Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror du at man må være «perfekt» for å evne å oppdra barn godt nok til at man ikke må bestikke dem med skjerm ved bassengkanten? 🤣🤣🤣 

Det var sykt late krav for perfeksjon altså. Da er 90 % av foreldrene jeg kjenner perfekte.

Anonymkode: eb73c...bbb

Jeg vil si at det å forvente at en treåring skal like å bli med på en kjedelig voksengreie som å sitte ved en bassengkanten i tre timer.... Er merkelig. Heldigvis hadde jeg aktive foreldre som barn, og så var vi relativt fattige, så var null timer ved en bassengkant.

Spennende at det er så mange som driver med å henge ved en bassengkant i timevis med småbarn, er noe annet å bade med sine barn.

Det å bruke "skjerm" som distraksjon ved typisk kjedelige aktiviter, som flyturer, er heldigvis det vanlige idag. Som gjør slike aktiviter bedre for barn og oss andre voksne. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

Jeg vil si at det å forvente at en treåring skal like å bli med på en kjedelig voksengreie som å sitte ved en bassengkanten i tre timer.... Er merkelig. Heldigvis hadde jeg aktive foreldre som barn, og så var vi relativt fattige, så var null timer ved en bassengkant.

Spennende at det er så mange som driver med å henge ved en bassengkant i timevis med småbarn, er noe annet å bade med sine barn.

Det å bruke "skjerm" som distraksjon ved typisk kjedelige aktiviter, som flyturer, er heldigvis det vanlige idag. Som gjør slike aktiviter bedre for barn og oss andre voksne. 

Det er ingen som forventer at barnet skal sitte ved bassengkanten. Jeg måtte være på land for å holde tilsyn med mine barn i bassenget, så de ikke drukner. Jeg er selv i bassenget i flere timer, men skal jeg holde tilsyn med mer enn ett barn må jeg være på land. 

Foreldrene til TV-barna var i bassenget i alle de tre timene som barna så på tv. 

Anonymkode: 180f6...432

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 15.59):

Merker det godt på de barna som blir nektet skjerm hjemme. De vil bare spille og se på YouTube. Et jævla mas! Samme med unger som ikke får sukker hjemme. Et evig mas om is og gotteri. 

Anonymkode: 059c4...438

Haha, jeg var sånn når jeg var liten. Fikk aldri godteri, og var helt uten evne til å begrense meg når jeg kom til andre. Broren min var helt lik, sulteforet på godis😆 Sønnen min har en kompis med veldig restriktiv skjermtid.  Samme greien: han tenker ikke på annet når han er hjemme hos folk som har en spillkonsoll liggende, vil kun benytte sjansen til å få spille.

Anonymkode: 709ad...b96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du at man må være «perfekt» for å evne å oppdra barn godt nok til at man ikke må bestikke dem med skjerm ved bassengkanten? 🤣🤣🤣 

Det var sykt late krav for perfeksjon altså. Da er 90 % av foreldrene jeg kjenner perfekte.

🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8fbe5...2a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Igjen! Du aner ikke noe om denne familien. 

Anonymkode: cf19d...ac9

Hva da igjen? Jeg trenger ikke å vite noe om dem for å mene at det er latterlig å  frekke hersketeknikker om at en annen bruker er perfekt fordi hun ikke trenger å bestikke barna sine med skjerm ved bassenget.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nå har jeg barn uten diagnoser (og som elsker å bade), men klarer å forstå at det er ekstremt mye mer krevende å oppdra barn med usynlige diagnoser eller utfordringer. 

Anonymkode: 14009...9e9

Det betyr likevel ikke at man er perfekt om man klarer å oppdra barna sine noenlunde.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ingen som forventer at barnet skal sitte ved bassengkanten. Jeg måtte være på land for å holde tilsyn med mine barn i bassenget, så de ikke drukner. Jeg er selv i bassenget i flere timer, men skal jeg holde tilsyn med mer enn ett barn må jeg være på land. 

Foreldrene til TV-barna var i bassenget i alle de tre timene som barna så på tv. 

Så foreldrene til barn i alderen 3-4 år var i et basseng i tre timer, uten å samvær med sine barn. 

Din historie blir kun mer og mer fantastisk. 

Eller på godt norsk, dette er ikke sant. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merket det godt i sommer. Bestevenninnen til barnet (i hvertfall pleid å være), har plutselig fått sin egen smarttelefon og har tilgang på iPad hjemme. Da jenta ringte på døra hennes i sommer ‘tvang’ moren hennes henne ut for å leke. Jenta mi spurte om de skulle stå på rulleskøyter eller sparkesykle. Nei det gadd hun ikke. Så gikk de på rommet hennes og venninna spurte jenta mi 5 ganger ‘hva skal vi gjøre’? Og det kreative barnet mitt kom med flere gode forslag. Hun svarte bare nei på alt. Til slutt måtte jeg bryte inn ‘tilfeldigvis i forbifarten’ om ikke hun. gjesten kunne foreslå noe? Hun foreslo tv. Så da ga vi vel litt opp og satte på tv. Etter 45 min skrudde vi av og da måtte hun hjem sa hun. Klarte ikke la være å tenke hun ville hjem til telefonen/iPaden.

