Gå til innhold

Underlivet mitt er totalt ødelagt etter fødsel og jeg vil bare gråte (nerveskader, fremfall)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født to barn med 3 års mellomrom. Etter første barn kjente jeg at noe ikke var som det skulle. Klarte ikke helt å forklare hva det var, og syntes det ble en del bedre. Det som ikke ble bedre var redusert følelse nedentil (spesielt på ene siden inni skjeden). Etter barn nr 2, er underlivet helt ødelagt. Fremfall av livmor, endetarm og blære. Får operasjon men fått beskjed at underlivet aldri vil bli samme som før. 

I tillegg har jeg INGEN følelse i det hele på ene siden inni skjeden. Når jeg får orgasme tar det mye lengre tid da klitoris også er nummen på samme side, og jeg føler kun noe på andre siden. Kjenner en slags verkende isende følelse der følelsen er borte. Er så lei meg at jeg har hatt perioder jeg har grått pga dette! Gynekologen min sier at alt er normalt men at jeg har fremfall, og tar ikke dette med redusert følelse seriøst. Han kjente utenpå vagina, og spurte om det kjennes likt ut. Jeg svarte ja da huden kjennes likt ut, og han mente det ikke var nerveskade fordi nerven går på dette området også. Har noen råd til meg eller vet om noe som kan hjelpe? 

Eventuelt spesialister, kan dra både i Norge og utenlands om noen faktisk vet hva som kan hjelpe meg

Anonymkode: cf2b3...a4e

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har to fødsler med tang og pundalblokkade om det er relevant, en med epidural 

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst vil jeg si at det er mulig å bli bra av ALT. 
Kroppen er en magisk selvhelende organisme, og du må bare ha tillit og tro. 
Det skjer vel neppe på en dag, men ikke gi opp. 
Det finnes masse dyktige leger og terapeuter der ute. 
Du må bare ikke gi opp ❤️ 

kan vaginal laser ha noe for seg? 

Anonymkode: bebe8...2eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kult! Og her har jeg sitti i en toskete, upraktisk rullestol siden jeg var 12 år, og så får jeg vite at kroppen min faktisk kan helbrede seg selv! Utrolig. Setter stor pris på denne infoen.

❤️

Anonymkode: 41099...e16

• Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kult! Og her har jeg sitti i en toskete, upraktisk rullestol siden jeg var 12 år, og så får jeg vite at kroppen min faktisk kan helbrede seg selv! Utrolig. Setter stor pris på denne infoen.

❤️

Anonymkode: 41099...e16

Haha jeg leste det samme og tenkte vel mitt,men ser hva personen her mener. Ordvalget var nok litt uheldig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja jeg leste at nerver kan gro av seg selv, men siden det ikke ble bedre mellom de to fødslene mtp følelse så er vell det ikke så realistisk 😔 Leser også at ingen opererer nerver nedentil i Norge, man må bare leve med det 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Opplevde det samme etter ene min fødsel. Har også mye smerter og har blitt verre med årene. Vil bare si at det mentale blir bedre etterhvert. Var veldig deprimert de første årene men så har det gått seg til. Sender gode tanker. 

Anonymkode: 866f4...0a5

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette må være veldig tøft for deg. Det er en facebookgruppe som hete rlukekt gruppe for fødselsskader. Der kan det hende du kan få råd til hvilken vei du kan gå for å få hjelp, og om noen har erfaringer som ligner. 

Har du vært hos offentlig eller privat gyn? Mulig en privat vil ta seg bedre tid til deg og lytte bedre

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen trøst, men for meg ble det litt bedre.. men aldri bra.

Jeg har blitt nummen rundt klitoris, i tillegg til et parti på magen. Legen nekter for at det er mulig å miste følelsen på deler av magen, men jeg har et område på 10 cm over navlen og 10cm under navlen som er helt numment. Jeg fødte vaginalt, aldri keisersnitt. I tillegg kjenner jeg mye mindre til blæren enn før. Jeg kjenner jeg må tisse, men ikke før den er smekkfull. Liksom gradene er borte og følsomheten bare en brøkdel av før.. 
Noe er blitt bedre, men er fortsatt plagsomt nå 1 år siden sist fødsel. Når jeg snakker med lege og gynekolog om det så blir det avfeid med at det er normalt.

