Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merker det godt på de barna som blir nektet skjerm hjemme. De vil bare spille og se på YouTube. Et jævla mas! Samme med unger som ikke får sukker hjemme. Et evig mas om is og gotteri. 

Anonymkode: 059c4...438

Vedder en million på at du tar feil ang hvilke barn som spiser mye søtt og som ser mye skjerm. I 99,9 % av tilfellene er det barna som spiser mye sukker som er mest opptatt av sukker (de som ikke er vant med sukker blir kvalme, synes det er for søtt, og vet knapt hva det er, eneste unntaket er de barna som ikke får sukker nettopp fordi de blir helt avhengige av det), og det er de skjermavhengige barna som er mest opptatt av skjerm. Aldri vært borti at barn som ikke har TV/ipad hjemme  er de som maser om skjerm, det er det ene og alene gamer-ungene og disney-channel-ungene som gjør. Og de ungene som kun får is på 17. mai og bursdager masse selvsagt ikke om is helt ut av det blå.

Jo mer søtt man spiser, jo mer søtsug får man, det gjelder våde voksne og barn. Jo mindre søtt man spiser, jo mindre søtsug. 

Anonymkode: eb73c...bbb

• Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vedder en million på at du tar feil ang hvilke barn som spiser mye søtt og som ser mye skjerm. I 99,9 % av tilfellene er det barna som spiser mye sukker som er mest opptatt av sukker (de som ikke er vant med sukker blir kvalme, synes det er for søtt, og vet knapt hva det er, eneste unntaket er de barna som ikke får sukker nettopp fordi de blir helt avhengige av det), og det er de skjermavhengige barna som er mest opptatt av skjerm. Aldri vært borti at barn som ikke har TV/ipad hjemme  er de som maser om skjerm, det er det ene og alene gamer-ungene og disney-channel-ungene som gjør. Og de ungene som kun får is på 17. mai og bursdager masse selvsagt ikke om is helt ut av det blå.

Jo mer søtt man spiser, jo mer søtsug får man, det gjelder våde voksne og barn. Jo mindre søtt man spiser, jo mindre søtsug. 

Nja… Min bestevenn i barndommen hadde en supersunn mor som ikke ga barna yoghurt med sukker engang. Moren drev sin egen helsekostbutikk. De hadde heller ikke TV og det var generelt veldig strenft der. Hver gang hun var hos oss heiv hun seg over nugatti og satt klistret foran TV-en😅 

Anonymkode: 14009...9e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du går bort å ser hva andre ser på skjerm??

Anonymkode: 8fbe5...2a4

Haha, trengte ikke å se. De hadde lyd på full guffe. 

Anonymkode: 180f6...432

AnonymBruker
Skrevet

Merker det godt på de barna som blir nektet skjerm hjemme. De vil bare spille og se på YouTube. Et jævla mas! Samme med unger som ikke får sukker hjemme. Et evig mas om is og gotteri. 

Haha hæ, det tror jeg ikke noe på. Mine barn vet ikke hva YouTube er. Hvis de maser om YouTube, må det være fordi de som de er på besøk hos viser dem det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nja… Min bestevenn i barndommen hadde en supersunn mor som ikke ga barna yoghurt med sukker engang. Moren drev sin egen helsekostbutikk. De hadde heller ikke TV og det var generelt veldig strenft der. Hver gang hun var hos oss heiv hun seg over nugatti og satt klistret foran TV-en😅 

Men hvorfor gav foreldrene dine tilgang til tv og Nugatti til gjester? Sykt spesielt. Er som om jeg skal si at naboens barn er alkoholikere fordi de kaster seg over jordbærlikøren 😆

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nope. Jeg kjenner både foreldrene og ungene. 
De som blir nektet hjemme er spinnville og maser etter skjerm, gotteri og is. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha hæ, det tror jeg ikke noe på. Mine barn vet ikke hva YouTube er. Hvis de maser om YouTube, må det være fordi de som de er på besøk hos viser dem det. 

De går på skolen og vet selvsagt hva YouTube er. Unger lever ikke i et vakuum 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De går på skolen og vet selvsagt hva YouTube er. Unger lever ikke i et vakuum 

Mine barn går på skolen og vet ikke hva YouTube er. Hvorfor skulle de vite det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor gav foreldrene dine tilgang til tv og Nugatti til gjester? Sykt spesielt. Er som om jeg skal si at naboens barn er alkoholikere fordi de kaster seg over jordbærlikøren 😆

Tuller du? 😅 Tror du mine foreldre gjorde forskjell på oss og vennene våre på 90-tallet? Uansett var dette bare ett eksempel. Hun brukte enhver anledning til å hive seg over godteri og TV, mens vi brøy oss ikke så mye om det, som hadde det mye friere enn henne. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om de ikke vet hva YouTube er så har de heller ikke venner. Har de venner vet de hva YouTube er. Barn snakker seg imellom. Å tro noe annet er grenseløst naivt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 14.53):

90% av alle barn er slik. Er nok best å greie hunden med hårene, finn på digitale aktiviteter.

Bruk Google Earth eller lignende for å utforske verden og oppfordre til å lese digitale bøker eller høre lydbøker.

Anonymkode: e873f...7b6

Stemmer ikke her ihvertfall. Alle vennene til datteren min er gode på å leke og de finner alltid på noe selv når de er sammen. Mange barn som leker ute i gaten her, og mange er gode på lek. Men det stemmer nok at en del barn er slik, har hatt et par av de her på vennegruppe.. Sabla trist. 

