Gå til innhold

Adhd barn, hvordan oppdra? Ferien gjør meg gal.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har ett barn. Bare ett barn. Det burde jo vært ganske enkelt og greit dette her. 

Men det er altså noe hele tiden, aktivitet som byttes konstant. Spørre om ting man ikke får lov til hvert eneste minutt. Konstant prating eller bråk rundt. Skal alltid prøve å krangle, uansett hva. Så får hu for seg ting som ikke har blitt sagt/gjort, som hun da skal krangle på. Har begynt å slå og sparke nå også fordi hun får ett enkelt nei. Det har blitt helt galehus her nå. Og har en holdning med at man bare skal være snill, god og oppføre seg mot en fordel. Ikke for å være snill mot andre faktisk.. jeg har vært på adhd kurs og cos kurs. Men ingenting fungerer, uroen blir bare verre, utagering blir verre. Er snakk om en som begynner i 3.klasse. 

Jeg prøver alltid møte med forståelse, la naturlige konsekvenser komme av seg selv, bruker tid på å lære små ting over lengre tid. Vi lar hun roe seg før vi prater om ting som har skjedd, vi minner hun på å bruke ord. Vi prøver å gi trygghet, vi prøver ikke dempe den hyperaktive delen da hun må ha utløp en plass. Men virker som alt blir verre uansett. 

Anonymkode: f0c5d...b6c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vurdert medisiner så barnet kan få litt mer ro i kroppen og sinnet? 

Anonymkode: dd98a...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ADHD-gutt på 6 år, når jeg merker at han (eller jeg) nærmer seg bristepunktet så har vi innført noe jeg kaller "sutretur".

Det betyr at vi uansett vær og tid på døgnet går tur helt til han "oppfører seg pent" (en veldig flytende grense). Det høres ut som en straff, men det tar aldri mer enn 10 minutter før han storkoser seg og vil gå mye lenger. Og kommer hjem i strålende humør og oppfører seg mye roligere resten av dagen. Det tar gjerne 1-2 timer med en slik tur og det er tid vi gjerne skulle brukt til noe helt annet, men vi ser jo at det er en veldig god måte å roe ham på.

COS-kurs har vi også vært på, det føltes ganske bortkastet. 

(Når han "nærmer seg bristepunktet" så er det gjerne at han har hengt seg opp i ting han enten ikke får lov til eller som det ikke er mulig å få til der og da, eller han har blitt i så dårlig humør at vi vet han snart blir fysisk utagerende.)

Anonymkode: 6ffea...71c

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en ADHD-gutt selv og ja, ferier er helt galehus og helt j.... det er jo et problem i hverdagen også, men da blir de aktivisert på arenaer med andre barn og blir litt slitt ut der. 

Har du prøvd å ignorere dårlig oppførsel, som i å nekte å gi ungen blikkontakt før hun har sagt unnskyld? Det fungerer ofte her. Min liker ikke at han ikke får kontakt, så da roer han seg ofte og kommer og sier unnskyld. Dette skjer selvfølgelig mange ganger hver dag.

Anonymkode: df021...22f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså, jeg har ett barn. Bare ett barn. Det burde jo vært ganske enkelt og greit dette her. 

Men det er altså noe hele tiden, aktivitet som byttes konstant. Spørre om ting man ikke får lov til hvert eneste minutt. Konstant prating eller bråk rundt. Skal alltid prøve å krangle, uansett hva. Så får hu for seg ting som ikke har blitt sagt/gjort, som hun da skal krangle på. Har begynt å slå og sparke nå også fordi hun får ett enkelt nei. Det har blitt helt galehus her nå. Og har en holdning med at man bare skal være snill, god og oppføre seg mot en fordel. Ikke for å være snill mot andre faktisk.. jeg har vært på adhd kurs og cos kurs. Men ingenting fungerer, uroen blir bare verre, utagering blir verre. Er snakk om en som begynner i 3.klasse. 

Jeg prøver alltid møte med forståelse, la naturlige konsekvenser komme av seg selv, bruker tid på å lære små ting over lengre tid. Vi lar hun roe seg før vi prater om ting som har skjedd, vi minner hun på å bruke ord. Vi prøver å gi trygghet, vi prøver ikke dempe den hyperaktive delen da hun må ha utløp en plass. Men virker som alt blir verre uansett. 

Går hun på medisiner? Hvis ikke, er det kanskje på tide å begynne

Anonymkode: d3f7a...e22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en ADHD-gutt på 6 år, når jeg merker at han (eller jeg) nærmer seg bristepunktet så har vi innført noe jeg kaller "sutretur".

Det betyr at vi uansett vær og tid på døgnet går tur helt til han "oppfører seg pent" (en veldig flytende grense). Det høres ut som en straff, men det tar aldri mer enn 10 minutter før han storkoser seg og vil gå mye lenger. Og kommer hjem i strålende humør og oppfører seg mye roligere resten av dagen. Det tar gjerne 1-2 timer med en slik tur og det er tid vi gjerne skulle brukt til noe helt annet, men vi ser jo at det er en veldig god måte å roe ham på.