Anonymkode: a7a32...b28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I feel you, jeg ble aldri meg selv etter fødsel og har fått beskjed om at det bare «er sånn». Jeg har en følelse av at det er et «gnagsår» inni skjeden under samleie eller hvis jeg putter inn/drar ut tampong. Lege og gynekolog finner ingenting og antyder at det er psykisk. Det har ført til at sex ikke er noe som helst deilig for meg. 

I tillegg har jeg smerter i brusken eller beinet på venstresiden av klitoris/bak klitoris, så jeg får vondt/ubehag hvis jeg blir tatt på fra en viss vinkel eller hvis jeg f.eks. skal barbere meg og må holde leppene til siden. Samtidig sliter jeg med å kjenne at jeg må tisse og tisser enormt mye noen ganger, andre ganger føler jeg at jeg ikke får tømt blæra og ender opp med å gå på do to-tre ganger på kort tid hvor det kommer mer.

I fødsel fikk jeg hemoroider på størrelse med druer, som ble til folder med «dauskinn» rundt anus når de gikk ned. Dette ville ikke det offentlige operere fordi det var for nære lukkemuskel. 

Alt dette har blitt avfeid med at det er normalt og at «ting blir ikke nødvendigvis helt som før etter fødsel». Heldigvis henviste en privat gynekolog meg slik at jeg hvertfall fikk dekt operasjon av hemoroidene på aleris (ingen problemer med lukkemuskel i dag og kirurg på aleris lo når han hørte hva sykehuset hadde sagt).

Samtidig var det ikke måte på hvor mye de på forhånd pusha på at naturlig fødsel var så bra og at det er en veldig lav prosent som får skader.. Mine «skader» er nok ikke betraktet som skader og er ikke på statistikken, men det har definitivt påvirket meg negativt. Er sikkert mange som meg som ikke er på den offentlige statistikken. Vet at keisersnitt ikke er noen dans på roser heller altså. 4 år siden fødsel til info.

Anonymkode: bb460...f8c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 14.38):

Jeg har født to barn med 3 års mellomrom. Etter første barn kjente jeg at noe ikke var som det skulle. Klarte ikke helt å forklare hva det var, og syntes det ble en del bedre. Det som ikke ble bedre var redusert følelse nedentil (spesielt på ene siden inni skjeden). Etter barn nr 2, er underlivet helt ødelagt. Fremfall av livmor, endetarm og blære. Får operasjon men fått beskjed at underlivet aldri vil bli samme som før. 

I tillegg har jeg INGEN følelse i det hele på ene siden inni skjeden. Når jeg får orgasme tar det mye lengre tid da klitoris også er nummen på samme side, og jeg føler kun noe på andre siden. Kjenner en slags verkende isende følelse der følelsen er borte. Er så lei meg at jeg har hatt perioder jeg har grått pga dette! Gynekologen min sier at alt er normalt men at jeg har fremfall, og tar ikke dette med redusert følelse seriøst. Han kjente utenpå vagina, og spurte om det kjennes likt ut. Jeg svarte ja da huden kjennes likt ut, og han mente det ikke var nerveskade fordi nerven går på dette området også. Har noen råd til meg eller vet om noe som kan hjelpe? 

Eventuelt spesialister, kan dra både i Norge og utenlands om noen faktisk vet hva som kan hjelpe meg

Vet ikke hvor lenge det er siden du fødte, men jeg har 3 barn i løpet av 7 år. Nå er det et år siden siste og jeg merker en stor endring ved klitoris, men den er bedre enn for 6 mnd siden. Fremfall var heftig den første tiden, har begynt å bli bedre nå. 

Ble litt skader da baby og morkake satt fast. 

Anonymkode: 13e43...c04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I feel you, jeg ble aldri meg selv etter fødsel og har fått beskjed om at det bare «er sånn». Jeg har en følelse av at det er et «gnagsår» inni skjeden under samleie eller hvis jeg putter inn/drar ut tampong. Lege og gynekolog finner ingenting og antyder at det er psykisk. Det har ført til at sex ikke er noe som helst deilig for meg. 

I tillegg har jeg smerter i brusken eller beinet på venstresiden av klitoris/bak klitoris, så jeg får vondt/ubehag hvis jeg blir tatt på fra en viss vinkel eller hvis jeg f.eks. skal barbere meg og må holde leppene til siden. Samtidig sliter jeg med å kjenne at jeg må tisse og tisser enormt mye noen ganger, andre ganger føler jeg at jeg ikke får tømt blæra og ender opp med å gå på do to-tre ganger på kort tid hvor det kommer mer.