Anonymkode: 86572...d2f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stemmer ikke her ihvertfall. Alle vennene til datteren min er gode på å leke og de finner alltid på noe selv når de er sammen. Mange barn som leker ute i gaten her, og mange er gode på lek. Men det stemmer nok at en del barn er slik, har hatt et par av de her på vennegruppe.. Sabla trist. 

Her er det også kjempegode på å leke. Men de liker også godt skjerm. Men de tegner, spiller brettspill, sparker fotball, hopper trampoline, tar salto, osv osv i timesvis! Føler alle barna barna leker med er kjempeflink å leke og ofte må ropes inn på kvelden! 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (På 1.8.2025 den 19.46):

Denne svart/hvitt tankegangen går igjen over hele linja. Og ofte begynner det med en rosarød versjon av 80, 90 og 2000 tallet. En versjon hvor ingen barn hadde et usunt forhold til noe og alle var ute hele dagen og var venner.

En fremstilling som åpenbart er feil og misvisende.

Jeg er helt enig i at man ikke skal rosemale "før" og svartmale "nå". Noen ting var bedre før, og noen ting er bedre nå. Det er selvfølgelig masse nyanser her både når det gjelder skole, oppdragelse, hvordan man ser på og behandler barn, osv.

MEN jeg er likevel helt sikker på at overdreven skjermbruk hos barn ikke er bra! Spesielt ting som mobil og Ipad som kan dras med rundt omkring og brukes i tide og utide. På akkurat dette området er det en negativ utvikling! Heldigvis tror jeg mange er enig og jeg håper vi begynner å se en endring.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

MEN jeg er likevel helt sikker på at overdreven skjermbruk hos barn ikke er bra! Spesielt ting som mobil og Ipad som kan dras med rundt omkring og brukes i tide og utide. På akkurat dette området er det en negativ utvikling! Heldigvis tror jeg mange er enig og jeg håper vi begynner å se en endring.. 

Er det bare overdreven skjermbruk som ikke er bra eller kan det gjelde andre ting og?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (52 minutter siden):

Om de ikke vet hva YouTube er så har de heller ikke venner. Har de venner vet de hva YouTube er. Barn snakker seg imellom. Å tro noe annet er grenseløst naivt.

Vi har besøk hele tiden, minst fire dager i uka i flere timer. Ingen snakker om YouTube. Jeg tror nok dine har spesielle interesser. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var barn på 80-tallet. Veldig dårlig fungerende foreldre som syntes det var greit å la meg vokse opp med tv om morgenen, etter skolen og hele helgen. Hadde Sky og Super Chanel, så det var alltid noe på tv. Da jeg ble tenåring flyttet jeg med mamma til hennes nye mann og hans barn som hadde helt annerledes oppvekst med lite skjerm og mye aktiviteter. Jeg skjønte allerede da at jeg mangler masse av sosialisering/sosial kompetanse (selvom jeg ikke visste at det var det uttrykkene var). Dette har fått meg til å bli sterkt skeptisk til mye skjermtid i barnas oppvekst. Egen erfaring.  Samme med mat. Lærte ikke om normalt kosthold før tenårene, da var jeg blitt nokså overvektig, pga uengasjerte og kunnskapsløse foreldre. Merker også på barna når det er litt for mye fri flyt av skjermnog dårlig kosthold at de blir mer krevende. Ene kompisen til eldste har fri flyt av skjerm (dvs, tv, Nintendo Switch og Playstation) og velger kostholdet sitt helt selv. Han spiser bare 2 typer middager.. Elendig fokus og konsentrasjon. Man er ikke hysteriker for å ta litt mer informerte valg.

Anonymkode: da880...630

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, trengte ikke å se. De hadde lyd på full guffe. 

Å du vet fortsatt det var Netflix altså 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuller du? 😅 Tror du mine foreldre gjorde forskjell på oss og vennene våre på 90-tallet? Uansett var dette bare ett eksempel. Hun brukte enhver anledning til å hive seg over godteri og TV, mens vi brøy oss ikke så mye om det, som hadde det mye friere enn henne. 

Dette er et merkelig argument. Som forelder til 2 barn ser jeg selv at barn har vidt forskjellige evne til selvregulering, selv med nokså lik oppdragelse. Ene begrenser selv godteriinntaket, men blir lett hekta på skjerm, og det andre barnet er motsatt. Så prøver velge en slags middelvei som funker for begge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er et merkelig argument. Som forelder til 2 barn ser jeg selv at barn har vidt forskjellige evne til selvregulering, selv med nokså lik oppdragelse. Ene begrenser selv godteriinntaket, men blir lett hekta på skjerm, og det andre barnet er motsatt. Så prøver velge en slags middelvei som funker for begge.

Det var ikke et argument, men en erfaring jeg skrev fordi «noen veddet en million» på det motsatte. Tviler ikke at på at mange har motsatt erfaring! I dag er jeg mye sunnere enn henne, de fikk det helt opp i halsen alle barna der. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å du vet fortsatt det var Netflix altså 

Ja, jeg tror jeg kjente igjen lyden fra introen. De spilte bluey. Hvordan det? Plager det deg at jeg kjente igjen det de spilte for hele bassenget?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...