Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor er det tristere at han sitter med skjerm enn med bok, eller at han spiller online med venner fremfor å spille rollespill rundt et bord med venner?

Anonymkode: 602ad...91c

Fordi hjernen utvikler seg annerledes i samspill med mennesker som er i rommet enn via en skjerm. Det samme med å lese kontra det å se på skjerm. Du sier ikke noe om hva som sees på skjermen, men min erfaring er at det ofte er korte snutter ala tiktok. Dette fører til en dopamin avhengighet som på sikt kan føre til dårlig evne til konsentrasjon. Altså miste evnen til å fordype seg i en tekst, en oppgave eller lignende. Hvis du googler vil du finne flere forskningsartikler om dette. Det er vel derfor det også er et opprør blant foreldre som vil ha mindre skjerm bruk på skolen. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hatt et såkalt skjermbarn som har fulgt naturlig med i utviklingen hele barn og ungdomstiden, vokst opp med kjærester,jobb osv. At foreldre generasjon ikke setter pris på barn/ungdoms generasjon har det vært i all tid, påvirkningen har tatt helt av 

Ser stor forskjell på de kuede og avstumpede barna av foreldre med strenge rammer," vårt hus våre regler" og de som har fulgt normal utvikling, interesser og sosial aksept på godt og vondt i samfunnet

Anonymkode: 4c1db...abc

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Øh. Har du sett deg rundt på en buss i det siste?

Anonymkode: 08a20...683

Tar sjelden buss. Men ser da i hovedsak voksne. Noen av dem driver å gjør er eller annet på en datamaskin. Har aldri sett noen som driver med "skjerm". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Aureka skrev (45 minutter siden):

Synes skjermbarn var et bra navn jeg. Tolker det som et barn som bruker store deler av tiden sin på skjerm. Er vel bare å kalle en spade for en spade. Etter å ha lest flere svar her, så er det mange som ikke synes at det er noe feil med å la ungen sitte med skjermen store deler av dagen heller.  Så da er vel ikke skjermbarn negativt heller. 

Men herlighet … det kan jo like gjerne være at de ikke likte det som ble lekt 

Anonymkode: 8fbe5...2a4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Føler meg ikke truffet ondet hele tatt(, men foreldre som dømmer og ser med på andre liker jeg ikke, enkelt og greit 

Hjelpes du er barnslig! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Deriblant fordi, mange foreldre idag har ikke forventninger om at de skal finne roen med noe, de tar ikke de egentlige signalene som sendes. (Kanskje pga egen skjermbruk).

Feks når barn er totalt sutrete og hele tiden ber om noe nytt, kanskje er de rett og slett for sliten og trøtt, og trenger en sofakrok og ei bok. Lett å gi de ipad, så får foreldrene holde på med sitt. Ergo, de reguleres også med skjerm. 

Ser vi videre konsekvens - barna får negative lekeopplevelser, klarer ikke å holde ut lenge, "belønninger" venter. En tur på lekebutikk, lekeland eller ipad. SÅ Istede for å rette blikk på dagens barn - se på dagens forelde.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har kun søsken som er mye eldre enn ham, og bor ikke i nærheten av andre på samme alder (vi må kjøre ham til klassekamerater). Så han har ganske fri tilgang på skjerm i hverdagen. Han finner på mye altså, veldig aktiv unge som elsker brettspill og alt som handler om å være ute. 

Bestevennen har ekstremt restriktive foreldre når det gjelder skjerm, og det er slitsomt når han er her, for mens mitt "skjermbarn" ønsker å leke, være ute osv, så er bestevennen nesten desperat etter å få bruke skjermen. Han blir som dere beskriver "sliten" etter 5 min på trampoline, men det er IKKE fordi han er et skjermbarn, snarere tvert i mot.

Anonymkode: ba5fa...956

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (1 time siden):

Hjelpes du er barnslig! 

Ja jøss så barnslig å ikke like de foreldrene altså 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Aureka skrev (3 timer siden):

Fordi hjernen utvikler seg annerledes i samspill med mennesker som er i rommet enn via en skjerm. Det samme med å lese kontra det å se på skjerm. Du sier ikke noe om hva som sees på skjermen, men min erfaring er at det ofte er korte snutter ala tiktok. Dette fører til en dopamin avhengighet som på sikt kan føre til dårlig evne til konsentrasjon. Altså miste evnen til å fordype seg i en tekst, en oppgave eller lignende. Hvis du googler vil du finne flere forskningsartikler om dette. Det er vel derfor det også er et opprør blant foreldre som vil ha mindre skjerm bruk på skolen. 

Jeg sier ikke noe om hva som befinner seg på skjermen fordi det ikke er definert i utsagnet om at det er negativt å drive med 'noe udefinert på skjerm'.

Lærer man mindre strategi av å spille sjakk på skjerm enn 'live'?

Får man dårligere utbytte av 'Vildanden' på skjerm enn på papir? 

Lærer man mindre matte av å løse oppgavene på skjerm enn papir?

Får man dårligere samtaler med venner via Facetime enn irl? 

Kort sagt, det er ikke noe som heter å 'drive med skjerm'. Skjermen er et medium som kan formidle et vell av ulike typer aktiviteter. Å påstå at alle aktiviteter som foregår med skjerm som medium er negativt faller på sin egen urimelighet all den tid man kan bruke 'skjerm' til å sette seg inn i Einsteins relativitetsteori om man så ønsker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får ingen dopamin-overdose av TV. Du skjønner hva det er snakk om. 

