Gå til innhold

Valp hjemmealene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har nylig fått meg en valp og har siden det hatt ferie. I tillegg har jeg vært sykemeldt så har vært mye hjemme med valpen, heldigvis.

men, en dag må jo jeg på jobb igjen og lurer på hvordan man løser det?

valpen er 13 uker nå, men når jeg googler så får jeg bare opp at valper kan maks være alene 2-3 timer. Skjønner bare ikke hvordan folk kan skaffe seg valp om man må ha fri i flere måneder for å være hjemme med valpen?

hjelp!! Trenger råd

Skrevet

Hvorfor har du ikke satt deg inn i hundehold før du fikk en valp? De kan være alene i kort tid! Men bare hvis du har trent riktig på alenetrening. Dette må starte mens du er hjemme. Det er ikke bare å forlate huset og håpe det beste.. 
Når en valp er 13 uker ++ er blæra enda så liten at den må tisse ofte. Og hver gang etter søvn, mat lek. 

Anonymkode: 9061b...546

• Liker 7
Skrevet
Raja83 skrev (1 time siden):

Hei

Jeg har nylig fått meg en valp og har siden det hatt ferie. I tillegg har jeg vært sykemeldt så har vært mye hjemme med valpen, heldigvis.

valpen er 13 uker nå, men når jeg googler så får jeg bare opp at valper kan maks være alene 2-3 timer. Skjønner bare ikke hvordan folk kan skaffe seg valp om man må ha fri i flere måneder for å være hjemme med valpen?

hjelp!! Trenger råd

Hvilken plan hadde du for dette da du fikk valpen? Å tenke på det nå er lovlig sent.

Anonymkode: e2534...9b5

• Liker 4
Skrevet
Raja83 skrev (1 time siden):

Hei

hjelp!! Trenger råd

For folk tar mye fri og der eventuelt 2 personer deler på dette og hjemmekontor/ barna 

Var ikke dette noe du fant ut før nå? Hva slags rase er det?

Skrevet (endret)

Du burde å begynt å trene på dette all den tid du har vært alene med valpen frem til nå.

Start med å gå ut ytterdøra (la valpen være i gangen og se det), lukk den og så gå rett inn igjen. Ikke hils på valpen eller gjør noe ut av det, bare fortsett med dagen. Gjør dette 10-12 ganger om dagen til valpen ikke lenger bryr seg om at du gjør det. Så går du ut, lukker døren, og er borte 1-2 sekunder, går inn igjen. Gjenta dette 10-12 ganger om dagen til valpen ikke bryr seg osv.

I begynnelsen går du frem veldig sakte, bare sekunder om gangen. Begynner valpen å stresse/pipe, gå inn igjen med en gang og gå tilbake i treningen. Det er viktig å ikke gå frem for fort på dette stadiet for det kan gi valpen en negativ assosiasjon med å være alene. Og det er vanskeligere å trene bort enn når valpen ikke har noen erfaringer og er "nøytral". 

Ang det praktiske - er man to så tar man ut ferie etter hverandre. Er man èn så kan man høre om mulighet for hjemmekontor eller ta valpen med seg på jobb. Hvis ingen av de går så må man ordne pass til valpen når man er på jobb, frem til den klarer være alene.

Endret av Tabris
Skrevet
Raja83 skrev (2 timer siden):

Hei

hjelp!! Trenger råd

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke leser seg opp på hva det innebærer når man velger å ta på seg ansvaret for et annet levende vesen før de faktisk har tatt på seg det ansvaret.

Anonymkode: 442c0...ca7

• Liker 5
Skrevet

Her er det ikke snakk om å la en valp være alene en arbeidsdag før den er nærmere året...

Hvordan jeg løser det? Jeg tar først ut 2-3 uker ferie, så tar partneren min ut like mye ferie, og så har vi begge avtalt med sjefen på jobb å kunne ha med valpen de neste månedene, så bytter vi litt på i løpet av uka. Hadde ikke dette gått, så hadde jeg ikke kjøpt meg valp!

Anonymkode: 29e0c...547

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her er det ikke snakk om å la en valp være alene en arbeidsdag før den er nærmere året...

Hvordan jeg løser det? Jeg tar først ut 2-3 uker ferie, så tar partneren min ut like mye ferie, og så har vi begge avtalt med sjefen på jobb å kunne ha med valpen de neste månedene, så bytter vi litt på i løpet av uka. Hadde ikke dette gått, så hadde jeg ikke kjøpt meg valp!

Anonymkode: 29e0c...547

Nettopp! Min var ikke alene hjemme en hel arbeidsdag før han var 9 måneder. Det var en kabal som måtte gå opp, men den var planlagt i god tid før jeg fikk valp. Jeg hadde og skriftlig godkjennelse fra jobb at han kunne være med de første 6 månedene.

Anonymkode: e2534...9b5

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...