Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

90% av alle barn er slik. Er nok best å greie hunden med hårene, finn på digitale aktiviteter.

Bruk Google Earth eller lignende for å utforske verden og oppfordre til å lese digitale bøker eller høre lydbøker.

Anonymkode: e873f...7b6

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, merker det godt. Mine barn ble også mindre fantasifulle når de hadde sånne barn på besøk og "var slitne " etter å ha hoppet på trampolina i 5 min, selv om de vanligvis kunne holde på i flere timer. 

Anonymkode: bc1a9...27f

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

90% av alle barn er slik. Er nok best å greie hunden med hårene, finn på digitale aktiviteter.

Bruk Google Earth eller lignende for å utforske verden og oppfordre til å lese digitale bøker eller høre lydbøker.

Anonymkode: e873f...7b6

Synes synd på deg om 90 % av barna dere har hjemme er slik.

Barn bearbeider livet gjennom lek. De har en fantastisk evne til å forsvinne inn i lek i timesvis. 

Anonymkode: 08a20...683

• Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Ja, dette så jeg også i starten da jeg begynte med frilek (jeg er kontaktlærer). Jeg har skjermfri frilek hver dag.

Det tar en uke, så blir det slutt på klagingen. De vet de ikke kommer noen vei, men det fordrer at man er konsekvent. Og at man gjerne har litt flere alternativer enn bare lego. :)

Skal bli spennende å se hvordan det blir når skolen begynner igjen. 

Endret av SPOCA
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Å så sjarmerende med dømmende foreldre 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8fbe5...2a4

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uff, merker hvilke barn som har fått for mye skjerm i sommer når de kommer på besøk. De leker i fem minutter med noe, går lei, starter på neste aktivitet, fem minutter, går lei. Så er det mye klaging over «har ingenting å gjøre, hva skal vi gjøre, jeg vil gjøre noe annet». 

Altså seriøst, hvilke 7-åringer klarer å kjede seg etter FEM minutter med tre store kasser med lego fremfor seg?

Jeg er vant til at barna forsvinner inn i lek og blir værende der, men nå merker man virkelig iPad-effekten på disse barna. Noen flere som ser forskjell på disse barna?

Nå er jo barnet mitt 2 år da, men han liker ingenting inne alt er så kjedelig! Han gråter til vi tar han med ut, og da er han så glad 🙂 Kan det være at disse barna synes at det er kjedelig inne? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ein tråd om skjermbarn her frå før og vil nok få dei samme svara her. 

Eg merkar forskjell på barn men veit så klart ikkje kva for barn som ser mykje på skjerm. Er du heime hos alle sidan du veit at dei ser mykje på skjerm? 

Anonymkode: 590d6...da2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å så sjarmerende med dømmende foreldre 🤦🏻‍♀️

Jeg dømmer overhodet ikke. Jeg observerer. Følte du deg truffet? 

SPOCA skrev (2 timer siden):

Ja, dette så jeg også i starten da jeg begynte med frilek (jeg er kontaktlærer). Jeg har skjermfri frilek hver dag.

Det tar en uke, så blir det slutt på klagingen. De vet de ikke kommer noen vei, men det fordrer at man er konsekvent. Og at man gjerne har litt flere alternativer enn bare lego. :)

Skal bli spennende å se hvordan det blir når skolen begynner igjen. 

Her var det satt igang 15 leker på mitt barns initiativ. Så det var litt mer enn lego.

• Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her var det satt igang 15 leker på mitt barns initiativ. Så det var litt mer enn lego.

Ja, jeg er ikke overrasket dessverre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min nevø tar med seg telefon, iPad og Playstation om han skal på besøk til besteforeldrene feks, om vi er der ber jeg mine barn la telefonen ligge, mens han sitter på Playstation, foreldrene sier ingenting 

Anonymkode: 0f402...9f1

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ha ha jo du dømmer 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker egentlig også at det spiller inn - at mye skjerm gir mindre evne til å finne på ting, enten det er på besøk hos noen, på en flytur eller et restaurantbesøk. Og jeg har også et barn i familien som bruker mye skjerm, og som fort blir lei og klager når vi passer ham, og tenker i mitt stille sinn at det er en sammenheng her (men kanskje tar jeg feil). 