Gjør man ikke? Ikke engang om man scroller YouTube shorts eller spiller spill på TV? 

Eller mener du TV-programmer? Snakker vi da om Lekestue, Fragglene, Flippklipp eller Hurtigruten minutt for minutt? Som for øvrig alle er programmer som også kan sees via nettbrett eller telefon.

Så er det kanskje ikke 'skjerm' du er motstander av, men innholdet? Et innhold som du som forelder bør lære ungene dine å konsumere på en sunn måte og i sunne mengder akkurat som vi gjør med sjokolade og brus? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg sier ikke noe om hva som befinner seg på skjermen fordi det ikke er definert i utsagnet om at det er negativt å drive med 'noe udefinert på skjerm'.

Lærer man mindre strategi av å spille sjakk på skjerm enn 'live'?

Får man dårligere utbytte av 'Vildanden' på skjerm enn på papir? 

Lærer man mindre matte av å løse oppgavene på skjerm enn papir?

Får man dårligere samtaler med venner via Facetime enn irl? 

Kort sagt, det er ikke noe som heter å 'drive med skjerm'. Skjermen er et medium som kan formidle et vell av ulike typer aktiviteter. Å påstå at alle aktiviteter som foregår med skjerm som medium er negativt faller på sin egen urimelighet all den tid man kan bruke 'skjerm' til å sette seg inn i Einsteins relativitetsteori om man så ønsker.

Ja, man får det. Forskning har vist det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjør man ikke? Ikke engang om man scroller YouTube shorts eller spiller spill på TV? 

Eller mener du TV-programmer? Snakker vi da om Lekestue, Fragglene, Flippklipp eller Hurtigruten minutt for minutt? Som for øvrig alle er programmer som også kan sees via nettbrett eller telefon.

Så er det kanskje ikke 'skjerm' du er motstander av, men innholdet? Et innhold som du som forelder bør lære ungene dine å konsumere på en sunn måte og i sunne mengder akkurat som vi gjør med sjokolade og brus? 

ALLE skjønner hva det er snakk om her, bortsett fra deg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

🙋‍♀️Min 7-åring hadde kjedet seg etter fem minutter. Hun elsker å leke, leker dagen lang, kjempeaktiv, sterk og rask, men aldri vært interessert i lego. Kan se litt film, men ellers også ganske uinteressert i skjerm. Tror du skal tenke at selv om barna på besøk ikke har de samme interessene som dine barn, så er det ikke nødvendigvis fordi de ikke evner å leke.

Anonymkode: 709ad...b96

Lego var et eksempel. Mitt barn satte igangsatte 15 leker omtrent, og skjermbarnet ramlet av etter fem minutter. Fant seg en spennende leke, mistet interessen etter fem minutter. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da gir du tydelig beskjed om at i deres hus så er ikke spill/tv/skjerm tillat. Ulike regler i forskjellige hus, barn har ikke vondt av å lære det. På lik linje som at jeg må gi beskjed når andre unger maser om godteri eller saft eller noe godt. Det er en del av det å være i samfunnet, vi er forskjellige, vi har forskjellige regler. Men vi trenger ikke å dømme hverandre nord og ned, og rakke på hverandre for det. 

Det er også slitsomt for meg da jeg har en som er veldig glad i fotball, mens mange av hans venner ikke liker det, og vil heller sykle og leke ute, men det er ikke min så veldig glad i.

Anonymkode: cb967...8ab

Hva prater du om? Barnet ba ikke om skjerm eller noe slik. Men barnet har null konsentrasjonsevne, null engasjement, er på en dopaminrehab når det er hjemme hos oss. Jeg snakker om at man ser konsekvensene av skjermbruk i lek. Du har misset poenget. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lego var et eksempel. Mitt barn satte igangsatte 15 leker omtrent, og skjermbarnet ramlet av etter fem minutter. Fant seg en spennende leke, mistet interessen etter fem minutter. 

Vet du at dette barnet er et «skjermbarn», eller antok du? 

Anonymkode: 14009...9e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vet du at dette barnet er et «skjermbarn», eller antok du? 

Anonymkode: 14009...9e9

Det vet jeg. Barnet var overhodet ikke slik før sommeren og foreldrene prater om hvor mye skjerm det har blitt i sommer. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det vet jeg. Barnet var overhodet ikke slik før sommeren og foreldrene prater om hvor mye skjerm det har blitt i sommer. 

Du vet at to måneder ferie og kan gjøre barn rastløse og gi endringer i adferd?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Du vet at to måneder ferie og kan gjøre barn rastløse og gi endringer i adferd?

Hvorfor er det så slitsomt for deg å høre at lærere, foreldre etc merker hvilke barn som bruker for mye skjerm? Hvorfor nekter du å forholde deg til den realiteten?

Vil du ikke at det skal være konsekvenser av hvor mye skjerm barna dine bruker? Er det dette du egentlig lengter etter?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være en krusedull av en eller flere personer og tekst som sier '1988 F 少周 2025 VI!NY MO'

Anonymkode: 8d54f...679

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så slitsomt for deg å høre at lærere, foreldre etc merker hvilke barn som bruker for mye skjerm? Hvorfor nekter du å forholde deg til den realiteten?

Vil du ikke at det skal være konsekvenser av hvor mye skjerm barna dine bruker? Er det dette du egentlig lengter etter?

Fordi en hopper over det reelle problemet og nekter å løse de faktiske problemene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...