Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ærlig talt. Du kaller mine foreldre drittsekker fordi de ikke gjorde forskjell på oss og våre venner? Oh my. Tror du de smurte en brødskive med nugatti til en tenåring eller tror du hun smurte den selv? Det er lov å tenke (denne dama elsker mine foreldre, nå som voksen, bare så det er sagt). 

Dette var en erfaring. Hos disse gikk det nok galt fordi moren var hysterisk redd for sukker. Jeg husker hun kunne rive yoghurt ut av hendene våre og sjekke sukkerinnholdet. Vi hadde jo kjøpt det selv, de hadde ikke slikt i huset det. Og det var hysterisk. Barna - som er voksen nå - har alle 5 blitt stikk motsatt sin mot. En gylden middelvei tenker jeg er best. Ikke i ene eller andre grøften. 

Anonymkode: 14009...9e9

At det var snakk om en tenåring og ikke et barn er jo ny info du plutselig kommer med nå, diskusjonen går jo på skjermBARN, ikke ungdommer.

Moren høres svært spiseforstyrret ut, det er selvsagt mye skadelig enn en familie som bare ikke spiser sukker, det skjønner nok du også. Hun høres også veldig uintelligent/resurssvak ut, siden hun trenger å "rive yoghurten ut av hendene deres" for å sjekke sukkerinnholdet, da ALL smakssatt yoghurt inneholder enten sukker eller kunstig søtning, så man ser jo med et halvt øyekast om yoghurten er sunn (naturelle) eller ikke. At foreldrene dine hadde et elendig kosthold med nugatti er jo trist for deg, og sannsynligvis grunne til at du er så i mot at andre mennesker gir sine barn sunnere og bedre mat enn du fikk, stakkars.

Anonymkode: eb73c...bbb

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (39 minutter siden):

Ting må selvfølgelig tilpasses alder. Men forskning viser at barn i forkolealder for eksempel ønsker å kunne selve si nei til eksponering på sosiale medier. Og samtalen om andre deler av foreldres bruk av Internett, passer vel også meget godt inn i alderen. 

Hvilken forskning er dette, har du lenke? Når du sier forkolealder, mener du førskolealder? Det er ikke et klart definert begrep i Norge, men refererer stort sett til barnehagebarn det siste året før de begynner på skolen. Mener du at 6-7-åringer skal få muligheten til å selv si nei til sosiale medier, når aldersgrensen er 13 år? Eller med eksponering, mener du foreldres publisering av bilder av barna? For her er det jo hundre prosent klart at foreldre ikke bør dele bilder av barna, og det har det heldigvis blitt et mye større fokus på.

Det gleder meg for øvrig å se at regjeringen foreslår et en aldersgrense på 15 år på sosiale medier. 

Anonymkode: 180f6...432

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At det var snakk om en tenåring og ikke et barn er jo ny info du plutselig kommer med nå, diskusjonen går jo på skjermBARN, ikke ungdommer.

Moren høres svært spiseforstyrret ut, det er selvsagt mye skadelig enn en familie som bare ikke spiser sukker, det skjønner nok du også. Hun høres også veldig uintelligent/resurssvak ut, siden hun trenger å "rive yoghurten ut av hendene deres" for å sjekke sukkerinnholdet, da ALL smakssatt yoghurt inneholder enten sukker eller kunstig søtning, så man ser jo med et halvt øyekast om yoghurten er sunn (naturelle) eller ikke. At foreldrene dine hadde et elendig kosthold med nugatti er jo trist for deg, og sannsynligvis grunne til at du er så i mot at andre mennesker gir sine barn sunnere og bedre mat enn du fikk, stakkars.

Å hei. For det første har jeg et over snitt sunt kosthold i dag. Jeg er veldig opptatt av kosthold og helse. Men jeg er vokst opp med relativt usunn mat ja og foreldre som ikke var særlig strenge. Jeg skrev min erfaring med min venninne som vokste opp superstrengt.   

Moren der er verken uintelligent eller ressurssvak,  men ja, hysterisk redd for sukker - som gjorde at barna der fikk det helt opp i halsen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å hei. For det første har jeg et over snitt sunt kosthold i dag. Jeg er veldig opptatt av kosthold og helse. Men jeg er vokst opp med relativt usunn mat ja og foreldre som ikke var særlig strenge. Jeg skrev min erfaring med min venninne som vokste opp superstrengt.   