Samtidig så husker jeg godt følelsen av kjedsomhet fra barndommen. Jeg kjedet meg noe voldsomt, og sutret "jeg veeet ikke hva jeg skal gjøøøøøre" til mamma, som konsekvent svarte "ta katta i halen og kjøre". Det er mulig jeg var et lite kreativt barn da. Men som jeg husker det, så kjedet jeg meg mer enn min sjuåring ser ut til å gjøre. Kanskje noe av det skyldes at jeg har to ganske tette barn, som ofte leker eller finner på ting sammen, mens jeg selv er enebarn. Barna mine ser ikke mye på skjerm, men mer enn jeg gjorde, og likevel klager de mindre over å ikke ha noe å gjøre i hvert fall. 

På den ene sida så skjønner jeg begrepet skjermbarn, og syns at utviklingen hvor skjermene er over alt nå, er litt trist. Det gjelder jo oss voksne også, vi sitter med nesa i telefonen når vi tar bussen alle sammen. Noen ganger f.eks. for å svare på en viktig mail så vi slipper å gjøre det når vi kommer hjem til partner og barn, og det finnes mange andre gode grunner, men det har blitt så omfattende. Uansett, jeg syns likevel det er noe litt ugreit og dømmende med å snakke om skjermbarn. Hva er det? Hvor går grensa for om man har et skjermbarn eller vanlig barn?

Anonymkode: e5a9a...68d

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hensikten var å observere,  hva var poenget med tråden hvis det ikke var å dømme? Skrevet veldig på en dømmende måte.

Anonymkode: cb967...8ab

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis hensikten var å observere,  hva var poenget med tråden hvis det ikke var å dømme? Skrevet veldig på en dømmende måte.

Anonymkode: cb967...8ab

Nettop!

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på det samme her i stad. Lekekompetansen blant barn er blitt dårligere. Det gjelder både mine egne og andres barn. De kommer oftere i konflikt, kjeder seg fortere, mangler fantasi, klarer ikke tilpasse seg hverandre så godt som man burde forvente. 9-åringer her. 

Anonymkode: aa49c...6ab

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp på 80 tallet uten skjerm og kunne være helt lik 

Lett å glemme hvordan ting var, og skjønnmale egen generasjon.

Anonymkode: acf16...dfc

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De som ikke blir aktivisert eller synes lego er gøy?

Jeg var syv år i 1987. Var lite til skjerm da, utover familiens 286 som viste grønn tekst på sort bakgrunn, og TV var det minimalt med tilgang på. Men, jeg likte aldri å bygge lego.

Jeg fant heldigvis bøker etter hvert, det åpnet en flott verden! Lego derimot, hadde aldri sansen.

Anonymkode: 12e27...76a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har ein tråd om skjermbarn her frå før og vil nok få dei samme svara her. 

Eg merkar forskjell på barn men veit så klart ikkje kva for barn som ser mykje på skjerm. Er du heime hos alle sidan du veit at dei ser mykje på skjerm? 

Anonymkode: 590d6...da2

Jeg er nok helt klart litt dømmende, men det får bare være. Jeg er ikke perfekt, så det finnes nok foreldre som dømmer meg også. 

I hvert fall, jeg merker det på at barna spør etter fem minutter om tv kan se på tv, og når jeg sier «nei, vi ser ikke på tv i hverdagen», svarer de «iPad?» og blir fryktelig overrasket over at vi ikke har iPad. De barna jeg vet at ikke bruker mye skjerm, spør heller ikke om skjerm og er i lek fra de kommer til de blir hentet. 

Anonymkode: 180f6...432

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg er nok helt klart litt dømmende, men det får bare være. Jeg er ikke perfekt, så det finnes nok foreldre som dømmer meg også. 

I hvert fall, jeg merker det på at barna spør etter fem minutter om tv kan se på tv, og når jeg sier «nei, vi ser ikke på tv i hverdagen», svarer de «iPad?» og blir fryktelig overrasket over at vi ikke har iPad. De barna jeg vet at ikke bruker mye skjerm, spør heller ikke om skjerm og er i lek fra de kommer til de blir hentet. 

Anonymkode: 180f6...432

Så flink du er. Det er vel det du vil høre?

Det er forøvrig ikke alltid såkalte  skjermnavn som maser om tv og iPad hos andre. Det kan like gjerne være barn som ser lite skjerm hjemme som vil prøve seg hos andre. 

Når det er sagt er jeg helt for å regulere skjermbruk hos barn, men jeg orker ikke denne hoveringen fra foreldre som mener seg bedre enn andre. Vi har ikke alltid hele bildet av hva som foregår hos andre. 

Anonymkode: 8506c...243

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...