Det var denne ene dagen i sommer jenta hadde besøk av den skjermavhengige bestevenninnen sin. Det gikk egentlig ikke så bra. 

Mine barn ser lite skjerm. Til gjengjeld har vi et helt hus som ser ut som et bombet lekerom. Stappfullt med leker og kreative hobbyer i hvert hjørne. Det ser virkelig ille ut til tider…men det er verdt det mtp hvor lite skjerm de har behov for og hvor kreative de er. Alt fra bygging, tegning, maling til fantasifulle rolleleken med hjemmelagede kulisser og rekvisitter🥰 

De dagene de får se tv eller på iPad har vi merket oss en ting som aldri slår feil. Etter tid med skjerm blir ALT annet kjedelig. Når vi skrur etter 40-60 min skjermtid ligger de bare i sofaen og gnåler og sutrer. Vi passer derfor på å spare skjermen helt til slutt for å slippe mas om kjedsomhet. 

Men som sagt, ikke et stort problem her. De maser ikke om skjerm mer enn et par dager i uken. Og da går den timen stort sett helt greit. Så lar jeg rotet ligge til neste lekeøkt i nær fremtid.

Tviler ikke på at foreldre med skjermavhengige barn har det mer strøkent hjemme enn hos oss med barn som ikke ser så mye skjerm😆😅

Anonymkode: cee0c...e71

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva da igjen? Jeg trenger ikke å vite noe om dem for å mene at det er latterlig å  frekke hersketeknikker om at en annen bruker er perfekt fordi hun ikke trenger å bestikke barna sine med skjerm ved bassenget.

Det betyr likevel ikke at man er perfekt om man klarer å oppdra barna sine noenlunde.

Ingen hersketeknikk men en ironisk setning fordi noen voksne altså. Sitter å følger med så mye på andre og så lager de innlegg på kg og driver å argumentert i det vide og det brede for hvor negativt det revner skjerm, mens den voksne altså skriver masse innlegg på skjerm. …

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Himmel. Her var det mange hårsåre foreldre. Jeg vet nå bare at mine unger som er fra 20- 26 år har sagt at de vil begrense skjermbruken laaaangt mer enn vi gjorde når de får barn. Nå fikk vi barn i overgangen av dette med skjermbruk, og heldigvis for dem. At de husker et liv uten skjerm. De har i tur og orden sørget for at de begrenser sin egen bruk på skjerm, brukt dum-telefon en periode osv. 

Dette handler om barna deres, hjernen deres, og noe som de ikke greier å styre. Dere må skjerpe dere. Det er som fuckings narkotika for dem, og det beste er å begrense det fra start. Har du først gitt dem det...så har du et helvete hver dag. 

Anonymkode: 6d6a8...67b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ingen hersketeknikk men en ironisk setning fordi noen voksne altså. Sitter å følger med så mye på andre og så lager de innlegg på kg og driver å argumentert i det vide og det brede for hvor negativt det revner skjerm, mens den voksne altså skriver masse innlegg på skjerm. …

Sarkasme er hersketeknikk.

Det er altså mer skadelig med skjerm for 3-åringer enn for voksne, hvis det var uklart.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Himmel. Her var det mange hårsåre foreldre. Jeg vet nå bare at mine unger som er fra 20- 26 år har sagt at de vil begrense skjermbruken laaaangt mer enn vi gjorde når de får barn. Nå fikk vi barn i overgangen av dette med skjermbruk, og heldigvis for dem. At de husker et liv uten skjerm. De har i tur og orden sørget for at de begrenser sin egen bruk på skjerm, brukt dum-telefon en periode osv. 

Dette handler om barna deres, hjernen deres, og noe som de ikke greier å styre. Dere må skjerpe dere. Det er som fuckings narkotika for dem, og det beste er å begrense det fra start. Har du først gitt dem det...så har du et helvete hver dag. 

Anonymkode: 6d6a8...67b

Er man hårsår fordi man er uenig ? Veldig merkelig tankegang 

AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 timer siden):

Så foreldrene til barn i alderen 3-4 år var i et basseng i tre timer, uten å samvær med sine barn. 

Din historie blir kun mer og mer fantastisk. 

Eller på godt norsk, dette er ikke sant. 

Historien er den samme. Vi var ved et basseng, barna lå under parasollen i tre timer og så på tv. Foreldrene badet og var aktive. Som de fleste andre ved bassenget. Noen av oss foreldre har barn som trener på svømming og må følge med fra land. Det eneste som er utrolig med historien, er at noen har tatt med seg en iPad eller tilsvarende skjerm til bassenget. De fleste har med badeleke, ball eller bok.