Moren der er verken uintelligent eller ressurssvak,  men ja, hysterisk redd for sukker - som gjorde at barna der fikk det helt opp i halsen. 

Det at hun rev yoghurten ut av hendene våre var nok for å vise oss innholdet, om du skjønner. Uansett, dette var bare én erfaring jeg skrev fordi noen «veddet en million» på det motsatte. Jeg tror man gjør barna sine en fryktelig dum bjørnetjeneste på å være i den ene eller andre grøften. Barn trenger at foreldre setter grenser, men ikke hysterisk.

Vi har én hysterisk mamma i klassen når det kommer til skjerm. Barna får ikke lov overhodet, hun tar opp problemet med skole-ipaden på hvert foreldremøte. Så er det sikkert noen som er i andre grøften: som har fri flyt. Men de fleste er nok på en gylden middelvei, vil jeg tro. Barna (de vennene barna mine har) er i alle fall kjempeflink å leke ute i gata her. 

Må innrømme at jeg gir vennene til barna is på varme sommerdager uten å ha spurt om de får lov å spise sukker hjemme først. Trodde det var vanlig? Overrasket at noen kalte mine foreldre drittsekk. Jeg vet jo ikke alltid hvordan vennene til barna har det hjemme når det kommer til kosthold eller skjerm, med mindre man kjenner foreldrene godt. Barna har så mange venner også, og stadig noen nye. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Fascinerende historie uansett. Men ok, du skriver sikkert sant. 

Men hva var ditt poeng? 

Fortellingen din handler om at du vil fortelle at dine barn gjorde det riktige, det vil si dem badet, men disse to andre barna gjorde noe mindre riktig... Dem såg på film eller serie. Så vil du generalisere fra dette... Skjermbarn har en mindre riktig oppvekst. 

Det første problemet, er at du vet ingenting om hvordan de to barna som såg på nettflix har det i ferien sin. Du tar et kort øyeblikk, bruker dine fordummer... Og så prøver du å vinne Internett med dette. 

👏👏

Anonymkode: 8fbe5...2a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg har ingen grunn til å lyve.

Alle andre barn, i de to ukene vi har vært her, har badet. Det var kun disse barna som brukte all bassengtid i bassenget. Fortellingen min handler om at skjermbarn forventer skjermtid i alle situasjoner, også ved bassenget. Men denne illusjonen eksisterer ikke for barn med begrensninger på skjerm.

Det var ikke et kort øyeblikk, det var tre timer sammenhengende med skjerm. Det forstyrret alle ved bassenget. Det skapte en forventning om at tv er noe man bedriver med bassengkanten. Det var ekstremt hensynsløst overfor andre ved at de ikke brukte ørepropper. 

Utrolig hvor mye du følger med på andre barn og ikke minst på klokka, istedenfor å konsentrere deg om egne barn 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du beskriver en ressurssvak og/eller uintelligent person, selv om du insisterer på at hun ikke er det.

Hva legger du i "over snitt sunt kosthold" da, samtidig som du sier du forer egne og andre barn med is bare det er varmt ute - altså nesten daglig hele sommerhalvåret...?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det at hun rev yoghurten ut av hendene våre var nok for å vise oss innholdet, om du skjønner. Uansett, dette var bare én erfaring jeg skrev fordi noen «veddet en million» på det motsatte. Jeg tror man gjør barna sine en fryktelig dum bjørnetjeneste på å være i den ene eller andre grøften. Barn trenger at foreldre setter grenser, men ikke hysterisk.

Vi har én hysterisk mamma i klassen når det kommer til skjerm. Barna får ikke lov overhodet, hun tar opp problemet med skole-ipaden på hvert foreldremøte. Så er det sikkert noen som er i andre grøften: som har fri flyt. Men de fleste er nok på en gylden middelvei, vil jeg tro. Barna (de vennene barna mine har) er i alle fall kjempeflink å leke ute i gata her. 

Må innrømme at jeg gir vennene til barna is på varme sommerdager uten å ha spurt om de får lov å spise sukker hjemme først. Trodde det var vanlig? Overrasket at noen kalte mine foreldre drittsekk. Jeg vet jo ikke alltid hvordan vennene til barna har det hjemme når det kommer til kosthold eller skjerm, med mindre man kjenner foreldrene godt. Barna har så mange venner også, og stadig noen nye. 