COS-kurs har vi også vært på, det føltes ganske bortkastet. 

(Når han "nærmer seg bristepunktet" så er det gjerne at han har hengt seg opp i ting han enten ikke får lov til eller som det ikke er mulig å få til der og da, eller han har blitt i så dårlig humør at vi vet han snart blir fysisk utagerende.)

Anonymkode: 6ffea...71c

Enig her. Har også seksåring med adhd og det er å bruke kroppen som gjelder.  Vi får best dager når vi kommer oss ut på tur før kl. 10 og er ute i hvert fall et par timer uansett vær. 

Når ting går over styr/like før, er det også fysisk aktivitet som er best. For tiden er det sykling her. Har også brukt trampoline mye.

Anonymkode: 9862d...4f3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du er ettegivende da. Les om permissive parenting. Du tror du er tydelig, men grensene er utydelige. 

ADHD-barn er dødsavhengige av gode rutiner og å bli sett av foreldrene sine også. Tilknytning er viktig. Høres ut som det har vært lite av begge i sommer.

Anonymkode: 94e05...f8a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Går hun på medisiner? Hvis ikke, er det kanskje på tide å begynne

Anonymkode: d3f7a...e22

Ja, sett igang med narkotikaklassifisert medisin med alvorlige bivirkninger (som dysses ned) for å slippe å gjøre jobben selv som forelder.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, sett igang med narkotikaklassifisert medisin med alvorlige bivirkninger (som dysses ned) for å slippe å gjøre jobben selv som forelder.

Hallo. Du vet da tydligvis ikke hvordan ting i hodet på en med adhd er

Anonymkode: 83780...3f1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å fy skam deg, snakk om å være dømmende! Du skulle nesten fått levd med et ille tilfelle for å skjønne hva du uttaler deg om. I flere år har jeg jobbet med barn med kraftige forstyrrelser, og sett hvordan medisiner kan være til stor hjelp.

Selv den beste hadde ikke klart å temme alle barn i verden med utviklingsforstyrrelser. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hallo. Du vet da tydligvis ikke hvordan ting i hodet på en med adhd er

Anonymkode: 83780...3f1

Jo, jeg har ADHD selv.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jo, jeg har ADHD selv.

Ikke kraftig nok til å forstå hvordan det kan være antakelig, da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begyn på medisiner i dag. 

Anonymkode: a6e9e...ca5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en gutt med mye energi. Snakker mye, og er mye hele tiden på, en motor som bare durer døgnet rundt. Lufter han på fjelltur, fotballbane ,trampoline osv. Hjelper på. Aktivitet. Kan og være det er mye for barnet å ha inni seg  kanskje medisiner kan hjelpe litt på? så hun ikke blir overstimulert? fysisk aktivitet hjelper mye med ene barnet her ihvertfall. Den andre med adhd er motsatt.. Så veldig induviduelt, men en med mye energi trenger å få det ut. De kan nok kverulere en del ja.. Vær tålmodig. Må alt forhandles om? må du bestemme alt? velg dine kamper, det som er viktig. Regler, omsorg,kjærlighet!

Anonymkode: a1865...2d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, jeg har ADHD selv.

Så bra at du ikke trenger medisiner! Ingen snøfnugg er like. Ikke vær i denne fallgruven der du tror alle med samme diagnose er som deg, vær så snill. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ikke kraftig nok til å forstå hvordan det kan være antakelig, da.

Jeg har veldig kraftig adhd, og er faktisk enig. Det er et narkotiske stoff, og selv om det kanskje hjelper der og da,kan det ødelegge mye på sikt. 

Anonymkode: 5970c...bc6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har veldig kraftig adhd, og er faktisk enig. Det er et narkotiske stoff, og selv om det kanskje hjelper der og da,kan det ødelegge mye på sikt. 

Anonymkode: 5970c...bc6

Men det å være uten medisiner kan ødelegge vel så mye. Hvis barnet f.eks. umedisinert ødelegger alle relasjoner og blir ensom fordi ingen barn ønsker å leke med en som ikke har impulskontroll og mange ganger daglig gjør ting som går utover de andre, er medisiner bedre, er min oppfatning. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Rutiner som ikke blir endret selv om det er ferie. Hver dag blir forutsigbar med tydelig start og slutt på aktiviteter. Ferietid blir ofte for for mye stimuli, så vi har vært nøye på å finne balanse mellom aktiviteter som er “full fres” og det som roer ned (prøver ihvertfall….). Vi har og delt oss slik at vi som foreldre skal få litt feriefølelse også💜

Anonymkode: 66ff7...fb2

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men det å være uten medisiner kan ødelegge vel så mye. Hvis barnet f.eks. umedisinert ødelegger alle relasjoner og blir ensom fordi ingen barn ønsker å leke med en som ikke har impulskontroll og mange ganger daglig gjør ting som går utover de andre, er medisiner bedre, er min oppfatning. 

Dette!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo, jeg har ADHD selv.

Tydeligvis umedisinert? Å slenge ut sånne kommentarer er et tegn på dårlig impulskontroll. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...