I fødsel fikk jeg hemoroider på størrelse med druer, som ble til folder med «dauskinn» rundt anus når de gikk ned. Dette ville ikke det offentlige operere fordi det var for nære lukkemuskel. 

Alt dette har blitt avfeid med at det er normalt og at «ting blir ikke nødvendigvis helt som før etter fødsel». Heldigvis henviste en privat gynekolog meg slik at jeg hvertfall fikk dekt operasjon av hemoroidene på aleris (ingen problemer med lukkemuskel i dag og kirurg på aleris lo når han hørte hva sykehuset hadde sagt).

Samtidig var det ikke måte på hvor mye de på forhånd pusha på at naturlig fødsel var så bra og at det er en veldig lav prosent som får skader.. Mine «skader» er nok ikke betraktet som skader og er ikke på statistikken, men det har definitivt påvirket meg negativt. Er sikkert mange som meg som ikke er på den offentlige statistikken. Vet at keisersnitt ikke er noen dans på roser heller altså. 4 år siden fødsel til info.

TAKK! Har aldri før hørt om noen som har det sånn som meg. Har fått samme beskjed «det går seg til». Vell…. Yngste er 5år nå. Så jeg vet ikke. Men føler meg litt mindre alene nå. Takk♥️

Anonymkode: 01969...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fremfall av urinblære etter fødsel. Det kom ca 2-3 uker etter fødsel, og gjorde meg helt invalid. Klarte ikke å gå, følte at alt skulle falle ut av skjeden. Forjævlig. Fikk henvisning av fastlege til sykehuset, og fikk komme inn på kontroll ca 8 uker fødsel. Ble oppriktig ledd til av legen. Måtte forvente at ting hadde forandret seg. Fikk satt inn en pessarring, og gikk inn i en fødselsdepresjon. Nå, 3 år etter har jeg få symptomer - men, det har kostet meg mangfoldige tusenlapper til fysio og leger. Forbanna dritt. Enn om menn skulle ha gått gravide og født barn, da hadde vel visa vært annerledes😊

Anonymkode: 24285...f07

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

TAKK! Har aldri før hørt om noen som har det sånn som meg. Har fått samme beskjed «det går seg til». Vell…. Yngste er 5år nå. Så jeg vet ikke. Men føler meg litt mindre alene nå. Takk♥️

Anonymkode: 01969...e41

Har ikke brukt tampong siden jeg fikk barn 🙈

Anonymkode: 13e43...c04

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått noe hjelp? Jeg sliter med det samme..

Anonymkode: 0a587...d23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 15.18):

Hei! Jeg har også hudfolder rundt anus etter hemoroider etter fødsel. Kunne du fortalt litt om operasjonen og om det ble vellykket? Ble rumpa som før fødsel eller er det fremdeles litt «rotete» krans/rosett? 

Anonymkode: 70140...06f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 14.38):

Føler med deg❤️ Jeg har operert for fremfall av urinblære og livmor og det ble vellykket. Det er jo mulig at du må lære deg å leve med nerveskadene, men det andre håper jeg du får fikset🤞❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Føler med deg❤️ Jeg har operert for fremfall av urinblære og livmor og det ble vellykket. Det er jo mulig at du må lære deg å leve med nerveskadene, men det andre håper jeg du får fikset🤞❤️

Kan jeg spørre hva slags operasjon du fikk utført og hvor lenge siden? Har hørt at det er så stor fare for tilbakefall hos mange.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt hovedproblem var lekkasje og blærefremfall. Fikk satt inn tvt og strammet opp skjedeveggen slik at urinblæren blir holdt på plass. Kirurgen så at livmoren hang veldig ned da jeg var i narkose, så han strammet båndene. Alt var vellykket og er tett og «like a virgin» nedentil. Altså selvsagt ikke 100% som før, men mye mye bedre enn før. 

Operasjonen ble tatt for tre år siden. Aleris. Fremdeles ikke noe tilbakefall. Føler meg normal og frisk + tett nedentil. 

NB! Ingen operasjoner er risikofri. Alle må ta diskusjonen med kirurg om plagene er verdt risikoen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan jeg spørre hva slags operasjon du fikk utført og hvor lenge siden? Har hørt at det er så stor fare for tilbakefall hos mange.

Jeg mente å svare som sitat, men klønet visst litt. Se svaret mitt over👆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...