Nå endrer du historien igjen, først var det får å sjekke innholdet, nå var det plutselig for å vise dere innholdet.

Alt du skriver her tyder jo på at dette er en mor med et merkelig psykelig oppheng i sukker, og at reguleringsvanskene til din venninne heller skyldes det (pluss mulig ADHD eller andre årsaker til sterkt nedsatt impulskontroll), og ikke er et resultat av at moren ga henne for lite sukker i barndommen. Jeg synes det er kjipt med naboer som gir barna is (eller annen ultraprosessert dritt) ja, skjer dette daglig så lenge det er fint vær hadde jeg ikke ønsket at ungen min dro og lekte med dine barn. Avtalte besøk er noe annet da det stort sett er mer sjeldent.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Utrolig hvor mye du følger med på andre barn og ikke minst på klokka, istedenfor å konsentrere deg om egne barn 

Du vet, de fleste av oss evner å registrere at noe pågår på sidelinjen selv om vi konsentrerer oss om egne barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet når vi kommer til bassenget og når vi drar, sjekker ikke du tiden for sånn? Og jeg kan dessverre ikke stenge ute den høye lyden fra skjermen deres når jeg følger på egne barn i bassenget.

Helt utrolig at flere føler seg truffet av akkurat dette. En skulle jo tro at det var kollektiv enighet om at tv ved bassenget var unødvendig, men den gang ei. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du beskriver en ressurssvak og/eller uintelligent person, selv om du insisterer på at hun ikke er det.

Hva legger du i "over snitt sunt kosthold" da, samtidig som du sier du forer egne og andre barn med is bare det er varmt ute - altså nesten daglig hele sommerhalvåret...?

Nå endrer du historien igjen, først var det får å sjekke innholdet, nå var det plutselig for å vise dere innholdet.

Alt du skriver her tyder jo på at dette er en mor med et merkelig psykelig oppheng i sukker, og at reguleringsvanskene til din venninne heller skyldes det (pluss mulig ADHD eller andre årsaker til sterkt nedsatt impulskontroll), og ikke er et resultat av at moren ga henne for lite sukker i barndommen. Jeg synes det er kjipt med naboer som gir barna is (eller annen ultraprosessert dritt) ja, skjer dette daglig så lenge det er fint vær hadde jeg ikke ønsket at ungen min dro og lekte med dine barn. Avtalte besøk er noe annet da det stort sett er mer sjeldent.

At jeg gir is av og til på en varn sommerdag er da ikke daglig? Poenget med å skrive det var at jeg ikke pleier å spørre om de får lov å spise sukker. Men burde kanskje begynne å gjøre det? ☺️ Jeg liker ikke ultraprossesert skvip selv, men synes at sukker er hakket bedre enn aspartam og e-stoffer. Men det beste er jo renvare. De får også vannmelon og annen frukt, vann med isbiter, kefir eller biola, hjemmebakt brød med pålegg, hjemmelaget middag om de er her da, osv  

jeg har ikke endret historien, men man får jo ikke med alle nyanser i en kommentar her. Verden er da ikke svart hvitt.  Venninnen min har nok ikke ADHD. Men hun og søsken fikk morens sukkerhysteri opp i halsen. Tror moren mente det godt, hun er selv en sunn og sterk eldre dame i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet når vi kommer til bassenget og når vi drar, sjekker ikke du tiden for sånn? Og jeg kan dessverre ikke stenge ute den høye lyden fra skjermen deres når jeg følger på egne barn i bassenget.

Helt utrolig at flere føler seg truffet av akkurat dette. En skulle jo tro at det var kollektiv enighet om at tv ved bassenget var unødvendig, men den gang ei. 

Nei selvsagt sjekker ikke jeg klokka når vi kommer eller drar, hvorfor skal jeg det , føler meg ikke truffet bare skjønner ikke hvorfor man skal snakke med andre og følge med på andre for å ile på kg og fortelle hva andre gjør og hvor dårlige foreldre de er

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer ikke, fordi det ikke finnes noe "normalt sunt" nivå av verken godteri eller tv eller YouTube. Det er egentlig ikke et behov noen har, men som er pushet på barna/de voksne utenfra. Helt personlig tenker jeg at intet barn får varige skader av litt snop eller en halvtime på YouTube en gang i uka, men da er det er det innmari viktig at det ikke flyter ut og brått blir snop og YouTube hver dag. Klare regler og reguleringer og begrunnelser funker.

