fantastiske foreldre? Eller kan det være at også barn ha være forskjellige og ikke er en unison deig som kan formes likt hver gang?

Jeg tror det siste, og at ulike barn har behov for ulike ting. Noen barn takler TV/skjerm eller fysisk lek på en annen måte enn andre. Det betyr ikke at det er galt, men at de er forskjellige.

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var for å lage et poeng om at selv om vedkommende spilte på skjerm på 2000-tallet, så har ikke det noen verdi for diskusjonen av skjermtid i dag. På samme måte som at min utvikling fra bok til mer lesing, ikke har noe å si for diskusjonen.

Men jeg håper du finner noe inspirasjon i bølgen av foreldre som prøver å begrense skjerm for barn. Det er veldig mange av oss, og det var vel det som var oppfordringen i innlegget ditt (?), at vi må gjøre noe fremfor å bare sette merkelapper. 

Jeg tror "vi" må gjøre noe ja. Men jeg tror nok vi har ulik forståelse av hva som må fokuseres på.

Disse gruppene som får en del oppmerksomhet for tiden virker å fokusere 100% på skjermfri tid for barna opp til en ganske høy alder. Og med kun fokus på barna. Det er et mål jeg ikke deler, og jeg mener det er å gå i feil retning.

Jeg tror at vi som foreldre må forstå hvilken verden vi faktisk nå lever i (ikke 90 eller 2000 tallet), og prøve å forstå behovene og samfunnet rundt oss samtidig som vi setter oss inn i hva som faktisk er det skadelige og hvordan vi kompenserer. At skjerm er skadelig og uten skjerm er bra er for enkelt og etter min mening fordummende.

Og veldig få (eller ingen?) av disse gruppene ser på familiedynamikk eller foreldrenes bruk av skjerm. Noe jeg mener er skivebom. Barn tar etter oss foreldre. Og setter vi det på spissen vil jeg påstå at det er vesentlig mer skadelig for barna at foreldrene har 100% av fokus på sin mobil og er fraværende, enn at barna selv hadde fått fri tilgang til iPad hele døgnet.

Allikevel er det kun på det siste en skal bruke tid?

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer litt på, i diskusjonen rundt barn som kjeder seg og ber om å få skjerm, er hvordan hverdagen til disse barna ellers ser ut. Er den for eksempel så gjennomsyret av voksenstyrte aktiviteter at barna rett og slett ikke har trening i å finne på noe selv? Er de vant med at det eneste de finner på hjemme er skjerm fordi de ellers er ute og farter?

Å begrense skjermtiden til x antall timer pr dag/uke er fullstendig verdiløst dersom resten av døgnet består av voksenstyrt eller voksenplanlagt aktivitet.

Anonymkode: 602ad...91c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...