Hvis du har så vanskelig for å tro på historien, har du kanskje tilbragt litt lite tid ute ved bassenget i sommer? Det er helt innafor. Vi gjør ikke det hvert år heller. Likevel ser man disse skjermbarna overalt, og noe må gjøres. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 20.12):

De som ikke blir aktivisert eller synes lego er gøy?

Jeg var syv år i 1987. Var lite til skjerm da, utover familiens 286 som viste grønn tekst på sort bakgrunn, og TV var det minimalt med tilgang på. Men, jeg likte aldri å bygge lego.

Jeg fant heldigvis bøker etter hvert, det åpnet en flott verden! Lego derimot, hadde aldri sansen.

Anonymkode: 12e27...76a

Av mye lego bygging blir man kreativ og handy og selvstendig

Skrevet

Historien er den samme. Vi var ved et basseng, barna lå under parasollen i tre timer og så på tv. Foreldrene badet og var aktive. Som de fleste andre ved bassenget. Noen av oss foreldre har barn som trener på svømming og må følge med fra land. Det eneste som er utrolig med historien, er at noen har tatt med seg en iPad eller tilsvarende skjerm til bassenget. De fleste har med badeleke, ball eller bok.

Hvis du har så vanskelig for å tro på historien, har du kanskje tilbragt litt lite tid ute ved bassenget i sommer? Det er helt innafor. Vi gjør ikke det hvert år heller. Likevel ser man disse skjermbarna overalt, og noe må gjøres. 

Så bok er greit?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem snakket om hersketeknikk sa du…

Det var en opplysning siden du tydeligvis ikke var klar over det? Siden du mente det var ironisk at en voksen kritiserer skjermbruk til 3-åringer mens den voksne selv skriver på KG? 

Er det også ironisk om en voksen nekter en 3-åring energidrikk men drikker en selv? Eller kan vi være enige om at det er helt normalt at det er forskjell på barn og voksen?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (16 minutter siden):

Så bok er greit?

Hvorfor skulle ikke bok være greit? Du kan ikke mene at å se på skjerm med høy lyd i timesvis og det å bla i en bok er det samme?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en opplysning siden du tydeligvis ikke var klar over det? Siden du mente det var ironisk at en voksen kritiserer skjermbruk til 3-åringer mens den voksne selv skriver på KG? 

Er det også ironisk om en voksen nekter en 3-åring energidrikk men drikker en selv? Eller kan vi være enige om at det er helt normalt at det er forskjell på barn og voksen?

Nettopp. Og jeg har også skrevet at jeg nok er litt avhengig av skjerm, og derfor ser jeg det som desto viktigere å legge til rette for at mine barn ikke blir det.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle ikke bok være greit? Du kan ikke mene at å se på skjerm med høy lyd i timesvis og det å bla i en bok er det samme?

Men om vi ser bort fra høy lyd (som var en detalj du la til senere) - så mener du at bok er greit men skjerm er nei?

AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Men om vi ser bort fra høy lyd (som var en detalj du la til senere) - så mener du at bok er greit men skjerm er nei?

Hvordan skulle jeg vite at han så på Netflix og hvilket program han hørte på, om han ikke hadde på lyd? Ja, det er ok å se på skjerm med headset ved bassenget. Det er likevel underlig og direkte usunt om et barn ser tre timer på skjerm ved bassenget, med tanke på at anbefalt daglig tid for den aldersgruppen er 0,5-1 time. Er det tilsvarende begrensninger for å lese bok, eller tror du at det er en aktivitet som naturlig begrenser seg selv?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan skulle jeg vite at han så på Netflix og hvilket program han hørte på, om han ikke hadde på lyd? Ja, det er ok å se på skjerm med headset ved bassenget. Det er likevel underlig og direkte usunt om et barn ser tre timer på skjerm ved bassenget, med tanke på at anbefalt daglig tid for den aldersgruppen er 0,5-1 time. Er det tilsvarende begrensninger for å lese bok, eller tror du at det er en aktivitet som naturlig begrenser seg selv?

Det er åpenbart ikke greit å plage andre med høy lyd. Men det er ikke det folk diskuterer her, og det var en detalj du kom med etterpå. Så poenget mitt var å overse akkurat den ene tingen.

Så da er vi enige om at det er ok å se på skjerm når en ligger ved bassenget.

Og ja, det kan påvirke en person å ligge for lenge å lese i bøker. Øynene er en muskel som jobber og når du ligger å leser over tid så blir du sliten akkurat som med en skjerm, og du kan bli irritabel, sliten, passiv og/eller få hodepine. Spesielt ute i sterkt sollys med mye UV stråler reflektert fra bassenget kan absolutt lengre tids lesing langs bassengkanten være utfordrende på lik linje med en skjerm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...