Anonymkode: 26a31...011

Ingen av har "behov" for et bibliotek, eller å kunne lese med din logikk. Er i menneskets historie to moderne foretteelser.

Youtube er et svært omfangsrikt mediabibliotek. 

Hvordan skifte lyspære på min bil? I Youtube biblioteket finner jeg raskt svaret. 

Hvordan kan sengeposter på et sykehus designes, flott serie fra den Amerikanske sykehusarkitektforeningen finner du på Youtube. 

Og så videre. Er mye dårlig, og fantastisk mye bra i Youtube biblioteket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De færreste går nok rundt og husker hvor mye sukker det er i akkurat den og den yoghurten, selvom de vet det er sukker i den. Så ja, hun rev den ut av hendene våre, sjekket hvor mye -  og viste oss. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At jeg gir is av og til på en varn sommerdag er da ikke daglig? Poenget med å skrive det var at jeg ikke pleier å spørre om de får lov å spise sukker. Men burde kanskje begynne å gjøre det? ☺️ Jeg liker ikke ultraprossesert skvip selv, men synes at sukker er hakket bedre enn aspartam og e-stoffer. Men det beste er jo renvare. De får også vannmelon og annen frukt, vann med isbiter, kefir eller biola, hjemmebakt brød med pålegg, hjemmelaget middag om de er her da, osv  

jeg har ikke endret historien, men man får jo ikke med alle nyanser i en kommentar her. Verden er da ikke svart hvitt.  Venninnen min har nok ikke ADHD. Men hun og søsken fikk morens sukkerhysteri opp i halsen. Tror moren mente det godt, hun er selv en sunn og sterk eldre dame i dag. 

Jo, du endret historien fra at "moren rev yoghurten ut av hendene på dere for å sjekke sukkerinnholdet" til at hun bare skulle vise dere sukkerinnholdet - det er to fullstendig forskjellige scenarioer.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bok, kortspill, og annet som du syns ikke hører hjemme ved et basseng?

PS. Vi sitter aldri ved bassenget, vi bader i bassenget, men foretrekker sjøen. Er det også ting som du syns at folk ikke skal drive med nært sjøen? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De færreste går nok rundt og husker hvor mye sukker det er i akkurat den og den yoghurten, selvom de vet det er sukker i den. Så ja, hun rev den ut av hendene våre, sjekket hvor mye -  og viste oss. 

Det er vel irrelevant for en som er hysterisk redd sukker og har NULL sukker hjemme, om yoghurten har 4 eller 6 % sukker. Historien din gir ingen mening i det hele tatt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, du endret historien fra at "moren rev yoghurten ut av hendene på dere for å sjekke sukkerinnholdet" til at hun bare skulle vise dere sukkerinnholdet - det er to fullstendig forskjellige scenarioer.

Hun gjorde begge deler. Hun sjekket og viste oss. Viste tydelig at hun var sjokkert over mengden sukker. 

Jeg tror ikke problemet hos denne familien var mangelen på sukker, det er jo bare fint, men at moren gjorde et stort nummer ut av det slik at barna hennes fikk sukkerhysteriet opp i halsen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En skulle jo tro at det var kollektiv enighet om at tv ved bassenget var unødvendig, men den gang ei. 

Hvorfor skal det være en kollektiv enighet om det?

Er bøker og annen underholdning og unødvendig tenker du?

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel irrelevant for en som er hysterisk redd sukker og har NULL sukker hjemme, om yoghurten har 4 eller 6 % sukker. Historien din gir ingen mening i det hele tatt.

Trenger virkelig et minnr fra min barndom gi mening for deg? Ja, hun tok yoghurten vi spiste på, sjekket innholdet og sa «se her hvor mye sukker det er i denne! Det er jo en dessert det her». 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 minutter siden):

Bok, kortspill, og annet som du syns ikke hører hjemme ved et basseng?

PS. Vi sitter aldri ved bassenget, vi bader i bassenget, men foretrekker sjøen. Er det også ting som du syns at folk ikke skal drive med nært sjøen? 

Bok og kortspill kan man gjerne bedrive ved stranden, eller ballspill og pingpong.

Så fint, vi foretrekker også sjøen, men her blir det for varmt å gå ned til sjøen for et par timer og midt på dagen er det for varmt til å være ute. Vi bor ved sjøen, så vi er der daglig, men vi har aldri tatt med oss TV-en dit. 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...